Permalänk
Medlem

Inställningarna bör sparas i routern även vid ett strömavbrott. Gör den hos mig i alla fall. Både med ASUS original firmware, men även med Tomato Shibby firmware.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk

Har inte heller haft några problem med borttappade inställningar, varken vid vanliga om-bootningar eller ren strömlöshet (har bytt rum för den några gånger)

Detta gäller DD-wrt eller tomato, har nästan inte kört ngt alls med stock firmware.

Permalänk
Medlem

Nån som fått det funka att uppdatera via GUI interfacet ?

Jag kör bara via safeboot mode. Inget annat funkar. Kör Merlin

Permalänk
Medlem

En del har inte haft några problem men jag har haft problem att uppdatera fw via GUI:et..
Du menar att du gjort factory reset och seean använt ASus Utility -- Firmware Restoration ?
Prova att använda GUI:et och sedan när det står vänta 3 minuter , vänta ca 5 minuter och gör sedan
power off / power on på routern. Du borde ha den nya fw-aren uppe då.Andra tillverkare som Netgear och TP-Link
klarar av att reboota routern vid fw-uppdateringar men Asus verkar ha glömt bort detta....

Skrivet av ginojens:

Nån som fått det funka att uppdatera via GUI interfacet ?

Jag kör bara via safeboot mode. Inget annat funkar. Kör Merlin

Permalänk

Köpte den dyraste routern jag kunde hitta trots att jag bara för i en 1:a, men tänkte ligga bra att kosta på sig en bra om man ändå ska köpa en router, fungerade perfekt i en vecka men nu tappar den anslutningen ibland, trots att routern står under min säng och jag ligger i sängen med laptopen. Är bara en laptop och en Samsung S2 som är uppkopplade på den. Ibland när jag kör bredbandskollen så får jag ut 30 Mbit av de 90-95 jag brukar få ut av mitt 100/100. Har uppdaterat allt nu får se om det funkar som det ska i fortsättningen. Men betalar man så här mycket pengar så förväntar man sig att skiten bara ska fungera, särskilt i en 1:a med inga väggar i vägen. Lyckades komma in på en sida med inställningar, men när jag försöker på samma sätt går det inte. Ska man köra på 2 GHZ eller 5? Jag satte min på 5 i alla fall ingen aning vad det gör dock kan ingenting om sånt här, därför jag som sagt betalade mkt pengar för en för att slippa tänka på sånt här.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk

Hur kommer man in på routerns inställningar? Hamnade där av en slump sist men nu lyckas jag inte komma på hur man gör.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Skrivet av mer_tjack:

Hur kommer man in på routerns inställningar? Hamnade där av en slump sist men nu lyckas jag inte komma på hur man gör.

Skriv in 192.168.1.1 i sökfältet.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Skriv in 192.168.1.1 i sökfältet.

eller närmare precist 192.168.X.1 där X är det net som Asus:en skapat .

Permalänk
Medlem

Den dyraste routern är ingen garanti att allt flyter på smärtfritt speciellt när det handlar om firmwaren. Har du uppdaterat fw till .178 ?
Du borde köra laptopen på 5 GHz-bandet för att utnyttja routern. Som tröst kan jag säga att jag själv har haft problem med Asus:en när jag
kör trådlöst med ca 2 m ifrån den. Det jag misstänker är fw. som orsakar problemen. Själv har jag löst det med en backup-router , en dual-band
från TP-Link TL-WDR4300 som tuffar på utan problem till en lägre kostnad än Asus:en.

Skrivet av mer_tjack:

Köpte den dyraste routern jag kunde hitta trots att jag bara för i en 1:a, men tänkte ligga bra att kosta på sig en bra om man ändå ska köpa en router, fungerade perfekt i en vecka men nu tappar den anslutningen ibland, trots att routern står under min säng och jag ligger i sängen med laptopen. Är bara en laptop och en Samsung S2 som är uppkopplade på den. Ibland när jag kör bredbandskollen så får jag ut 30 Mbit av de 90-95 jag brukar få ut av mitt 100/100. Har uppdaterat allt nu får se om det funkar som det ska i fortsättningen. Men betalar man så här mycket pengar så förväntar man sig att skiten bara ska fungera, särskilt i en 1:a med inga väggar i vägen. Lyckades komma in på en sida med inställningar, men när jag försöker på samma sätt går det inte. Ska man köra på 2 GHZ eller 5? Jag satte min på 5 i alla fall ingen aning vad det gör dock kan ingenting om sånt här, därför jag som sagt betalade mkt pengar för en för att slippa tänka på sånt här.

Permalänk
Medlem

Nån som försökt el kör IPTV funktionen??? Fick min router idag, men vet inte hur jag ska göra.

Grejen är att jag genom Ownit, måste köra deras tjänstefördelare för att kunna köra både TV och andra enheter samtidigt. Så då har jag kört min gamla Dlink dir-655 till min Inteno DG201 för att kunna ha flera enheter.

Men har precis fått 1000/1000mbit genom Ownit och med min nya ASUS router so laddar jag ner i riktigt galna hastigheter. Hittills 800-900mbit/s. Men med tjänstefördelaren kan jag bara tanka i max 200mbit. Vad är fel på deras Inteno?

Iaf, jag har Canaldigital och skulle vilja veta vad som behövs från dem och hur jag ställer in min ASUS rounter för IPTV. Finns det en IPTV funktion så borde det ju funka med bara min router? El hur?

Permalänk

Det kom nytt firmware igår, är det någon som hunnit prova?

Permalänk
Medlem

Spotify strul via RT-N66U

Har lite strul med min nyinköpta RT-N66U.
Till den ansluter jag trådlöst en några månader gammal ASUS U36SG laptop.

När jag kör Spotify via kombinationen ovan så får jag problem med att ljudet hackar och liksom går för fort emellanåt.
Detta problem hade jag inte med min tidigare Linksys router.
Den routern fick jag däremot andra problem med så därför bytte jag till en RT-N66U.
66:an visar på internetåtkomst och utmärkt signalstyrka.

Jag streamar ljudet vidare via Blåtand till en DacMagicPlus som alltid fungerat problemfritt och som inte heller nu indikerar något konstigt.

Problemet är oerhört frustrerande och jag vänder mig därför till er som kan detta mycket bättre än jag.
Vad ska jag testa för inställningar/förändringar?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Korvis

Permalänk
Medlem

https port

Ändra till https och glömde vilken port som användes som standard.
Någon som kan göra en koll i sitt admin gränssnitt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av pdais97:

Ändra till https och glömde vilken port som användes som standard.
Någon som kan göra en koll i sitt admin gränssnitt?

Tack på förhand

8443

Permalänk
Medlem
Skrivet av Othello123:

Det kom nytt firmware igår, är det någon som hunnit prova?

Testar den nu men på ASUS RT-N16. Jag har inte kikat så mycket ännu tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Testar den nu men på ASUS RT-N16. Jag har inte kikat så mycket ännu tyvärr.

Tackar så mycket, funkade fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av pdais97:

Tackar så mycket, funkade fint

Jag gjorde det samma när jag pillade där

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad NOCAT på Tomato firmwaren står för?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Skrivet av Henrik29:

Någon som vet vad NOCAT på Tomato firmwaren står för?

Ingen katt

Skämt åsido men kolla FAQ här. http://info.eps.surrey.ac.uk/SCS/OpenNet/nocat-faq.html

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Hehe Tack för länken, jag fattade dock inte så mkt ändå^^
Om jag lägger in ett firware utan NOCAT som det står, vad blir jag utan då ?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Precis uppgraderat till 1000/100. Får bara ut runt 300 Mbit med min ASUS RT-N66U. Kopplar jag utan routern får jag runt 690 Mbit. Någon som vet några inställningar som kan fungera?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Skrivet av mikeg:

eller närmare precist 192.168.X.1 där X är det net som Asus:en skapat .

Hur menar ni? Jag klistrade in siffrorna i sökfältet i Windows, testade även att byta ut X mot namnet på mitt nätverk men inget händer?

Störande att routern tappar signalen ibland, är som sagt 2 meter från routern. Kollar man inne på nätverket ser man hur "450 Mbit" sjunker ner mot 3-6 Mbit för att sen tappar signalen, fattar inte vad den håller på med. Om detta betalade man 1800 kr för.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av mer_tjack:

Hur menar ni? Jag klistrade in siffrorna i sökfältet i Windows, testade även att byta ut X mot namnet på mitt nätverk men inget händer?

Störande att routern tappar signalen ibland, är som sagt 2 meter från routern. Kollar man inne på nätverket ser man hur "450 Mbit" sjunker ner mot 3-6 Mbit för att sen tappar signalen, fattar inte vad den håller på med. Om detta betalade man 1800 kr för.

Det vi menar är att du i web-läsaren anger 192.168.X.1 i adressfältet. X beror på vad Asus:en har fått för ip-adress. D vs X`0 , 1 , 2 , 3 osv.
Då ska du komma till inloggningsbilden och ange användare-id och lösenord som om inte änfrat ännu hittar i häftet du fick med.

Permalänk
Permalänk

Jag var tvungen att köra in senaste Firmware för att kunna öppna portar
men annars har den funkat bra
några veckor gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpkt:

Precis uppgraderat till 1000/100. Får bara ut runt 300 Mbit med min ASUS RT-N66U. Kopplar jag utan routern får jag runt 690 Mbit. Någon som vet några inställningar som kan fungera?

Prova med att stänga av QOS i fall du har den aktiverat.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av geraner:

Prova med att stänga av QOS i fall du har den aktiverat.

QOS är avslaget. Har en D-link 655 med. Ska testa vilka hastigheter jag kommer med den. Rätt sjukt om Asus inte klara mer.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpkt:

QOS är avslaget. Har en D-link 655 med. Ska testa vilka hastigheter jag kommer med den. Rätt sjukt om Asus inte klara mer.

Vilken FW har du på Asus:en ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Vilken FW har du på Asus:en ?

Firmware: 3.0.0.3.162

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpkt:

Firmware: 3.0.0.3.162

Föreslår att uppdaterar fw : läs på Asus download sida vad de senaste fw har fixat till - den senaste är .220 .