Permalänk
Medlem

VPN & NAT - off LÖST

Skäms att behöva säga det men nu, 1,5 dygn senare så visar det sig att alla problem hade kunnat undvikas om jag bara gjort en Factory Reset på Netgear modemet innan jag kopplade in nya ASUS:en.

Körde en reset, slog av NAT, kopplade in den i ASUS:en igen och vips så har jag hastighet som det ska vara, inga problem med vpn anslutning eller någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcfrojd:

Skäms att behöva säga det men nu, 1,5 dygn senare så visar det sig att alla problem hade kunnat undvikas om jag bara gjort en Factory Reset på Netgear modemet innan jag kopplade in nya ASUS:en.

Körde en reset, slog av NAT, kopplade in den i ASUS:en igen och vips så har jag hastighet som det ska vara, inga problem med vpn anslutning eller någonting.

Skönt att det löste sig

Permalänk
Medlem

Någon som har fått föräldrarkontroll funktionen att fungera?
Min stänger av nätet helt och hållet även om den är inställd att den skall va öppen.
Går det ett begränsa hastigheten på en dator?
Vill spärra barnens dator till 10mbit.
Hoppas någon har svar på mina frågor

Permalänk
Medlem

Under trafikhanteraren (user define QoS rules) kan du lägga begränsning och prioritering på barnens ip adresser (portområde 1:65535)

Permalänk
Medlem

40 dygn har min router hemma varit igång nu och det är flera veckor mer än vad flera tidigare billigare routrar har klarat utan att lås sig
Den i husvagnen har varit igång i 9 dygn med usb dongel, tidigare routrar här låste dongel efter ett dygn eller 2. Den i husvagnen hanterar även ca 8-10 trådlösa enheter

Gött när det funkar:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem min!
Kommer sitta fint i min studentlägenhet!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Sjukt nöjd med denna router! Rekommenderas varmt!

Skönt att kunna blockera Blondinbellas blogg förresten.

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Både och. Jag testade Asusen och den hade lite bättre räckvidd men den gick trögare samt att den dog när jag laddade ner på 2st olika datorer samtidigt som jag hade lite telefoner och surfplattor uppkopplade.

Tack för svaret! Om jag förstod dig rätt , så innebär detta att asusen har bättre räckvidd medan linksysen 4500 kan hantera flera klienter samtidigt bättre ?

Permalänk
Medlem

Asus har släppt en ny firmware till routern men vågar inte testa den så är det någon som har testat den här ASUS RT-N66U B1 Firmware Version 3.0.0.3.162 ?

Fix bugs:
1. UI related bugs
2. Network map cannot show device name.
3. QoS control for wired connected devices.
4. Special character name/password issue in VPN server.
5. Download master installing issue in AP mode.
6. PPPoE compatibility issue.
7. L2TP compatibility issue.
8. Sonos audio system and network map compatibility issue. Special thanks to Merlin for his contribution.
9. IPv6 6in4 memory leak
10.IPTV multicast related issues
11.FTP/Samba account change issue

Modified
1. Enable cross night setting in wireless radio on/off setting page.
2. Enable Beceem Wimax support.
3. Change default wireless security to WPA-AES in QIS.
4. Add Spanish language.
5. Modify VPN server UI.
6. Tune IPv6 connection for ComCast
7. Upgrade 3G profile

Download master 3.1.0.59
1. BT cache size changed to 256KB
2. Support crosse night schedule setting
3. Show amulle server connection status
4. Modify the HDD free space detection behavior
5. Fix download master association tool connection issue
6. Fix the torrent file add problem when changed the download directory
7. Modify the downloading task refresh process

Download master association tool 2.0.3.3
1. Support manget link and ed2k on Google Chrome, Firefox, IE
2. Fix the manget link association issue on Win7 64bit IE9
3. Fix the ed2k download issue on IE

Edit: Den här firmwaren återvänder till 32kb nvram suck.

Permalänk

Jag behöver hjälp med min RT-n66u.

Det är nämligen så att jag kopplat in en extern hårddisk till min router som jag tänkte använda som backup till min MacBook Pro.
Men det visar sig att routern inte stödjer Macs filsystem HFS+...

Vad gör jag nu?
Jag kör backups via Time Machine.

Har jag kastat 700kr i sjön på en extern hårddisk?

Visa signatur

moget med signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Asus har släppt en ny firmware till routern men vågar inte testa den så är det någon som har testat den här ASUS RT-N66U B1 Firmware Version 3.0.0.3.162 ?

Fix bugs:
1. UI related bugs
2. Network map cannot show device name.
3. QoS control for wired connected devices.
4. Special character name/password issue in VPN server.
5. Download master installing issue in AP mode.
6. PPPoE compatibility issue.
7. L2TP compatibility issue.
8. Sonos audio system and network map compatibility issue. Special thanks to Merlin for his contribution.
9. IPv6 6in4 memory leak
10.IPTV multicast related issues
11.FTP/Samba account change issue

Modified
1. Enable cross night setting in wireless radio on/off setting page.
2. Enable Beceem Wimax support.
3. Change default wireless security to WPA-AES in QIS.
4. Add Spanish language.
5. Modify VPN server UI.
6. Tune IPv6 connection for ComCast
7. Upgrade 3G profile

Download master 3.1.0.59
1. BT cache size changed to 256KB
2. Support crosse night schedule setting
3. Show amulle server connection status
4. Modify the HDD free space detection behavior
5. Fix download master association tool connection issue
6. Fix the torrent file add problem when changed the download directory
7. Modify the downloading task refresh process

Download master association tool 2.0.3.3
1. Support manget link and ed2k on Google Chrome, Firefox, IE
2. Fix the manget link association issue on Win7 64bit IE9
3. Fix the ed2k download issue on IE

Edit: Den här firmwaren återvänder till 32kb nvram suck.

Är det samma firmware som Asus RT-N16 kör på? Samma version som jag har på min N16…

Permalänk
Skrivet av jontelito:

Jag behöver hjälp med min RT-n66u.

Det är nämligen så att jag kopplat in en extern hårddisk till min router som jag tänkte använda som backup till min MacBook Pro.
Men det visar sig att routern inte stödjer Macs filsystem HFS+...

Vad gör jag nu?
Jag kör backups via Time Machine.

Har jag kastat 700kr i sjön på en extern hårddisk?

Edit. Time machine funkar inte på FAT32, tja du då blir det nog knepigt annat än att koppla direkt.

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Edit. Time machine funkar inte på FAT32, tja du då blir det nog knepigt annat än att koppla direkt.

Finns det ingen custom firmware till N66U som öppnar upp apples filsystem?

Visa signatur

moget med signatur

Permalänk

Inte vad jag kunde se, däremot verkar det gå att få Timemachine att fungera på annat än HFS+ med ett fulhack. Om du googlar på TMShowUnsupportedNetworkVolumes så finns det ett par guider, om jag skulel våga backa up mha av nåt som har "unsupported" i namnet vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Inte vad jag kunde se, däremot verkar det gå att få Timemachine att fungera på annat än HFS+ med ett fulhack. Om du googlar på TMShowUnsupportedNetworkVolumes så finns det ett par guider, om jag skulel våga backa up mha av nåt som har "unsupported" i namnet vet jag inte.

Jag kan nog köpa att man kan spara ner det på ett annat system med fulhack.
Men frågan är hur fan man rerollar ett system med fulhack och fel filsystem.

Hur som helst, tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

moget med signatur

Permalänk
Medlem

Får någon föräldrar kontrollen att fungera?
spela ingen roll på vilken dator på nätverket jag begränsar så stänger den av nätet på alla datorer på mitt nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontelito:

Finns det ingen custom firmware till N66U som öppnar upp apples filsystem?

Skrivet av NLFxp:

Får någon föräldrar kontrollen att fungera?
spela ingen roll på vilken dator på nätverket jag begränsar så stänger den av nätet på alla datorer på mitt nätverk

Grabbar testa med den här firmwaren från merlin.
ASUS_RTN66U_3003162_RM13.zip— RT-N66U - Rebased on 3.0.0.3.162

https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/downloads

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Är det samma firmware som Asus RT-N16 kör på? Samma version som jag har på min N16…

Du kan testa den här ASUS_RTN16_3003162_RM13.zip— RT-N16 - Rebased on 3.0.0.3.162 med länken ovan.

Permalänk
Medlem

Måste man byta firmware för att få föräldrar kontrollen att fungera ???

Permalänk
Medlem

Ja om den inte fungerar i nuvarande firmware.

Permalänk
Medlem

Så det fungerar inte för någon med den ordinarie?

Permalänk

Vad är skillnad mellan Merlin och Asus?
Prestandaförbättringar som hastighet och så?

Visa signatur

moget med signatur

Permalänk
Medlem

Jag har udaterat mig till en merlin, som jag har mäkrt stabilare, snabbare och 64kb nrv ram stöd istället för 32kb som fylls upp snabbt och kan leda till att routern startar/kraschar om.

Permalänk
Medlem

Nu var det ganska många uppdateringar sedan jag prövade asus egna firmware men då denna router har open s så var det för mig självklart att testa andra firmvare.
Tomato firmwaren har hitintills slagit alla firmware jag prövat till denna router och det är ganska många som testats. Tomatofirmwaren har allt som iallfall jag eftersträvar då jag tom har köpt mig en rt-n66u till husvagnen då den fungerar super med usbdongel.

66an hemma har varit igång i 53 dygn nu med över 1Tb trafik och 5 trådade och 6 trådlösa enheter utan att vika sig och det är ca 45dygn mer än någon annan router klarat tidigare.

66an i husvagnen var uppe i 9 dygn och 13 trådlösa enheter innan strömmen gick pga för stor belastning med ac,damsugare etc.

Kommer aldrig ens pröva asus egna firmware mer då tomaton är värlsklass.
Ligger på 96Mbit ner och 86 Mbit upp trådat och ca 94Mbit ner och 75 Mbit upp trådlöst hemma.

Föräldrakontroll,usb delning,DLNA och vpn fungerar mer än bra.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Jag har haft denna router i en månad nu (fw .151) och har följande problem: När jag kopierar stora filer från min server till min mediaburk (uråldrig Tvix) så dör Internet för min vanliga surfdator under kopieringen. Kopplingen ser ut så här:

Server (tp) -> router (tp) -> Surfdator (usb) -> Tvix

Tvixen är alltså inte kopplad på nätverket utan jag kopplar en usb-sladd varje gång jag för över filer. Tidigare hade jag Telias "smart"-router och hade inte detta problem. Är det någon inställning, måste jag sätta upp någon form av QoS så att inte kopieringen tar all kapacitet från routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcfrojd:

Skäms att behöva säga det men nu, 1,5 dygn senare så visar det sig att alla problem hade kunnat undvikas om jag bara gjort en Factory Reset på Netgear modemet innan jag kopplade in nya ASUS:en.

Körde en reset, slog av NAT, kopplade in den i ASUS:en igen och vips så har jag hastighet som det ska vara, inga problem med vpn anslutning eller någonting.

Det är inte så att du råkade starta om modemet också? I så fall kan det ju faktiskt vara så att modemet fick en firmware uppdatering. De läggs nämligen på automatiskt då man startar om modemet "hårt", alltså via power knappen där bak. Men kanske det är samma att göra en reset också. Att den då kollar om det finns en uppdatering och slänger på den. Bara en gissning från min sida.

Det blir ju lite svårt för dig att verifiera att firmware i modemet blivit uppat om du inte typ skrivit ner vad du hade från början om det nu inte står kvar i loggen så här långt efteråt.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Nu var det ganska många uppdateringar sedan jag prövade asus egna firmware men då denna router har open s så var det för mig självklart att testa andra firmvare.
Tomato firmwaren har hitintills slagit alla firmware jag prövat till denna router och det är ganska många som testats. Tomatofirmwaren har allt som iallfall jag eftersträvar då jag tom har köpt mig en rt-n66u till husvagnen då den fungerar super med usbdongel.

66an hemma har varit igång i 53 dygn nu med över 1Tb trafik och 5 trådade och 6 trådlösa enheter utan att vika sig och det är ca 45dygn mer än någon annan router klarat tidigare.

66an i husvagnen var uppe i 9 dygn och 13 trådlösa enheter innan strömmen gick pga för stor belastning med ac,damsugare etc.

Kommer aldrig ens pröva asus egna firmware mer då tomaton är värlsklass.
Ligger på 96Mbit ner och 86 Mbit upp trådat och ca 94Mbit ner och 75 Mbit upp trådlöst hemma.

Föräldrakontroll,usb delning,DLNA och vpn fungerar mer än bra.

Hej!

Kommer att få hem min router om två dagar, även en ASUS EA-N66 DUALBAND WIRELESS ETHERNET ADAPTER, kommer den att fungera felfritt tror du med Tomato firmwaren på routern?

Du har inte lust att göra en guide med länkar till rätt firmware osv? Skulle ju vara riktigt schysst!

Mvh SoloNo1

Permalänk
Medlem

Precis köpt en N66U å är så missnöjd.

Min polare har N56U å är supernöjd. Han har 890 Mbit/s i throughput WAN-LAN
Han rekade N66U

Men den kraschar hela tiden när går in på min webserver via portning.
Sen funkar inte det å sätta upp konton på FTP'n.
Download Master funkar heller inte.
Kommer bara upp i 200 Mbit trådat och 80 Mbit Wifi (5 Ghz)

Vad gör jag ? Supporten svarar inte på mina problem =((((

Permalänk
Medlem

har version 3.0.0.3.162 kan tilläggas

Permalänk
Medlem

Laddade in RT-N66U_3.0.0.3_162.14b.trx (Merlin)

Nu kraschar den inte via snabba klick på min webserver (portning)

FTP funkar inte med users

Download Master helt nere