Kan man paja CPUn av en klock en längre tid ?

Permalänk

Kan man paja CPUn av en klock en längre tid ?

Ska försöka förklara mej så ni förstår.
Om jag tex klockar min processor till 4.5GHz och har höjt VCore en bit och kör så i sej ett år.
Sen efter ett år vill jag av en anledning ställa tillbaka allt som det var innan till fabriksinställningarna kan processorn krångla då med bluescreens mm ?
Samma fråga gäller även till grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Både processor och grafikkort slits ju hårdare av att gå överklockade, vilket förkortar dess livslängd. Vid höga klockfrekvenser kan man även notera att man efter en tid måste höja spänningen ytterligare för att få den stabil.

Hur lång tid det här tar, och hur mycket livslängden kortas ned, är omöjligt att svara på. Det beror på en rad saker, där till slut exemplaret av CPU/GPU avgör. Räkna inte med att märka någon skillnad på endast ett år, dock.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Processorn kommer slitas lite extra, är dock mest beroende av spänningen och värmen.
Så om spänningen och värmen ligger inom rimliga gränser ska det inte vara några som helst problem.
Samma gäller grafikkortet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

All elektronik slits med tiden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromigration
Och högre temperaturer/frekvens (ökad ström) och spänning ger högre slitage.

Permalänk

Har fortfarande inte fått svar på min fråga då jag ville veta om den strular/går sämre efter ett års överklockning när man återställer den till standard inställningar igen ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

Har fortfarande inte fått svar på min fråga då jag ville veta om den strular/går sämre efter ett års överklockning när man återställer den till standard inställningar igen ?

Jag tycker Leifson svarade bra på din fråga, vad var det du inte förstod?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte krångla förutsatt att temperaturer är under 105C och voltage under ~1.52V.

En överklockning på 4.5GHz bör inte kräva mer än 1.22-1.27V - vilket inte kommer skada din processor alls (temperaturer bör inte gå över 70 i vanlig användning).

Går du tillbaka till standard inställningar så kommer de att fungera precis likabra som idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har fortfarande inte fått svar på min fråga då jag ville veta om den strular/går sämre efter ett års överklockning när man återställer den till standard inställningar igen ?

Skrivet av Phukkitt:

Jag tycker Leifson svarade bra på din fråga, vad var det du inte förstod?

tror jag uppfattat det rätt,

Frågan gäller alltså inte om den slits mer utav att vara överklockad, utan ifall den inte mår bra av att klockas ner igen.

Usain bolt överklockar och dopar sig och springer under 10 sekunder, sedan efter 5 år när karriären är över och han springer på 12 sekunder istället, så mår han dåligt - psykiskt, och kollapsar.

och nej, en processor borde inte få fler blåskärmar efter nerklockning till standard än innan den klockades ner igen,

så nej, klockar du upp den, och den går stabilt, så kommer den gå finfint efter nerklockningen med sen.

---
enda tanken jag har där är ifall du har höjt spänningen under överklockning, slitit på processorn en massa, och när den får standardklock+standardspänning så orkar den inte med det i sitt slitna läge, och enda anledningen till att den levde i överklockat läge var pga den höjda vcoren.

isåfall, testa att höj spänningen lite, men låt klocken ligga kvar, men då pratar vi om en redigt sliten processor. där minsta minskning av vcore borde fått den att flippa ur, redan innan tillbakaklockandet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Okej tack för svaret

Permalänk
Avstängd

jag har då haft gamla cpuer som gått över 10år på max oc utan att märka nån skillnad
cpu´n håller bra så länge man inte tok voltar eller om den går fruktansvärt varmt det är väldigt ovanligt att dom ger sig om det inte är väldigt mycket volt eller åska som tar dom

det som kan hända om man kör absolut fet max oc och dom blir varm som satan och man går långt över spec på volt långa tider är att dom kan degenreras och klocka lite sämre men det brukar inte vara nån större skillnad
så länge man håller sig inom rimliga gränser och använder huvudet och kör inom max rekommenderad volt och temp av tillverkaren
då ska datorn gå i många år och det är mer när nätagget eller moderkortet dör som är frågan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w