Toshiba minskar produktionen av flashminnen för att dämpa prisfall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfi:

Förstår inte de som klagar på att priset sänks?

Är det sånna som ni som tycker att bensinpriset idag är helt okej?
(och då pratar jag inte om själva bensinen, utan skatten)
Tycker det är riktigt dåligt av Tosh, blir ju att undvika dom så gott som det går.

Bensin är ju faktiskt sjukt billigt. Låt oss säga att den kostar 16kr litern, då kan du flytta 15000 Kg metal (en bil) en hel mil för 16Kr. Den som påstår att det är dyrt får nog börja aktivera hjärnan

Permalänk

Tycker att SSD-diskarna ska bli pålitligare innan dom blir allt för stora och mainstream. I dagsläget hade jag aldrig vågat använda en SSD för lagring av annat än installations-filer.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vad som är fel är hur ett enda företag blivit så stort att de kan styra tillgång själv. Det är INTE marknadsekonomi utan något helt annat.

För att marknadsekonomi skall fungera krävs konkurrens och det har man inte när 1-3 aktörer sköter 95% av produktionen.

Varför skulle det inte vara marknadsekonomi? Det är inte optimalt, men det är resultatet av en (för) dåligt reglerad marknadsekonomi. Om det bara hade funnits ett företag som tillverkade kretsar och som ägdes av "staten" eller dyl så vore det inte en marknadsekonomi, men i detta fall så handlar det bara om ett företag som växt sig stort och tagit fler marknadsandelar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr. Bravo:

Tycker att SSD-diskarna ska bli pålitligare innan dom blir allt för stora och mainstream. I dagsläget hade jag aldrig vågat använda en SSD för lagring av annat än installations-filer.

En bra SSD har lägre felfrekvens och längre livstid än en HDD redan idag. Undvik bara Sandforce så är det lugnt. Sen finns det noll och ingen mening med att köra SSD för lagring, speciellt inte av filer som du använder en gång om halvåret. Det är ekonomiskt vansinne eftersom du använder exakt noll av fördelarna med SSD och bara får roa dig med nackdelarna, det vill säga priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vanlig enkel produktionskorrigering som man själv är så van vid inom den tunga fordonsindustrin.....

Skrivet av 1kolli:

Bensin är ju faktiskt sjukt billigt. Låt oss säga att den kostar 16kr litern, då kan du flytta 15000 Kg metal (en bil) en hel mil för 16Kr. Den som påstår att det är dyrt får nog börja aktivera hjärnan

Jämför med när bensinen kostade under 3kr/litern så är det SVINDYRT......... JA jag minns den tiden. SÅ gammal är jag (visst, vi hade ett annat pengavärde då men räknar man in inflationen så ligger de 3 kronorna på runt 8-9 kr idag......)
Jag minns hur min far hamstrade bensin när priset gick från 3 till 5 kr litern och det var samma ramaskri som alltid redan då. Och då var det skatten som höjdes då med.
Samma sak senare när vi närmade oss 10 kr litern.....det var en ny miljöskatt som kom in då och denna har ökat ihop med resten av skatterna på bränslet.
Priset på bensin har knappt ökat i sig, skatterna på det däremot har ökat lavinartat de senaste 20 åren......

Så den som påstår att besnin är billigt i relation till detta får nog börja aktivera hjärnan.

Permalänk
Medlem

Jag köper när ssd priserna halverats från vad de ligger på idag. 500kr för 120gb ssd tycker jag vore rimligt. Så käppkineserna får lägga på ett kol

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Varför får jag känslan av att folk inte läser vad som faktiskt står innan de börjar gorma?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att slänga in fler chip per SSD, duh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Ptja kan ju lika gärna vara så att någon kan tillverka billigare kretsar än toshiba och ser detta som en möjlighet att ta dessa motsvarande 30% marknadsandelar. För det är ju nu SSDs börjar blir vanligt bland mainstreams i och med ultrabook. Samtidigt ökar ju tablets och smartphones ständigt.

Det är ingen som kan ta några 30% marknadsandelar. Toshiba minskar produktionen med 30% just för att de har för många minnen för att sälja av, dvs de minskar produktionen för att möta efterfrågan. De minskar inte sina marknadsandelar med 30% (praktiskt sett), ser snarare till så att 100% av tillverkningen säljs. Förutsatt att de nu säljer 100% av det de tillverkar, och att de har sänkt tillverkningen med 30% innebär det att de tidigare tillverkat ~142% av det de säljer, vilket alltså är 42% för mycket. Det här innebär alltså förluster för Toshiba, i och med att de tillverkat mer än folk köper, och med ständigt utvecklande teknik blir dessa enheter gamla, och kan behöva slängas, eller reas ut till väldigt låga priser, vilket innebär en förlust för företaget.

Med andra ord försvinner inga marknadsandelar alls, utan man kommer snarare närmre 100%.

Skrivet av adfi:

Förstår inte de som klagar på att priset sänks?

Är det sånna som ni som tycker att bensinpriset idag är helt okej?
(och då pratar jag inte om själva bensinen, utan skatten)
Tycker det är riktigt dåligt av Tosh, blir ju att undvika dom så gott som det går.

Vet inte om du kanske riktigt förstår hur olika situationen är med bensin och lagring. Bensinpriserna stiger pga att råolja är en begränsad resurs som inte går att tillverka, samt att oljan endast finns på ett begränsat antal geografiska platser, vilket alltså innebär att utvinning av olja endast kan ske på vissa ställen i världen. Det är även värt att tänka på att oljepriset enkelt påverkas av den politiska situationen, samt oljeschejkernas girighet. Det är alltså pga det få antal geografiska ställen man kan utvinna råolja från, samt den låga konkurrensen, som råoljepriserna stiger, vilket leder till att bensinpriserna stiger. Det är även värt att nämna att råolja handlas med dollar som valuta, vilket innebär att dollarkursen är viktig för priset här i Sverige.

Vidare så sjunker inte efterfrågan på bensin märkbart trots högre priser, då det inte finns många bränslen som kan driva en bil (eller annat motorfordon), vilket innebär att folk skulle behöva köpa nya bilar för att undvika att köpa bensin, vilket de flesta inte gör då det är en förlustaffär om man köper nytt fordon pga bränslekostnader (självklart vänder det till slut, men det tar väldigt lång tid).

Om vi tar ett exempel där en person byter från en bensindriven (95 oktan) bil, till en etanoldriven bil, och räknar med att en begagnad etanoldriven bil kostar 75 000 (siffror tagna från blocket där priser går från ca 50 000 till drygt 100 000), samt att prisskillnaden mellan etanol och bensin förblir som den är nu (ca 4,50), samt att vi räknar med att man kör 1454 mil/år (det nationella genomsnittet för 2009 enligt Statistiska Centralbyråns årsbok för 2011). Vi fortsätter med att räkna med att den bensindrivna bilen drar i genomsnitt 0,8 liter/mil, och att den etanoldrivna bilen drar 1 liter/mil (siffror tagna från DNs artikel.

I uträkningarna nedan är priset taget från Preem

Från dessa förutsättningar får man då fram att en bensindriven bil drar 0,8*1454 = 1163,2 liter/år -> 14,98*1163,2 = 17 424,74 kr/år,
samt att en etanoldriven bil drar 1*1454=1454 liter/år -> 10,44*1454 = 15 179,76 kr/år.

I uträkningarna nedan är x antalet år det tar tills man går i vinst

75000 + 15179,76x = 17424,74x
75000 = 2244,98x
x = 33,4

Det tar alltså 33 år innan man går i vinst om man köper en begagnad etanolbil.

Om du någon gång varit i USA kanske du även märkt att deras bensinpriser är mycket lägre än våra, vilket har att göra med alla skatter den svenska staten har för bensin (miljöskatter etc.), är många fler, samt högre än de i USA, här i Sverige utgör skatten mer än 50% av bensinpriserna. Och om du tycker att skatten är för hög är väl det inte alls jämförbart med flashminnen? Skatten sätts av staten, medan priset på flashminnen bestäms av företag (enligt utbud och efterfrågan)

Det där var alltså bensinkostnaden...

Dock handlade det nu om flashminnen, som är något helt annat. Flashminnen är inte begränsade till något geografiskt område, samt att de tillverkas, samt det faktum att komponenterna inte är väldigt begränsade naturresurser. Och därför är bensinpriser och priser på flashminnen två helt olika saker. (Dessutom vill Toshiba inte höja priserna, de vill dämpa prisfallet om du faktiskt läser, vilket innebär att priserna kommer sjunka, men Toshiba (samt de flesta andra tillverkarna skulle jag tro) vill inte att priserna sjunker så fort).

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Bensin är ju faktiskt sjukt billigt. Låt oss säga att den kostar 16kr litern, då kan du flytta 15000 Kg metal (en bil) en hel mil för 16Kr. Den som påstår att det är dyrt får nog börja aktivera hjärnan

Dock väger inte en bil 15 ton, utan ca 1,5 ton = 1500kg

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Ptja kan ju lika gärna vara så att någon kan tillverka billigare kretsar än toshiba och ser detta som en möjlighet att ta dessa motsvarande 30% marknadsandelar. För det är ju nu SSDs börjar blir vanligt bland mainstreams i och med ultrabook. Samtidigt ökar ju tablets och smartphones ständigt.

Precis, och i det fallet så förloar Toshiba på det, och vi vinner på det?

Det handlar helt enkelt om att Toshiba inte säljer lika mycket som dem tillverkar, självklart kan en annan tilverkare (läs, Samsung) komma in och göra bättre delar som folk köper mer av.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lonefox:

Vanlig enkel produktionskorrigering som man själv är så van vid inom den tunga fordonsindustrin.....

Jämför med när bensinen kostade under 3kr/litern så är det SVINDYRT......... JA jag minns den tiden. SÅ gammal är jag (visst, vi hade ett annat pengavärde då men räknar man in inflationen så ligger de 3 kronorna på runt 8-9 kr idag......)
Jag minns hur min far hamstrade bensin när priset gick från 3 till 5 kr litern och det var samma ramaskri som alltid redan då. Och då var det skatten som höjdes då med.
Samma sak senare när vi närmade oss 10 kr litern.....det var en ny miljöskatt som kom in då och denna har ökat ihop med resten av skatterna på bränslet.
Priset på bensin har knappt ökat i sig, skatterna på det däremot har ökat lavinartat de senaste 20 åren......

Så den som påstår att besnin är billigt i relation till detta får nog börja aktivera hjärnan.

Har du missat att råoljepriset har tredubblats från runt $40 per fat till runt $120 per fat de senaste fem åren? Råolja har aldrig varit så dyr som den är nu. Vi är uppe i samma nivåer som under oljekrisen på 80-talet om man justerar för inflationen men den här gången kommer nog inte priset gå ner lika mycket. Är oljan tre gånger så dyr att köpa in blir även priserna ut från raffinaderierna betydligt högre. Skatterna är ofta en procentsats av grundprist så då ökar även de även om man inte aktivt höjt skatten. Så kom inte och skyll på statens girighet här. Ska du gnälla på någon så får du gnälla på OPEC och USA.

Bensin kostar för övrigt i runda slängar 5 kr litern ut från raffinaderierna idag så även helt utan skatt går det inte att komma ner till 3 kr litern.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkki:

Varför skulle det inte vara marknadsekonomi? Det är inte optimalt, men det är resultatet av en (för) dåligt reglerad marknadsekonomi. Om det bara hade funnits ett företag som tillverkade kretsar och som ägdes av "staten" eller dyl så vore det inte en marknadsekonomi, men i detta fall så handlar det bara om ett företag som växt sig stort och tagit fler marknadsandelar.

"A market economy is an economy in which decisions regarding investment, production and distribution are based on supply and demand[1] and the prices of goods and services are determined in a free price system.[2] "

Med "supply and demand" menas att marknaden styr tillgång och efterfrågan, inte ett eller ett fåtal enskilda företag. Det kallas kartell eller monopol.

Med "free price system" menas detsamma, att det inte är kontrollerat av ett fåtal aktörer.

Vem som äger ett fåtal aktörer spelar faktiskt ingen roll, det är lika lite marknadsekonomi om privata intressen äger ett företag i monopolställning som om staten gör det.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

"A market economy is an economy in which decisions regarding investment, production and distribution are based on supply and demand[1] and the prices of goods and services are determined in a free price system.[2] "

Med "supply and demand" menas att marknaden styr tillgång och efterfrågan, inte ett eller ett fåtal enskilda företag. Det kallas kartell eller monopol.

Med "free price system" menas detsamma, att det inte är kontrollerat av ett fåtal aktörer.

Vem som äger ett fåtal aktörer spelar faktiskt ingen roll, det är lika lite marknadsekonomi om privata intressen äger ett företag i monopolställning som om staten gör det.

Tror du missuppfattat. En marknad består inte bara av köpare, utan av både köpare och säljare. Således är det både köparna och säljarna som påverkar priset. Säljarna kan påverka tillgången (och viss del även efterfrågan genom markandsföring) och köparna påverkar efterfrågan.

Monopol kan för övrigt också vara en del av en marknadsekonomi, eftersom köparna fortfarande kan påverka priset även om det bara är en säljare.

Permalänk
Skrivet av phroggyy:

Det är ingen som kan ta några 30% marknadsandelar. Toshiba minskar produktionen med 30% just för att de har för många minnen för att sälja av, dvs de minskar produktionen för att möta efterfrågan. De minskar inte sina marknadsandelar med 30% (praktiskt sett), ser snarare till så att 100% av tillverkningen säljs. Förutsatt att de nu säljer 100% av det de tillverkar, och att de har sänkt tillverkningen med 30% innebär det att de tidigare tillverkat ~142% av det de säljer, vilket alltså är 42% för mycket. Det här innebär alltså förluster för Toshiba, i och med att de tillverkat mer än folk köper, och med ständigt utvecklande teknik blir dessa enheter gamla, och kan behöva slängas, eller reas ut till väldigt låga priser, vilket innebär en förlust för företaget.

Var i artikeln påstås det att de har ett överskott i lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför får jag känslan av att folk inte läser vad som faktiskt står innan de börjar gorma?

För att det är fallet?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Förstår ju problemet, om tillgången är högre än efterfrågan så är det ju klart att tillverkare bromsar produktionen till den kommer i ungefär balans igen.

Tror inte vi kommer se så stora effekter av det hela, då det samtidigt blir allt billigare att tillverka kretsarna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

För att det är fallet?

Onekligen...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av smurfisen2k:

Var i artikeln påstås det att de har ett överskott i lager?

"This move will help to reduce inventory in the market and improve the overall balance between supply and demand."

De säger att de redan har reglerat mängden flash de säljer till återförsäljare och nu drar de ner på produktionen för att matcha efterfrågan. Läs hela press releasen här: http://www.toshiba.co.jp/about/ir/en/news/20120724.pdf

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Var i artikeln påstås det att de har ett överskott i lager?

Citat:

Japanska Toshiba minskar nu produktionstakten med hela 30 procent för att "förbättra den övergripande balansen mellan tillgång och efterfrågan". Företaget står dock berett att återställa kapaciteten om efterfrågan på NAND-minnen tar fart på nytt.

Från de meningarna kan man utläsa att de sänkt produceringen pga låg efterfrågan, för att balansera tillgång och efterfrågan, dvs att tillgång ska vara ungefär lika stor som efterfrågan. Om man sänker produktionen med hela 30% av den anledningen kan man dra slutsatsen att tillgången varit mycket högre än efterfrågan.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av phroggyy:

Från de meningarna kan man utläsa att de sänkt produceringen pga låg efterfrågan, för att balansera tillgång och efterfrågan, dvs att tillgång ska vara ungefär lika stor som efterfrågan. Om man sänker produktionen med hela 30% av den anledningen kan man dra slutsatsen att tillgången varit mycket högre än efterfrågan.

Mja jag är trött jag menade egentligen något annat. Säg att toshiba inte har lyckats tillverka så billiga minnen som samsung. Att samsung har effektivare produktion. Då kan ju samsung ligga och ha enormt tryck medan ingen vill köpa av toshiba, således får de lager. Min fråga är alltså snarare, är det verkligen stort överskott av minnesenheter generellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Tror du missuppfattat. En marknad består inte bara av köpare, utan av både köpare och säljare. Således är det både köparna och säljarna som påverkar priset. Säljarna kan påverka tillgången (och viss del även efterfrågan genom markandsföring) och köparna påverkar efterfrågan.

Monopol kan för övrigt också vara en del av en marknadsekonomi, eftersom köparna fortfarande kan påverka priset även om det bara är en säljare.

Det är du som missupfattat, en fri marknad vilket är en del av en marknadsekonomi är motsatsen tilll monopol.

Permalänk
Medlem

Självklart vill företag tjäna pengar, så om de tror att de tjänar mer på att sälja färre enheter är det klart att de skall göra det. Ser inte vad felet i det skulle vara.

Skrivet av Ixos:

Det är du som missupfattat, en fri marknad vilket är en del av en marknadsekonomi är motsatsen tilll monopol.

Nu är ju dock inte marknaden för minnen ett monopol dock.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

måste ändå säga att dagens "superföretag" är ganska efterblivna. Om de inte går i vinst på 30% så grinar de. Om vinsten sjunker från 30% till 20% så ser dem de som katastrof.

Var för fan glada att ni går runt och inte är påverkade så mycket att krisen, men nä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det är du som missupfattat, en fri marknad vilket är en del av en marknadsekonomi är motsatsen tilll monopol.

Tror du behöver läsa på om monopol

Felstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Det är du som missupfattat, en fri marknad vilket är en del av en marknadsekonomi är motsatsen tilll monopol.

Fel motsatsen till monopol är fullständig konkurrens. Båda kan uppstå på en marknad.

Att marknaden ska vara fri är bara ett av kriterierna för fullständig konkurrens. Några andra kriterier är att de ska sälja likadana varor (ex ren koppar) och att alla ska ha information om vad alla andra har för priser. Fullständig konkurrens är ganska ovanlig, mest på grund av att det sällan är likadana varor som säljs.

Permalänk
Medlem

Någon som tänkt på hur många nya ssd'er vi fått? ADATA, Plextor, MSI m.m m.m m.m, även nya modeller. Det vore juh rimligt att tänka sig att dessa företag köper nand-minnen från tja i vissa fall Toshiba.

Hur kommer det sig att Toshiba skyller på att dom producerar för mycket? Dom behöver juh bara sälja till dessa företag inte direkt till oss.

Fler aktörer i behov av nand-minnen torde juh leda till ökad försäljning för tja...Toshiba.

Fler aktörer på SSD marknaden leder till konkurrens och priserna pressas, vilket torde leda till ökad försäljning (notera jag säger inget om vinst) för SSD producenterna. Vilket torde leda till ökat behov av nand-minnen från i vissa fall Toshiba, vilket i sin tur leder till ökad försäljning för Toshiba, som vidare borde uppmuntra ökad produktion av nand-minnen.

Jag kan verkligen inte se vad Toshiba har för anledning att sänka sin produktion utifrån denna artikel?

Nånting verkar juh inte stämma.

Initiellt känner jag dock att SSD priserna fortfarande anses för höga av oss konsumenter vilket sätter käppar i hjulen, om så är fallet, i hela produktions stegen.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

1. Det tillverkas fler minnen än vad som säljs
2. Minnen faller i pris för att öka efterfrågan
3. Det tillverkas fortfarande för många minnen
4a. Minnen får antingen säljas till förlustpriser för att öka efterfrågan ytterliggare och begränsa förlusten
4b. Tillverkningen av minnen sänks

Skulle man välja 4b är man tydligen enligt vissa på detta forum girig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Någon som tänkt på hur många nya ssd'er vi fått? ADATA, Plextor, MSI m.m m.m m.m, även nya modeller. Det vore juh rimligt att tänka sig att dessa företag köper nand-minnen från tja i vissa fall Toshiba.

Hur kommer det sig att Toshiba skyller på att dom producerar för mycket? Dom behöver juh bara sälja till dessa företag inte direkt till oss.

Fler aktörer i behov av nand-minnen torde juh leda till ökad försäljning för tja...Toshiba.

Fler aktörer på SSD marknaden leder till konkurrens och priserna pressas, vilket torde leda till ökad försäljning (notera jag säger inget om vinst) för SSD producenterna. Vilket torde leda till ökat behov av nand-minnen från i vissa fall Toshiba, vilket i sin tur leder till ökad försäljning för Toshiba, som vidare borde uppmuntra ökad produktion av nand-minnen.

Jag kan verkligen inte se vad Toshiba har för anledning att sänka sin produktion utifrån denna artikel?

Nånting verkar juh inte stämma.

Initiellt känner jag dock att SSD priserna fortfarande anses för höga av oss konsumenter vilket sätter käppar i hjulen, om så är fallet, i hela produktions stegen.

Vad spelar antalet tillverkare för roll? Toshiba kan ju fortfarande ha tillverkat mer minnen än vad företagen som köper minnen av dem har velat köpa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av luddev:

Någon som tänkt på hur många nya ssd'er vi fått? ADATA, Plextor, MSI m.m m.m m.m, även nya modeller. Det vore juh rimligt att tänka sig att dessa företag köper nand-minnen från tja i vissa fall Toshiba.

Hur kommer det sig att Toshiba skyller på att dom producerar för mycket? Dom behöver juh bara sälja till dessa företag inte direkt till oss.

Fler aktörer i behov av nand-minnen torde juh leda till ökad försäljning för tja...Toshiba.

Fler aktörer på SSD marknaden leder till konkurrens och priserna pressas, vilket torde leda till ökad försäljning (notera jag säger inget om vinst) för SSD producenterna. Vilket torde leda till ökat behov av nand-minnen från i vissa fall Toshiba, vilket i sin tur leder till ökad försäljning för Toshiba, som vidare borde uppmuntra ökad produktion av nand-minnen.

Jag kan verkligen inte se vad Toshiba har för anledning att sänka sin produktion utifrån denna artikel?

Nånting verkar juh inte stämma.

Ja, ditt inlägg stämmer inte.

Du verkar tro att det finns någon sorts konspiration här men du vet inte vad och det beror på att det inte finns någon.

Toshiba producerar tydligen fler minneskretsar än Toshiba kan sälja, därför drar de ner på produktionen tills det finns ett större behov. Vad är det som är konstigt?

Toshiba säljer inget direkt till oss, de säljer bara direkt till olika tillverkare, bland annat verkar Apple vara en stor kund. Vill ingen av deras köpare köpa av dem så har de ingen marknad. Varför ska de producera saker som de inte kan sälja? Sen om det är ett generellt överskott på hela marknaden eller om det bara är Toshiba som råkar ha för hög produktion för tillfället framgår inte.

Alltså, det här är på inget sätt nytt eller unikt utan snarare standard. Till exempel drar vissa industrier ner på produktionen över sommaren för att efterfrågan minskar.

Eftersom det är sommar så kan vi ju ta glass som exempel. Tror du alla glasstillverkare producerar lika mycket året om? Nej, de producerar mer nu över sommaren för att efterfrågan är hög och drar sedan ner på produktionen framåt hösten och över vintern eftersom de inte kan få sålt lika mycket glass då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24