Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Tjenare, jag överväger just nu ett köp denna laptop men har en del funderingar som jag hoppades att kunna få hjälp med och på så sätt lösa min tvivel.
Hoppas att det är ok om jag lånar tråden en stund till detta ändamål.

Hittade en video på Youtube där det sägs att laptopen ska klara av Diablo 3 på high settings om jag inte minns fel. --> VIDEO
Frågan är då hur den skulle stå sig i nyare spel som exempelvis Battlefield 3.

Här finns lite info på vad grafikkortet klarar av http://www.notebookcheck.se/NVIDIA-GeForce-GT-620M-benchmarks...

Permalänk

Jag har en snabb fråga till er som har denna dator Vad får ni ut för batteritid med wifi och lite surfande? Vore intressant att höra både från er som har kvar "hybrid disken" och er som har bytt till SSD.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zelloxy:

Jag gjorde inte det, sket fullständigt i allt som låg på den. Det "windows" som medföljer är ändå skräp då du inte kan få in den utan all bloatware, så jag installerade Win 8 istället.

Jag installerade med vanlig windows 7 på min laptop och använde licensnyckeln under datorn.
Bara att installera tusen drivers efter det men går galant nu ^^

Edit: Värt att nämna är att jag INTE har en av dessa datorer utan en notebock från Acer.
Kom ihåg. LAN och WLAN kort fungerar ej efter clean install. Drivers får ni tanka från annan dator och usb.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad är det för batteritid på denna vid normalt användande typ surfa osv?

Permalänk
Medlem

Är det CL11-minnen som gäller för att få ut klockhastighet på 1600Mhz? t.ex. denna: http://www.dustinhome.se/product/5010642742/kingston-8gb-so-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Vad är det för batteritid på denna vid normalt användande typ surfa osv?

Tror att jag får ut drygt 4 timmar med näst högsta ljusstyrkan och belyst tangentbord, detta vid lättare användning av t.ex. Spotify samt Chrome. I övrigt har jag inga energisparfunktioner igång, så med låg ljusstyrka och sånt där så kan man nog få ut mer.

Jag kör med SSD, installerade ren Win 7 via licensen på laddaren.

Permalänk
Medlem

Jag inhandlade precis en Asus Zenbook UX32VD-R4002 och har precis kommit hem o satt den på laddning. Hittade dessvärre inga anvisningar om hur batteriet bör skötas. Vad rekommenderas? Bör jag köra det via cykler i början så att jag på så sätt laddar den fullt och sedan använder den till urladdning och upprepar detta ett antal gånger? Detta kanske inte spelar någon större roll, utan jag kan använda den fritt direkt utan att batteriet på något sätt försämras?

Vore intressant att veta hur ni andra har gått till väga. Tacksam för svar ^^

//Alex

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk

4 h med wifi och näst högsta ljusstyrkan trots SSD lät ju kort för en ultrabook? eller har jag fel? Vill gärna veta fler resultat från andra som testat...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

4 h med wifi och näst högsta ljusstyrkan trots SSD lät ju kort för en ultrabook? eller har jag fel? Vill gärna veta fler resultat från andra som testat...

Batteritiden är inte bättre än så tyvärr. Du kan läsa testet på notebookcheck så ser du.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Får min Samsung 830 256GB idag, som jag tänkte montera in i min UX32VD! Vad behöver jag tänka på? Förutom drivrutiner förstås. Vill gärna veta hur jag gör den intregerade SSDn till en separat enhet som jag kan lagra saker på, men det kanske man kan göra vid ominstallationen av Windows?

Permalänk

Tydligen så ryker alltså garantin om man installerar nytt RAM och SSD, vad jag har förstått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTofSpace:

Tydligen så ryker alltså garantin om man installerar nytt RAM och SSD, vad jag har förstått det?

Nej, ASUS har gått ut med att det är okej att byta ut hårddisken och RAM-minnet, eftersom det inte sitter några så kallade warranty seals på dem.

Permalänk

Jaha, för jag fick ett PM inte så länge sen av Asus.David, där han skrev att garantin bröts...

Vet du förövrigt vilken sorts CAS-latens det ska vara på ram-minnena? 11 och lägre eller?

Permalänk
Medlem

Idag kom en corsair 8gb minnessticka (http://www.net2world.se/#/sodimm-ddr3-8gb-pc12800-1600mhz-cl1...), men med den får jag minnesfel. Diverse felmeddelanden, bland annat blåskärm. Någon som har haft samma problem och kanske vet vad som är fel?

Permalänk
Avstängd

Jag har ux32vd med i5 och utna ssd och kan säga att jag fick ut 6 timmar igår från batteriet när jag spelade football manager, energisparläge med wifi igång och nästan högst ljusstyrka.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trollhattan:

Jag har ux32vd med i5 och utna ssd och kan säga att jag fick ut 6 timmar igår från batteriet när jag spelade football manager, energisparläge med wifi igång och nästan högst ljusstyrka.

Tänk vad man kan få om man bara skriver dokument på den x)
Pluggdator here I come?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Installerade om datorn med min SSD jag fick idag, och det funkar jättebra, men i enhetshanteraren är det flera okända enheter som tydligen inte har några drivrutiner! Kan inte hitta dem på ASUS webbsida heller.

Förslag på vad jag kan göra?

edit: Kan inte heller starta LifeFrame3, står att enheten inte är kompatibel med det, men med Skype t.ex kan jag använda webbkameran.

edit igen: Nu har jag fixat alla unknown device-drivrutiner förutom PCI communications blabla, men den gör ändå inget så det skadar inte. Vad jag däremot stör mig på är att Power4gear-funktionen inte verkar vilja fungera - inte LifeFrame heller. De verkar tro att jag inte använder en ASUS-dator. :/

Permalänk
Medlem

Hur funkar datorn i spel som SWTOR eller Guild Wars 2?

Någon testat?

Hade för övrigt velat köpa detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2104870/2012-08-03

Permalänk
Avstängd

Om jag får låna tråden lite så har jag en liten fråga med 2 följdfrågor

Kan man enkelt byta ram sticka i UX32VD-R3001V ?
- Är det värt att sätta i en större sticka och mista dual channel ?
- VIlken ram sticka ska jag ha ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Kan man enkelt byta ram sticka i UX32VD-R3001V ?
- Är det värt att sätta i en större sticka och mista dual channel ?
- VIlken ram sticka ska jag ha ?

- Ja, såg på en video att man bara klickar på ramminnet så skjuts den upp. Då är det bara att ta ut den och sedan lägga in det nya. Jättenkelt

- Inte vad jag har läst här på SWEC. Vad jag har förstått så är det 2x*2 gb ram. Eftersom båda dessa är 1600 mhz så kan man köpa till http://www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-... - lägga in det tillsammans med ett utav dessa 2gb ram och få ut totalt 10gb ram med 1600 mhz.

Permalänk
Medlem

Sådär ja, nu har datorn allt installerat efter ominstalleringen och alla ASUS-verktyg (nu ville jag dock inte ha något annat än power4gear och lifeframe) funkar klockrent. Är väldigt nöjd! Datorn känns hur grym som helst efter SSD och RAM-uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Ninjaflipp >> Vilket RAM-minne köpte du? Corsair Vengence 8gb 1600MHz ger mig blåskärm...

Permalänk

Trevligt som fan att min k-tangent börjat gnissla nu - ungefär 10 timmar efter att jag köpte den... Någon som har någon aning om hur man kan gå tillväga för att fixa det eller är det raka vägen tillbaka till inet imorgon?

Permalänk

Nu är tangenten lutad också, great.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eerimoq:

Ninjaflipp >> Vilket RAM-minne köpte du? Corsair Vengence 8gb 1600MHz ger mig blåskärm...

Jag köpte http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756285, dvs samma som du har, och jag har inga som helst problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnoopDogg:

Trevligt som fan att min k-tangent börjat gnissla nu - ungefär 10 timmar efter att jag köpte den... Någon som har någon aning om hur man kan gå tillväga för att fixa det eller är det raka vägen tillbaka till inet imorgon?

Min mellanslagsknapp började också gnissla efter en dag, lämnade in den på MM för två veckor sen.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Ljud från mekanisk disk plus fläkt, normalt?

Hej!

Jag fick min ux32vd i går, startade då upp den någon gång, var knäpp tyst. Idag börjar den låta lite väl mkt tycker jag. Den mekaniska disken låter konstant (lite små hackande), trots att datorn inte gör något utan bara står på, inget program körs... Lika så går fläkten på med någon minuts mellanrum, fast det enda jobb datorn gör är att visa upp skrivbordet....

Är det jag som är kinkig och det är helt normalt?? Vill veta om jag borde skicka tillbaka den eller om det är som det ska.

Skulle verkligen uppskatta lite input här. Min förra laptop (en gammal asus) lät så in i bomben och jag såg fram emot att slippa det, men blir lite oroad över hur denna ska låta när jag väl kräver något av den.... :S

Tack på förhand!
/Sandra

Permalänk

Fläktproblemet hade jag på min förra UX32VD som fick åka in pga knappfel. Denna är knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Jag har haft två UX32VD båda tillbakalämnade nu. Köpte den i hoppet om att ipsskärmen skulle fungera bättre än den Asus N56VZ jag först hade haft hemma med problem som ränder i skärmen och bleeding.

Kvalitetskontrollen hos Asus verkar riktigt dålig på dessa datorer, Mycket synd då det har varit en tillverkare med bra kvalitesrykte tidigare och det kan gå fort att rasera det på dagens marknad tyvärr.

Den första UX32VD hade ordentlig backlight bleeding från botten av skärmen, riktigt störande i mörk miljö och något som spoilierande den annars mycket fina skärmen.
Dessutom var plåten på baksidan bulig visserligen bara lite och de flesta skulle kanske strunta i det. Klisterlapparna (de där processor,win7 dekal osv) satt snett fast detta var också ett betydligt mindre problem. Däremot värre med högtalar gallret på undersidan stack ut från datorn pga felmontage. Sammantaget ett rätt sunkigt intryck på något som ska vara en prestanda & design ultrabook i aluminium.

Skickade tillbaka den och fick en ny UX32VD istället men den hade om möjligt ännu värre skärmbleeding nu också på sidorna och en blaffa en bra bit in i bild. Riktigt illa även utan att vara så krävande som jag.Fläkten lät också en del på dessa två,kanske inte direkt fel men störande ändå. Den betydligt kraftigare fläkten i N56VZ låter mindre även när jag spelar trots att det då flödas en hel del varmluft ur utblåset.

Tröttnade på UX32VD och skickade tillbaka den. Beställde istället en ny N56VZ och den var bra utan skärmproblem eller annat strul, ända felet med den så här långt en lite sned dekal och det kan jag leva med när den i övrigt är helt ok. Riktigt bra dator faktiskt.

Har provat både N56VZ och UX32VD i spel och UX32VD klarar äldre och mindre krävande spel. Fixar inte FSX med vettig framerate vilket däremot N56VZ gör.
Vill man spela nyare/krävande spel så köp en kraftigare dator än ultrabook även om det blir tyngre att släpa på.

Batteritiden på UX32VD är inte bra, faktiskt fungerar batteriet hos högprestanda datorn N56VZ ungefär lika länge på surfning med wifi trots att den senare har fyra kärnor mot två kärnor och större skärm (även den 1920x1080p). Av en ultrabook förväntar man sig mera tid än 3,5-4timmar när N56VZ går i fyra timmar.

Detta är med tanke på användningsområdet för en ultrabook uselt och på en vanlig laptop kan man ju ha ett laddat extrabatteri med i värsta fall, detta går inte på UX32VD då batteriet är fast. Lär också fort bli problem när batteriet slits då det inte finns marginaler. Hur kul är det med en ultraportabel som lägger av efter någon dryg timme när den blivit ett år gammal och det är risken rätt stor för med denna dator.

Visst kör ni bara på 230v eluttaget går det bra fast kontakten verkar bräcklig och ser ut att lätt brytas. Specialkontakt då laddningslampan sitter i den och ej i datorn.

Fast köper man en lätt ultrabook för att vara fjättrad till 230v uttaget?

Permalänk

Vart skiftar man mellan Intel HD 4000 och Nvidia GT 620M?