7970 är drivrutinerna dåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMightyMuffin:

Ojdå, snacka om otur!. Men det kan faktiskt hända vare sig man går på den gröna eller röda sidan!:)

Tredje gången gillt eller vad säger? Nu funderar jag bara på om jag ska köra på Gigabyte GTX 680 OC eller referens design hmm... svårt val.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Här kan din bror/TS titta och jämn föra vad 680 presterar i olika spel o.s.v.

http://www.guru3d.com/article/asus-geforce-gtx-680-asus-direc...

Problemen med många sådana test är ju att de sällan är helt up-to-date med senaste drivers och där var ju inte direkt många spel det är gissningsvis dock skulle jag säga typ 60/40 fördel 680 men i de flesta spel är det inte med mycket åt något håll, sedan finns det undantagen som går markant bättre på ena eller andra fast börjar man verkligen kolla runt på alla tester ser man ibland att vissa spel som generellt verkar gå bättre på ena eller andra har presterat bättre i något test på "fel" gpu.
Benchmarks ger en lättare fingervisning men det är fler saker som spelar in, senaste drivers 12.7 t.ex. har gjort ganska stor skillnad för 7900-serien och nvidia ökar några % prestanda för 500-600 serierna i vissa spel med varje ny driver release, vad du har för övrig hårdvara och hur den leker med just ditt kort spelar in, om Windows strular med något osv.

Här är en fransk sida som kör massa bench där 7970 totalt blir lite vassare än 680
http://www.hardware.fr/articles/866-1/nvidia-geforce-gtx-670-...

Det hela beror på vad man kollar på och vilka andra faktorer som spelar in, 680 och 7970 presterar just nu bäst i världen när det kommer till singel GPU och skillnaderna mellan dem är inte direkt super stor någonstans, 680 skulle jag väl säga för de lite stadigare drivers som finns men samtidigt får man ett 7970 för en billig peng är det ju ett klart val och 7970 just nu ligger ~1000kr under 680 just nu så jag skulle säga att du får betydligt mer för pengarna med ett 7970.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

7970 3k 1200mhz+ mer prestanda för halva priset (680) måste väl vara en bra deal?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Här kan din bror/TS titta och jämn föra vad 680 presterar i olika spel o.s.v.

http://www.guru3d.com/article/asus-geforce-gtx-680-asus-direc...

Alltså jag vet hur de nämnda grafikkorten presterar, vad är det du försöker bevisa?

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem

Haft amd i flera år och varit jättenöjd (senast 5870 cf & eyefinity), nu kört med 7970 både enskilt och cf. Enskilt fungerar det utmärkt men cf helt oacceptabelt. Spelar mest cod och en bana kan 10-15 min att ladda, fps sjunker i vissa sekvenser ner till 6-7. Nu köpt två 670 gtx och allt fungerar perfekt, normala laddtider, jämnare fps. Är någon intresserad av att köpa ett HIS 7970 har jag ett kvar, 2000:-.

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt 7970 i februari då var verkligen inte AMD's drivrutiner något att ha.
Men nu kör jag med 12.7 Beta drivrutinerna nu och det har faktist varit helt problemfritt.
Drivrutinerna kommer säkert också bli bättre med tiden nu när AMD slutar med att
släppa nya drivers varje månad.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Skrivet av gigli:

Haft amd i flera år och varit jättenöjd (senast 5870 cf & eyefinity), nu kört med 7970 både enskilt och cf. Enskilt fungerar det utmärkt men cf helt oacceptabelt. Spelar mest cod och en bana kan 10-15 min att ladda, fps sjunker i vissa sekvenser ner till 6-7. Nu köpt två 670 gtx och allt fungerar perfekt, normala laddtider, jämnare fps. Är någon intresserad av att köpa ett HIS 7970 har jag ett kvar, 2000:-.

Laddningstider har inte ett piss med GPUn att göra, det hänger på hårddisken.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Laddningstider har inte ett piss med GPUn att göra, det hänger på hårddisken.

Ofta är det användarfel mer än hårdvaran.

har inte haft bekymmer med mitt 7970 vare sig med drivrutiner eller annat, det jag har beror på ena adaptern och skärmen, vilket jag identifierat som adaptern inte vill leka alltid i 120hz, tydligen ligger det på gränsen vad apple adaptern ger. fixen ´visade sig vara att skifta kabeln mellan två skärmar. troligen är ena skärmen därmed inte helt 100.

bästa köpet jag gjort sedan min ssd.
5040x1050 i BC2/BF3 kör jag med 70-90+fps.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)