dålig prestanda i wow

Permalänk
Medlem

dålig prestanda i wow

Tjena SweC.
Har väldigt dålig prestanda enligt mig i wow
har en amd phenom II X4 960T
XFX hd 6870 1Gb
8Gb xms3 ram
1TB 72000rpm hd
spelar i 1920x1080
jag har ungeför runt 20-30 fps i stormwind med allt på low
och min kompis har en i3 och något gammalt grafikkort(vet inte vilket)och han har runt 50-60 fps i stormwind och han kör på good.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog säga att det är processorn som gör att du får dålig fps, hade sj en 945 och bytte till en i5a. skillnaden blev enorm i wow. (har även samma gfx som dig)

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Tjena SweC.
Har väldigt dålig prestanda enligt mig i wow
har en amd phenom II X4 960T
XFX hd 6870 1Gb
8Gb xms3 ram
1TB 72000rpm hd
spelar i 1920x1080
jag har ungeför runt 20-30 fps i stormwind med allt på low
och min kompis har en i3 och något gammalt grafikkort(vet inte vilket)och han har runt 50-60 fps i stormwind och han kör på good.

Tänkt på att du kan ha andra processer igång samt andra program som är i bakgrunden?
Klicka på Start och sök msconfig och tryck sedan Enter. Då får du upp ett litet fönster. Gå in på "Tjänster" och kolla hur många processer som är igång.
Till höger står det om den är stoppad eller igång.
Sedan kan du också gå till "Autostart" och se hur många program som startar med Windows.
Rekommenderar att du rensar lite där, ta bort allt utom virusprogram och sådant du vill ha uppe.
Sen kan du ju kolla i processor och grafik program som MSI Afterburner och Core temp. Så vet du hur mycket din dator arbetar när du spelar WoW.

Permalänk
Entusiast

WoW är ooptimerat, man får helt enkelt acceptera sin soppiga FPS i Laggwind City och Laggrimar och låta spelet flyta på när man verkligen "spelar" så att säga.

Case closed.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

WoW är ooptimerat, man får helt enkelt acceptera sin soppiga FPS i Laggwind City och Laggrimar och låta spelet flyta på när man verkligen "spelar" så att säga.

Case closed.

har inga problem med min i5 2500k i SW eller Orgrimmar, alltid 60 fps utom på extrema servrar med 150+ folk då ofc

i SW på high/full server pendlar det mellan 140 fps till 55 fps beroende på mängden folk, kör ju dock med v-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Har den redan

Skrivet av Waowt:

Tänkt på att du kan ha andra processer igång samt andra program som är i bakgrunden?
Klicka på Start och sök msconfig och tryck sedan Enter. Då får du upp ett litet fönster. Gå in på "Tjänster" och kolla hur många processer som är igång.
Till höger står det om den är stoppad eller igång.
Sedan kan du också gå till "Autostart" och se hur många program som startar med Windows.
Rekommenderar att du rensar lite där, ta bort allt utom virusprogram och sådant du vill ha uppe.
Sen kan du ju kolla i processor och grafik program som MSI Afterburner och Core temp. Så vet du hur mycket din dator arbetar när du spelar WoW.

det enda som autostartar är drivrutiner och virusprogram.
grafikkortet går mellan 100 och 11% procent
processorns fjärde kärna joobar runt 90% medans 1,2,3an jobbar runt 20%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

har inga problem med min i5 2500k i SW eller Orgrimmar, alltid 60 fps utom på extrema servrar med 150+ folk då ofc

i SW på high/full server pendlar det mellan 140 fps till 55 fps beroende på mängden folk, kör ju dock med v-sync

vilken server spelar du på?
spelar själv på silvermoon som alliance och det är grymt många personer mitt i trade district.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

vilken server spelar du på?
spelar själv på silvermoon som alliance och det är grymt många personer mitt i trade district.

ragnaros, silvermoon är ju för fan extremt med 90% alliance och high/full på det

Permalänk

Du säger att din kompis har något gammalt grafikkort, detta betyder nog att han spelar i DirectX9 och ditt grafikkort är så pass nytt så du spelar säkert i DirectX11 som drar en hel del mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightloyd:

Du säger att din kompis har något gammalt grafikkort, detta betyder nog att han spelar i DirectX9 och ditt grafikkort är så pass nytt så du spelar säkert i DirectX11 som drar en hel del mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Får testa att byta till dx9 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

WoW är ooptimerat, man får helt enkelt acceptera sin soppiga FPS i Laggwind City och Laggrimar och låta spelet flyta på när man verkligen "spelar" så att säga.

Case closed.

Får 60 fps i SW/Orgrimmar trots mycket folk om jag inte rör kameravinkeln hela tiden, då kan det dippa ner till 40 i någon sekund. (ultra)
Skitsamma vilken fps man har i huvudstäderna egentligen, det viktiga är ju som du säger att det flyter på bra när man faktiskt spelar.

Med det sagt så är WoW ett väldigt CPU-krävande spel, och jag tror (observera "tror") att det kan vara din CPU som inte riktigt hänger med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

fx-4100, jag får 50-60 i sw. så att 965 inte klarar det är ren bullshit. en MMO från 2004 och en quad som inte kan köra det? ni måste SKÄMTA. det är någonting annat fuffens, denna Laptop med en A4 APU klarar att driva mig i SW med samma FPS som OP, sluta sprida skit... en I5 för att köra wow?.... man spelade wow med enkärniga pentiums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

fx-4100, jag får 50-60 i sw. så att 965 inte klarar det är ren bullshit. en MMO från 2004 och en quad som inte kan köra det? ni måste SKÄMTA. det är någonting annat fuffens, denna Laptop med en A4 APU klarar att driva mig i SW med samma FPS som OP, sluta sprida skit... en I5 för att köra wow?.... man spelade wow med enkärniga pentiums.

Jadu, det är ju inte riktigt det spelet grafikmässigt som det var år 2004, på vanilla privat server får jag 400 fps överallt och då används endast 2 kärnor och grafiken är betydligt sämre.. quad stöd lades till under wotlk och nu med 64-bit klienten kan också WoW sluka ditt ram minne och ta användning av det + grafikminne som den älskar och äta upp för att driva shadows.. och det rullar på DX11 med väldigt många nya effekter samtidigt som dom uppgraderade alla texturer i hela spelet under cataclysm så allting är mycket skarpare och finare, bara jämför gammalt molten core gear med dagens gear så ska du se hur suddigt det är

WoW är ett krävande spel som kräver high-end top notch dator att lira på ultra och så är det bara, men nästan vilken maskin som är 5 år gammal eller nyare kan köra WoW utan problem så det är bara dra ner på grafiken om man inte sitter på high-end prylar!

Windows XP 32bit (SP3), Windows XP 64bit (SP2), Windows Vista 32bit (SP1), Windows Vista 64bit (SP1):
Intel Pentium 4 1.3 GHz or AMD Athlon XP 1500
1GB or more of RAM
NVIDIA® GeForce® FX or ATI Radeon™ 9500 video card or better
DirectX-compatible sound card or motherboard sound capability
25 GB free hard drive space
You must have an active broadband Internet connection to play

där har du minimum req för cataclysm, och då måste du gå ner 1024 x 768 upplösning eller nånting för att få ett bra flyt

Windows XP 32bit (SP3), Windows XP 64bit (SP2), Windows Vista 32bit (SP1), Windows Vista 64bit (SP1) Windows 7:
Dual-core processor, such as the Intel Pentium D or AMD Athlon 64 X2
2 GB RAM (2 GB for Vista users)
3D graphics processor with Vertex and Pixel Shader capability with 256 MB NVIDIA® GeForce® 8600 or ATI Radeon™
2600 or better DirectX-compatible sound card or motherboard sound capability
Broadband Internet connection
Multi-button mouse with scroll wheel recommended

recommended för att få det att rulla riktigt bra på low med kanske 1600 x 1050 resolution, en sådan setup tjurar lite på 1920 x 1080 med väldigt låg fps på visa ställen, har själv kvar en athlon 64 4200+ dual core med 2gb ram och 8600gts kvar och det är spelbart på low i 1920 x 1080 men det går verkligen inte och raida på den för då är det 15-25 fps som gäller -.-

men jag kan hålla med dig, skillnaden är så enormt liten och jag skulle hellre sett att WoW rullade vidare med samma grafik sen release så fler kunde spela utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Håller med till fullo.

Pippihunter, om någon ska sluta sprida skit här så är det du - WoW är verkligen inte samma spel idag som det var för 8 år sedan när det gäller vad som krävs för att driva det prestandamässigt.

Vill man lira på ultra i x1080 eller högre måste man ha en "riktigt bra" dator - en dator från 2006 räcker inte på långa vägar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inget krav att spela i ultra men nu flyter spelet inte ens på i low och det borde de väl göra

Permalänk

Wow är skräp jag bonkar ner med mitt GT320 OEM i ultra, 1600-1200 Res i tvn, att tro att wow kräver en top notch dator är helt sinnessjukt. sök pippiwarrior i WCM, det är Wotlk twink pvp frapsat i ultra som flyter på med cappad vertical sync, FRAPS. integrerad grafik, min 60 pärla<3. det enda i motorn som är ändrat är vatten så att det ser ut som i spyro från 1999 och lite fejk marmor effekt. inte direkt grafiskt krävande. GW2 är ett snyggare spel som kan spelas med hälften av hårdvaran i betan TROTS buggen som gjorde att den bara körde på 1 core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Jag har absolut inget krav att spela i ultra men nu flyter spelet inte ens på i low och det borde de väl göra

Det är inte grafikkortet som blir överhettat?
Något är fel iallafall, testat andra drivrutiner?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

Wow är skräp jag bonkar ner med mitt GT320 OEM i ultra, 1600-1200 Res i tvn, att tro att wow kräver en top notch dator är helt sinnessjukt. sök pippiwarrior i WCM, det är Wotlk twink pvp frapsat i ultra som flyter på med cappad vertical sync, FRAPS. integrerad grafik, min 60 pärla<3. det enda i motorn som är ändrat är vatten så att det ser ut som i spyro från 1999 och lite fejk marmor effekt. inte direkt grafiskt krävande. GW2 är ett snyggare spel som kan spelas med hälften av hårdvaran i betan TROTS buggen som gjorde att den bara körde på 1 core.

den är ju sedan wotlk innan dx11 och cataclysm textur upgrade, då satt jag också och lirade med ett 9800gt och core 2 duo e6750 på ultra utan lagg i 1920 x 1080 mer än i dalaran då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det är inte grafikkortet som blir överhettat?
Något är fel iallafall, testat andra drivrutiner?

grafikkortet går max till 51 grader i wow.
ska testa andra drivrutiner

Permalänk

Uvania, du har en väldigt bra poäng, men fortfarande så är wow inte direkt ett krävande spel, det är ju gjort för att den stora massan ska kunna spela det, DET FINNS dock en sak jag vet om AMD 4 kärniga och det är att dem inte jobbar som dom ska i 32 bitars klienten, man brukar få ut flera hundra procent i 64 bitars.

Permalänk
Medlem

Jag märkte väldigt stor skillnad i wow när jag gick från en Phenom II X6 @ 4,1gHz Till en i7 3770K

Här kan du se att skillnaden mellan intel och Amd i wow är ganska stor.
Vet inte riktigt varför Amds modeller segar efter något så enormt i WoW.

De tipsen jag kan komma med för att öka fpsen är att överklocka processorn och köra 64 bit client.

Sen så kan du ta en titt på den här guiden. Multi-Core Cpu Architecture and WoW / Lag and Graphical tweaks...Guide

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk

Du måste ha 64 bit klienten om du kör amd numera dock då alternativet finns.

Permalänk

Windowed mode + webbläsaren igång + hårdvaruaccelererad flash = FPS slår i botten.