Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

OC 3570k + gb ud3h

Tjo!
Jag höll på med överklockning på 90-talet, men numera är jag tyvärr lost.
Köpte precis en i3570k, ett gigabyte UD3H, 2st 8gb minnen (crucial ballistics sports) och ett gigabyte GTX670oc

Jag väntar lite med minnena och grafikkortet (men tar tacksamt emot OC-tips på de två med).

Venten på kylaren är air, en noctua-12-något vad den nu hette.

Har slagit på vcore clock ratio till 40 något (1350V), satt turbo power limit till 250 och core current limit till 250.
CPU PPL är satt till 1,650V.

Sedan fyra turboinställningar, tror jag satte alla till 40.

Kör just nu prime95 med 70 grader max på 0an, 78 max på 1an, 75 och 71 grader på 2 och tre...

Vad mer ska jag ställa in? är detta max för min ivy?

Permalänk
Medlem

Hej!

Om jag förstår dig rätt så har du ställt in Vcore till 1350mV (milli-volt).

Detta är alldeles för mycket för 4.0GHz (40 ratio).

Testa dra ned detta till 1250mV (1.25V).

Och samtidigt kan du ställa in alla ratios till 42. Detta bör ge dig 4.2GHz med 1.25V spänning. Kolla med CPU-z om detta stämmer!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

Check, jag har lekt runt lite till och läst på ännu mer.

Det resulterade i att jag körde burken på 4,4 GHz med runt 1,2V på cvore och PPL sänkt till 1,5. Vid 1,5 på PPLen så frös sig bios mm, så jag höjde till 1,6 istället.

Allt fungerade fint i prime95, inte speciellt höga temps, men däremot upptäckte jag att nästan alla spel krashade till Windows efter 2-5 minuter. Först GTA IV. Sedan CIV V. Provade gamla hederliga World In Conflict - samma sak där. Kopplade aldrig att det hade med överklockningen att göra, utan har hållt på och installerat om grafikdrivrutiner o massa annat eftersom det såg ut som något fel med drivrutinerna eller directX i event viewern osv.

Efter mycket om och men så drog jag ner till 4,2 GHz och satte vcore till auto (då lägger den sig på 1,3V ca) och vips så fungerade alla lir fint igen. Gah.

Nu får jag skita i prime95 som fungerar hur fint som helst och istället sätta mig och spela spel och justera bios tills jag ser var spelen börjar krasha. Har gått upp på 4,4 GHz nu på 1,212V på vcore. Just nu når jag dock 74-74 grader i prime95, men jag har märkt att i spel så kommer man sällan upp i samma belastning som torturetestet med 8k FFT i prime.

Permalänk
Medlem

Mycket riktigt, tempteraturer i spel hamnar ALDRIG i samma nivå som med prime95.

4.4GHz på 1.212V är rätt så bra faktiskt (låg voltage för den hastigheten, bra!). ~1.325V är ungefär vad som är möjligt (max) för ivy bridge. Med 1.25V - 1.28V borde du kunna få 4.5-4.7GHz stabilt beroende på om du haft tur med ditt exemplar.

För de flesta är 4.5GHz väldigt "lätt" att få stabilt, men 4.6 och 4.7 blir desto jobbigare. Jag tycker du ska låta PLL vara på auto så länge, och sen när du hittat dina inställningar (t.ex 4.5GHz 1.24V) så kan du sänka PLL igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

ah, tackar för input!

Sjukt ovant att inte hållt på med OC på evigheter, massa nya parametrar att lära sig och läsa in. Får fortsätta leka lite till, provar i 4,5 GHz nu men då krashar spelen åter till windows. Märkligt att det fungerar prickfritt i prime95, medan spelen bara slutar fungera med oförklarliga meddelanden.

Någon som vet hur man gör med LLC på Gigabytes plankor?
Under 3D Power hittar jag 4st LLC-settings, en för vcore, en för CPU osv... Se denna bild:
http://s1150.photobucket.com/albums/o614/acebmxer/?action=vie...

Jag har provat att sätta vcore LLCn till Turbo precis som på bilden ovan istället för Auto. Behöver man pilla på någon av de andra LLCerna?

Permalänk
Medlem

LLC på turbo (för vcore) är bra, de andra behöver du inte leka med.

Det är faktiskt inte så svårt att överklocka idag, i princip är det dessa parametrar du ska leka med:

Clock ratio: 45 (det bestämmer ju bara CPU hastigheten - enkelt att förstå).
Vcore: spänning till CPU. Ju högre clock ratio, desto högre spänning behövs. För 4.5GHz, testa 1.25V. krashar fortf spel till widnows?
LLC: UTAN LLC så kommer voltage droppa till 1.20V (med prime95) om du ställer in 1.25V i bios. Med det på turbo kommer voltage inte att droppa längre (utan du får 1.25V även när du kör prime95/spelar)

Det är de tre parametrar du behöver pilla på, eller två då du kan ställa in LLC på turbo och låta det vara.

Om du, som nu, testar 45 och spel krashar till windows, så ska du bara höja vcore. Du behöver inte leka med 100 andra inställningar, utan det är Vcore du måste höja helt enkelt. Testa dig fram (ju lägre desto bättre).

När du hittat stabila inställningar för t.ex 4.5ghz (eller vad du nu känner dig nöjd med) så kan vi försöka ställa in de med offset voltage - vilket innebär att vcore i IDLE sjunker till ~1.0V för att spara energi och även minska temperaturer när du inte spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Hur länge kör du Prime95 då? Om du inte anger tiden så försvinner all mening.

Permalänk
Skrivet av DannyN:

Det är faktiskt inte så svårt att överklocka idag, i princip är det dessa parametrar du ska leka med:

Mycket tack för utförligt svar, tumme upp för det!
Då har jag ändå lyckats lista ut det mesta rätt ändå nu, kvarstår bara att hitta optimala förhållanden

Skrivet av lorgix:

Hur länge kör du Prime95 då? Om du inte anger tiden så försvinner all mening.

2-4 timmar hittills, har låtit det stå i bakgrunden bara.

Drar jag igång GTA IV så kommer en krash inom 5 minuter om jag kör 1,25V @ 4,5 GHz. Höjde precis till 1,26V och lyckades få spela i 30 min innan nästa krash kom. Provade att dra ner till 1,25V och då krashade det inom 5 min igen. Fick dessutom en BSOD mitt i allt på 1,25V. Ska prova att höja volten ännu mer nu och se hur temperaturen mår.

Har även kört Heaven Unique 3.0 på maxinställningar för att kräma skiten ur grafik osv, men där krashar inget oavsett. Fattar fortfarande inte varför spelen krashar pga låg volt när de inte belastar kärnorna speciellt mkt. I min värld så logiskt sett borde prime95 ge en BSOD direkt eftersom det tynger processorn mer än vad GTA IV eller CIV V gör t.ex.

Permalänk

prime95 klarade sig i 24 timmar med 8FTT-torture, så jag laddade glatt igång CIV V och spelade i ett par timmar (utan att savea)... låg hur bra till som helst med precis alla wonders osv när skiten gav mig BSOD. *Insert randomfuckuprageicon*

Höjde volten till 1,275 nu, får se om det hjälper... närmar mig sakta o säkert 1,3v, men samtidigt är jag äckligt nöjd över att ha fått upp en 3570 till 4,5 GHz med luftkylning (och en varm sommardag)..

Permalänk
Medlem

Kör inte Prime95, de e ganska tråkigt att ha 24 timmar stabilt och sedan krasha i spel (det har hänt mig med förut med en AMD X2 4400+)...

Du kommer få den stabilt, men några dagar framöver bör du spara ofta i spel/program.. man vet ju aldrig. 4.5GHz är ju rätt bra med prestanda Hoppas du inte får fler problem!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfire:

prime95 klarade sig i 24 timmar med 8FTT-torture, så jag laddade glatt igång CIV V och spelade i ett par timmar (utan att savea)... låg hur bra till som helst med precis alla wonders osv när skiten gav mig BSOD. *Insert randomfuckuprageicon*

Höjde volten till 1,275 nu, får se om det hjälper... närmar mig sakta o säkert 1,3v, men samtidigt är jag äckligt nöjd över att ha fått upp en 3570 till 4,5 GHz med luftkylning (och en varm sommardag)..

Detta är irriterande. Om inte Prime95 kan detektera instabilitet, vad ska man då göra istället?

Prime borde ju orsaka högre temp än spel och borde då först kunna upptäcka. Skiten fungerar ju matematiskt och borde vara ännu mera känslig än ett spel.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Ja det är lite det jag menar, prime95 ger 15-20 grader mer i värme på varje core, men krashar inte... så värmen per core eller algoritmen som prime95 kör med kvittar.

Däremot när man kör ett lir, som belastar processorn mindre och drar mer på grafiken istället, då krashar allt.
Först så krashade spelet till windows. Slutade fungera bara. Efter att ha höjt volten nu så fungerar det mesta rätt bra, men GTA IV och CIV V har som sagt krashat idag. Dock efter längre speltid. Får höja volten ytterligare o se. Närmar mig 1,3V som sagt.

Å andra sidan, jag har köpt en processor som är gjord för att köra stock speed, så allt över det får man på ett sätt skylla sig själv med. Prime95 kommer jag avinstallera dock, att processorn fungerar fint med upp till 85 grader per kärna i torturetest säger tydligen inget.

Edit: Ge mig ett spel som kör som demo och loopar, lite som heaven unique 3.0 men som loopar och bara kör runt (och som har mer än gfx, som kör stresstest och spawnalgoritmer med... det skulle ge sjukt mkt mer för oss gamers som vill testa en config.