vad är inte så himla onyttigt? (små äter mycket)

Permalänk

vad är inte så himla onyttigt? (små äter mycket)

Hejsan nu är det så att jag vill börja äta lite nyttigare, går mycket och små äter på dagarna som ex kakor m.m. och skulle då vara trevligt att vet något som man kan gå och små äta då och då, som inte är så himla onyttigt så att det inte är så onyttigt (ska försöka sluta helt om ett tag med måste börja tappa ner) och det kanske låter dumt med att jag ska tappa ner på det men äter ca ett paket med kakor på 3dag (ex singoalla), och nej jag är inte överviktigt eller något sånt, är motsatsen till det, men kroppen mår inte bra av att äta detta så vill ha lite tips nu

Visa signatur

i5 2500k 4.22GHz | GTX 1060 3GB | Kingston HyperX 8GB | GA-Z68P-DS3 | Antec 920 | Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem

Frukt är ju nyttigt.
Skippa kakor, läsk och sånt.

Ny forskning visar även att popcorn är riktigt nyttigt, ( http://www.svd.se/mat-och-vin/popcorn-ar-nyttigare-an-gronsak... ) men tänk på att äta balanserat...

Ät vanlig mat, ät inte så mycket snabbmat, ät 3 stora måltider varje dag, och mellanmål däremellan.

Min rekommendation

Permalänk
Medlem

Vitkål är rätt smarrigt att knapra på. Inte dyrt och inte onyttigt. Svårt att få tag i rätt knaprighet på sommaren dock. Finns mest "färsk vitkål" i affärerna och den är mer lik sallad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Skalade morötter är gott och nyttigt!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av verpassen:

Hejsan nu är det så att jag vill börja äta lite nyttigare, går mycket och små äter på dagarna som ex kakor m.m. och skulle då vara trevligt att vet något som man kan gå och små äta då och då, som inte är så himla onyttigt så att det inte är så onyttigt (ska försöka sluta helt om ett tag med måste börja tappa ner) och det kanske låter dumt med att jag ska tappa ner på det men äter ca ett paket med kakor på 3dag (ex singoalla), och nej jag är inte överviktigt eller något sånt, är motsatsen till det, men kroppen mår inte bra av att äta detta så vill ha lite tips nu

Ofta så är det svårt att sluta småäta på en gång. Till att börja med så kan man byta ut de där singoalla mot nyttigare kakor. Jag åt själv en massa kakor och choklad innan. Men efter att sockersuget (är ofta boven) försvann så köper jag nästan aldrig sötsaker. Tre stadiga måltider om dagen är också viktigt. Och småät aldrig kort innan måltiden eller under tiden rätten tillagas. En god mättnadskänsla efter en måltid väger tyngre i slutändan eftersom att man mår riktigt bra.
Något som jag också gjorde var att istället för att köpa fabrikstillverkat godis så köpte jag hallon på ICA och förvarade i kylen. Naturens egna sötsaker är inte så dumma :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Ofta så är det svårt att sluta småäta på en gång. Till att börja med så kan man byta ut de där singoalla mot nyttigare kakor. Jag åt själv en massa kakor och choklad innan. Men efter att sockersuget (är ofta boven) försvann så köper jag nästan aldrig sötsaker. Tre stadiga måltider om dagen är också viktigt. Och småät aldrig kort innan måltiden eller under tiden rätten tillagas. En god mättnadskänsla efter en måltid väger tyngre i slutändan eftersom att man mår riktigt bra.
Något som jag också gjorde var att istället för att köpa fabrikstillverkat godis så köpte jag hallon på ICA och förvarade i kylen. Naturens egna sötsaker är inte så dumma :).

Villig att hålla med där. Söta bär är ju gott men nöjer mig snabbare än om man äter kakor med mjölk tex.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag känner ofta att jag blir småhungrig när jag inte ätit ordentliga mål.
Redig frukost, lunch och middag borde ordna småsuget. Suger det ändå till i magen är ju frukt nyttigt.
Ett redigt mål behöver inte vara så stort att du kräks, snarare nyttig mat som mättar länge.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Skalade morötter är gott och nyttigt!

Det här. Drick vatten också. Man kan ju givetvis inte dricka hur mycket som helst, men lite extra kan funka istället för nåt att tugga på.

Frukt är inte särskilt nyttigt i stora mängder. Någon om dagen är ju givetvis ok, men det är mer för att det är gott än att det är nyttigt. Det är många "snabba" kolhydrater i tex. äpplen och bananer.

Permalänk
Medlem

Gick själv från att småäta konstant till i princip 0 på en dag. Det är dock ännu svårare för mig att lösa problemet eftersom jag testar LCHF nu. Testat lite nötter och så. Har ingen större lust att investera i mandelmjöl osv för att försöka göra egna bakverk etc, än...

Permalänk
Medlem

Vad som är ohälsosamt för en stillasittande är precis vad en idrottare behöver, kolla på guldmedaljören Michael Phelps vad han äter när han tränar inför t.ex OS. Tränar du eller sitter du dagarna ända?

Eller..

Har TS svårt att förklara att TS vill kunna småäta utan att oväntat gå upp i vikt? För varför skulle man annars vilja äta nyttigt? OM så är fallet så rekomenderar jag inte att äta frukt även fast det är "nyttigt", då det innehåller enligt mig en hel del kalorier för att småäta på.

Beef jerky, broccolo, morotter, selleris, coctailtomater är saker jag kan komma på sådär direkt. Jag upplever att småsuget minskar när jag äter mer rejäla portioner när jag väl äter.

Permalänk

Tackar för alla bra svar har lite gran att fundera över nu

Visa signatur

i5 2500k 4.22GHz | GTX 1060 3GB | Kingston HyperX 8GB | GA-Z68P-DS3 | Antec 920 | Win 7 64bit.

Permalänk
Skrivet av utox:

Vad som är ohälsosamt för en stillasittande är precis vad en idrottare behöver, kolla på guldmedaljören Michael Phelps vad han äter när han tränar inför t.ex OS. Tränar du eller sitter du dagarna ända?

Eller..

Har TS svårt att förklara att TS vill kunna småäta utan att oväntat gå upp i vikt? För varför skulle man annars vilja äta nyttigt? OM så är fallet så rekomenderar jag inte att äta frukt även fast det är "nyttigt", då det innehåller enligt mig en hel del kalorier för att småäta på.

Beef jerky, broccolo, morotter, selleris, coctailtomater är saker jag kan komma på sådär direkt. Jag upplever att småsuget minskar när jag äter mer rejäla portioner när jag väl äter.

Jo, jag sitter väldigt mycket och inte har så mycket att göra men är även och tränar ibland fast det har inte blivit så mycket under sommaren, och visst det skulle inte skada för mig att gå upp något kilo, men är lite mer sugen nu på att bli lite mer nyttigare så att min kropp mår lite bättre.

Visa signatur

i5 2500k 4.22GHz | GTX 1060 3GB | Kingston HyperX 8GB | GA-Z68P-DS3 | Antec 920 | Win 7 64bit.

Permalänk
Avstängd

Frukt ska man inte småäta för då blir inte tandläkaren glad på dig De brukar säga att man inte ska äta massor av frukt utspritt över dagen. De har de sagt till mig vet dock inte varför då jag aldrig har haft något hål.

Permalänk
Medlem

Frukt är absolut inte nyttigt. Innehåller väldigt mycket socker

Permalänk
Avstängd

Gå från processrad mat (hel/halvfabrikat) till "råvaromat" likt morötter, nötter eller frukt.

Skrivet av ozo64:

Frukt behöver absolut inte vara nyttigt. Innehåller väldigt stor andel fruktsocker

Fixed.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Stavad gurka och morot med sourcream and onion dipp, mumma säger jag bara!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Varför skulle små äta mycket och varför ska du fundera över en gran?

Kunde verkligen inte låta bli, förlåt!