Är en gammal Pentium II/III stark nog som hemserver?

Permalänk
Medlem

Är en gammal Pentium II/III stark nog som hemserver?

Jag kan ingenting om att sätta upp en server men tänkte lära mig. Jag har redan ett par gamla datorer som tänkte att jag kan använda, men fungerar det?

Skulle att fungera att köra någon typ av Linux på en gammal Pentium 2 eller 3? Jag vet inte hur mycket kraft som krävs, nyare windows fungerar väl inte med är det bra nog för en enkel hemserver?

Det jag vill göra att ätt lägga upp filer som kan visas som en hemsida på nätverket, alltså html, php och allt som hör till, och sen så ska man från flera datorer kunna redigera och ändra.

Permalänk
Moderator
Moderator

Duger fint för att köra webbserver för lättare belastning under linux/unix på ja.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Sötast

Visst går detta

Om du trivs bättre i windowsmiljö så borde du kunna experimentera i WindowsNT/98SE, men linux vore nog att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Eller lägg ca 1000-2000kr på ett tex AMD fusion moderkort med inbyggd 2x1,6ghz cpu + minne och en disk?

en p3 lär ju dra mer ström än en sådan dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Duger fint för att köra webbserver för lättare belastning under linux/unix på ja.

Skrivet av Allexz:

Visst går detta

Om du trivs bättre i windowsmiljö så borde du kunna experimentera i WindowsNT/98SE, men linux vore nog att rekommendera.

Väldigt bra! Tack för era svar! Jag vill dock köra på linux direkt och se hur det fungerar eftersom jag vill lära mig hur man använder en server.

Skrivet av =JoNaZ=:

Eller lägg ca 1000-2000kr på ett tex AMD fusion moderkort med inbyggd 2x1,6ghz cpu + minne och en disk?

en p3 lär ju dra mer ström än en sådan dessutom

Förvisso hade jag kunnat göra så också med några gamla överblivna s775 delar jag har men jag tyckte att köra på en redan hel dator skulle bli det enklast.
Och sen strömmen är ingen jättefara eftersom den ändå inte ska gå 24/7.

Det verkar finnas hundratals olika linux versioner att välja på, det som skulle passa mig bäst är en som jag kan komma åt över nätverk för instalation och så och inte behöva krångla med en skärm och som ska vara så pass enkel som möjligt för nybörjare. Om nån har några tips tas de tacksamt emot

Permalänk

Lubuntu ska inte behöva så mkt för att köras
https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu/

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Lubuntu ska inte behöva så mkt för att köras
https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu/

Varför inte Ubuntu Server om vi nu ska hålla oss till Ubuntu-världen? Den grafiskamiljön som följer med i Lubuntu är ju helt onödig på en hemmaserver. Tillslut sitter man ändå och editerar konfigurationsfiler i en texteditor.

Permalänk
Medlem

Tack för era förslag! Jag ska kolla upp dem och se vilket som är bäst för mig.

Permalänk
Medlem

FreeBSD fungerar fint också, solitt os

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.