Fractal Design Define R4 + E-ATX/SSI CEB mobo?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 + E-ATX/SSI CEB mobo?

Tjoho!

Ska försöka göra mig så lättförstådd som möjligt och försöka att inte sylta ihop allt.

Jag är väldigt sugen på Fractal Designs nya model Define R4 då de erbjuder ljudisolering, sidofläkt för SLI och bra luftflöde rent generellt.

Men sen kommer det ett litet problem som sätter käppar i hjulen för mig.
Det råkar vara så att jag tänkt investera Asus Maximus V Formula som då har formfaktor E-ATX.

Det står att R4'an stödjer upp till ATX och jag har hört & sett många som trots detta har fått in sina E-ATX (SSI CEB?) mobos i diverse ATX chassin utan att nödvändigtvis behöva modifiera chassit på något vis.

R4, som stödjer ATX kort stödjer alltså moderkort med måtten upp till 12.0" x 9.6"

SSI CEB har (om jag förstått det rätt) samma monteringshål för skruvar som ATX men har måttet 12.0" x 10.5"

Formula kortet i sin tur har måttet 12.0" x 10.1" och är alltså MINDRE än vad SSI CEB sägs ska vara och jag undrar då om inte detta borde få plats, med tanke på att det inte är så värst mycket större än ATX.

Om moderkortet täcker upp en liten bit av kabeldragningshålen så gör det inget, så länge jag fortfarande kan använda dem.

Så, vad tror ni?
Borde jag ge upp tankarna på detta chassi eller tror ni att det skulle fungera?

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Skrivet av iGtfo:

Tjoho!

Ska försöka göra mig så lättförstådd som möjligt och försöka att inte sylta ihop allt.

Jag är väldigt sugen på Fractal Designs nya model Define R4 då de erbjuder ljudisolering, sidofläkt för SLI och bra luftflöde rent generellt.

Men sen kommer det ett litet problem som sätter käppar i hjulen för mig.
Det råkar vara så att jag tänkt investera Asus Maximus V Formula som då har formfaktor E-ATX.

Det står att R4'an stödjer upp till ATX och jag har hört & sett många som trots detta har fått in sina E-ATX (SSI CEB?) mobos i diverse ATX chassin utan att nödvändigtvis behöva modifiera chassit på något vis.

R4, som stödjer ATX kort stödjer alltså moderkort med måtten upp till 12.0" x 9.6"

SSI CEB har (om jag förstått det rätt) samma monteringshål för skruvar som ATX men har måttet 12.0" x 10.5"

Formula kortet i sin tur har måttet 12.0" x 10.1" och är alltså MINDRE än vad SSI CEB sägs ska vara och jag undrar då om inte detta borde få plats, med tanke på att det inte är så värst mycket större än ATX.

Om moderkortet täcker upp en liten bit av kabeldragningshålen så gör det inget, så länge jag fortfarande kan använda dem.

Så, vad tror ni?
Borde jag ge upp tankarna på detta chassi eller tror ni att det skulle fungera?

Dom måtten e i tum eller? Om dom e det så ska det bara skilja runt 1 centimeter. Kolla på recensionen av R4 och kör på ögonmått om det funkar med en extra centimeter på bredden.

Permalänk
Medlem

Det ordnar sig ! bara o getto modda i värsta fall.

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

Det ordnar sig ! bara o getto modda i värsta fall.

Gettomodda ett chassi dom inte har släppts ännu?

OnT: Jag tror att det skulle gå utan problem, kabelhålen är ganska stora har jag för mig? Har sett i någon tråd för länge sen att man fick in E-ATX i R3 men det vet jag inte om det är sant!
Aja, ska sova nu. Godnatt & lycka till!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Rent generellt, vore det riktigt dumt att designa och sälja entusiastbrädor som är "nästan-ATX" men inte passar i vanliga ATX-entusiastchassifavoriter. Och lika dumt att designa och sälja vanliga ATX-chassin tänkta att bli ATX-entusiastchassifavoriter i vilka erkända "nästan-ATX"-entusiastbrädor inte passar.

Förmodligen får det plats, men i värsta fall blockeras kabeldragningshålen i någon utsträckning (brädan är som sagt E-ATX men "bara" 10,1" på bredden så i värsta fall förlorar du 0,5" eller 1,27cm av kabeldragningshålen).

Får jag passa på att fråga varför du tänkt investera i ett Asus Maximus V Formula för ~3k?

Permalänk
Skrivet av iGtfo:

Tjoho!

Ska försöka göra mig så lättförstådd som möjligt och försöka att inte sylta ihop allt.

Jag är väldigt sugen på Fractal Designs nya model Define R4 då de erbjuder ljudisolering, sidofläkt för SLI och bra luftflöde rent generellt.

Men sen kommer det ett litet problem som sätter käppar i hjulen för mig.
Det råkar vara så att jag tänkt investera Asus Maximus V Formula som då har formfaktor E-ATX.

Det står att R4'an stödjer upp till ATX och jag har hört & sett många som trots detta har fått in sina E-ATX (SSI CEB?) mobos i diverse ATX chassin utan att nödvändigtvis behöva modifiera chassit på något vis.

R4, som stödjer ATX kort stödjer alltså moderkort med måtten upp till 12.0" x 9.6"

SSI CEB har (om jag förstått det rätt) samma monteringshål för skruvar som ATX men har måttet 12.0" x 10.5"

Formula kortet i sin tur har måttet 12.0" x 10.1" och är alltså MINDRE än vad SSI CEB sägs ska vara och jag undrar då om inte detta borde få plats, med tanke på att det inte är så värst mycket större än ATX.

Om moderkortet täcker upp en liten bit av kabeldragningshålen så gör det inget, så länge jag fortfarande kan använda dem.

Så, vad tror ni?
Borde jag ge upp tankarna på detta chassi eller tror ni att det skulle fungera?

Ska köpa ny dator nu runt jul och ska skaffa ett sådant modekort. Samt så vill jag ha R4:an. Så har du fått det att funka?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Jag har det chassis och moderkortet, bakplåtshålet och en del av genomförningarna för kablar hamnar lite fel men det funkar bra.

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Jag har det chassis och moderkortet, bakplåtshålet och en del av genomförningarna för kablar hamnar lite fel men det funkar bra.

Okej tack! Men om du skulle ha lust att ta en bild på hur det såg ut skulle jag bli väldigt glad!

Ska man ta detta chassi eller NZXT H2?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/16279-fractal-design-lansera...

Kanske är nått? Som ett R4 fast storebror typ.....

Permalänk
Skrivet av Hcz:

http://www.sweclockers.com/nyhet/16279-fractal-design-lansera...

Kanske är nått? Som ett R4 fast storebror typ.....

Har kollat in det också Men finns inga i lager och har inte lust att vänta direkt...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Okej tack! Men om du skulle ha lust att ta en bild på hur det såg ut skulle jag bli väldigt glad!

Absolut, hade en fläkt att byta i vilket fall. Det är lite svårt att få några bra bilder när allt är svart dock.

Varning bilder.

Inga problem i toppen.

Sticker ut lite över hålen på sidan men inga problem att få igenom sladdarna.

Hålet i bakplåten är precis lite fel så att det inte gick att få dit kylaren utan att rycka ut kortet.

Dold text
Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Absolut, hade en fläkt att byta i vilket fall. Det är lite svårt att få några bra bilder när allt är svart dock.

Varning bilder.

Inga problem i toppen.
http://i.imgur.com/nTsFo.jpg

Sticker ut lite över hålen på sidan men inga problem att få igenom sladdarna.
http://i.imgur.com/tG1UT.jpg

Hålet i bakplåten är precis lite fel så att det inte gick att få dit kylaren utan att rycka ut kortet.
http://i.imgur.com/mFCzQ.jpg

Dold text

Tack så hemskt mycket för bilderna! Så farligt var det inte som jag förväntade mig! Men kommer troligen inte har råd men en D14 nu så kommer jag bli tvungen att ta bort modekortet när jag har köpt en sådan?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Japp, fästet går in lite under bakplåten, det kanske går att lirka in det men jag plockade ut allt iaf.

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Japp, fästet går in lite under bakplåten, det kanske går att lirka in det men jag plockade ut allt iaf.

Okej, men tack för din hjälp blir ett R4:a!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -