Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Beställde mitt precis. hoppas jag får det imorgon eller på torsdag

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Halloj är det någon som vet ifall man tänkt att montera en SSD på baksidan på moderkortsplåten, om detta måste göras innan moderkortet monterats?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

då är ett på väg hem till mig byter upp mig från r3

Permalänk
Medlem

Nvm, var dock nått vajsing ett tag under natten med lagersaldon på R4'orna hos Inet.

Det som stod innan: (Det verkar som första batchen till Inet redan gått åt... Inte bara varianten med sidofönster som har september som datum... :/ Hoppas mitt kommer snart... Beställde dock via CDON då jag hade en kod som låg och skräpade, de hade även böckerna jag tänkte köpa härnäst och bra pris på Scythe Slip Stream 140mm.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Halloj är det någon som vet ifall man tänkt att montera en SSD på baksidan på moderkortsplåten, om detta måste göras innan moderkortet monterats?

Jo, som sagts tidigare i denna tråden, så behöver du skruva fast SSD:n bakom moderkortet.
Det fungerar väl bra om man bygger nytt, men blir lite väl krångligt om du vill byta SSD, när allt är monterat.. :-/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Släpps separata fönster dörrar till R3 i augusti med för folk som inte har råd med uppgradering till 4:an.
Kommer kosta drygt 200 kr

http://www.fractal-design.com/?view=product&category=5&prod=9...

Permalänk
Medlem

Precis beställt mitt R4 med fyra extra 140 mm fläktar för extra kylning! Har sedan tidigare varit nöjd med R3 men tillräckligt med förbättringar gjorde att jag beställde ett vitt R4! Bommade dock fläktfilter i sidan. Någon som har en smidig "hemmalösning" att förhindra att dammet tränger in?

Gött mos Fractal!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Precis beställt mitt R4 med fyra extra 140 mm fläktar för extra kylning! Har sedan tidigare varit nöjd med R3 men tillräckligt med förbättringar gjorde att jag beställde ett vitt R4! Bommade dock fläktfilter i sidan. Någon som har en smidig "hemmalösning" att förhindra att dammet tränger in?

Gött mos Fractal!

Clas Ohlson har säkert något passande. Använd fantasin

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Undra hur bra cpukylaren passade med tanke på höjden är 173mm över moderkortet:
(http://www.inet.se/produkt/5321762/arctic-freezer-13-pro)

I specifikationerna för R4 står det: Max höjd CPU-kylare 170 mm (utan sidofläkt monterad)

Någon som törs säga nått om det? Är intresserad inför framtida köp då jag vill ha R4:an, och AF 13pro om den får plats.

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft ett antec 180/182 i 4 år nu, som jag förövrigt älskar, så har jag letat efter en ersättare nu när det ska inhandlas ny pc om nån månad.
Antecs nya 280 verkade logisk till en början, men så började jag få syn på FD Define R3 här och där. Verkade jädra nice, men antec 280 kändes tryggare. Antec, välkänt märke... versus ett märke jag knappt hört talas om. Men nu efter sett denna recension, så är jag helt såld på R4 chassit.

Antec 280 ligger inte längre i kundvagnen. Det gör Define R4.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Precis beställt mitt R4 med fyra extra 140 mm fläktar för extra kylning! Har sedan tidigare varit nöjd med R3 men tillräckligt med förbättringar gjorde att jag beställde ett vitt R4! Bommade dock fläktfilter i sidan. Någon som har en smidig "hemmalösning" att förhindra att dammet tränger in?

Gött mos Fractal!

Tjejens nätstrumpor fungerar prima iaf fram tills man köpt riktigt skit!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Någon som vet ifall de kommer även att sälja fönster panel separat för r4:an, eller även inkludera den "vanliga" sidopanelen om man köper paketet med fönster?

Permalänk

Har fått blandade känslor av mitt Define R4 som jag fick levererat från Inet idag (igår om man ska vara exakt....)

Den nya lacken/färgen känns mkt tjockare, mer reptålig och tar inte åt sig fettfläckar lika lätt som på R2an, stort +
Dom nya fläkt filtren är väldigt trevliga speciellt de i fronten, den är mkt lättare att hålla på med än dom i R2an, stort +
Utrymmet på bakom moderkortsplåten gör det till en barnlek att dra kablar jämfört med R2an, +
Väldigt trevligt att man kan plocka bort HDD buren/burarna, +
Stöd för 240mm radiatorer i både fronten och toppen är väldigt trevligt, + (H100 nådde precis från fronten till min CPU om man monterar fläktarna i push)
LEDen i fronten är inte lika stark som den i R2an, vilket jag tycker är skönt, +
Den nya fläkt kontrollen fungerar perfekt, dock lite snålt med bara 3 fläktar på den IMO, men ett + ändå

Bygg kvalitén är helt okej, den kunde vara bättre men för priset så är den jätte bra, jag har några små missar i mitt chassi, som tex att vissa skruv hål är lite jobbiga tex färg i gängorna och att ena skruven på HDD buren var sönder gängad från fabrik och inte kommer ut -.- men det kan vara jag som hade lite otur o fick det problemet.

Jag är dock väldigt nöjd med mitt köp och kommer garanterat köpa fler saker från fractal design

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Tjejens nätstrumpor fungerar prima iaf fram tills man köpt riktigt skit!

Gör det verkligen det?
Tycker dom dammar igen på nolltid och är riktigt kasst, iaf den enda gången jag provat.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Gör det verkligen det?
Tycker dom dammar igen på nolltid och är riktigt kasst, iaf den enda gången jag provat.

Fast om de dammar igen på nolltid så visar det väl egentligen bara på hur enormt effektiva de är på att stoppa damm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Clas Ohlson har säkert något passande. Använd fantasin

Första och ENDA produkt dom INTE har!

Skrivet av Ohlert90:

Tjejens nätstrumpor fungerar prima iaf fram tills man köpt riktigt skit!

Tål att provas, helt klart! ....tur att tjejer aldrig är här och läser

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Tror ni att man kan få in 2st 5870 i R4:an? Hur brukar man resonera kring midi-towers och crossfire uppsättningar allmänt (Har dessutom zalman V3000 kylning på mina)?

Om det går i så måste jag ju beställa en sånhär på dirren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Fast om de dammar igen på nolltid så visar det väl egentligen bara på hur enormt effektiva de är på att stoppa damm?

Haha, men om det bara gäller att stoppa damm så kan man ju lika gärna sätt en bit papp för hålet.
Man vill ju ha luftgenomströmning också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N0tepad:

Första och ENDA produkt dom INTE har!

Tål att provas, helt klart! ....tur att tjejer aldrig är här och läser

Haha fast det gör dom visste och skulle nog säga leggisn och strumpbyxor is the shiet, kan rekommendera billigaste skit paren på maxi funkar prima så slipper ni skämmas riält i Ginatricot kassan.. när ni " bara ska shoppa till tjejen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Bommade dock fläktfilter i sidan. Någon som har en smidig "hemmalösning" att förhindra att dammet tränger in?

På magnetiska ytor tycker jag Demciflex är as-smidiga. De svarta är bäst, för då ser man att filtret blivit dammigt (blir grått). Tyvärr lite svåra att få tag i, samt tenderar att vara ganska dyra. Men jag tycker de är helt oslagbara.

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=demciflex+140

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min R4. Var en fröjd att bygga i

Permalänk
Medlem

Blir definitivt ett köp vid nästa löning Ang. dammfilter, man får ju tänka på att inte välja ett material som stoppar upp alldeles för mycket för då kommer luftflödet begränsas avsevärt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Haha, men om det bara gäller att stoppa damm så kan man ju lika gärna sätt en bit papp för hålet.
Man vill ju ha luftgenomströmning också.

Jo, men om det blir dammfyllt direkt så betyder det ju att du har en massa damm i rummet (som inte kommer in i datorn eftersom du har ett bra dammfilter). Bättre att rengöra det oftare eller flytta datorn i så fall. Tycker du att ett mer grovmaskigt dammfilter är "bättre" är det ju för att det inte fångar upp något damm, och det är ju inget bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jo, men om det blir dammfyllt direkt så betyder det ju att du har en massa damm i rummet (som inte kommer in i datorn eftersom du har ett bra dammfilter). Bättre att rengöra det oftare eller flytta datorn i så fall. Tycker du att ett mer grovmaskigt dammfilter är "bättre" är det ju för att det inte fångar upp något damm, och det är ju inget bra.

Det fungerar lite olika, dammet fastnar på olika sätt i dammfiltret.
Min erfarenhet av nylonstrumpor är att dom sätts igen direkt och ger ett väldigt dåligt luftflöde även innan dammet blir en faktor.

Permalänk
Medlem

Då har man fått hem sitt R4 och flyttat över allt från det trånga Sonata III-chassit. Tog sin lilla tid med ett helt nytt chassi och sladdarna bakom ska vi inte tala om ännu.. Men de får plats trots kaoset! (Ja det är verkligen KAOS, många kablar och inte modulärt) Kört några rundor 3DMark11 och konstaterat att 7V vs 12V inte gör nån större skillnad för min CPU iaf (DeltaT 7V vs 12V = 1-2°C) De medföljande är tysta... men flyttar de nån luft? Känns tveksamt. Men det ska vara tyst i första hand, att bara få ett flöde gör ju oftast att man kan köra vad som helst oklockat, kanske även lite överklockat med undervolt (Auto på Vcore = varmt oftast)

Kör de medföljande på som insug i fronten och så blåser jag även in med en 140mm Scythe Slipstream i sidan samt en 120mm Scythe 'nått-annat' i bottnen, sedan skickar/styr en 140mm Slipstream ut luften på baksidan. (Det är dessa 3 som jag styr). 7V låter mycket mindre än förr, 5V låter nästan ingenting i mitt tycke. Hålen i toppen är stängda för ljudet, att bara öppna dem hade säkert kylt ännu mer, en fläkt i bakre hade nog gjort det optimalt.

Slutsats: Fick ner ljudet avsevärt och tempen några grader på köpet!

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt chassi från Fractal Design, R2 tror jag, där jag inte kan använda hdmi-kabel eftersom kontakten slår i chassit. Vet någon ifall tillverkaren har breddat gropen i chassit på nyare modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockaden:

Jag har ett gammalt chassi från Fractal Design, R2 tror jag, där jag inte kan använda hdmi-kabel eftersom kontakten slår i chassit. Vet någon ifall tillverkaren har breddat gropen i chassit på nyare modeller?

Integrerad grafik med HDMI? Sitter en HDMI i mitt HD7970 och speglar konstant skärmen och min 46" monitor så ska funka finfint på R4, ingen aning om hur det är med R2:an. I värsta fall är det din kabel som är ovanligt konstig.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Integrerad grafik med HDMI? Sitter en HDMI i mitt HD7970 och speglar konstant skärmen och min 46" monitor så ska funka finfint på R4, ingen aning om hur det är med R2:an. I värsta fall är det din kabel som är ovanligt konstig.

Nej, inte integrerad grafik. Jag har ett Gigabyte GTX 460 där en mini-hdmi sitter längst ut på kanten. Kontakten (mini-hdmi till ”riktig" hdmi) följde med kortet och ser helt normal ut. Helt klart har chassitillverkaren gjort en miss. Har den åtgärdats på R4:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockaden:

Nej, inte integrerad grafik. Jag har ett Gigabyte GTX 460 där en mini-hdmi sitter längst ut på kanten. Kontakten (mini-hdmi till ”riktig" hdmi) följde med kortet och ser helt normal ut. Helt klart har chassitillverkaren gjort en miss. Har den åtgärdats på R4:an?

Det blev knepigare.., det finns dock säkert flera som haft ett R2 som nu har ett R4 som borde kunna svara på frågan. Så: Svara goth folk!

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Öppnade upp det nu ser riktigt bra ut dock känns fläkthållan filtret där fram lite plastigt och fläkten var inte skruvad så på era med?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d