Permalänk
Medlem

Var ändra vcore?

Hej!

Har precis börjat med att överklocka med min i5 2500k och mitt Asus P8P67-M Pro moderkort och jag hittar allt förutom var jag ställer in vcoren. Det som jag hittar närmast som har med vcore att göra heter CPU Offset Voltage och ser så här ut i BIOS:

och så står det så här i manualen

Är det detta som är vcore eller är jag helt ute och cyklar? Jag vet inte var jag ska ställa in det annars.

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra, CPU Offset Voltage är vart du ändrar din vcore

Permalänk
Medlem

Japp, offset voltage är dock lite annorlunda. I princip fungerar det så här:

1. Börja med att ställa in hasighet. Exempelvis 4.3 GHz. Rör ej offset voltage nu.
2. Spara och gå in i windows. Starta CPU-z. Belasta processorn (spel, prime95 eller motsvarande). Notera nu den spänning (core voltage) som processorn får.
3a (om processorn är stabil). Minska denna för att få "lägsta möjliga" spänning. Ändra "offset mode sign" till - (minus), och testa dig fram (+0.010.. +0.020.. osv). Det är mängden som du "minskar" voltage med.
3b (om processorn INTE är stabil). Öka spänningen. Låt mode stå på + (plus) och addera mera. Om du har t.ex 1.25V i windows, och väljer +0.010 så kommer den öka en aning (dock inte till 1.26V för den inte skalar perfekt), utan närmare 1.257V.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Japp, offset voltage är dock lite annorlunda. I princip fungerar det så här:

1. Börja med att ställa in hasighet. Exempelvis 4.3 GHz. Rör ej offset voltage nu.
2. Spara och gå in i windows. Starta CPU-z. Belasta processorn (spel, prime95 eller motsvarande). Notera nu den spänning (core voltage) som processorn får.
3a (om processorn är stabil). Minska denna för att få "lägsta möjliga" spänning. Ändra "offset mode sign" till - (minus), och testa dig fram (+0.010.. +0.020.. osv). Det är mängden som du "minskar" voltage med.
3b (om processorn INTE är stabil). Öka spänningen. Låt mode stå på + (plus) och addera mera. Om du har t.ex 1.25V i windows, och väljer +0.010 så kommer den öka en aning (dock inte till 1.26V för den inte skalar perfekt), utan närmare 1.257V.

Tack för ditt svar. Nu fattar jag hur jag ska göra i alla fall =D!