Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lian Li lanserar kompakt ATX-chassi

Permalänk
Medlem

Lite för dyrt. Håller med om att nätagget skulle sitta bakom moderkortsplåten - det hade minskat kabeltrassel och gjort det enklare att byta expansionskort. Kanske hade det blivit för instängt?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

är det bara jag eller har Lian Li helt missat hål för kabel genomdragning?

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

är det bara jag eller har Lian Li helt missat hål för kabel genomdragning?

Kollar du chassit igen så finns det ingen som helst anledning till att ha det egentligen med tanke på hur agget är placerat

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Bild från vänster sida?

Är det någon som sett en bild från vänster sida på chassit?

Undrar om det finns någon typ av inventilation till nätagget där - ungefär av samma modell som på ovansidan?

Permalänk
Medlem

Nas/server potential!

Visa signatur

Hårddisk: Corsair Force GT 120gb Skärm: Samsung 2233rz @ 1680x1050, 120hz, 5ms Chassi: Corsair Carbide 500r Minne: Corsair vengeance 8gb 1600MHz @ CL-8 PSU: Corsair HX 750w GPU: Nvidia GTX 580 MB: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel i7 2600k @ 4.4GHz

Permalänk
Medlem

Ser i princip exakt likadant ut som mitt V354, fast någon centimeter högre.

Skrivet av crazymike:

är det bara jag eller har Lian Li helt missat hål för kabel genomdragning?

Om det är som ovan så finns det inte ens någon moderkortsplåt, eftersom moderkortet skruvas direkt i höger chassisida.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Va?!
Ett chassi utan en recension?

Har Jonas fortfarande semester eller?

Permalänk
Medlem

Detta måste jag få se en reccension på

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Skrivet av Romoes:

Va?!
Ett chassi utan en recension?

Har Jonas fortfarande semester eller?

Vi får låna en tysk Jonas.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Fortfarande massa luft i onödan. Mitt chassi (ATX system) är 27,1L medan detta från Lian-Li är 38,6L

Har kört dubbla 6970. Begränsningen är att med min lösning -måste- man köra med sluten vattenkylning då höjdutrymmet för cpu-kylare är säg 60mm.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Inaktiv

Lian Li PC-05FN känns lite mer prisvärt...

Permalänk
Medlem

inte så stilrent för att vara LianLi direkt.. :0

bara de utspridda USB-portarna och den asymetriska fläktplaceringen saboterar ju hela intrycket.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antzo:

Fortfarande massa luft i onödan. Mitt chassi (ATX system) är 27,1L medan detta från Lian-Li är 38,6L

Har kört dubbla 6970. Begränsningen är att med min lösning -måste- man köra med sluten vattenkylning då höjdutrymmet för cpu-kylare är säg 60mm.

Hur har du fått in ett ATX mobo i ett sånt litet chassi? Har du nån how-to eller länk?

Denna PC-V650 är helt enkelt en ATX version av en PC-V354, så kabeldragningen kommer att lida en del.

Permalänk
Medlem

Tanken med att ha nätdelen "där nere" bredvid grafikkortsplatserna är väl inte helt dum, men det verkar ju inte som det fyller sitt syfte: tornkylare lär väl riskera slå i nätagget iallafall?
Isåfall är konceptet lite bortkastat IMHO.

... och de här lösningarna må bli relativt låga, men lådorna blir lite för tjocka för att vara snygga längre kan jag börja tycka.

Skrivet av Tbax:

Luftflödet lär va mer än väl i ett så litet chassi och kan ja nog tycka att eftersom dom inte stödjer högre kylare än 12cm hade det kanske varit lämpligt att köra 2x120mm i toppen av lådan så folk kan köra H100 eller liknande till CPUn..

Jo, taket på chassit känns som massa bortkastad potential. Varför klämma in fläkten alldeles inpå moderkortet, och bara ha plats för en? Å andra sidan är jag inte så sugen på vattenlösningar, och då är det nog skönt att slippa massa onödiga hål där

Skrivet av Guteklockaren:

Är så j-la trött på att alla chassin ska ha plats för en hel arsenal med gamla mekaniska diskar vilket resulterar i kasst luftflöde och att en massa plats tas upp inne i chassit.

Ur med eländet och ha skiten som tillval istället.

Men nog lär åtminstone under hårddiskburen faktiskt vara "tillval" i det här chassit? Känns som en helt ok flexibel lösning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vart får grafikkortet plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Vart får grafikkortet plats?

"Innanför" nätagget. Borde funka, så länge grafikkortet inte är brutalt "brett".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Är så j-la trött på att alla chassin ska ha plats för en hel arsenal med gamla mekaniska diskar vilket resulterar i kasst luftflöde och att en massa plats tas upp inne i chassit.

Ur med eländet och ha skiten som tillval istället.
Två hållare eller skruvhål till ssd'er räcker gott för de flesta.

Men du kan ju ta bort burarna och inte ha något i vägen alls, ev få plats med en 240radd om man skiter i 5.25" platsen dessutom.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen med Lian Li och deras fetisch för att placera nätagget på det där viset?

Intressant chassi faktiskt - det är inte mycket större än ett TJ-08E trots att det har plats för ATX-planka. Men nätaggsplaceringen förstör det hela för min del. Visst, om man har slack på nätaggskablarna så går det ju att tillfälligt dra ut nätagget bakåt när man behöver komma åt saker inuti lådan, men ändå. För att inte tala om dragningen av nätaggskablarna - det borde vara lite knepigt att få till det bra utan att blockera luftflöde eller sträcka kablarna så mycket att det inte går att "backa ut" nätagget vid behov som sagt.

I övrigt gillar jag det, och klart snyggt omän frontkontakterna är kaotiskt placerade och den kraftiga förskjutningen av fläktplatsen i taket ser för taskig ut. Men där är ju TJ-08E minst lika illa.

Priset indikerar att chassit tillhör Lian Lis högre kvalitetsnivå (med lite mer påkostade lösningar på en del punkter), strax under 2000-strecket. Alltså inget ovanligt eller uppseendeväckande, men mycket pengar för ett chassi är det ju helt klart.

Tillägg: 120mm maxhöjd på cpu-kylaren måste ju däremot vara en felaktig uppgift? Höjdutrymmet för cpu-kylare måste ju rimligen vara betydligt större än för de flesta chassin, så länge som kylaren bara inte är så abnormt bred/djup att den sticker ned till nätaggets nivå förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är gjort i aluminium, som blir dyrare än plåt.

Plåt har inget med materialet att göra. Du har stålplåt, aluminiumplåt, kopparplåt mm mm.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tillägg: 120mm maxhöjd på cpu-kylaren måste ju däremot vara en felaktig uppgift? Höjdutrymmet för cpu-kylare måste ju rimligen vara betydligt större än för de flesta chassin, så länge som kylaren bara inte är så abnormt bred/djup att den sticker ned till nätaggets nivå förstås.

Det beror nog väldigt mycket på vilket moderkort och kylare man har...
Kolla tex på bilderna här på D14 kylaren monterad:
#10688790

Där är D14 så långt ner att den täcker för översta PCI-platsen, och då lär den INTE rymmas i den här lådan, eftersom nätagget sticker upp en bit ovanför översta pci-e platsen.

På vissa moderkort sitter dock CPU:n högre upp och då lär det nog funka... Som tex denna bild:
http://www.pcgameshardware.de/aid,699043/PC-Games-Hardware-Ex...

Så vill man ha tornkylare i den här lådan, behöver man nog fundera på val av moderkort först!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Med tanke på hur lite plåt det är.. halvers dyrt?

Hihihihi... jag ser framför mig hur Jonas får samma min igen som din avatar när han, i trans, börjar prata pris efter att ha hetsat upp sig om chassits fina egenskaper ca 8min i video-recentionen. Jag kan knappt vänta tills videon kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Plåt har inget med materialet att göra. Du har stålplåt, aluminiumplåt, kopparplåt mm mm.

Självklart finns det, men när man säger plåt i datorchassi-sammanhang så syftar man oftast på stålplåt, då de flesta chassin är gjorda i antingen det, plast eller aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Är så j-la trött på att alla chassin ska ha plats för en hel arsenal med gamla mekaniska diskar vilket resulterar i kasst luftflöde och att en massa plats tas upp inne i chassit.

Ur med eländet och ha skiten som tillval istället.
Två hållare eller skruvhål till ssd'er räcker gott för de flesta.

Vilket är ungefär vad du får om du tar bort den stora buren...

Personligen är det just platsen för antalet hårddiskar som lockar mig för denna. Har ett gammalt chassi som står som filserver just nu, och det börjar bli lite skraltigt.
Detta chassi skulle passa perfekt för den, då jag med mindre meck skulle kunna få in systemdiskarna (2.5"-SSDer, vilket det fanns plats för fyra stycken) och samtidigt få in mina 8 3,5" lagringsdiskar (7 platser + en i 5,25). Och eftersom den är planerad för det skulle det också antagligen göra susen på värmeprofilen i den datorn, vilket inte är så snyggt i det gamla chassit, moddat för att få in allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Tack, var lite detaljer som blev lite tydligare i och med denna videon.

OffTopic: Gillar Marketing Managerns efternamn i klippet: Skalamera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Självklart finns det, men när man säger plåt i datorchassi-sammanhang så syftar man oftast på stålplåt, då de flesta chassin är gjorda i antingen det, plast eller aluminium.

Jaså, så det gör man? Det spelar fortfarande ingen roll för plåt har ingenting med materialet att göra.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Jaså, så det gör man? Det spelar fortfarande ingen roll för plåt har ingenting med materialet att göra.

Så om någon påstår att ett datorchassi är "tillverkat av plåt" antar du alltså inte att det är gjort av stål? Vilket material skulle det annars vara gjort av? Det finns inte många andra metaller som passar till chassin, till och med chassitillverkare använder bara ordet "plåt" i marknadsföring ibland. När de är gjorda i aluminium sägs oftast inte heller aluminiumplåt, utan bara t.ex. "Gjord i aluminium".

Alla ord används inte alltid akademiskt korrekt utan istället i folkmun.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Så om någon påstår att ett datorchassi är "tillverkat av plåt" antar du alltså inte att det är gjort av stål? Vilket material skulle det annars vara gjort av? Det finns inte många andra metaller som passar till chassin, till och med chassitillverkare använder bara ordet "plåt" i marknadsföring ibland. När de är gjorda i aluminium sägs oftast inte heller aluminiumplåt, utan bara t.ex. "Gjord i aluminium".

Alla ord används inte alltid akademiskt korrekt utan istället i folkmun.

http://www.tibnor.se/web/Aluminium_plat_och_band.aspx

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som sagt, inom datorchassin säger de i princip aldrig att något är gjort i "aluminium plåt", utan de säger bara aluminium. T.ex. Lian Li skriver ofta "Made in aluminium", inte "Aluminium Sheet".

"manufacturer of aluminium PC case"

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas något direkt kabelutrymme bakom moderkortsplåten?

Permalänk
Medlem

Även jag håller tummarna för en videorecension av Sweclockers "crew".

Tack på förhand!