Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Men nu får du väl ge dig!?!? Vadå "Microsoft har monopol på Windows"?? Det är ju deras produkt! Vad ska Microsoft göra tycker du? Säga åt tillverkarna typ, "Neh, sälj lite datorer med andra OS nu så vi får sälja mindre"? Om Dell, HP, Sony, Packard Bell osv osv vill sälja datorer med Linux så är det väl bara att göra det!? Eller är det så att många har provat förut och märkt att det säljer jäkligt dåligt?

En bedrift av Windows? Du får det att låta som om Windows är ett företag. Jag tycker det är en jäkla bra bedrift av Microsoft att ha skapat en så bra säljande produkt.

Jag har inte sagt det. De kan börja med att inte försöka stänga ute konkurrerande lösningar. Nu snackade jag om operativsystemet tycker du jag ska skriva Microsoft då? Det är nog snarare du som ska ge dig. Du tycker det ja. Saken är återigen den att man flera gånger stängt ute konkurrerande lösningar tex andra operativsystem och tredjeparts webbläsare för att säga något.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Verkar vara en väldigt sympatisk människa det där Gabe, för en fullkomlig katastrof är precis vad det är, Windows 8.
Och till januari får MS tillsätta sin haverikommission, där dom konstaterar förhoppningsvis att dom får börja om från början och omedelbart dra tillbaka allt vad Windows 8 heter:P

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ubuntu är enkelt att lära sig och smidigare än Windows 8.. Tror att användare kommer fly Windows men om det blir till Linux vet i tusan... Kan mycket väl bli att folk köper Macintosh istället för PC..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har inte sagt det. De kan börja med att inte försöka stänga ute konkurrerande lösningar. Nu snackade jag om operativsystemet tycker du jag ska skriva Microsoft då? Det är nog snarare du som ska ge dig. Du tycker det ja. Saken är återigen den att man flera gånger stängt ute konkurrerande lösningar tex andra operativsystem och tredjeparts webbläsare för att säga något.

Hur och när har dom stängt ute andra operativsystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Spel är givetvis en stor anledning men en hel del gillar både Photoshop och Office som inte heller finns till Linux. Sedan har Windows överlägset bäst stöd för all möjlig hårdvara.

Jag kommer ihåg den gången jag försökte mig på Debian på ny hårdvara. Blev tvärstopp, fick gå in på #debian (eller liknande på Freenode) och fråga vad som kunde vara fel (skrivbordet blinkade hela tiden). Först fick jag någon krånglig hjälp, i stil med gör det här och det här (säkert över 20 st olika saker jag fick mata in i Linux terminalen). Hjälpte inte... Till slut visade det sig att Debian hade inget bra stöd för mitt AMD Radeon grafikkort och felet såg till synes omöjligt ut att lösas. Jag gav upp.

Säga vad man vill om Windows men till skillnad från Linux så har det alltid fungerat från start utan några problem. Linux (Debian, Fedora, Ubuntu) har jag aldrig lyckats få igång tillfredsställande utan att något har krånglat (grafikkortet, nätverkskort, hårddiskar som inte dyker upp).

Med det sagt vill jag avsluta med att Ubuntu Server är överlägset Windows Server. Linux hör helt klart hemma på servern men inte än så länge som Desktop OS.

Jag är ledsen men de flesta av dina argument håller inte. Fallet med grafikdrivrutiner (blame AMD/nVIDIA) var mer sant förr än idag, mycket av resterande argument handlar bara om SBS. För rätt många år sedan var drivrutinsstödet relativt dåligt i Linux, det gäller inte idag och det gällde inte för ett par år sen heller.

Windows har överlägset bäst stöd för hårdvara - Nej, snarare tvärtom. Det finns idag ohyggligt många drivrutiner i Linuxkärnan och det kan köras på ofantligt antal fler plattformar än Windows.

Att du inte lyckats få igång Liinux tillfredställande på din maskin handlar förmodligen om brist på kunskap eller extrem oflyt med hårdvaran (tveksamt).

nVIDIA distribuerar sina drivrutiner i binärblobar vilket gör att man inte har en susning om vad som sker inuti. AMD har öppnat upp sig på sistone, men de är kända för att tidigare ha varit en PiTA att ha att göra med.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Två kommentarssidor och bara två-tre troll? Magnifikt! (Kanske de tom är borta när detta läses)

Som många vidrör så är det lätt att koppla ihop detta uttalande med att Microsoft vill gå den stängda walled garden-vägen för att få mer kaka av programförsäljningar, likt Apple framgångsrikt gjort. Steam är för närvarande ett liknande system som bringar pengarna för Valve, så givetvis kommer de inte bara sitta still och se sin marknad försvinna.

Hur mycket mer än så man ska väga in är svårt att säga, men det är en självklarhet att fler öppna alternativ är positivt för alla (vilket inkluderar Valve) utom de som tillhandahåller de stängda alternativen i fråga (Apple och Microsoft).

Det är semestertider.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Men nu får du väl ge dig!?!? Vadå "Microsoft har monopol på Windows"?? Det är ju deras produkt! Vad ska Microsoft göra tycker du? Säga åt tillverkarna typ, "Neh, sälj lite datorer med andra OS nu så vi får sälja mindre"? Om Dell, HP, Sony, Packard Bell osv osv vill sälja datorer med Linux så är det väl bara att göra det!? Eller är det så att många har provat förut och märkt att det säljer jäkligt dåligt?

En bedrift av Windows? Du får det att låta som om Windows är ett företag. Jag tycker det är en jäkla bra bedrift av Microsoft att ha skapat en så bra säljande produkt.

Problemet är inte att Microsoft har gjort en för bra produkt. Det är inte därför de blivit fällda för monopolbildning i både USA och EU. Problemet är när Microsoft säger "ja du Dell, säljer ni inte enbart Windows med era datorer så får ni inte sälja våra produkter alls". Iom att Microsoft har en ledande ställning (att de fick denna ledande position i sig är en annan diskussion som involverar Novell, IBM OS/2, andra domstolsfall, etc.) så är det omöjligt för Dell att tappa Microsoft, och därmed kan de inte sälja något annat. Detta är så klart väldigt lönsamt för Microsoft, men också olagligt.

Intel har blivit fällda för liknande beteende. Då handlade det om "rabatter" om leverantörer lovade vara Intelexklusiva. I själva verket var rabatterna så höga att de i praktiken ledde till samma situation som med Windows ovan. Även IBM har varit i skottgluggen.

Självklart kan HP inte gå ut i morgon och säga "nu kör vi Linux!", det vore ju företagsmässigt självmord. De måste dock på en fri marknad ha rättigheten att sälja datorer med annat än Microsofts produkter. Något annat hämmar konkurrensen, vilket skadar konsumenter, vilket vi har lagar emot, vilka är de Microsoft upprepat brutit mot.

Är du intresserad av att lära dig mer om vad det är som Microsoft har dömts för så finns det väldigt många resurser på nätet:

Det är inte utan anledning som Valve är nervösa när det verkar som att Microsoft vill ge sig in i programdistributionsbranschen. Plötsligt kanske de står där med en applikation som inte tillåts säljas på sin huvudplattform längre — då är det taktiskt att ha Linux att falla tillbaka på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Innebär detta att det kommer att gå att köra Steam på samtliga Linux-distributioner (Debian, Ubuntu, Fedora m.m.)? Eller är det bara Ubuntu som gäller? Någon som vet?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleidol:

Ubuntu är enkelt att lära sig och smidigare än Windows 8.. Tror att användare kommer fly Windows men om det blir till Linux vet i tusan... Kan mycket väl bli att folk köper Macintosh istället för PC..

Skickades från m.sweclockers.com

haha , komiker här på swec nu också efter alla troll

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

http://venturebeat.com/2012/07/25/valves-gabe-newell-talks/ För de som vill läsa allt Gabe had att säga.

Permalänk
Medlem

Nu var det nått år sedan jag testade Ubuntu senast men jag skulle nog säga att det största hindret för att Linux skall slå igenom på bred front inte alls är avsaknaden av spel utan snarare att det är rätt krävande kunskapsmässigt för användaren.
Med det menar jag att så länge man måste följa guider på forum för att få igång program samt grotta i konsollen så kommer linux aldrig bli ett operativ för den breda massan.

Skrivet av Dimman:

Att du inte lyckats få igång Liinux tillfredställande på din maskin handlar förmodligen om brist på kunskap eller extrem oflyt med hårdvaran (tveksamt).

Just detta är ett skäl till att Linux kommer få svårt att slå igenom, ett operativ skall helst inte kräva någon kunskap utan det skall vara så intuitivt att vem som helst klarar av det.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Hur och när har dom stängt ute andra operativsystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Det som varit på senare tid är Secure Boot i Windows 8 och att man tänkt stänga ute tredjeparts webbläsare i Windows RT för ARM baserade enheter.

Allt detta för att stänga ute andra operativsystem och webbläsare.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det är ju så... Alla plattformer som drivs av ett vinstintresse eskalerar någonstans på vägen när allt börjar handla om pengar. Rommariket föll, dock inte på en dag men någonstans började det. Kan man inte köpa ensamrätt för vissa program fokuserar utvecklarna på att göra systemet så användarvänligt som möjligt (t.ex. linux och MacOS på 1980-2000-talet). Får man monopol och driver in pengar så att allt går att köpas, blir allting mer komplext. Man satsar på marknadsföring och uppköp mer än användarvänlighet. Fokuserar på bibehålla sin ställning istället för vågat nytänk och innovation.

Jag har följt apple genom åren, från den tiden människor träffades för att utbyta disketter fram tills idag när allting handlar om portabla enheter och "högklassigt varumärke".

Nu gillar jag fortfarande MacOS men hade jag fått välja hade MacOS 9 varit det OS som dominerade min värld.

Jag tycker det är kul att någon säger ifrån och helt plötsligt satsar på en ny plattform
Blir hur som helst sugen på att sätta upp en linux-burk i hushållet (orkar inte dualboota).
Men är förskräckligt trött på windowsplattformen... Och spel?! Seriöst... Inget roligt har hänt sedan Quake 3. Man kan gå in på IGN och läsa recensioner om de senaste spelen, och faktum är att recensionerna är bättre än själva spelen. Då är det rätt illa.

Min plan nu är att installera MorphOS på en gammal eMac G4 och få uppleva Amiga eran som jag missade när den begav sig ^^

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Men vem kommer betala för dyra spel på Steam om man kan köpa samma spel direkt i inbyggda app-storen?

Och vad tror du händer om dom har lägre priser än spelen i butik..

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Problemet är inte att Microsoft har gjort en för bra produkt. Det är inte därför de blivit fällda för monopolbildning i både USA och EU. Problemet är när Microsoft säger "ja du Dell, säljer ni inte enbart Windows med era datorer så får ni inte sälja våra produkter alls". Iom att Microsoft har en ledande ställning (att de fick denna ledande position i sig är en annan diskussion som involverar Novell, IBM OS/2, andra domstolsfall, etc.) så är det omöjligt för Dell att tappa Microsoft, och därmed kan de inte sälja något annat. Detta är så klart väldigt lönsamt för Microsoft, men också olagligt.

Intel har blivit fällda för liknande beteende. Då handlade det om "rabatter" om leverantörer lovade vara Intelexklusiva. I själva verket var rabatterna så höga att de i praktiken ledde till samma situation som med Windows ovan. Även IBM har varit i skottgluggen.

Självklart kan HP inte gå ut i morgon och säga "nu kör vi Linux!", det vore ju företagsmässigt självmord. De måste dock på en fri marknad ha rättigheten att sälja datorer med annat än Microsofts produkter. Något annat hämmar konkurrensen, vilket skadar konsumenter, vilket vi har lagar emot, vilka är de Microsoft upprepat brutit mot.

Är du intresserad av att lära dig mer om vad det är som Microsoft har dömts för så finns det väldigt många resurser på nätet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_litigation
http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Microsoft
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_Microsoft_competi...

Det är inte utan anledning som Valve är nervösa när det verkar som att Microsoft vill ge sig in i programdistributionsbranschen. Plötsligt kanske de står där med en applikation som inte tillåts säljas på sin huvudplattform längre - då är det taktiskt att ha Linux att falla tillbaka på.

Men Dell har ju sålt datorer med Linux sedan 2007. Eller gick det så dåligt så dom slutat med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av scienta:

Sweclockers borde fixa en Poll till artikeln om huruvida windows används med största anledningen datorspel.

Jag hör iaf till skaran som inte skulle ha nåt emot att använda Linux istället om det fanns medel till att spela i det.

Fixat!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Oneone:

haha , komiker här på swec nu också efter alla troll

Jag är seriös, jag tror inte att användarna kommer gilla Windows 8... Men om de sticker till linux är osäkert.

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Men Dell har ju sålt datorer med Linux sedan 2007. Eller gick det så dåligt så dom slutat med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså varje gång jag går in på dells sida och ska byta OS så finns bara Windows, men du kanske vet ett till företag som heter dell?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag kommer iaf använda windows 7 sålänge det bara går, om inte stödet för spel i linux exploderar och att prestandan blir avsevärt bättre i opengl än i "directx" och att effekterna ser helt underbara ut och nvidia/amd finslipar för opengl och drivisar för linux, innan detta har hänt så är det inte intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag är ledsen men de flesta av dina argument håller inte. Fallet med grafikdrivrutiner (blame AMD/nVIDIA) var mer sant förr än idag, mycket av resterande argument handlar bara om SBS. För rätt många år sedan var drivrutinsstödet relativt dåligt i Linux, det gäller inte idag och det gällde inte för ett par år sen heller.

Windows har överlägset bäst stöd för hårdvara - Nej, snarare tvärtom. Det finns idag ohyggligt många drivrutiner i Linuxkärnan och det kan köras på ofantligt antal fler plattformar än Windows.

Att du inte lyckats få igång Liinux tillfredställande på din maskin handlar förmodligen om brist på kunskap eller extrem oflyt med hårdvaran (tveksamt).

nVIDIA distribuerar sina drivrutiner i binärblobar vilket gör att man inte har en susning om vad som sker inuti. AMD har öppnat upp sig på sistone, men de är kända för att tidigare ha varit en PiTA att ha att göra med.

Windows har överlägset bäst stöd för hårdvara för PC menade jag givetvis. Vi pratar ju trots allt om Desktop OS nu och att räkna med Embedded systems känns väl inte helt logiskt?

Det är bara att kolla klagomål från Phoronix.com så ska du se att Linux inte alls har samma stöd/prestanda som Windows för ny hårdvara (för PC).

På vilket sätt skulle det vara mitt fel att Debian-skrivbordet blinkar efter en fräsch installation på ny hårdvara? Jag skulle tro att största problemet med Linux Communityn är att de anser sig vara bättre än alla andra bara för att de använder Linux och att för de som det inte fungerar för så är det automatiskt deras fel och inte Linux...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Men Dell har ju sålt datorer med Linux sedan 2007. Eller gick det så dåligt så dom slutat med det?

Det står inte i motsats till något jag sa eller vad som stod i länkarna. Världen startade inte 2007 , och bara för att man fällts för något i domstol så betyder inte det att man slutar med det, om bedömningen är att man tjänar pengar på det i slutändan likväl.

Dell började sälja Ubuntu 2007, men lade ner 2010. Nyligen har de annonserat att de ska börja igen.

En intressant del av det hela är att med inkomster från så kallad crapware som skickas med nyinstallerade datorer så kan OEM-tillverkare ibland få tillbaka hela licenskostnaden för Windows. I praktiken säljer de reklamsubventionerade Windowsdatorer där reklampengarna skeppas till Microsoft. Med t ex Dells Ubuntudatorer har inget sådant följt med (definitivt inte i samma skala), troligen mycket för att det inte finns företag än som erbjuder sådan mjukvara för Linux och därmed inget marknad för att sälja reklamplatsen. Det gör att en Ubuntudator i praktiken skulle kunna bli dyrare att sälja än en Windowsdator, trots att Windowslicensen kostar.

Ekonomins värld är fantastisk .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Och varför har Microsoft monopol på egentligen hela PC-marknaden? Jo, för att visionären Bill Gates var den förste i världen som såg potential i Hemma-PC marknaden och gjorde verklighet av sin vision med en PC i varje hem. Så visst är det en väldigt stor bedrift av Microsoft/Bill Gates/Windows.

Det här med virusprogram kommer du ju behöva i framtiden i Linux om det får samma marknadsandel som Windows har idag. Du ska bara veta vilken lång lista jag får när jag skriver in "grep 'Failed password' /var/log/auth.log" på Ubuntu Servern. Eftersom Linux har en stor marknad på serversidan så är det väldigt mycket hackningsförsök och kryphål som folk försöker leta sig in genom.

Det var snarare han som såg att man kunde sälja mjukvara. Sedan blev det så att företag som byggde datorer övergav sina OS i förmån för Windows. Detta hände väldigt tidigt och gav Windows en fördel som fortfarande märks av idag.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Enda anledningen till att jag sitter kvar på windows är till stor del att jag e van vid det. Har inte orken att sätta mig in i ett nytt OS men blir tvungen till hösten när man får en macbook som skoldator. Det enda spelet jag spelar är LoL och det funkar ju på OSx med lite fulhack om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jasså varje gång jag går in på dells sida och ska byta OS så finns bara Windows, men du kanske vet ett till företag som heter dell?

Nu behöver du inte anstränga dig för att låta spydig och otrevlig, är väldigt dumt när man dessutom har fel.

2010 slutade dom tydligen med det som ett val när man handlade online men valet fanns fortfarande om man beställde via andra kanaler. Om det fortfarande är så vet jag ej.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2366953,00.asp

HP och Lenovo har också sålt, eller säljer datorer med Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förutom möjligtvis Metro, vad är det som folk ogillar med Win8?

Permalänk
Hedersmedlem

Samma tema som Slashdot-kommentar jag kommer ihåg, gällande Intels tick-tock-metod:

Skrivet av SJHillman:

Sounds a little like Microsoft's method.

Win 95 - Tock
Win 98 - Tick
Win Me - Sproing
Win 2000 - Tock
Win XP - Tock
XP SP1 - Tick
XP SP2 - Tock
XP SP3 - Tick
Vista - Tock sprooooing
Win 7 - Tick
Win 8 - Tock (maybe)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Jasså varje gång jag går in på dells sida och ska byta OS så finns bara Windows, men du kanske vet ett till företag som heter dell?

det är bara vissa länder om jag minns rätt, Sverige är ett Microsoft land såhär är det ingen idé att testa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

ROFL killen har ekonomiska intressen inte konstigt han säger så
Linux är dött för vanliga users.
Se ubuntu...
ett skott i vattnet

Tur att Linux Mint finns då.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Förutom möjligtvis Metro, vad är det som folk ogillar med Win8?

att du får gå datakurs för att kunna stänga av det:) nej men det tar en stund, flera klick och letande för allt. En sådan simpel sak som hur man stänger av program fick jag kolla på youtube för att se (X och menyerna är borta). Och det blir en massa frustration för enkla saker, sedan det är ganska snyggt får jag väl säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att ni tittar på en lite äldre film; "Pirates of Silicon Valley". Den har kanske inte mycket med själva ämnet som tråden skulle behandla att göra men den behandlar däremot en hel del om Microsoft och varför dom är där dom är i dag.

Jag kör Ubuntu dagligen, och jag kör det inte för att det är "gratis" utan för att det är "fritt". Sen finns det många som också inte förstår skillnaden på "gratis" och "fri". Visst ser jag det som en förträffligt trevlig egenskap att man kan ladda ner någon dist helt gratis men jag hade inte suckat över att betala en slant för det..

Folk som säger att Linux (jag säger så för enkelheten) är svårt, är såpass vana vid datorer och Windows att ni knappast minns hur ni lärde er från början. Det är ingen linux-ståndpunkt, utan något jag faktiskt funderat över och erfarit. Ett av mina syskon är ett bra exempel, deras familjs bärbara la jag in Ubuntu på, och dom lärde väl sig mer eller mindre att "använda en dator" på den. Jag visade dom kanske 30 minuter, sen gjorde jag inget med den datorn på ett par år. Jag tror faktiskt att det inte spelar någon som helst roll om man är i just den sitsen; lära sig Windows eller lära sig någon Linux-variant.

Strategin är som den McDonalds kör med; satsa på barnen (dom växer upp med varumärket och säkrar framtida inkomster). Fast Microsoft behöver inte lägga lika mycket vikt vid barnen för att det används "över allt".
Jag ger mig fasen på att om man tar bort 10/12-kronors hamburgarna och Happy Meal så sjunker McDonalds inkomster med minst hälften.

- -

Någon gång i framtiden när mina barn kommer till världen kommer jag nog vara en svår pappa.. dom ska banne mig skriva bashscript innan dom får installera Windows.. dom ska vara medvetna!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64