Permalänk
Medlem

Bästa processor och moderkort under 2k

Hej!

Har tänkt beställa dator delar snart och har hittat bra delar men jag känner mig lite osäker på vad det gäller processor och moderkort. Hade först tänkt köra Intel men sedan bestämde jag mig för att ta budget alternativet AMD. Har kollat dom här delarna.
Vad tycks om dom? Prisvärda? Går det att överklocka med dessa delar?

Tack för svar!

/Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Hej!

Har tänkt beställa dator delar snart och har hittat bra delar men jag känner mig lite osäker på vad det gäller processor och moderkort. Hade först tänkt köra Intel men sedan bestämde jag mig för att ta budget alternativet AMD. Har kollat dom här delarna.
Vad tycks om dom? Prisvärda? Går det att överklocka med dessa delar?

Tack för svar!

/Andreas

Ja, det är ett bra och prisvärt budget-alternativ, de brukar gå att få upp i 4GHz ungefär.
Moderkortet ska vara helt ok, det har ju kylflänsar på strömkretsarna t.ex., vilket brukar saknas på de kort som är sämre för överklockning.

Kolla så du har minne som passar också (DDR3). Sen kan det vara idé med en tystare och bättre CPU-kylare om du vill klocka så mycket som till 4GHz.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, det är ett bra och prisvärt budget-alternativ, de brukar gå att få upp i 4GHz ungefär.
Moderkortet ska vara helt ok, det har ju kylflänsar på strömkretsarna t.ex., vilket brukar saknas på de kort som är sämre för överklockning.

Kolla så du har minne som passar också (DDR3). Sen kan det vara idé med en tystare och bättre CPU-kylare om du vill klocka så mycket som till 4GHz.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo

Håller helt med. Stockkylaren kommer att låta som en dammsugare om du överklockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, det är ett bra och prisvärt budget-alternativ, de brukar gå att få upp i 4GHz ungefär.
Moderkortet ska vara helt ok, det har ju kylflänsar på strömkretsarna t.ex., vilket brukar saknas på de kort som är sämre för överklockning.

Kolla så du har minne som passar också (DDR3). Sen kan det vara idé med en tystare och bättre CPU-kylare om du vill klocka så mycket som till 4GHz.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo

Hade inte tänkt överklocka i första laget men det lär väll bli senare och då köper jag en bättre kylare också

Är det inte mer värt att gå på en sex kärnig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Hade inte tänkt överklocka i första laget men det lär väll bli senare och då köper jag en bättre kylare också

Är det inte mer värt att gå på en sex kärnig?

I de flesta spel går det nog bra med vilken som, särskilt om du inte ska klocka till att börja med.

Om du siktar på BF3 och liknande som drar nytta av de extra kärnorna skulle jag isf gått direkt på FX-8120 för 1320 kr med 5% rabatten på CDOn.

http://cdon.se/hemelektronik/amd_fx-8120_x8_3.1ghz_socket_am3%2b_boxed-16991409

De har även samma moderkort för 846kr med rabatten

http://cdon.se/hemelektronik/asrock_970fx_extreme4_amd_970_4xddr3_sli_crossfirex_socket_am3%2b_atx-20641482

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

Bulldozer är ju totalt värdelös i spel, även såna som använder sig av fler än två kärnor.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2046886/2012-07-20

skulle jag kört på för under 2k, i3 2100 är jävligt snabb och har HT upp till 4 kärnor

http://www.tomshardware.com/reviews/fx-4100-core-i3-2100-gami...

har du ett test för exakt det du letar efter, i3 2100 håller högre fps och stabilare fps än FX prollarna som är ostadiga som satan, sen har du möjligheten att uppgradera till en i7 ivy bridge med detta moderkortet om du skulle behöva mer kräm i framtiden om du köper ett monstergrafikkort t.ex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Bulldozer är ju totalt värdelös i spel, även såna som använder sig av fler än två kärnor.

Inte 8xxx-serien, dock kan jag hålla med i de lägre klasserna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Bulldozer är ju totalt värdelös i spel, även såna som använder sig av fler än två kärnor.

Suck... Nej, den är absolut inte "totalt värdelös", den får bra resultat i de flesta spel i höga upplösningar.

Bara för att den inte kommer upp i samma prestanda som Intels i5/i7 betyder inte att det är en kass CPU.
Säg att du kör BF3 och ligger på 70FPS med en FX-8120 och en i5 2500k klarar 85FPS, vad spelar det för roll då när bägge klarar att hålla bra flyt? Hade den legat på hälften av FPSen hade den varit medioker, men fortfarande inte värdelös.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon42512:

Bulldozer är ju totalt värdelös i spel, även såna som använder sig av fler än två kärnor.

Sakta i backarna, FX 8120 bjuder på väldigt prisvärd prestanda för pengarna om man jämför med Intel, Intel har ju bara i3 2100 i den prisklassen om jag kommer ihåg rätt och den processorn är ju 2-kärnig till skillnad mot FX 8120 som är 8-kärnig, det är vad jag kallar bra kärna per krona!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Sakta i backarna, FX 8120 bjuder på väldigt prisvärd prestanda för pengarna om man jämför med Intel, Intel har ju bara i3 2100 i den prisklassen om jag kommer ihåg rätt och den processorn är ju 2-kärnig till skillnad mot FX 8120 som är 8-kärnig, det är vad jag kallar bra kärna per krona!

Fast i spel som bara använder en kärna, t.ex Shogun 2, så är det ingen bra idé med Bulldozer, då är det mycket bättre att köra på Phenom II.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

har du liite mer flis så är ju en 2500k med asus p8z68-V/Gen3 och 8gig ram lockande. Riktigt bra klös och en riktigt fin bräda och det får du lös för under 3k på CDON med swec rabatten

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2046886/2012-07-20

skulle jag kört på för under 2k, i3 2100 är jävligt snabb och har HT upp till 4 kärnor

http://www.tomshardware.com/reviews/fx-4100-core-i3-2100-gami...

har du ett test för exakt det du letar efter, i3 2100 håller högre fps och stabilare fps än FX prollarna som är ostadiga som satan, sen har du möjligheten att uppgradera till en i7 ivy bridge med detta moderkortet om du skulle behöva mer kräm i framtiden om du köper ett monstergrafikkort t.ex.

i3 2100 är ju 2 kärnig bara

Skrivet av blackeagle:

I de flesta spel går det nog bra med vilken som, särskilt om du inte ska klocka till att börja med.

Om du siktar på BF3 och liknande som drar nytta av de extra kärnorna skulle jag isf gått direkt på FX-8120 för 1320 kr med 5% rabatten på CDOn.

http://cdon.se/hemelektronik/amd_fx-8120_x8_3.1ghz_socket_am3%2b_boxed-16991409

De har även samma moderkort för 846kr med rabatten

http://cdon.se/hemelektronik/asrock_970fx_extreme4_amd_970_4xddr3_sli_crossfirex_socket_am3%2b_atx-20641482

Blir det ett bättre val än phenom 2 x4 965`?

Skrivet av MrAdde:

Fast i spel som bara använder en kärna, t.ex Shogun 2, så är det ingen bra idé med Bulldozer, då är det mycket bättre att köra på Phenom II.

Vad blir bäst för mig isåfall som kommer spela WoW, LoL, CS, CS go (kanske), MW2,+ kanske nya spel ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Fast i spel som bara använder en kärna, t.ex Shogun 2, så är det ingen bra idé med Bulldozer, då är det mycket bättre att köra på Phenom II.

Nja, fast i sweclockers test så ligger FX-8150 några FPS högre än Phenom II x4 som ändå är högre klockad (3,7 PII mot en 3,6 FX borde ge mer fart till PII), överklockar man så drar ju Bulldozer ifrån lite mer.

I spel som begränsas av grafikkortet klarar sig bägge bra som sagt, så visst funkar det med en x4, vill man dock ha lite mer prestanda i nyare spel som fixar flera trådar, så blir det jju en bra bonus med extra kärnor. Särskilt om man som jag sitter och kör dubbla flash-spel på extraskärmen samtidigt som WoW, D3 eller liknande på huvudskärmen X)
(Flash behöver bli bättre på flertrådning, man kan ju inte köra spel på FB och kolla youtube samtidigt för allt lag ibland, men det kanske är andra problem som ligger bakom.)

EDIT:

Skrivet av Anky:

i3 2100 är ju 2 kärnig bara

Blir det ett bättre val än phenom 2 x4 965`?

Vad blir bäst för mig isåfall som kommer spela WoW, LoL, CS, CS go (kanske), MW2,+ kanske nya spel ??

Jag skulle tagit FX-8120 som sagt, min sambo kör en sån i sin nya speldator och den matchar min Phenom II x6.
Det är inte så stort steg prismässigt som att gå upp till Intel, plus att ju fler program och spel som blir flertrådade, ju bättre blir prestandan i förhållande.

WoW är ju väldigt CPU-tungt, så även med en PII x6 på 4GHz kan jag dippa neråt 35FPS, men det är inte så mycket bättre för en i7, spelet är tungt på en kärna sen halvkrävande på 2 till trådar.

En stackars i3 på två kärnor skulle jag aldrig tagit, oavsett hur många spel som inte använder mer, så kanske man vill köra fraps eller något annat vid sidan om och då blir det svårt utan iaf en quad.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nja, fast i sweclockers test så ligger FX-8150 några FPS högre än Phenom II x4 som ändå är högre klockad (3,7 PII mot en 3,6 FX borde ge mer fart till PII), överklockar man så drar ju Bulldozer ifrån lite mer.

I spel som begränsas av grafikkortet klarar sig bägge bra som sagt, så visst funkar det med en x4, vill man dock ha lite mer prestanda i nyare spel som fixar flera trådar, så blir det jju en bra bonus med extra kärnor. Särskilt om man som jag sitter och kör dubbla flash-spel på extraskärmen samtidigt som WoW, D3 eller liknande på huvudskärmen X)
(Flash behöver bli bättre på flertrådning, man kan ju inte köra spel på FB och kolla youtube samtidigt för allt lag ibland, men det kanske är andra problem som ligger bakom.)

Tycker du att X8 8120 är ett bättre val för mig?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blackeagle:

Nja, fast i sweclockers test så ligger FX-8150 några FPS högre än Phenom II x4 som ändå är högre klockad (3,7 PII mot en 3,6 FX borde ge mer fart till PII), överklockar man så drar ju Bulldozer ifrån lite mer.

Du vet om att en Bulldozer processor har lägre IPC än en Phenom II? Därför är det bättre med Phenom II i spel som inte drar nytta av så många kärnor, är inte det uppenbart?
Förövrigt kan jag ju säga att min 1055T ibland kan flaska mitt GTX 470 i Shogun 2, just pga att spelet bara utnyttjar en kärna.
Värt att nämna är att den är klockad till 3,7Ghz, så en Bulldozer skulle definitivt flaska.
Jag tycker TS ska köra på en 965 för 1000 spänn, eller vänta på nya Piledriver.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Kör på 8120 eller 965 imo, jag har en 955'a som går i 3,8 ghz för tillfället (stabil upp till 4.2 men behöver inte prestandan), den klarar av att "driva" ett 7970 utan problem, i BF3 tror jag cpun gick på 80-90% medans grafikkortet gick fullt, och då har jag en skvätt prestanda som jag inte använder i 955an.

Sandy/ivy är riktigt bra processorer men ska man bygga en speldator för en lite mindre budget så är det inte värt det!

Permalänk
Medlem

Vilken processor tycker ni blir bäst för dessa spel :WoW, LoL, CS, CS go (kanske), MW2,+ kanske nya spel ??

X8 8120 eller X4 965??

Edit: Rösta gärna där uppe på vilken som är bäst för mig?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anky:

Vilken processor tycker ni blir bäst för dessa spel :WoW, LoL, CS, CS go (kanske), MW2,+ kanske nya spel ??

X8 8120 eller X4 965??

Edit: Rösta gärna där uppe på vilken som är bäst för mig?

Personligen skulle jag säga x4 965 för dessa spelen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Personligen skulle jag säga x4 965 för dessa spelen.

Varför inte 8020 X8?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Du vet om att en Bulldozer processor har lägre IPC än en Phenom II? Därför är det bättre med Phenom II i spel som inte drar nytta av så många kärnor, är inte det uppenbart?
Förövrigt kan jag ju säga att min 1055T ibland kan flaska mitt GTX 470 i Shogun 2, just pga att spelet bara utnyttjar en kärna.
Värt att nämna är att den är klockad till 3,7Ghz, så en Bulldozer skulle definitivt flaska.
Jag tycker TS ska köra på en 965 för 1000 spänn, eller vänta på nya Piledriver.

Skrivet av Anky:

Varför inte 8020 X8?

Det är just därför.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Du vet om att en Bulldozer processor har lägre IPC än en Phenom II? Därför är det bättre med Phenom II i spel som inte drar nytta av så många kärnor, är inte det uppenbart?
Förövrigt kan jag ju säga att min 1055T ibland kan flaska mitt GTX 470 i Shogun 2, just pga att spelet bara utnyttjar en kärna.
Värt att nämna är att den är klockad till 3,7Ghz, så en Bulldozer skulle definitivt flaska.
Jag tycker TS ska köra på en 965 för 1000 spänn, eller vänta på nya Piledriver.

Vad menas med "flaska" och vad är IPC?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anky:

Vad menas med "flaska" och vad är IPC?

IPC= Instructions Per Cycle=Instruktioner Per Cykel=Hur mycket CPU:n kan göra per klockcykel.
Högre dess bättre.
Flaska är att en del i kedjan är sämre och blir som en smal flaskhals= stryper prestanda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Sakta i backarna, FX 8120 bjuder på väldigt prisvärd prestanda för pengarna om man jämför med Intel, Intel har ju bara i3 2100 i den prisklassen om jag kommer ihåg rätt och den processorn är ju 2-kärnig till skillnad mot FX 8120 som är 8-kärnig, det är vad jag kallar bra kärna per krona!

Om i3 är 2-kärnig är FX 8120 4-kärnig...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

IPC= Instructions Per Cycle=Instruktioner Per Cykel=Hur mycket CPU:n kan göra per klockcykel.
Högre dess bättre.
Flaska är att en del i kedjan är sämre och blir som en smal flaskhals= stryper prestanda.

Så det blir bättre prestanda i X4 965?

I vilka spel behöver man användning för mer kärnor?

Permalänk
Hedersmedlem

Dessa CPU:er är rätt så jämlika, men i det korta loppet är PII 965 det bättre valet imho. Dessutom är FX:en ganska lättklockad. Men det går ju även med 965:an iaf upp mot drygt 4GHz förutsatt man har bra kylning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dessa CPU:er är rätt så jämlika, men i det korta loppet är PII 965 det bättre valet imho. Dessutom är FX:en ganska lättklockad. Men det går ju även med 965:an iaf upp mot drygt 4GHz förutsatt man har bra kylning.

Är det inte bra att den är lätt klockad?

Någon annan som tycker något?

Edit: Just nu är det lika i omröstningen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anky:

Är det inte bra att den är lätt klockad?

Någon annan som tycker något?

Edit: Just nu är det lika i omröstningen

Jo det är väldigt bra! Vill du inte klocka är PII:an valet annars FX:n

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo det är väldigt bra! Vill du inte klocka är PII:an valet annars FX:n

Du en ska som jag inte fattar är detta " Dessutom är FX:en ganska lättklockad" och x4 965 är ju inte en FX men nu skrev du " Dessutom är FX:en ganska lättklockad" Whaaat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anky:

Du en ska som jag inte fattar är detta " Dessutom är FX:en ganska lättklockad" och x4 965 är ju inte en FX men nu skrev du " Dessutom är FX:en ganska lättklockad" Whaaat?

Bägge är olåsta i multipeln vilket gör att bägge är lättklockade, men FX:en klarar lite högre klock kanske upp till 4.5GHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)