Microsoft Windows Server 2008 R2 - BSOD - förmodligen ntoskrnl.exe, dmp-filer finns

Permalänk
Medlem

Microsoft Windows Server 2008 R2 - BSOD - förmodligen ntoskrnl.exe, dmp-filer finns

Hej,

Har problem med att min server med Microsoft Windows Server 2008 R2 får random BSOD's. Händer någon gång i månaden men på grund av tidsbrist har jag inte försökt åtgärda felet förutom att testa med andra RAM stickor (Fungerade ej). Servern används främst som filserver och har totalt 11 hårddiskar på totalt 15,5 TB. Jag får endast BSOD när jag spelar upp material från servern via min HTPC.

Bestämde mig för att undersöka det närmare och kontrollerade mina dumpfiler med hjälp av Debugging Tools for Windows v6.12 x64.

Vad jag kan utläsa beror alla BSOD's på att ntoskrnl.exe slutar fungera. Hittade en gammal lista vad det kan bero på men allt som finns där ska vara OK. Har provat att köra chkdsk /r på alla diskar utan några problem/åtgärdade problem. Trots detta får jag BSOD.

Första frågan är om jag har tolkat mina dumpfiler korrekt, att BSOD beror på ntoskrnl.exe? Beroende på svar vill jag veta vad BSOD annars beror på alternativt om jag kan göra något för att åtgärda problemet med ntoskrnl.exe utan att behöva installera om operativsystemet.

Mycket tacksam för svar.

//Ogggeee

Mina dumpfiler

EDIT:

Hade missat att göra chkdsk på en av diskarna. Utförde chkdsk /r och datorn frös för att sedan ge BSOD. Gjorde sedan en error scan i HD Tune Pro 4.60 och den visade 100% damaged blocks på disken... Felet hittat och åtgärdat, som tur var inget viktigt borta.

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet är det inte NToskrnl som river systemet utan något som den anropar i sin tur.
Jag har inga debbugverktyg på just den här datorn tyvärr så jag kan inte gräva i den för tillfället

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Låter som om du kan ha en disk som inte är helt kry. om NToskrnl försöker läsa något som retunerar fel kan det bli bsod, testa att stänga av swapfiler på alla diskar utom en. Hade själv detta problem på en disk för inte så länge sedan. du kan även testa med scandisk naturligtvis och se om du får sektorfel.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

vad är HTPC:n för ngt? Linux/Samba? Skall ju inte dumpa, men iallafall... finns en del skumma inställningar att göra om man kör Samba.

Kör HTPC bara "filer" från servern, eller streamar du videon från servern till HTPC:n ? Någon tjänst som gör detta?

I stort sett är det väl vara GFX och NIC drivrutin som kan BSOD:a i ditt fall...kan ju vara värt att byta/installera om dessa.

// Lazze

Permalänk
Medlem

Om det bara (nu framgår det ju inte om det uppstår vid andra tillfällen) dyker upp när du spelar upp mediamaterial på den så låter det troligast att diskarna eller möjligtvis nätverkskortet strular. Kolla SMART-värdena på diskarna, kör en chkdsk och kolla om det finns fräschare drivrutiner för nätverkskortet.

Vad har du för NIC? Jag har själv dykt på problem med Windows inbyggda INTEL-NIC drivare...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Med största sannolikhet är det inte NToskrnl som river systemet utan något som den anropar i sin tur.
Jag har inga debbugverktyg på just den här datorn tyvärr så jag kan inte gräva i den för tillfället

Har du tid sen får du gärna kolla dumpfilerna och se om du hittar något.

Skrivet av bobonolla:

Låter som om du kan ha en disk som inte är helt kry. om NToskrnl försöker läsa något som retunerar fel kan det bli bsod, testa att stänga av swapfiler på alla diskar utom en. Hade själv detta problem på en disk för inte så länge sedan. du kan även testa med scandisk naturligtvis och se om du får sektorfel.

Swapfil används enbart på disken där operativsystemet körs i nuläget för bästa prestanda men jag ska prova att byta disk. Har redan testat chkdsk /r som jag nämnde men ska göra det igen på alla diskar. Har även kollat Health på diskarna genom HD Tune Pro 4.60. Står att någon disk har lite problem men det är varken disken operativsystemet använder eller disken jag spelar från.

Skrivet av Tea42BBS:

vad är HTPC:n för ngt? Linux/Samba? Skall ju inte dumpa, men iallafall... finns en del skumma inställningar att göra om man kör Samba.

Kör HTPC bara "filer" från servern, eller streamar du videon från servern till HTPC:n ? Någon tjänst som gör detta?

I stort sett är det väl vara GFX och NIC drivrutin som kan BSOD:a i ditt fall...kan ju vara värt att byta/installera om dessa.

// Lazze

HTPC kör Windows 7 med XBMC och det är endast filer som flyttas från servern. Har dubbla "Marvell Yukon 88E8053 PCI-E Gigabit Ethernet Controller" med senaste drivern 11.45.3.3, 2012-01-20, från Marvell själva.

Skrivet av Wixner:

Om det bara (nu framgår det ju inte om det uppstår vid andra tillfällen) dyker upp när du spelar upp mediamaterial på den så låter det troligast att diskarna eller möjligtvis nätverkskortet strular. Kolla SMART-värdena på diskarna, kör en chkdsk och kolla om det finns fräschare drivrutiner för nätverkskortet.

Vad har du för NIC? Jag har själv dykt på problem med Windows inbyggda INTEL-NIC drivare...

Händer enbart när jag spelar upp mediamaterial vad jag har märkt.

Copy paste från ovan: "Har redan testat chkdsk /r som jag nämnde men ska göra det igen på alla diskar. Har även kollat Health på diskarna genom HD Tune Pro 4.60. Står att någon disk har lite problem men det är varken disken operativsystemet använder eller disken jag spelar från.

Har dubbla "Marvell Yukon 88E8053 PCI-E Gigabit Ethernet Controller" med senaste drivern 11.45.3.3, 2012-01-20, från Marvell själva."