Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

Kan du säga ett bra sådant program ? Jag har ingen koll alls på sånt.

Jag droppar aldrig under 100 fps när det händer mycket. Snarare när jag är högt upp som på hustak tex.

Gpu-Z finns till ex, vet dock inte hur det fungerar med flera GPU.er
sen finns till ex MSI Afterburner

Permalänk
Medlem

Om jag vore du så hade jag istället för ett gtx690 kört på 3x670 istället. Men det är klart, jag vet inte om det tredje kortet skulle bli strypt av bandbredden på moderkortet.

Men det är mer prestanda och mindre risk för microstuttering.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

Racka: Jag har en intel i7 3770k som sagt, ser inte att det skulle behövas att överklocka den. Men jag har dock klockat den till 4 ghz.

Droppsen kan ju bero på CPUn även om du har en 3770K.
3770K är ju en väldigt bra CPU men möjligt att den inte orkar hålla FPSen över 100 i alla lägen (är ju trots allt rätt mycket)
Mer sannolikt än att ditt 690 inte ger 100+ fps konstans på low med enbart en skärm

Var nån förra året här på forumet som gjorde ett test med 2500K (eller 2600K) och 580 i SLI i BF3 och jag har för mig att han kom fram till att det krävdes att han klockade sin 2500K en hel del för att få ut maximal prestanda utan drops. Orkar inte leta nu men det borde ju vara rätt lätt att hitta den tråden.

Det eller nån drivrutinskonflikt.

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat SLI? Eller kollat så ditt moderkort stödjer det?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Nu har jag provat att köra med gpu tweaker samtidigt som jag lirade... jag fick en gpu usage på 64 % när jag körde på low settings, dock körde jag en meatgrinder på operation metro för att pressa kortet lite.. På low settings när det va som fetast kaos så fick jag ett fps drop till 75.. Är det inte ganska idiotiskt att bara 65 % av grafikkortet utnyttjas ? :S

Permalänk
Medlem

du får nog pressa upp grafiken lite så kortet får jobba lite mer tippar jag på

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QQmore:

Kör du Pci express 2.0 eller 3.0?

Ska inte göra någon som helst skillnad.. Max någon % här och där.

Skrivet av wankeer:

Om jag vore du så hade jag istället för ett gtx690 kört på 3x670 istället. Men det är klart, jag vet inte om det tredje kortet skulle bli strypt av bandbredden på moderkortet.

Men det är mer prestanda och mindre risk för microstuttering.

Vad jag vet så lider inte Nvidia av MS i sådan skala att du ska kunna uppfatta det.

Skrivet av kallepappskalle:

Nu har jag provat att köra med gpu tweaker samtidigt som jag lirade... jag fick en gpu usage på 64 % när jag körde på low settings, dock körde jag en meatgrinder på operation metro för att pressa kortet lite.. På low settings när det va som fetast kaos så fick jag ett fps drop till 75.. Är det inte ganska idiotiskt att bara 65 % av grafikkortet utnyttjas ? :S

Låter som antingen CPU:n flaskar eller så är det helt enkelt så att grafikkortet inte behöver jobba mer än 64%. GTX690 är ett fruktansvärt kraftigt kort. På Low så är det inte så förvånadsvärt att kortet inte jobbar i 100%. Prova att kräma på lite till.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ska inte göra någon som helst skillnad.. Max någon % här och där.

Vad jag vet så lider inte Nvidia av MS i sådan skala att du ska kunna uppfatta det.

Låter som antingen CPU:n flaskar eller så är det helt enkelt så att grafikkortet inte behöver jobba mer än 64%. GTX690 är ett fruktansvärt kraftigt kort. På Low så är det inte så förvånadsvärt att kortet inte jobbar i 100%. Prova att kräma på lite till.

Jag har absolut inte kännt av nå micro stutter av 690 heller. och nvidia har mycket mindre problem med MS än AMD. 680 i sli funkar utmärkt, samma sak med 690, det funkar utmärkt

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ska inte göra någon som helst skillnad.. Max någon % här och där.

Vad jag vet så lider inte Nvidia av MS i sådan skala att du ska kunna uppfatta det.

Låter som antingen CPU:n flaskar eller så är det helt enkelt så att grafikkortet inte behöver jobba mer än 64%. GTX690 är ett fruktansvärt kraftigt kort. På Low så är det inte så förvånadsvärt att kortet inte jobbar i 100%. Prova att kräma på lite till.

Men det känns ganska omöjligt att min ivy bridge på 4 ghz skulle flaska ? och det jag tycker är så konstigt är att gpun bara jobbar på 65% men endå fps droppar jag? varför ger den inte lite mer kräm då för ? är det något jag kan ställa in själv att gpun ska jobba mer ? Kan det bero på dåliga drivrutiner? för höjer jag grafiken så får jag ju likförbannat större fps drops.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallepappskalle:

Men det känns ganska omöjligt att min ivy bridge på 4 ghz skulle flaska ? och det jag tycker är så konstigt är att gpun bara jobbar på 65% men endå fps droppar jag? varför ger den inte lite mer kräm då för ? är det något jag kan ställa in själv att gpun ska jobba mer ? Kan det bero på dåliga drivrutiner? för höjer jag grafiken så får jag ju likförbannat större fps drops.

CPU:n borde inte flaska utan GPU:n brukar oftast säga emot långt innan CPU:n gör det. Iaf i BF3. Låter mer som drivrutinsproblem. Provat att byta dessa? Att den ligger på 65% i low är inget att oroa sig för.. För det betyder bara att den har kraft kvar. Ligger den däremot på 65% i Ultra så är det CPU:n som flaskar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

CPU:n borde inte flaska utan GPU:n brukar oftast säga emot långt innan CPU:n gör det. Iaf i BF3. Låter mer som drivrutinsproblem. Provat att byta dessa? Att den ligger på 65% i low är inget att oroa sig för.. För det betyder bara att den har kraft kvar. Ligger den däremot på 65% i Ultra så är det CPU:n som flaskar.

Ok. Men det jag fortfarande inte förstår, du säger att det inte är något att oroa sig för att det ligger på 65% usage i low settings, men varför i hela friden får jag fps drops under 100 på low settings, när grafikkortet inte tycker det behöver jobba så hårt? det är det jag inte riktigt förstår mig på ? Det måste ju vara kassa drivisar ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallepappskalle:

Ok. Men det jag fortfarande inte förstår, du säger att det inte är något att oroa sig för att det ligger på 65% usage i low settings, men varför i hela friden får jag fps drops under 100 på low settings, när grafikkortet inte tycker det behöver jobba så hårt? det är det jag inte riktigt förstår mig på ? Det måste ju vara kassa drivisar ?

Kan vara drivrutinerna.. Låter som det. Kör driversweeper, rensa bort drivrutinerna och installera om dem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kan vara drivrutinerna.. Låter som det. Kör driversweeper, rensa bort drivrutinerna och installera om dem.

Nu har jag lirat på ultra med 2x aa och fick en 79 % usage men hamnade under 100 fps vääääldigt ofta. va typ nere på 75 - 80 ibland. så det känns som dåliga drivisar om graffekortet inte ens jobbar fullt ut och jag endå får skit fps... Jag har dessutom tagit bort drivrutinerna flera gånger och installerat om igen. Ingen skillnad what so ever.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Ah du menar så, visst det skulle kunna vara problemet men jag tvivlar starkt, jag tror snarare det är avsaknad av rätt drivrutiner till grejerna

Nah det är snarare AMD som har haft bekymmer tyvärr.

Föresten använd citatfunktionen så som vi andra gör.

Har du de senaste drivrutinerna till grafikkortet och moderkortet?

kanske på senaste generationen? men att gå från ett gtx 470 till ett hd 6970 var underbart pga av drivrutinerna (prestanda skillnaden var väll inte otroligt imponerande dock men drivrutinerna gjorde det värt,)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

Nu har jag lirat på ultra med 2x aa och fick en 79 % usage men hamnade under 100 fps vääääldigt ofta. va typ nere på 75 - 80 ibland. så det känns som dåliga drivisar om graffekortet inte ens jobbar fullt ut och jag endå får skit fps... Jag har dessutom tagit bort drivrutinerna flera gånger och installerat om igen. Ingen skillnad what so ever.

jag skulle ju vilja säga klocka processorn om du har möjlighet å se hur det beter sig då

Permalänk
Medlem

kolla i nvidia kontrollpanelen så att du har "let the 3d application decide" ikryssat.

Permalänk
Skrivet av CIA_SWE:

jag skulle ju vilja säga klocka processorn om du har möjlighet å se hur det beter sig då

klocka en i7 3770k mer än 4 ghz ? tro mig den slackar inte...

Permalänk
Skrivet av nocebo:

kolla i nvidia kontrollpanelen så att du har "let the 3d application decide" ikryssat.

Vad skulle det göra för skillnad menar du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

klocka en i7 3770k mer än 4 ghz ? tro mig den slackar inte...

inte riktigt min poäng, tänkte om du har tillräcklig kylning/kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Låter konstigt att du inte får mer fps med ditt 690.

Jag ligger stabilt på ~60 fps i ultra med mitt 670, så ett 690 borde ju nästan ligga i stabila 100+ i ultra, för att inte tala om medium.

Du behöver inte lägga så stor vikt vid liknande inlägg då de helt enkelt inte är sanningsenliga i många scenarion. Jag har drops till 50 utan problem med mitt 680. Jag måste sänka vissa inställningar till high för att det ska vara spelbart.

Minsc - > Jag anklagar inte dig för att vara lögnare, du kanske bara spelar vanilla kartor men med 64p på tex Gulf Of Oman så är det en omöjlighet att ligga på 60fps @ ultra med våra grafikkort.

Det första du ska göra är att formatera datorn och installera om allt från början. Sen kan du testa med senaste BETA drivrutinera från Nvidia. Se även till att du får normala poäng i populära benchmarks typ 3dmark.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Återigen, har du aktiverat SLI?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

Nisbel: jag förstår att 60 hz flyter på bra för dig, men för dom som alltid kört med 100 hz så är det förjävligt att gå ner på 60 hz. det gör ont i ögonen

Kalle, snälla använd funktionen "Citera", Det blir mycket lättare att hitta till din tråd. och mycket snabbare att svara på dina frågor!

OnT: Tycker som tidigare sagt , försäkra dig om att du avänder 2.0

EDIT: Såg att du använder den ibland, det är bara det att allt blir lättare;D

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Du behöver inte lägga så stor vikt vid liknande inlägg då de helt enkelt inte är sanningsenliga i många scenarion. Jag har drops till 50 utan problem med mitt 680. Jag måste sänka vissa inställningar till high för att det ska vara spelbart.

Minsc - > Jag anklagar inte dig för att vara lögnare, du kanske bara spelar vanilla kartor men med 64p på tex Gulf Of Oman så är det en omöjlighet att ligga på 60fps @ ultra med våra grafikkort.

Det första du ska göra är att formatera datorn och installera om allt från början. Sen kan du testa med senaste BETA drivrutinera från Nvidia. Se även till att du får normala poäng i populära benchmarks typ 3dmark.

Det är ju helt skumt, jag ligger på ~ 68 fps konstant, droppar alldrig under 65, med mitt 580 (Ultra) 1920x 1080, inte högt med duger

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd

Hej TS!

Vad använder du för portar från grafikkort till skärm samt vad är det för skärm/kabel du använder dig utav?
Finns dom som inte klarar av 120hz när det gäller NVIDIA kort....
Du skall använda dig utav DVI-D dual-link, DVI-I dual-link eller displayporten samt bra/rätt kabel för dessa, för att ha största bandbredden och kunna köra 120hz.
Ställ in på nvidias kontrollpanel följande, börja med att ha V-sync tvinga AV och testa sedan.
Sen kan man testa sig fram med det man tycker ser bäst ut själv... jag föredrar att ha på FXAA samt ha 16x AF inställt på NVs kontrollpanel.
Du ska maxxa grafiken utan att känna att det laggar...sen kanske det har med din internetuppkoppling eller servrarna du spelar på...

Hoppas BF4 kommer utnyttja TXAA;)

EDIT:
Här kan du läsa mer om GTX690 och hur den "skall prestera" i olika spel samt "lite" annan INFO.
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-690-review/1

LYCKA TILL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Har du aktiverat SLI? Eller kollat så ditt moderkort stödjer det?

Det krävs inte att moderkortet har stöd för SLI för att använda ett GTX690... Det fungerar precis lika bra utan då SLI är i själva grafikkortet och inte på moderkortet. Men likafullt måste man aktivera SLI i Nvidias kontrollpanel för att det skall fungera som det är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Det krävs inte att moderkortet har stöd för SLI för att använda ett GTX690... Det fungerar precis lika bra utan då SLI är i själva grafikkortet och inte på moderkortet.

Måste man inte aktivera SLI iaf när man har dubbelmacka?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Måste man inte aktivera SLI iaf när man har dubbelmacka?

Jodå det måste man men det krävs inget stöd hos moderkortet.

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Det krävs inte att moderkortet har stöd för SLI för att använda ett GTX690... Det fungerar precis lika bra utan då SLI är i själva grafikkortet och inte på moderkortet.

Skrivet av Pantsoff:

Måste man inte aktivera SLI iaf när man har dubbelmacka?

Nä moderkortet spelar nog inte in så mycket där men som Pantsoff säger så måste sli vara aktivera i Nvidias kontroll-panel, den ska stå på "maximera 3D-prestanda".

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Det är ju helt skumt, jag ligger på ~ 68 fps konstant, droppar alldrig under 65, med mitt 580 (Ultra) 1920x 1080, inte högt med duger

Ett 580 kan INTE hålla 60+ fps i Ultra med alla inställningar på max. Varken singleplayer eller multiplayer. Och nej, ditt system är inte unikt.

Även ett 680 referens får under 60 fps på första banan (inte tåget) i Singleplayer.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-690-review/21

Det enda folk som överdriver sin egen prestanda på forum åstadkommer är att få andra att tro att deras egna system underpresterar, trots att dom fungerar normalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Minsc - > Jag anklagar inte dig för att vara lögnare, du kanske bara spelar vanilla kartor men med 64p på tex Gulf Of Oman så är det en omöjlighet att ligga på 60fps @ ultra med våra grafikkort.

Suck, det är precis vad du gör.
Spelar mest på Inets/Webhallens Caspian Border 64p, och där ligger jag "stabilt" mellan 55-70 fps i ultra-ultra. Klockar jag kortet går det inte under 60, såvida inte någon kastar en granat i mitt ansike. (1920x1080 f.ö.)
Förstår inte varför du är förvånad, GTX670 och GTX680 är ju kända för att klara av att driva bf3 i ultra. Du kanske har otur med ditt GTX680 (eller så är det något annat som spökar) som får fps-drops ibland, men jag har inte fått något...än.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.