Hur man får MPC-HC att spela upp HD ljud?

Permalänk

Hur man får MPC-HC att spela upp HD ljud?

Jag har byggt en HTPC och kör XBMC med MPC-HC(With K-lite codec pack Full)som external player och kör Bluray i en Samsung SH-B123L med DVDfab Passkey(senaste) bild har jag fått o spela som det ska men jag får bara 2 kanals ljud till min förstärkare en Onkyo TX-NR609.
Jag har testat med att lägga in ArcSoft Audio Decoder HD i External Filters i MPC-HC men får inte ut nått DolbyTrueHD eller DTS-HD ljud.
Jag har även testat med ReClock testat lite olika settings där men samma sak.

Alltså jag behöver ljudet att gå direct till förstärkaren så den kan avkoda o spela upp Dolby TrueHD eller DTS-HD ljudet.

Sen får jag inte fram menyn den hoppar direct till filmen(eller direct till extramatrialet).

Mitt grafikkort är ett ASUS GeForce 480GTX och processorn är en Intel Core 2 Quad Q6700 2.66 GHz Överklockad till stabila 3.5 GHz.
Jag kör även dom senaste drivrutinerna(301.42)

Så någon som vet hur man får allt o funka? eller vet någon bra guide?

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att använda ffdshow-tryouts som codec.
I mpc-hc under external filters väljer du "ffdshow Video Decoder" och "ffdshow Audio Decoder".

I inställningarna för ffdshow audio decoder under output hittar du alternativ för Pass-through (S/PDIF, HDMI)

Permalänk
Skrivet av samots:

Du skulle kunna testa att använda ffdshow-tryouts som codec.
I mpc-hc under external filters väljer du "ffdshow Video Decoder" och "ffdshow Audio Decoder".

I inställningarna för ffdshow audio decoder under output hittar du alternativ för Pass-through (S/PDIF, HDMI)

Testade men no joy får bara 2 kanals ljud till förstärkaren bild är perfekt men jag vill ju få Dolby TrueHD och DTS-HD att gå direct till förstärkaren så den kan avkoda ljudet men någon ting gör så det bara blir 2 kanals ljud

Några mer tips?

Jag har läst en massa guides här: http://www.avsforum.com/t/1284952/playing-bd-disc-with-mpc-home-cinema-with-bit-perfect-hd-audio-over-an-analog-sound men inget av det fungerar(av allt där jag testat)

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPION2000:

Testade men no joy får bara 2 kanals ljud till förstärkaren bild är perfekt men jag vill ju få Dolby TrueHD och DTS-HD att gå direct till förstärkaren så den kan avkoda ljudet men någon ting gör så det bara blir 2 kanals ljud

Några mer tips?

Jag har läst en massa guides här: http://www.avsforum.com/t/1284952/playing-bd-disc-with-mpc-home-cinema-with-bit-perfect-hd-audio-over-an-analog-sound men inget av det fungerar(av allt där jag testat)

Under Audio renderer i MPC-HC tror jag du måste välja S/PDIF passthrough device. Då skickas ljudet oavkodat till förstärkaren som i sin tur kodar om det till vad det nu är. Se till att välja rätt enhet bara. Kan finnas flera S/PDIF

EDIT: Ligger under Playback-> Output

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Under Audio renderer i MPC-HC tror jag du måste välja S/PDIF passthrough device. Då skickas ljudet oavkodat till förstärkaren som i sin tur kodar om det till vad det nu är. Se till att välja rätt enhet bara. Kan finnas flera S/PDIF

EDIT: Ligger under Playback-> Output

Jag får fram dom här:

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPION2000:

Borde ju i så fall antingen nr 7 eller nr 10. Antar att du kör optisk kabel till förstärkaren?

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Borde ju i så fall antingen nr 7 eller nr 10. Antar att du kör optisk kabel till förstärkaren?

Nej jag kör HDMI för bild och ljud. Jag kör genom grafikkortet vilket är 2 och 8 på bilden det funkar för vanlig Dolby Digital och DTS.

Och enlit nvidia ska 480GTX klara Dolby TrueHD och DTS-HD
"The HDMI interface is HDMI 1.3a compatible which includes Dolby TrueHD, DTS-HD, AC-3, DTS and up to 7.1 channel audio with 192 kHz / 24-bit."

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

är det inte nr 12 du ska välja? du ska ju inte alls processa ljudet om du vill skicka hd-ljudet via hdmi. annars kommer du se pcm på förstärkaren då det är den uppackade ljudströmmen från dts hd ma och dolby true hd. får du pcm i flera kanaler till förstärkaren är det alltså lossless hd, men avkodat i datorn

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPION2000:

Nej jag kör HDMI för bild och ljud. Jag kör genom grafikkortet vilket är 2 och 8 på bilden det funkar för vanlig Dolby Digital och DTS.

Och enlit nvidia ska 480GTX klara Dolby TrueHD och DTS-HD
"The HDMI interface is HDMI 1.3a compatible which includes Dolby TrueHD, DTS-HD, AC-3, DTS and up to 7.1 channel audio with 192 kHz / 24-bit."

Googlade lite och det verkar inte som om gtx480 klara av att bitstreama dts hd.
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=463753&mpage=1&print=tru...
http://www.avsforum.com/t/1306750/dts-hd-ma
http://www.missingremote.com/guide/bitstreaming-hdmi-hd-audio...

Permalänk
Medlem

Ja där ser man. Riktigt illa när det handlar om ett så pass dyrt och ändå hyffsat nytt kort tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av samots:

Ja där ser man. Riktigt illa när det handlar om ett så pass dyrt och ändå hyffsat nytt kort tycker jag.

Absolut. Särskilt med tanke på att dom sämre korten i 4xx klassen klarar det =/. Om man nu ska tro på den 3:e länken.

Permalänk
Skrivet av samots:

Ja där ser man. Riktigt illa när det handlar om ett så pass dyrt och ändå hyffsat nytt kort tycker jag.

Woot! WTF?! Thats sucks...eh...hopp får köpa en vanlig Bluray spelare istället då

Blä och en vettig Bluray spelare som tex Oppo BDP-93EU kostar ju 7490 kr BD/DVD regions fri :/ får bli o "leva" på nudlar ett tag då eh....

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Woot! WTF?! Thats sucks...eh...hopp får köpa en vanlig Bluray spelare istället då

Blä och en vettig Bluray spelare som tex Oppo BDP-93EU kostar ju 7490 kr BD/DVD regions fri :/ får bli o "leva" på nudlar ett tag då eh....

Ja eller så köper du ett nyare kort, något från AMD kanske som hela tiden har kunnat köra DTS-HD etc och det blir billigare än 7000kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPION2000:

Woot! WTF?! Thats sucks...eh...hopp får köpa en vanlig Bluray spelare istället då

Blä och en vettig Bluray spelare som tex Oppo BDP-93EU kostar ju 7490 kr BD/DVD regions fri :/ får bli o "leva" på nudlar ett tag då eh....

Skrivet av Adam901:

Ja eller så köper du ett nyare kort, något från AMD kanske som hela tiden har kunnat köra DTS-HD etc och det blir billigare än 7000kr.

Precis det blir ju billigare med ett nytt kort. Alternativt ett ljudkort som klara av jobbet?

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Ja eller så köper du ett nyare kort, något från AMD kanske som hela tiden har kunnat köra DTS-HD etc och det blir billigare än 7000kr.

Nja...kanske men FAN inget ATI skit NVIDIA all the way!

Skrivet av anon172162:

Precis det blir ju billigare med ett nytt kort. Alternativt ett ljudkort som klara av jobbet?

Finns tyvärr inga bra ljudkort som man kan köra optisk ut :/ och jag vill ju hällst köra genom HDMI.

Tack alla som försökt hjälpa mej och gett mej all info jag letade efter!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPION2000:

Nja...kanske men FAN inget ATI skit NVIDIA all the way!

Finns tyvärr inga bra ljudkort som man kan köra optisk ut :/ och jag vill ju hällst köra genom HDMI.

Tack alla som försökt hjälpa mej och gett mej all info jag letade efter!

Här har du två som klarar dom formaten du vill köra samt har hdmi.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=457339
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=335569
Prislappen är dock ganska hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Woot! WTF?! Thats sucks...eh...hopp får köpa en vanlig Bluray spelare istället då

Blä och en vettig Bluray spelare som tex Oppo BDP-93EU kostar ju 7490 kr BD/DVD regions fri :/ får bli o "leva" på nudlar ett tag då eh....

men varför måste du skicka oavkodat för då? du har ju ljud ut från hdmi väl? och även om det är avkodat till pcm så är det fortfarande lossless om källan är i hd-format. mpc hc tillsammans med ffdshow har iaf stöd för att klara av den avkodningen, kan behöva haali splitter också men hur det konfigureras har jag inte satt mig in i

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Nja...kanske men FAN inget ATI skit NVIDIA all the way!

Ja men köp ett nytt Nvidia kort då, det blir ju också billigare men se till att det klarar HD-ljud bara.

T ex ett 560 Ti