PWM - Hur ser mjukvaran ut som ni använder för att styra fläktar?

Permalänk

PWM - Hur ser mjukvaran ut som ni använder för att styra fläktar?

Hejsan!

Jag har blivit mer och mer sugen på att satsa på PWM-fläktar, istället för en fysisk fläktkontroller – vilket jag använder i nuläget. Men vad för mjukvaror, för att styra fläktar, finns det egentligen och hur ser de ut?

Vilken mjukvara använder du, hur har den fungerat för dig och hur ser den ut? Posta gärna bilder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns "mjukvaror" som kan styra en PWM fläkt denna support måste finnas i hårdvaran först för att det ska fungera.

PWM fläktar har fyra pinnar, vanliga fläktar har 3.
Vanliga 3 pins fläktar reglerar varvtalet med lägre eller högre volt.
PWM reglerar varvtalet med att slå på och av 12volt i en viss frekvens.

Mjukvara för vanliga fläktar finns det flertal av, dock nån speciellt bra har jag inte sett till.
Speedfan skulle kunna vara bra om det fanns support för moderna moderkort.
Jag kör så långt det går med bios styrning för fläktar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tror inte det finns "mjukvaror" som kan styra en PWM fläkt denna support måste finnas i hårdvaran först för att det ska fungera.

Så PWM-fläktar går alltså bara att reglera genom BIOS, eller vad är det du påstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Så PWM-fläktar går alltså bara att reglera genom BIOS, eller vad är det du påstår?

Snarare påstår att det inte finns nån programvara som kan styra PWM.
Dock om nu supporten hårdvarumässigt finns så borde mjukvara kunna styra dessa fläktar också, men inte sett till någon som klarar PWM, bara voltstyrt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Har en liten relaterad fundering kring mitt eget moderkort Asus P8Z68-V. På moderkortet finns det 2st 4-pins CHA-FAN-kontakter. För tillfället är det endast 3-pins fläktar inkopplade där och jag kan styra hastigheten på dem via Fan Xpert i Asus AI Suite II-programmet. Eftersom fläktarna saknar PWM-styrning så måste hastigheten regleras med spänningen. Är det fortfarande spänningsreglering om jag skulle bestämma mig att koppla in en 4-pins fläkt i någon av dessa uttag? Känns ganska konstigt med tanke på att det är en 4-pins kontakt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Hur är programmet ASUS FAN Xpert 2? Bra dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Mjukvara för vanliga fläktar finns det flertal av, dock nån speciellt bra har jag inte sett till.
Speedfan skulle kunna vara bra om det fanns support för moderna moderkort.
Jag kör så långt det går med bios styrning för fläktar.

Jag använder speedfan på min stationära och de fungerar utmärkt, med senaste versionen så går det även att styra fläktarna på mitt asus DCU2 7970 det ända som den är sämre på är om man har en dell dator, då det är svårt att komma åt deras fläktar.

Den utvecklas fortfarande av samma snubbe, den senaste stabila versionen är ifrån 26 Mars i år. Men finns en beta som är senare.

Permalänk
Medlem

Oftast har alla moderkortstillverkare egna mjukvaror för diverse hårdvaruövervakning med fläktstyrning mm. Ta och kolla upp vilket kort du har och leta upp hemsidan och kolla igenom deras mjukvaru download.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tror inte det finns "mjukvaror" som kan styra en PWM fläkt denna support måste finnas i hårdvaran först för att det ska fungera.

PWM fläktar har fyra pinnar, vanliga fläktar har 3.
Vanliga 3 pins fläktar reglerar varvtalet med lägre eller högre volt.
PWM reglerar varvtalet med att slå på och av 12volt i en viss frekvens.

Mjukvara för vanliga fläktar finns det flertal av, dock nån speciellt bra har jag inte sett till.
Speedfan skulle kunna vara bra om det fanns support för moderna moderkort.
Jag kör så långt det går med bios styrning för fläktar.

Jag styr PWM fläktar med speedfan.
Fläktarna är kopplade till 4 pin kontakter på moderkortet, men i bios så stänger jag av att dom ska automatstyras, dom körs då i full blås men jag kan ta kontroll över dem i speedfan, vilket inte funkar innan.

MSI z68A GD65 moderkort.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Hur är programmet ASUS FAN Xpert 2? Bra dåligt?

Jag har inte pillat så värst mycket i det utan kör alla fläktar på det förinställda läget "Silent". Det finns 5 lägen för chassifläktar, "Disable", "Standard", "Silent", "Turbo" samt "User". För CPU-fläkten finns samma som för chassifläktar sasmt två stycken till, "Intelligent" och "Stable". Exakt vad alla lägen gör orkar jag inte skriva här.

I "User" kan göra en egen fläktkurva för såväl CPU- som chassifläktar, ganska likt som i MSI Afterburner. I Afterburner kan du skapa flera punkter i kurvan, men i Fan Xpert har du bara 3st punkter; minhastighet, maxhastighet samt en brytpunkt mellan dessa två. CPU- och chassifläktar har separata fläktkurvor.

Fan Xpert var faktiskt en av huvudanledningarna till varför jag köpte ett Asus-moderkort. Jag ville kunna köra mina fläktar tysta vid surfande och mindre krävande saker, men ändå ha tillgång till mer flås vid spelande utan att behöva ha en fläktkontroller att pilla på varje gång. Jag är jättenöjd med programmet, men jag har som sagt inte pillat så jättemycket med egna fläktkurvor eftersom jag tycker att den förinställda var tillräckligt bra från början.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."