RIAA-steg vs ny förstärkare

Permalänk

RIAA-steg vs ny förstärkare

Hej alla goa swecare och ljudälskare!

Har köpt en egen skivspelare då jag nyligen flyttade hemifrån och vill fortsätta lyssna på vinylsamlingen. Problemet är dock att min förstärkare som är en Proson RV2050 v.3 inte har någon phono-ingång och därför kräver ett RIAA-steg om jag vill kunna lyssna på mina skivor. Köpte den förstärkare för ett antal år sedan som min första egna och har varit mycket nöjd med den för priset.

Min fråga är då: Värt att köpa en RIAA-förstärkare eller bättre att investera i en ny bättre stereoförstärkare med phono?

Tack på förhand!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Vad är RIAA det enda jag hört om den förkortningen är den hatfulla organisationen som stämmer allt och alla om man ens vågar vissla på en låt

Intressant att se att någon lyssnar på vinyl
förderar nog hälst cd då jag vill undvika knastret ^^

tittade efter vinyl laser spelare men dom var fortfarande snordyra..
hade vart nice annars att rippa ifrån om man hittar något på vinyl som inte finns på cd.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett separat RIAA-steg, kostar ju inte så himla mycket. Jag antar att du har tänkt att ha kvar dina vinylskivor ett tag, så om du alltid ska köpa en förstärkare med phono-ingång så begränsas ju urvalet kraftigt i framtida uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Jag hade köpt ett separat RIAA-steg, kostar ju inte så himla mycket. Jag antar att du har tänkt att ha kvar dina vinylskivor ett tag, så om du alltid ska köpa en förstärkare med phono-ingång så begränsas ju urvalet kraftigt i framtida uppgraderingar.

Detta är vettigt.

Inbyggda RIAA steg brukar dessutom vara sisådär i kvalité, särskilt om man tittar på stereo eller flerkanalssteg med flashiga displayer och annat.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Helt klart ska du köpa en separat enhet. Det finns inbyggt på färre och färre förstärkare idag så även om du skulle köpa en ny så kanske du får kompromissa med andra grejer för att hitta en med inbyggt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Rekordmedlem

Köp en riaa del på nått sätt, ny eller begagnad eller bygg en, du kan självklart även köpa en gammal integrerad förstärkare eller försteg och använda den som riia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.