Permalänk

PCI-E 3.0 med i5 2500K fråga!

Hej alla!

Dum fråga kanske men jag har läst runt lite på internet, vissa skriver att man måste ha en ivy bridge processor for att moderkortet ska kunna utnyttja pci-e 3.0. Stämmer det?

Jag har ett msi Z77-g45 moderkort och det borde utnyttja pci-e 3.0 med ett gtx 670 fast jag har en i5 2500k va?

Permalänk
Medlem

Edit: Jag missförstod frågan, läs nedre för rätt svar.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superman#1:

Hej alla!

Dum fråga kanske men jag har läst runt lite på internet, vissa skriver att man måste ha en ivy bridge processor for att moderkortet ska kunna utnyttja pci-e 3.0. Stämmer det?

Jag har ett msi Z77-g45 moderkort och det borde utnyttja pci-e 3.0 med ett gtx 670 fast jag har en i5 2500k va?

Nu spelar det dock inte någon roll om du utnyttjar 3.0 eller inte då det inte kommer bli någon prestandaskillnad eftersom 2.0 flaskar inte med ett kort

Flaskar det ens med två Gtx 670? Tror inte det iaf.

Permalänk
Medlem

PCIe sitter i själva CPU:n på nyare Intel CPU:s så du kan inte få PCIe 3.0 med en SB processor. Nu spelar det i praktiken ingen roll då det finns bandbredd så det räcker i PCIe 2.0

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Tack för svaren! skulle jag uppgradera till en i5 3570k, skulle den automatiskt ändra till pci-e 3.0 eller måste man göra det manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superman#1:

Tack för svaren! skulle jag uppgradera till en i5 3570k, skulle den automatiskt ändra till pci-e 3.0 eller måste man göra det manuellt?

uppgradera inte, det är ingen större skillnad

Permalänk
Skrivet av mylife:

uppgradera inte, det är ingen större skillnad

Nej tänkte bara rent hypotetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

uppgradera inte, det är ingen större skillnad

Inte för att vara den som är den, men det var ju inte hans fråga Förmodligen så kommer den automatiskt att göra det, är min gissning iaf, varför skulle den använda något annat om inte grafikkortet i sig endast stödjer 2.0 eller lägre.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

uppgradera inte, det är ingen större skillnad

Skulle man änns kunna kalla det en uppgradering? Majoriteten av SB kan klockas högre ön IB

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm