Moderkortet trasigt? Klarar ej att överklocka (Blue screen).

Permalänk

Moderkortet trasigt? Klarar ej att överklocka (Blue screen).

Hejsan, börjar med specs.

Moderkort: MSI P67A-GD55 REV B3
Processor: Intel Core i5 2500K
Nätagg: Corsair HX 750W 80+
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0
Minnen: Corsair 4GB (1x4096MB) CL7 1600Mhz VENGEANCE LP x 4 (16gb)
Hårddiskar: 1TB Western Digital Caviar Black, 500gb WD och Corsair SSD Force GT 120GB.

Problemet:

Gick in i bios och skulle kontrollera om mina minnen verkligen kördes i 7-8-8-24 (hade glömt bort om jag fixat det.)
Det gjorde dem, tog save & reset. När datorn sen skulle startas upp igen efter detta så sattes den på och ca 2-4 sekunder senare så dog den. Så höll den på typ 10 gånger. Så tog reset på moderkortet och fick upp att det blivit fel med "överklockningen". Jaha tänkte jag och gick in i bios och tänkte att det kan varit min processor som strulade. Klockade ner den till 3.9, detta hjälpte inte så tog "restor default settings."

Efter det så ville jag bara starta datorn och komma in i Windows. När datorn då håller på att ladda Windowsloggan så hinner den ladda ca 2 sekunder innan jag får blue screen. Tänker jaha och går in och kontrollerar allt i bios. Försöker även återställa datorn till en tidigare tidpunkt (detta kom upp som alternativ vid start.) Det hjälpte inte heller så drog en omformatering vilket fixade felet.

Men NU när jag ska gå in och ställa in minnena till 1600 Mhz och 7-8-8-24 så fick jag blue screen igen och datorn stänger av och sätter på sig var 3de sekund. Drog en reset på moderkortet och valde en återställning från tidigare punkt. Det funkade nu men inte tidigare.

VIKTIGT ATT VETA:

För ca 6 månader sen så råkade jag spilla ett glas med vatten in i datorn (ovanifrån), så det gick in via fläktarna på mitt R3 och rann typ ner. Just då satt jag i världens viktigaste PN-match (Cs) så kunde inte bara stänga av och låta den torka. Så spelade på och efter ca 5-10 min så dog den. JAG VET det var jävligt korkat, men hade inget val. När den dog så tog jag bort de flesta saker och torkade rent samt lät den stå tills nästa dag.

Det enda som jag märkte var "paj" var då att mina led lampor på moderkortet slutat lysa. Dessa som sitter högst upp och ska blinka/lysa vid fel. Dem är alltså paj och funkar inte, men resten av moderkortet och de andra delarna klarade sig. Har kunnat överklocka och allt sedan dess.

Sen för ca 1-2 veckor sedan så råkade jag spilla ett glas oboy ner i datorn IGEN! Fick panik så stängde av den direkt, dock rann in så mycket ner och jag fick bort det mesta. Även efter det så funkade det att överklocka och inget verkar ha pajat. Fören nu när jag skulle testa då.

Jag är rätt säker på att det är moderkortet som gett upp men vill ha övriga åsikter vad som kan ha hänt bara sådär över en natt.

Vill även ha tips på ett BRA moderkort som skulle funka för 2500k och även för Ivy Bridgen om jag väljer att byta den i samma svep. Det får kosta vad det vill, har inga problem med pengar.

Sorry för wall of text men det blev bara mycket.

Mvh

Visa signatur

__________________
Chassi: FD Define R4 | PSU: be quiet! Dark Power Pro 11 1000W | MB: ASUS Z97-PRO ATX | CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz med NH-U12P | GPU: ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Minnen: Corsair 16GB (4x4096MB) CL7 1600Mhz VENGEANCE LP 7-8-8-24 | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB Corsair Force GT 120GB + 1TB Western Digital Caviar Black + 2 x 3 GB WD | Skärm: BenQ XL2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Ska du ha drickan i närheten av lådan igen, så är det kanske bästa alternativet Sabertooth Z77 :), som har de viktigaste komponenter någorlunda skyddade med kåpor..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Ska du ha drickan i närheten av lådan igen, så är det kanske bästa alternativet Sabertooth:), som har de viktigaste komponenter någorlunda skyddade med kåpor..

Haha har faktiskt kollat på det, men har inte dricka vid datorn överhuvudtaget längre! Funkar den både till 2500k och ivy bridge då?

Visa signatur

__________________
Chassi: FD Define R4 | PSU: be quiet! Dark Power Pro 11 1000W | MB: ASUS Z97-PRO ATX | CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz med NH-U12P | GPU: ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Minnen: Corsair 16GB (4x4096MB) CL7 1600Mhz VENGEANCE LP 7-8-8-24 | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB Corsair Force GT 120GB + 1TB Western Digital Caviar Black + 2 x 3 GB WD | Skärm: BenQ XL2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Det ska den göra

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Hedersmedlem

Det du bör kunna göra är att sätta igång XMP i bios/UEFI.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)