Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det känns som du lever i en drömvärld, jag håller på att sätta ihop en dator till min lillasyster och den är uppe i 5000 exklusive chassi, grafikkort, SSD, och kylning. Tar förgivet att det ska vara en dator som håller längre än till jul såklart

För ca 6000 kronor (exklusive chassi och PSU) så får man en AMD octacore 3,6GHz processor,
ett HD7970 3GB GRAM -Grafikkort (bland de kraftfullaste existerande) , 8GB ram, 12GB SSD 570/550 läs/skriv, och ett moderkort.
Så om man snålar på chassit och väljer ett helt Ok nätaggregat så kan en komplett dator kosta 7000 kronor,
och det är då en dator som kan hantera BF3 och andra spel på högsta möjliga settings och prestera extremt bra.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Det känns som du lever i en drömvärld, jag håller på att sätta ihop en dator till min lillasyster och den är uppe i 5000 exklusive chassi, grafikkort, SSD, och kylning. Tar förgivet att det ska vara en dator som håller längre än till jul såklart

Så för att ha en dator som räcker längre än till jul behöver man cpu+moderkort+minne+dvd-läsare för 5000kr? Va i helvete

Dummaste jag hört på länge, om du tror att man inte kan sätta ihop en decent dator för 6k så har du ganska fel, tror inte det riktigt finns något att diskutera där :/

Permalänk

Jag tycker inte att du skall se det som att dotorn kostar 10000kr utan snarare hur många timmars arbete den kostar. Ta tillexempel Pelle 17år som flippar burgare på McDonalds för 117kr/tim. Han jobbar extra där på helgerna cirka 10timmar i veckan. Efter att han har betalat skatten till Pappa Staten så kommer han att behöva jobba i tre månader för att få ihop till datorn under förutsättning att han inte bränner pengarna på Red Bull och folköl under tiden. Ur det perspektivet så ser man att datorn är ganska dyr.

Ett annat förslag skulle väl vara lite hjälp från föräldrarna i utbyte mot att jobba hemma. Låt oss säga att du lägger totalt 1timme om dagen hemma för 60kr/tim med att städa, diska, tvätta o.s.v. och på så sätt avlastar dina antagligen hårt arbetande föräldrar som glatt betalar för din mat och ditt tak över huvudet. Det skulle de säkert uppskatta och gärna betala 60kr/tim för. Betalar gör de till din enskillda firma inom städbranschen som du startat för enkom just detta ändamål. På så sätt kan dina föräldrar dra av ditt arbete som hushållsnära tjänster i ROT-avdraget på sina deklarationer och på så sätt få tillbaka en del utav de pengar de har betalat dig och istället för att du plockar ut pengarna i ditt företag som lön så använder du pengarna till att köpa en dator igenom ditt företag och får på så sätt datorn 25% billigare eftersom du inte behöver betala moms på den, d.v.s. 7500kr.

Sen kan du spela hur mycket BF3 som helst, och är det så att du skiter i att göra läxorna och spelar istället så är det inte hela världen. Om du inte får ett jobb efter skolan eller kommer in på en högre utbildning för att dina betyg suger då du redan har ett företag och kan fortsätta att städa för att tjäna pengar och köpa de nya och hetaste spelen

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m1n1h0p:

Så för att ha en dator som räcker längre än till jul behöver man cpu+moderkort+minne+dvd-läsare för 5000kr? Va i helvete

Dummaste jag hört på länge, om du tror att man inte kan sätta ihop en decent dator för 6k så har du ganska fel, tror inte det riktigt finns något att diskutera där :/

Din dator startar inte hör jag... Nätagg behövs också, och en vanlig hårddisk om du vill kunna installera ett flertal spel.

Jag har dessutom inte sagt att man inte kan få en decent dator för 6k. TS vill ha en dator som klarar BF3 och kommande spel bra, och den ska gärna hålla i några år. Dessutom har han inga delar sedan innan.

Jag vet inte hur du tänker när du köper datorer men jag tänker som så att saker som hårddiskar och nätagg gärna får vara lite påkostade så att dom kan hänga med till nästa dator. Det finns fler än en definition av framtidssäker.

Hoppas det klarar upp varför jag sa som jag sa

Permalänk
Medlem

Jag tror, liksom många med mig, att det kan bli svårt att övertyga dina föräldrar om att de skall lägga 5000kr bara så där, utan att få en ordentlig anledning till detta. Motivera vad du behöver och varför! Gör även som i princip alla har sagt, erbjud dig att jobba för pengarna. Det faktum att du erbjuder dig att jobba visar att du är mer engagerad i frågan än om du sitter vid köksbordet och gnäller på att du inte kan spela de senaste spelen.

Sedan kan jag tycka att det är väl mycket att be sina föräldrar om 5kkr till en dator så där utan vidare om man bara är 12 år gammal. Nu är jag visserligen dubbelt så gammal som TS (om han är 12 vill säga) så det kanske är annorlunda nu för tiden, men mina föräldrar hade garvat om jag som tolvåring hade sagt att jag behövde 5kkr till en dator för att den gemensamma var för dålig. Nu kanske du brukar få födelsedagspresenter för den summan, så då är det ju inget problem, vänta i så fall till att du fyller år och önska dig pengar eller just en dator.

Till syvende och sist borde detta dock vara en icke-fråga. BF3 är väl från 15 år, så det ska du väl ändå inte spela, och att hitta en dator som klarar minecraft borde väl inte kosta så mycket som 10kkr

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Din dator startar inte hör jag... Nätagg behövs också, och en vanlig hårddisk om du vill kunna installera ett flertal spel.

Jag har dessutom inte sagt att man inte kan få en decent dator för 6k. TS vill ha en dator som klarar BF3 och kommande spel bra, och den ska gärna hålla i några år. Dessutom har han inga delar sedan innan.

Jag vet inte hur du tänker när du köper datorer men jag tänker som så att saker som hårddiskar och nätagg gärna får vara lite påkostade så att dom kan hänga med till nästa dator. Det finns fler än en definition av framtidssäker.

Hoppas det klarar upp varför jag sa som jag sa

Sorry jag missade hdd/psu, men du har fortfarande fel vad gäller att en 6k dator ska hålla längre än till jul. 6k-datorer funkar fint, och jag tipsade honom om att köpa en billigare dator då han inte verkade få support från sina päron.

Du kan dra coola kommentarer och hitta småfel i det folk säger om du känner dig nöjd med det, men mitt tips om att köpa en dator för 6000 istället för 10000 är fortfarande bra (då han inte verkar få stöd av föräldrarna oavsett hur mycket han tjatar). Hjälp honom istället för att hacka på random personer, plz

Permalänk
Medlem
Citat:

Arbeta ihop pengarna. Lär dig lite ansvar att hushålla med pengar.
Nog för att pengar aldrig har varit ett problem för oss så sett så har mina föräldrar ändå aldrig
köpt mig nöjessaker, om man kan uttrycka sig så. Det har jag alltid fått betala själv.

T.ex. ville jag ha ett Playstation 2 stenhårt när jag var mindre,
inte fick jag det, utan det var bara att arbeta ihop pengarna.
Jobb fanns det alltid jag kunde göra hemma, och det var bara att bita ihop och göra.
Sen nog för att de kanske gav mig något spel någon gång, men det var liksom det på sin höjd.

Mitt Xbox 360, betalat själv.
Min första egna dator köpte jag när jag var 17. Slet och planterade några hektar skog för att få råd med den.
Då hade jag visserligen riktig anställning den sommaren, men det var fortfarande slita för att få ihop pengarna.

Och det var kanske ändå bra. Jag vill tro att jag är lite mer redo för att klara mig själv nu när jag flyttar hemifrån permanent Måndag för att plugga till Civilingenjör i Luleå än om mina föräldrar serverat mig allt på ett silverfat.

Är helt övertygad om att man blir mer förberedd för sitt framtida liv genom att inte serveras allting så fort man önskar det. Barn nuförtiden verkar ha en osund inställning till pengars värde. Arbete gör dem bara gott!

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll och ut och rör på dig

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Det som man kan ha med till nästa datorbygge: Chassi, Nätagg, Dvd-spelare, SSD, HDD, Cpu kylare, Fläktar, Ramminne (befintligt).

Uppgraderingar: Moderkort, Cpu, Grafikkort, Ramminne (extra)

Tycker själv att man ska prioritera det som man kan ha med sig i datorn under en längre tid, alltså köpa ett 80+ certifierat nätagg till datorn med lite kraft i och om man vet att man ska köra sli/crossfire om några månader så satsa på ett tillräckligt start nätagg direkt, HDD/SSD följer med datorn hela tiden tills dem dör/går sönder, så kostar inte så mycket om man räknar på hela datorn livslängd. Uppgraderingsdelarna byter man ut så ofta nuförtiden då tekniken går framåt varje dag, så rekommenderar att köpa så det funkar idag och sedan kanske uppgradera det efter en 6 månader eller något.

Troligtvis har man en budget så man får in alla delarna som man kan ha med sig (chassi, nätagg etc etc) och pengar över så man kan köpa exempelvis ett klockvänligt bra moderkort sedan kanske en hyffsad processor och grafikkort. Ramminnet har gått ner väldigt mycket nu så 16GB kostar typ ingenting men 8GB räcker väldigt långt. Men om man senare uppgraderar datorn kan man ju skjuta in en 8GB till om man känner för det. Alltså börja med 8GB och sedan köpa 8GB till istället för 16GB på en gång. Beroende på en situation så kanske man är sugen på att börja spela på lite skyssta inställningar och då kan man ju köpa ett bättre grafikkort istället för ett bra moderkort direkt och sedan uppgradera moderkortet eller köra tvärtom och köpa bra moderkort, sedan uppgradera grafikkortet.

Men köp en dator som fyller dina krav idag så kommer det funka utmärkt. Alltså runt 6-7 000 så har du en väldigt kompetent dator. Sedan kan man börja uppgradera på den efter ett tag. Men att köpa en dator idag för 10 000 så kommer den funka jättebra men snart kommer den vara gammal och du får uppgradera om allt i den, istället för att köpa bra nätagg och moderkort nu och sedan uppgradera grafikkort och processor och sedan moderkort etc etc så kommer inte allt på en och samma gång och datorn kommer hela tiden vara ny och fräsch...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

En Llano/Trinity, 8gb ram, 69xx/78xx kort, begaganad ssd/HDD, Linux och lite övriga mediokra komponenter så blir det ett bra paket för runt 5k, osäker på balansen mellan en llano och ett såppas kraftigt kort som 7870, men men

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2122773/2012-08-07

Varför tog A8 när du kan få en Phenom x4 för 990`?

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk
Skrivet av Brugden:

Tror han skrev nånstans att han är 12.

Om han är tolv får han ju inte ens spela BF3!?

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk
Skrivet av BasseeBoii:

Varför tog A8 när du kan få en Phenom x4 för 990`?

Utifall 7870 eller liknande kort är för dyrt, då kan man välja ett sämre kort att köra tillsammans med gpun i A8. Men annars så är en Phenom rätta vägen att gå, tack för notis

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

här finns annars en dator för lite mer än 5600 hade tänkt köpa mmig en sådan själv

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2116313/2012-08-06

(dock amd processor men what ever!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseeBoii:

Om han är tolv får han ju inte ens spela BF3!?

Varför inte? Det får väl hans föräldrar bestämma? Om du syftar på åldersgränsen så är det bara en rekommendation, inte en regel.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2126731/datanstuff Kan ha glömt något är tröt som fan.. men tycker att den borde fungera helt ok ett tag sedan får han uppgradera allt efter det kommer. Fick dock inte min första "riktiga" dator förens i 7an.

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Utifall 7870 eller liknande kort är för dyrt, då kan man välja ett sämre kort att köra tillsammans med gpun i A8. Men annars så är en Phenom rätta vägen att gå, tack för notis

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk

Tror inte du behöver en dator för 10k... Som många andra säger så räcker det med runt 6k. Att övertala är något som ibland funkar och ibland inte. Själv jobbar jag på ett projekt med att få föräldrarna att betala för högre bredbandshastighet, men det går inte så bra just nu

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Medlem

säg att du pröjsar mellan skillnaden, det är grymt värt att ha snabbt bredband

Permalänk
Medlem

helvete va barn/ungdomar är bortskämda nuförtiden.
När jag var i den åldern, så fick jag farsans gamla dator, som säkert hade 5år på nacken(var en P3 på 433Mhz med 256MB Ram).
När han uppgradera till en helt ny, sedan fick jag där efter jobba ihop pengar och uppgradera del för del, dock så är det inte som nu att det kom nya saker varje månad.
Men det jag kan rekommendera är att köpa vissa komponenter nu, som inte blir "gamla" fort, som t.ex Chassi,Nätagg,DDR3 minne,Skärm,Mus,T-bord och hårddisk.
Sedan jobba och spara ihop pengar så du har till resterande delar eller jobba och få nästa ihop till resterande och fråga dina föräldrar efter resterande och säg att du har köpt detta redan (se ovan) och fattas bara så här mycket pengar för att köpa det sista så du kan få en egen dator

Permalänk

att övertala föräldrar som inte är intresserade av datorer är helt lönlöst, önska dig pengar istället som du sen kan köpa dator för.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Kanske?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2127500/2012-08-09

Spara veckopeng eller sno pappas VISA.

Permalänk
Medlem

Måste du ha en dator för 10k då :S du får en helt perfekt dator för mellan 5-7000.
Om du inte har råd till en hel dator just nu och dina föräldrar inte vill betaka hälften köp den i delar. det gjorde jag iaf tre månader tog det då jag inte hade tillräckligt me pengar på en gång

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem

QUOTE=Anzen;12561818]Kanske?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2127500/2012-08-09

Spara veckopeng eller sno pappas VISA. :D[/QUOTE]

Riktigt bra dator för femtusen , kanske något du ska satsa på ?

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0diii:

QUOTE=Anzen;12561818]Kanske?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2127500/2012-08-09

Spara veckopeng eller sno pappas VISA.

Riktigt bra dator för femtusen , kanske något du ska satsa på ?[/QUOTE]

kommer han dock kunna montera burken och installera windows själv ? annars var det ett riktigt bra paket ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Tjena Hej!

Är denna dator intresserad för dig?

CPU:Inte Core 2 Quad Q8200 2,33 GHz
GPU: XFX 6870 "Dual Fan" (original kartong finns)
RAM: 2x2 GB (Random Minnen)
Moderkort: Random
Hårddisk: Intel SSD 80GB + 500GB (Mekanisk)
Chassi: Cooler Master Centurion 590
Ljudkort: Creative SB Xi-Fi (med frontpanel)
Fläktar: 4st 120mm blandade märken
Nätaggregat: FSP Blue Storm 750W

Övrigt: En bluray läsare samt en fläktkontroll som du styr alla fläktar med.
Den klarar BF3 på Medium
Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

att övertala föräldrar som inte är intresserade av datorer är helt lönlöst, önska dig pengar istället som du sen kan köpa dator för.

blir nog så borde kunna skrapa ihop några tusen lappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joellind8:

blir nog så borde kunna skrapa ihop några tusen lappar

Som så många andra säger; köp en dator som går att uppgradera, alla "nyare" processorer med 4 kärnor i ~3GHz och uppåt räcker rätt bra om du ser till att ha ett dugligt grafikkort. Så en dator inklusive billig skärm och tillbehör för 7k skall du kunna få ut 3 år på höga grafikinställningar genom ett byte av grafikkort om 1 år. Allt är bättre än att inte kunna spela alls.

Sen är det en rekommenderad åldergräns på bl.a. BF3. Men det är dina föräldrars fel om du blir en psykotisk seriemördare... heh. (Jag har inte blivit det.. tror jag... .. ...och jag spelade i din ålder, fick köpa min egen dator när jag var 16-17 år gammal. Innan dess fick jag dela en då relativt modern "hyrdator" med syskon och föräldrar.)

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Dom kanske kan gå med på att du betalar tillbaka summan du lånar av dom?
Jag lyckades övertala mamma att betala min dator just för att jag inte hade 12,13 tusen(Skulle ha skärm o grejer också) just då. Ända sedan mamma gjorde det betalar jag henne 500kr varje månad + det jag får över vid andra tillfällen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Som så många andra säger; köp en dator som går att uppgradera, alla "nyare" processorer med 4 kärnor i ~3GHz och uppåt räcker rätt bra om du ser till att ha ett dugligt grafikkort. Så en dator inklusive billig skärm och tillbehör för 7k skall du kunna få ut 3 år på höga grafikinställningar genom ett byte av grafikkort om 1 år. Allt är bättre än att inte kunna spela alls.

Sen är det en rekommenderad åldergräns på bl.a. BF3. Men det är dina föräldrars fel om du blir en psykotisk seriemördare... heh. (Jag har inte blivit det.. tror jag... .. ...och jag spelade i din ålder, fick köpa min egen dator när jag var 16-17 år gammal. Innan dess fick jag dela en då relativt modern "hyrdator" med syskon och föräldrar.)

nja spelens rekomendationer är bara lite ledning om rekomenderad ålder och vad som skulle kunna hända i värsta fall om de verkligen tror att spelet är på riktigt
jag körde carmageddon II carpokalypse now rätt overkligt nu såklart men när jag var 7 år så var det ju fränt och kunna mosa alla andra bilar och att man råkade köra på folk hände ju men de kunde man ju ta bort om jag minns rätt
och det är inget fel på mig direkt är inte ens våldsam har slagits två gånger i mitt liv en gång när jag var 13 pga mobbing och en gång när jag var tre år slog bror min med leksaksbil när han skulle ta mitt godis
kan lätt slappna av och bara låta det passera det som kastas mot mig nu är fortfarande kul och lägga i pinballmode och sen opponent repulseificator i en trång tunnel på valfri bana när det är mkt bilar med på carmageddon II ^^
tycker även de klassiska sonic 2 som jag hade på sega megadrive II är kul och gå tillbaks till smipelheten bara höger vänster och hoppknapp samt att man duckade lite då och då för o göra spindash eller åka runt och samla fart i en del av banan på chemical plant ^^
tycker dock om att vara tails mer än sonic heh :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har inte läst resten av svaren, men mitt bästa tipps är att du helt enkelt börjar göra saker i huset. Hjälp till utan att mamma och pappa frågar, töm disken, klipp gräset eller liknande på egen hand. Då blir de mer belägna att belöna dig. Fungerade för big bäst om jag inte sa någonting om varför, för då tror de bara att du smörar och då kommer man inte riktigt lika långt känns det som.

hoppas det hjälper