Permalänk
Medlem

Laptop som klarar 720p

Hej.

Jag har börjat kolla lite på en bättre begagnad laptop att leka med. Jag kommer inte att köra några tunga spel eller så, mest surfa på, kanske lite minecraft och openTTD. Men jag vill gärna kunna ta med den på resor osv, och slänga in lite filmer på disken. Det mesta jag tänkte köra är 720p mkv.

Jag har kollat på en del datorer som samtliga har en core2duo på 1.2-2ghz, 2gb ddr2, intel x3100 (384 delat).

Klarar dem 720p?

Tänkte köra xp pro.

Permalänk

det borde dom göra!
har en dell e4300 med C2D på 2,4 dock med x4500 men den klarar 720 via youtube!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

tänk på att youtube kanske inte är det tyngsta ändå.. upplösning och bitrate är det som avgör kvalitet.
en tv-rippad mkv har garanterad lägre bitrate och sämmre kvalitet en en mkv som är gjord från en blu-ray skiva.

men frågan om inte de felsta av dagens datorer kan spela upp 1080p.
kanske inte dom allra billigaste bärbara...

Permalänk
Medlem

Jag har en 3år gammal Dell vostro 1310 på 1.8Ghz C2D och den klarar av att spela 720p som 1080p. Även min äldre P4 klarar sådant så det bör nog knappast vara något problem. De flesta nyare datorer, bärbara som stationära har grafikkretsar med hårdvaruacceleration som klarar HD utan problem.

Permalänk

asså allt går med rätt codexar! sedan kommer inte hans skärm (iaf inte den inbyggda) ha 720p eller nja kanske men inte mer iaf!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Alla latpop med intels inbyggda i CPU, GPU och HD3000 eller högre klarar av såväl 720P som 1080P galant, lite tveksam om det var nåt med Hz dock dvs dom klara inte exakt 24P frekvensen, men avkodningen i sig själv inga problem.
Vad det är för CPU i laptopen är inte speciellt intressant numera för filmbruk, bara vilken GPU den har.
Moderna filmspelare är optimerade för hårdvaruavkodning via GPU numera, inte CPU.

Detta under förutsättning att du INTE kör Windows XP, vilket inte har nån support för senaste tekniker att avkoda film med, tex DVXA2
DVXA1 ska nog dock gå bra, men kan vara mer makel med det.

Varför XP förresten??
Låt det antika OS vila i frid istället

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Alla latpop med intels inbyggda i CPU, GPU och HD3000 eller högre klarar av såväl 720P som 1080P galant, lite tveksam om det var nåt med Hz dock dvs dom klara inte exakt 24P frekvensen, men avkodningen i sig själv inga problem.
Vad det är för CPU i laptopen är inte speciellt intressant numera för filmbruk, bara vilken GPU den har.
Moderna filmspelare är optimerade för hårdvaruavkodning via GPU numera, inte CPU.

Detta under förutsättning att du INTE kör Windows XP, vilket inte har nån support för senaste tekniker att avkoda film med, tex DVXA2
DVXA1 ska nog dock gå bra, men kan vara mer makel med det.

Varför XP förresten??
Låt det antika OS vila i frid istället

Nja alltså jag hade först kollat på lite gamla företagslaptops, kändes lite robustare bara, och då ingick xp. Men sen kanske jag iof köper win8 i höst å då får jag ju en win7 licens över. Men jag har även sneglat lite på nyare datorer, netbooks, ultrabooks. Finns ju verkligen hur jävla mycket som helst att välja på.