Permalänk

Köpråd för 10 000 kr budget

Hej community, jag är på väg att köpa delar till ett datorbygge, detta är min första gång jag ska bygga ihop min egna dator och jag bestämmde mig att fixa ihop en lista på delar jag ska köpa till datorn. Vill kolla om jag har gjort rätt val av delar till min dator. Lägger upp en köplista ifrån komplett.se. Skulle snällt vilja få eran kommentar om jag har valt för rätt saker för min budget på 10 000 kr. Tack på förhand, Björn.

EDIT: Glömde att lägga in att jag främst kommer att spela på datorn och att jag hostar en Minecraft server.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1110280&su=EF2F99BF-4433-4A73-8A1D-D25762BE3709

Visa signatur

I'm thinking... I'm thinking...

Permalänk

först och absolut FRÄMST skriv vad du ska ha datorn till, tex. cad eller spel osv.

köp ett billigare nätaggregat och lägg pengarna på en bättre CPU eller grafikkort istället.

ska du bara spela så köper du ganska dyra minnen och 8gb räcker mer än väl.

kommer du överklocka någonting? iom inte så välj en billigare kylare.

så du kan spara in 3-400kr på nätaggregatet, då får du råd för en riktigt bra processor http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz... du kan spara in åtminstonde 500kr på ramminnena så om du inte köper en dyrare processor kan du köpa ett bättre grafikkort, http://www.inet.se/produkt/5409422/msi-radeon-hd7870-2048mb-t... processorkylaren kan du som sagt byta ut om du inte har 40grader i rummet http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... denna är helt duglig för all vardaglig bruk, även spelande. men om du nu kommer överklocka så rekommenderar jag en vattenkylnings lösning. där har du lite tips.

ett till tips, Dyrast Är Inte Alltid Bäst.

Permalänk

Det blir inte att överklocka datorn, och det jag kommer använda dator till är att främst spela på och hosta en Minecraft server.
Märkte också att inet är betydligt billigare än vad komplett är på en del varor.
Tack för råden ripper =).

Visa signatur

I'm thinking... I'm thinking...

Permalänk

Ja då skall du lägga detmesta av pengarna på grafikkortet och CPU:n.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2105291/2012-08-04 där har du en bra dator för 10000kr

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Window Cpu: Intel Core i7 3770k
Mob: MSI Z77-GD55 1155
Ram: Corsair Vegence CL9 8GB @ 1600MHz Gfx: MSI Gforce 660ti 2gig
Psu: Corsair TX750M Kylning: Corsair hydro h80i SSD: Intel 320 180gig

Permalänk
Skrivet av calito:

där har du ett mycket bättre paket! men du kan fortfarande tjäna in pengar på ram minnena då du aldrig kommer behöva 16gb, och det kan man ju bara köpa mer efter behov. så välj bort 8gb istället.

Edit: du kanske kan lägga in en cd spelare eftersom den är ganska så diskret i detta chassit.

Permalänk
Skrivet av calito:
Skrivet av ripper_viruset:

där har du ett mycket bättre paket! men du kan fortfarande tjäna in pengar på ram minnena då du aldrig kommer behöva 16gb, och det kan man ju bara köpa mer efter behov. så välj bort 8gb istället.

Edit: du kanske kan lägga in en cd spelare eftersom den är ganska så diskret i detta chassit.

Kommer aldrig att behöva en CD-spelare, använder mig av USB-sticka.

Tack för era super bra tips! Det här ser riktigt bra ut. Jag kommer att behöva ram minnet, då dom råder en att man sätter 1 GB ram för var 10 spelare. Det här datorn blir super bra för mina behov, jag tackar för att ni tagit er tid för att hjälpa mig och andra i samma budget.

Tack igen, och ha en fortsatt trevlig dag!

Visa signatur

I'm thinking... I'm thinking...

Permalänk
Skrivet av Thunder_Hunter:

Tack igen, och ha en fortsatt trevlig dag!

natt

Permalänk

Nu har jag köpt dator delarna, till min speldator.
Tackar igen för hjälpen! Ändrade lite saker och köpte till den nyare modellen av chassit, R4. Samt köpte jag till en fläkt till processorn, då intel's fläktar ser klena ut?. Blev lite över budgeten, men väl värt det.

Totalt hamnade jag med 700 kr över budgeten, så det var inte så mycket. Tack åter igen för eran hjälp!

Visa signatur

I'm thinking... I'm thinking...

Permalänk
Skrivet av Thunder_Hunter:

Nu har jag köpt dator delarna, till min speldator.
Tackar igen för hjälpen! Ändrade lite saker och köpte till den nyare modellen av chassit, R4. Samt köpte jag till en fläkt till processorn, då intel's fläktar ser klena ut?. Blev lite över budgeten, men väl värt det.

Totalt hamnade jag med 700 kr över budgeten, så det var inte så mycket. Tack åter igen för eran hjälp!

i regel borde man aldrig köra med intels stock fläktar så det var bra att du köpte en afermarket fläkt.

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna berätta dina specs? Kan alltid vara kul

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Skrivet av Red110:

Skulle du kunna berätta dina specs? Kan alltid vara kul

finns en länk över dig!