Håller på överclocka min amd phenom ii x4 965 3.4 ghz black edition HJÄLP

Permalänk

Håller på överclocka min amd phenom ii x4 965 3.4 ghz black edition HJÄLP

Hej, som titeln säger, så håller jag på överclocka den, fast när den är uppe på ungefär 3.7ghz, värmen är helt okej 35-40 IDLE, men saker många saker, tillexempel som drivers, explorer, slutar bara att fungera, och datorn går i typ frezze läge, Och som jag har hört så ska den här gå o clocka rätt gött, och värmen är helt okej. SÅ vet ej vad som kan vara problemet? Har ni några ider? Hej då. Tacksam för lite hjälp. Min första överclockning också...

Permalänk
Skrivet av GEFORCE CRAZy:

Hej, som titeln säger, så håller jag på överclocka den, fast när den är uppe på ungefär 3.7ghz, värmen är helt okej 35-40 IDLE, men saker många saker, tillexempel som drivers, explorer, slutar bara att fungera, och datorn går i typ frezze läge, Och som jag har hört så ska den här gå o clocka rätt gött, och värmen är helt okej. SÅ vet ej vad som kan vara problemet? Har ni några ider? Hej då. Tacksam för lite hjälp. Min första överclockning också...

har du testat att öka spänningen lite, låter som om det skulle vara problemet

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | ASUS Z170M-PLUS | INTEL Core I5 6600K | Sapphire Radeon R9 380X | 16GB DDR4 | Fractal Design Integra M 550W |OCZ TRION150 500GB | Thermalright HR-02 macho

Permalänk
Skrivet av nudelkurre:

har du testat att öka spänningen lite, låter som om det skulle vara problemet

Det verkade som programet va fel på, gick i bios, och överclocka 5 % funkar bra, samma värme som förut, Frågan är hur långt man kan gå? Vill ej förstöra något.. ;D

Permalänk

jag kör min 965 i 4,0 ghz

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

jag kör min 965 i 4,0 ghz

Okaj, Håller mig på 3.7ghz Funkar fint ;D en så länge, Btw angående ram minnen när jag kollar på speccy så blir dom så här 8,00 GB Dual-Channel DDR3 @ 3582MHz (9-9-9-24) , Är dom överclockade? Dom ska gå på 1600Mhz, så stämmer det?

Permalänk
Skrivet av martincool:

jag kör min 965 i 4,0 ghz

Min gamla 955 körde jag 100% stabilt i 4,5GHz

Det spelar dock inte så stor roll då TS cpu inte är som varken din eller min.

OnT:

TS vill du ha en 24/7 klock eller bara se hur högt du kan få den?

Under kortare perioder går det utmärkt att köra med 1,55~ volt med bra kyld dator och processor!

Låter dock som att du har standard kylare och då råder jag inte dig att gå längre.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av roykio:

Min gamla 955 körde jag 100% stabilt i 4,5GHz

Det spelar dock inte så stor roll då TS cpu inte är som varken din eller min.

OnT:

TS vill du ha en 24/7 klock eller bara se hur högt du kan få den?

Under kortare perioder går det utmärkt att köra med 1,55~ volt med bra kyld dator och processor!

Låter dock som att du har standard kylare och då råder jag inte dig att gå längre.

Japp har standard, Nej vill bara ha en stabil 24/7 klock

Permalänk

Man måste ändra Volten? samt som man Överklockar? För jag fick massa fel, Typ att Bara alla program slutar att fungera, Och restartar och såna konstiga grejer. Så Ska nog ändra till 1,55 volt, och sen överklocka den lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GEFORCE CRAZy:

Man måste ändra Volten? samt som man Överklockar? För jag fick massa fel, Typ att Bara alla program slutar att fungera, Och restartar och såna konstiga grejer. Så Ska nog ändra till 1,55 volt, och sen överklocka den lite till.

Först o främst klocka bara med multipliern...så ställ ner htt/fsb till 200 igen.

ändra vcoren till 1.45v
sen kör du 19 multiplier
fsb/htt 200

MEN se till att du vet hur du resetar bios först!!!läs faq och manualen till moderkortet.!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Nej, 1,55V är max. Börja med 1,45v

klocka den till 3.6~ det bör den klara!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti