Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

I överlag när du laggar oavsett inställningar i spelet så brukar drivrutiner vara problemet, undvik beta-drivrutiner och se även till att du har relativt nya drivrutiner, tro det eller ej så är avsaknaden av drivrutiner ett vanligt misstag av mindre erfarna datoranvändare. Ladda ner från tillverkarens hemsida och se till att du installerar rätt version.

Precis. Dock har jag använt Beta drivrutiner utan problem. Beror väl på vilken Beta vi talar om
Anyways han har ett Geforce kort (dvs gtx580) så han borde ju ha Nvidia kontrollpanelen. Där ska man kunna gå in på att uppdatera senaste drivrutiner.
Lättare och smidigare än att gå till hemsidan då den söker efter den allra senaste drivrutinen och frågar om man vill uppdatera till den.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Eftersom du beskriver att det laggar har det ju med din internetanslutning och inte grafikkort/cpu att göra.

Du har aldrig spelat BF3 va? För om du hade det skulle du veta att man behöver extremt hög ping för att det ska uppstå något som skulle kunna kallas lagg, vid ping upp till 200 och en bit över så blir man bara osyncad med de andra spelarna, och är inte för än man hamnar i strid som man egentligen märker av det.

Skrivet av combatzone:

Gtx 580 klarar inte bf3 på ultra med 60 fps! Eller så kanske du är en camper som aldrig rör sig därav så sjunker du inte under 60fps

Och det kvittar vilken storlek skärmen är då det är upplösningen som är det viktiga

Skickades från m.sweclockers.com

Han säger ju att han inte kör på ultra, utan på custom ultra.. Finns ingen anledning att gå runt och kalla folk för campers bara för att du är inkapabel till att läsa vad han skriver ordentligt.

Dock tvekar jag på att ett GTX 580 klarar custom ultra i 2560x1600 med 60 fps, då det ligger på 49fps i avg i 2560x1600 high i sweclockers test, som dessutom är singleplayer.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av khaine:

2560x1600 med flera settings på ultra med ett GF580 kommer resultera i 30-35 fps på vissa ställen. Krävs High med några medium för att garantera 60fps överallt.

Jag har inte sagt att jag har hela tiden 60fps Det är klart att det sjunker om någon kastar en rökgranat, men i övrigt har jag ingen lagg. Spelar iof sig ganska ofta på mindre banor då jag för det mesta spelar TD och Siene Crossing, men har inte upplevt några problem.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av AndyB91:

Min fråga är om du har Värkligen installerat din SSD i AHCI Mode och att du inte sitter med en IDE installation på din SSD ?
För de gör ju rätt mycket att din SSD ej kan arbeta till dens maxx värden den ska kunna.

Även om han kör sin SSD i IDE så skall det inte vara något problem, du kan fotfarande köra alla spel på en 7200rpm HDD utan att det skall lagga..

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Du har aldrig spelat BF3 va? För om du hade det skulle du veta att man behöver extremt hög ping för att det ska uppstå något som skulle kunna kallas lagg, vid ping upp till 200 och en bit över så blir man bara osyncad med de andra spelarna, och är inte för än man hamnar i strid som man egentligen märker av det.

lol, spelar du BF3? Det räcker att jag byter från trådat till trådlöst nätverk (n) för att jag ska få lagg på servrar med 20-30 i ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Camper?? Ska vi slå vad att du är större campare än vad jag är , du får gärna kolla på mina stats 666ReficuL666 innan du vräker ur dig skitsnack. Jag säger bara hur det är hos mig. Vill du inte tro på det gå och gnäll någon annanstans. Jag har inte en 580gtx med standard klocks utan är overklockad MSI som ligger på 875mhz på GPU.

Fan vad du tog åt dej.

Skrivet av L33TRIK:

8 gig ram
64 bit
gtx 580 grafikkort
i7 processor
ssd hårddisk

Det där säger precis ingenting.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Skrivet av zorp:

lol, spelar du BF3? Det räcker att jag byter från trådat till trådlöst nätverk (n) för att jag ska få lagg på servrar med 20-30 i ping.

Definiera lagg...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Definiera lagg...

Definiera? Lagg/lagging is a time lag between the server and the users interface.

Att jag knäpper en motspelare för att sen upptäcka att han redan knäppt mig, eller flyttat sig en meter.

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja säga att ett ensamt gtx 580 klarar inte ultra settingt på bf3 1080p 60 fps men den klarar high 1080p 60 fps .

Permalänk
Skrivet av LillisJ:

Fan vad du tog åt dej.

Det där säger precis ingenting.

Det var inte meningen, men alla som spelar med mig vet hur mycket jag avskyr alla bush campare och krypande vuxenbebis support killar som ligger mer i spelet än de gör i sin egen säng.

Då blir man llite förbannad

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av zorp:

Definiera? Lagg/lagging is a time lag between the server and the users interface.

Att jag knäpper en motspelare för att sen upptäcka att han redan knäppt mig, eller flyttat sig en meter.

Okej, då har du inte alls hängt med i utvecklingen av ordet laggs innebörd om du tror att det bara är det man menar om man pratar om lagg xD Idag brukar man oftast kalla det latenslagg eller bara latens.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Om du fortfarade inte fått pli på datorn kan du testa med CCleaner och rensa registret på allt junk som bara ligger och skräpar. Kanske kan få det att funka.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Du kan också kolla på fläkten till CPU(Damm). Ladda HW Monitor och kolla vad du har för temps när du spelar BF3. Kan vara att det är så varmt så att CPU klockar ner sig.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Du har aldrig spelat BF3 va? För om du hade det skulle du veta att man behöver extremt hög ping för att det ska uppstå något som skulle kunna kallas lagg, vid ping upp till 200 och en bit över så blir man bara osyncad med de andra spelarna, och är inte för än man hamnar i strid som man egentligen märker av det.

Jo jag lirade det en del när det kom.
Min dryga kommentar var dock för att visa att LAGG beror på hög ping medans OP troligen menade att hans dator inte riktigt pallade med. Dvs man säger lagg när man har kass anslutning, och att det hackar när man har kass dator/kasst spel.

Permalänk
Medlem

Till TS: Hur mycket RAM har du på ditt grafikkort? Har hört att BF3 kan mumsa i sig upp till 1,7GB som mest.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Kör gärna en vända på low, medium och high både SP och MP med FRAPS igång och ha den samla på sig frame times. Posta sedan resulterande "*frametimes.csv" här.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Jo jag lirade det en del när det kom.
Min dryga kommentar var dock för att visa att LAGG beror på hög ping medans OP troligen menade att hans dator inte riktigt pallade med. Dvs man säger lagg när man har kass anslutning, och att det hackar när man har kass dator/kasst spel.

Jo, men numera stämmer inte det längre, lagg är när man får en hackig spelupplevelse, oavsett om det beror på latens eller stuttering.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Lasergurka: Synd, är ju enklare att förstå om ett ord har en betydelse och inte två. Tråkigt nog har det väl blivit så för att folk i allmänhet använt ordet fel från början. Är lite allergisk mot det då jag satt på support för en massa år sedan och blev galet irriterad på att felsöka hack vs lagg.

Permalänk
Avstängd

nätkoden är ju kopplad till prestandan så ju högre FPS ju lägre ping.
därför borde en högre FPS ge mindre nätlagg.

jag brukar ha 3 i ping då jag ligger runt 100fps.
upplever aldrig nåt lagg
såg nån lirare igår med 1 i ping så den personen kör väl ännu högre FPS (GTX 690 troligen )

gå inför att få upp FPSen så kommer det att funka bättre.

sen att andra hoppar omkring som ADHD grodor är ju inte ens eget fel om man har bra ping.
det är ju dom som sitter med sunkiga datorer.
som sagts förut så fattar jag inte att dom inte sätter en pinglimit på servrarna.
då skulle man bli av med det värsta lagget + ryssarna

pinglimit på 20 på webhallens servrar önskas!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Nu lirar inte jag bf3 el, nåt spel för stunden men efter att ha läst alla kommentarer så undrar jag en sak som ingen frågat....om du lirar nåt annat hyfsat krävande online spel har du samma problem då? el, gäller det endast i bf3? och en enkel men ofta bortglömd liten del....hur ser det ut med utrymme på din C:? fyller man C: nästan full så kommer datorn att rent allmänt sega som fan oavsett vad man sitter på för hårdvara eftersom "fantastiska" Windows har ju lite små emo grejer för sig när det gäller vissa saker som har med systemet att göra;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av L33TRIK:

Tja, har gått tillbaks till att lira BF3 men det laggar så inåt helvete. Jag har en väldigt bra dator som ska kunna spela spelet på ultra men det laggar till och med lite på LOW settings..

Tacksam för svar

Så du upplever låg FPS på low settings? Är det konstant låg fps eller mer som att det är småhackigt eller att det sjunker då och då?

Hur mycket är "lite"? Kan du mäta på ett ungefär med typ FRAPS eller liknande?

Vilken FPS vill du ligga på?

Kan vi få en skärmdump på dina inställningar i spelet?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk

Tycke det är sjukt tråkigt när folk kommer in med en hög ping och ingen kickar de. Blir sådan lagg att man inte kan träffa något. Jag som också siktar på huvudet missar hela tiden. Jag märker på en gång om det är någon som har hög ping. Inte pga att det laggar mer utan att man missar så jäkla mycket. Tycker alla servrar borde ha en ping limit på 200 max.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Har samma problem, har en i7 860 @ 3.8GHz, 4gb ram och ett GTX 670. Kan ligga på 75 fps steady med High på grafiken, men ibland droppar den till 6fps och sånt, vilket gör det ibland ospelbart.

Har cappat FPSn till min skärms refreshrate, men hjälper det att ta av Hyperthreading?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fluff3n:

Har samma problem, har en i7 860 @ 3.8GHz, 4gb ram och ett GTX 670. Kan ligga på 75 fps steady med High på grafiken, men ibland droppar den till 6fps och sånt, vilket gör det ibland ospelbart.

Har cappat FPSn till min skärms refreshrate, men hjälper det att ta av Hyperthreading?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa att stänga av Hyperthreading. Folk har haft problem i vissa spel med det aktiverat.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Testa att stänga av Hyperthreading. Folk har haft problem i vissa spel med det aktiverat.

Såg att du också hade ett P7P55D moderkort, uhm, är det bara jag som inte har någon option att stänga av HT? Har kollat över allt i CPU Configuration men hittar bara Speedstep och annat skit men ingen HT ?!?! Lovar att jag hade den option för ett år sen :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fluff3n:

hittar bara Speedstep och annat skit

speedstep och annan skit? haha
där har vi en seriös överklockare!
kolla upp vad inställningarna i biosen gör först om du har problem.

vad är speedstep för nåt?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av fluff3n:

Såg att du också hade ett P7P55D moderkort, uhm, är det bara jag som inte har någon option att stänga av HT? Har kollat över allt i CPU Configuration men hittar bara Speedstep och annat skit men ingen HT ?!?! Lovar att jag hade den option för ett år sen :S

Hehhe. Det är min gamla burk. Jag har uppgraderat mitt system då jag håll på att bli crazy på P7P55D. Köper nämligen inga mer moderkort av Asus då de suger b...e.

Har alltid köpt deras moderkort och jag fick nog. Så mycket problem de har med minnen är fan ofattbart. Nu har jag köpt ett moderkort från MSI och allt är frid och fröjd:)

Du kan kolla på deras forum om du hittar någon som kan svara på det. Jag var där ofta för att fixa mina problem, http://support.asus.com/download/options.aspx?SLanguage=en&ty...

Lycka till :=)

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

speedstep och annan skit? haha
där har vi en seriös överklockare!
kolla upp vad inställningarna i biosen gör först om du har problem.

vad är speedstep för nåt?

Speedstep använder man om man vill att CPU ska sänka sin hastighet när inte full kraft behövs. T.ex när du surfar behöver du inte fullkraft, då sänker CPU sin hastighet. Mindre värmeutveckling samt lägre strömförbrukning. Ska vara något sådan om jag inte minns fel.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Speedstep använder man om man vill att CPU ska sänka sin hastighet när inte full kraft behövs. T.ex när du surfar behöver du inte fullkraft, då sänker CPU sin hastighet. Mindre värmeutveckling samt lägre strömförbrukning. Ska vara något sådan om jag inte minns fel.

Du har rätt, det är helt enkelt att CPUn klockar ner sig när den inte används så mycket (det du sa). Jag kanske inte är ngn guru men jag kan iaf vad det mesta gör/fungerar pä 1156 platformen, min tuffar på stable @3.81ghz just nu på den lägsta volt som går.

OnT: Resetade CMOS och fick fram HT option, stängde av den men får fortfarande fps drop i spelet, men ska finjustera min GPU klock, som är atabil i Heaven benchmark. +67 på Clock offset och +725 på memory offset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har man inget annat att komma med så ställer man dumma frågor. Ni som klagar på att han inte skrev sina specs och som snackar om hur höga FPS han borde ligga på har tydligen fastnat på repeat. Han säger ju klart och tydligt att spelet laggar som fasen även på low, varav det knappast har med hans specs att göra.