Permalänk
Medlem

mac mini 2012?

Ja, det borde komma en update av mac mini snart då det ca. var 9 månader sedan sist. http://www.99mac.se/artiklar/2808-langa-vantan-pa-nya-macar.h...

Frågan som jag ställer mig nu är om de ska sätta dit en cd-läsare till mac mini modellen 2012 då det var många som använde den här typen av mac dator som HTPC och kopplade den sin tv. Den här funktionen fanns på den 2010 års mac mini modell, men togs bort på 2011 års modell. Det är som sagt inte så praktiskt att ha en exter cd-läsare till en mac mini.

Permalänk

CD-läsaren kommer med all säkerhet inte tillbaka till de maskiner den blivit borttagen ifrån.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

ja, det är lite synd det, men lite bra också. De får t.ex. plats med fler komponenter i mac minin som kan göra så att prestandan blir högre. Det är bara så att det var väldigt många som använde den som HTPC och man kan givetvis köpa en extern cd-läsare till den, men det ser dock inte lika snyggt ut då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

ja, det är lite synd det, men lite bra också. De får t.ex. plats med fler komponenter i mac minin som kan göra så att prestandan blir högre. Det är bara så att det var väldigt många som använde den som HTPC och man kan givetvis köpa en extern cd-läsare till den, men det ser dock inte lika snyggt ut då

Finns det verkligen ett behov av en DVD-spelare i en HTPC? Är det inte Blu-Ray som gäller om man använder fysisk lagringsmedia nu för tiden?

Det är dags att göra sig av med optiska lagringsenheter och istället satsa på optisk internetuppkoppling åt alla.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

visst det fungerar helt okej med hur det ser ut nu också och vi får se hur framtiden lär bli när det gäller den optiska internetuppkopplingen

Permalänk

Tänkte precis slå till på en Mac Mini men efter att ha läst en del info i forum så är det nog klokast att vänta ett par månader.

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Finns det verkligen ett behov av en DVD-spelare i en HTPC? Är det inte Blu-Ray som gäller om man använder fysisk lagringsmedia nu för tiden?

Det är dags att göra sig av med optiska lagringsenheter och istället satsa på optisk internetuppkoppling åt alla.

Ja, vi får se hur det blir i framtiden

Permalänk
Medlem

Frustrerande, jag behöver och vill ha en nu men vill inte köpa en mer än 1 år gammal produkt och när jag vet att det borde komma en ny snart. Och det går inte hitta någon begagnad eftersom folk tror de kan sälja sina slitna gamla burkar för nästan nypris, suck..

Permalänk
Medlem

Har själv en Mac Mini 2011, fungerar perfekt för surfning och visa bilder men inte mer, den kan inte hålla konstant framerate i t.ex. 720p filmer som är redan lagrade på datorn.. (.mkv filer via VLC)

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Frustrerande, jag behöver och vill ha en nu men vill inte köpa en mer än 1 år gammal produkt och när jag vet att det borde komma en ny snart. Och det går inte hitta någon begagnad eftersom folk tror de kan sälja sina slitna gamla burkar för nästan nypris, suck..

Jo tack, frustrerande är vad det är. Har också funderat på en sådan, men väntar som sagt för att se hur nästa generation ser ut. Särskilt med tanke på att priset inte påverkas nämnvärt vid skifte. Har även jag kollat på beg, men det är som du säger. Folk vill ju ofta ha flera tusen för sina PPC baserade Mac mini, men det är klart, räknas väl som retro vid det här laget.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Har själv en Mac Mini 2011, fungerar perfekt för surfning och visa bilder men inte mer, den kan inte hålla konstant framerate i t.ex. 720p filmer som är redan lagrade på datorn.. (.mkv filer via VLC)

Har tänkt på en Mini nästa till nästa år... Den har lite RAM dock är det bara att köpa mer till den om det behövs.
Jag har som en liten hobby att göra Stop-Motion animationer och tanken är då att kunna använda Macen för lätt redigering. Den är ju liten, går att flytta lätt som en bärbar och det medföljer program som iMovie som är perfekt för mina Stop-Motions. Vill inte köpa ett redigerings program för Windows som kostar 1000kr+ eller kanske rent av 2000kr. Finns gratis program men alla jag testat kan inte göra det jag vill och är lite krångliga.
När jag sett på Youtube så verkar iMovie väldigt simpelt, helt perfekt.

Men du säger att den inte orkar med äns 720p filmer? Borde inte komponenterna klara det?
Är det ett bra val om jag ska använda för lätt redigering? Blir lite confused nu då många på Youtube tycker den funkar bra för iMovie och 1080p HD filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har tänkt på en Mini nästa till nästa år... Den har lite RAM dock är det bara att köpa mer till den om det behövs.
Jag har som en liten hobby att göra Stop-Motion animationer och tanken är då att kunna använda Macen för lätt redigering. Den är ju liten, går att flytta lätt som en bärbar och det medföljer program som iMovie som är perfekt för mina Stop-Motions. Vill inte köpa ett redigerings program för Windows som kostar 1000kr+ eller kanske rent av 2000kr. Finns gratis program men alla jag testat kan inte göra det jag vill och är lite krångliga.
När jag sett på Youtube så verkar iMovie väldigt simpelt, helt perfekt.

Men du säger att den inte orkar med äns 720p filmer? Borde inte komponenterna klara det?
Är det ett bra val om jag ska använda för lätt redigering? Blir lite confused nu då många på Youtube tycker den funkar bra för iMovie och 1080p HD filmer.

Den varianten jag har är 2.5GHz Dual-Core Intel Core i5 med integrerad grafik. (2011)
Jag testade senast igår att spela upp en 720p film (.mkv fil med VLC) och den hade konstanta "fps-drops". (körs på en 42" LCD i 1080p)
Samma gäller om du ska köra ett bildspel med iPhoto med lite småeffekter, mellan "transitionerna" så laggar det rejält.

Antingen har jag någonting fel på datorn eller så är det bara så, jag använder inte den speciellt ofta utan bara till Spotify/mail.
Du borde skaffa lite mer referenser än mig, kan ju vara att 2012 varianten är mycket bättre + i7 kanske ger dig den lilla extra prestandan du behöver.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

VLC suger. Det som är problemet. Gissar på att VLC bara använder en kärna.
Jag kör MKV i 1080p på min Mac mini från 2007 (Core 2 Duo 1.83Ghz) utan problem (bitrate runt 10Mbit, över 10Mbit blir det lite jobbigt för min gamla mini) men då använder jag Plex istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har tänkt på en Mini nästa till nästa år... Den har lite RAM dock är det bara att köpa mer till den om det behövs.
Jag har som en liten hobby att göra Stop-Motion animationer och tanken är då att kunna använda Macen för lätt redigering. Den är ju liten, går att flytta lätt som en bärbar och det medföljer program som iMovie som är perfekt för mina Stop-Motions. Vill inte köpa ett redigerings program för Windows som kostar 1000kr+ eller kanske rent av 2000kr. Finns gratis program men alla jag testat kan inte göra det jag vill och är lite krångliga.
När jag sett på Youtube så verkar iMovie väldigt simpelt, helt perfekt.

Men du säger att den inte orkar med äns 720p filmer? Borde inte komponenterna klara det?
Är det ett bra val om jag ska använda för lätt redigering? Blir lite confused nu då många på Youtube tycker den funkar bra för iMovie och 1080p HD filmer.

1080p funkar utmärkt om man använder en vettig spelare som stödjer mer än en kärna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Frustrerande, jag behöver och vill ha en nu men vill inte köpa en mer än 1 år gammal produkt och när jag vet att det borde komma en ny snart. Och det går inte hitta någon begagnad eftersom folk tror de kan sälja sina slitna gamla burkar för nästan nypris, suck..

Precis samma sits här, funderar på att bygga hackintosh men är generellt emot de då jag vill bara ha en burk som BARA fungerar och fungerar.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

1080p funkar utmärkt om man använder en vettig spelare som stödjer mer än en kärna...

Ja. Specsen är ju inte dåliga, kanske för priset men om man tänker efter får man avancerade program. Sen får man väl se om jag får den där "härliga" upplevelsen som folk säger man får med Mac.
Hoppas Mini kommer funka bra för det jag ska ha den till, om det tar en stund att till exempel ladda upp ett program eller rendera kan jag stå ut med det. Så kräsen är jag inte.

Skrivet av basn:

Precis samma sits här, funderar på att bygga hackintosh men är generellt emot de då jag vill bara ha en burk som BARA fungerar och fungerar.

Jag tänkte på det också innan. Dock om Mini funkar bra så kör jag på den för att få en "riktig" Mac. Dock får man se om jag i framtiden behöver något snabbare Mac system då kanske jag tar en närmare titt på Hackintosch. Det står till och med på en hemsida exakt vilka komponenter som funkar
Men men just nu vill jag ha en riktig Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

1080p funkar utmärkt om man använder en vettig spelare som stödjer mer än en kärna...

Vilken mediaspelare förutom VLC stödjer .mkv?
Hade varit schysst om du länkade en bra!

EDIT: Självklart är det bra prestanda på boxen, en i5 eller i7, tillräckligt mycket RAM och SSD möjligheter + den är liten.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Vilken mediaspelare förutom VLC stödjer .mkv?
Hade varit schysst om du länkade en bra!

EDIT: Självklart är det bra prestanda på boxen, en i5 eller i7, tillräckligt mycket RAM och SSD möjligheter + den är liten.

Det här är det bästa jag hittat till mac os x. Jag antar att det är det du kör?
http://www.plexapp.com/

Du behöver inte använda mediaserverdelen om du inte vill. Lättaste är att associera sina mkv med plexappen så är det bara att dubbelklicka på filen man vill köra så startar de i plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jag tänkte på det också innan. Dock om Mini funkar bra så kör jag på den för att få en "riktig" Mac. Dock får man se om jag i framtiden behöver något snabbare Mac system då kanske jag tar en närmare titt på Hackintosch. Det står till och med på en hemsida exakt vilka komponenter som funkar
Men men just nu vill jag ha en riktig Mac

jo ja vet, men jag vill ha en riktig mac med

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Vilken mediaspelare förutom VLC stödjer .mkv?
Hade varit schysst om du länkade en bra!

EDIT: Självklart är det bra prestanda på boxen, en i5 eller i7, tillräckligt mycket RAM och SSD möjligheter + den är liten.

Jag föredrar MPlayer. Exempelvis MPlayer OSX Extended fungerar ganska bra.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Den varianten jag har är 2.5GHz Dual-Core Intel Core i5 med integrerad grafik. (2011)
Jag testade senast igår att spela upp en 720p film (.mkv fil med VLC) och den hade konstanta "fps-drops". (körs på en 42" LCD i 1080p)
Samma gäller om du ska köra ett bildspel med iPhoto med lite småeffekter, mellan "transitionerna" så laggar det rejält.

när jag hade min i3 med HD3000 klarade den av 1080p utan problem i windows så, vet inte om det är något annat som drivers etc

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

jo ja vet, men jag vill ha en riktig mac med

Ja. Men om jag som sagt i framtiden vill ha ett riktigt kraftpaket med OSX tänker jag inte köpa iMac eller Mac Pro. Tänker aldrig lägga så mycket för en dator.
Bara dumt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Jag föredrar MPlayer. Exempelvis MPlayer OSX Extended fungerar ganska bra.

Funkar också fast den är inte lika effektiv som plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Ja. Men om jag som sagt i framtiden vill ha ett riktigt kraftpaket med OSX tänker jag inte köpa iMac eller Mac Pro. Tänker aldrig lägga så mycket för en dator.
Bara dumt enligt mig.

Mac Pro är lite väl dyr ja dessutom har jag redan en Cinema Display så är dumt att köpa en iMac för min del

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Mac Pro är lite väl dyr ja dessutom har jag redan en Cinema Display så är dumt att köpa en iMac för min del

Jojo.
Lite kul faktiskt, sett en del Amerikaner på Youtube som har värsting setuper med Mac Pro/iMac och så använder dem bara dessa till att surfa.
Surf-dator för ca 24000kr är väl ett bra val, eller?

Anyways Mac Pro är ju en arbetsdator som är lite overpriced så att säga. Enligt mig är Mac Mini den enda Mac som faktiskt är värt pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jojo.

Anyways Mac Pro är ju en arbetsdator som är lite overpriced så att säga. Enligt mig är Mac Mini den enda Mac som faktiskt är värt pengarna

Om jag skulle köpa en Mac, så hade det varit en Mini. Fast jag är lite orolig att Mini:n kommer samma öde som 2012 modellerna av MBA och MBP har gjort.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Om jag skulle köpa en Mac, så hade det varit en Mini. Fast jag är lite orolig att Mini:n kommer samma öde som 2012 modellerna av MBA och MBP har gjort.

Ja samma här. Jag vill bara att dom ska köra in minst dubbelt med RAM och lite bättre CPU och/eller byter HDDn som är på 500GB till kanske en SSD på 60GB eller 120GB.
Det skulle vara perfekt! Fast för samma pris såklart.
Dock tvivlar jag starkt på att dom kommer ha SSD i en Mini som standard.
Skulle inte vara fel med en Mini med 4GB RAM och en SSD. Kanske man kan välja på Apples hemsida men vill inte behöva betala överpris för lite mer RAM och en liten SSD istället för en HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jojo.
Lite kul faktiskt, sett en del Amerikaner på Youtube som har värsting setuper med Mac Pro/iMac och så använder dem bara dessa till att surfa.
Surf-dator för ca 24000kr är väl ett bra val, eller?

Anyways Mac Pro är ju en arbetsdator som är lite overpriced så att säga. Enligt mig är Mac Mini den enda Mac som faktiskt är värt pengarna

Skrivet av Solaris:

Om jag skulle köpa en Mac, så hade det varit en Mini. Fast jag är lite orolig att Mini:n kommer samma öde som 2012 modellerna av MBA och MBP har gjort.

MBP är ju en av de bästa Apple gjort, de som fick mig att fastna för OSX totalt iaf...
Men som sagt behöver ingen mer laptop min MBP fungerar till att göra de mesta men inte lite tyngre grejjer.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Vad tror ni killar? Blir det ny Mac mini i år? Verkar nästan inte så, känns som om Apple "hopparöver" Ivy Bridge och satsar på en ny serie för iMac, Mac Mini osv när Haswell kommer? Annars känns det lite sent att släppa Ivy Bridge prylar nu tycker jag...

Presenterar Apple mer än bara nästa iPhone nu den 12 september tror ni?

Orkar inte vänta längre :<

Permalänk
Medlem

tror knappast de presenterar en ny dator på ett ipad/ipod/iphone event.

gissar på ny nästa år. brukar gå rätt lång tid mellan uppgraderingarna av mini. det är bara att köpa och se glad ut. det finns mer än tillräckligt med kraft i dagens mini