Citatfrossa!
Skrivet av patrikringdahl:
Konkreta tips: Kapa bort alla stansade galler i chassit, dvs under de 3 fläktarna i botten, vid nätagget (lämna kvar de delar av plåten som fläktfiltret fäster i), samt ta bort det lösa gallret för toppfläkten. Skaffa en fläktkontroller och vrid ner 180mm fläktarna till ~400 rpm. Byt toppfläkten mot något annat, jag valde Arctic F12 Pro eftersom den till stor del saknar ram och därför suger in luft även från sidorna, vilket minimerar att "värmefickor" skapas i toppen på chassit.
Under bottenfläktarna, så under/ovan filtrena? Där har jag inte tittat alls, nej. Filtrena är inte inne just nu, så där sparar jag lite flöde iallafall.
Fläktkontroller har jag, och de är strypta till ~25% eller så. Temperaturer tycks inte påverkas särskilt av att ha högre än så, men går upp om jag sänker. Nöjde mig där men kan snabbt kicka den till vindtunnel igen om det av någon orsak behövs.
Toppfläkten har jag redan bytt mot en Arctic F12 icke-pro, yes. PWM är guld. Pro-fläktarna jag hade använde jag på grafikkortet.
Skrivet av patrikringdahl:
Om du vill kan du byta 180mm fläktarna också, Air Penetrator konceptet gör inte så mkt nytta i FT02 då bottenfläktarna egentligen bara behöver pressa in sval luft i botten. Turbulensen kommer göra att luft far omkring lite hur som i lådan, det är inte så viktigt att luften fokuseras i chassin med skorstensdesign. Desto viktigare i chassin med inlopp i fronten för att kalluft ska nå fram till grafikkortets kylare.
Grafikkortet kastar varmluften i alla håll och riktningar (tvingar inte utåt), så utöver vanlig konvektion är det trevligt att ha hjälp underifrån. Men nuvarande AP181 är då rakt av overkill för nuvarande värmeutveckling med bara ett grafikkort, och därav funderingar på alternativ.
Skrivet av patrikringdahl:
Om du ser till att ha vettigt kabeldragning behöver du inte oroa dig över att strimla strömkablarna, jag sliter alltid bort interna fläktgaller. När jag är klar med en kabeldragning förväntar jag mig att kablarna ligger kvar så tills oljan går ur plasten i buntbanden och de går av, vilket förhoppningsvis dröjer några år. Enda kablarna som är i farozonen är PCI-e strömkablarna, kan behövas lite kreativitet för att hålla dem undan från fläktbladen, ett förslag kan vara att bunta fast dem till en skruv som du drar ner i ett av fläktarnas skruvhål på ovansidan.
ATX12V-kabeln har en sådan olycklig vinkel att den vilar på mittenfläktens galler. Den är ju småstyv, men jag har åtminstone skuffat in den mot lådväggen så den inte är ivägen för alldeles för mycket luft. Lyckligtvis är inte PCI-E-kablarna ivägen på samma sätt; de är korta nog att inte drälla ned så långt. Vad gäller AP så är väl deras galler inbyggt i dem? Jag har aldrig tagit ut dem, men de ser gjutna ut på bra håll?
Skrivet av patrikringdahl:
Se även till att ha rejäla kylare på CPU och GPU, gärna med 140mm fläktar öppna lösningar för grafikkortet fungerar utmärkt om du tar bort överflödiga PCI-plåtar så att luften kan flöda någorlunda obehindrat.
CPU HSF är en Noctua NH-14 med tre av samma Arctic Cooling F12 icke-pro i dagsläget. Jag har haft funderingar på att ta bort någon/några av dem (återigen; overkill), men inte riktigt bestämt mig för vilka som gör mest nytta. I och med Air Penetrators just nedanför och AC F12 just ovanför; kanske man bara ska ha en i mitten? Enbart en i toppen? Vid idle står de fläktarna plus fläkten ovanför (i taket) helt stilla, och börjar försiktigt snurra därvid 45C, i riktig PWM-anda.
Jag har också funderat på om man kan på något sätt "rikta om" luft som i dagsläget bara stannar av någonstans och virvlar in i glömska. Om jag tar bort alla hårddisksslädar och sätter en diagonal plåt som för luft från den främre APn in mot grafikkortet, så blir ju iallafall luften till mer nytta än att bara skapa övertryck i lådan och indirekt tvinga ut luft så. Likaledes just under PSUn så blir det lappgubbens tvärstopp, och inbillar mig att den turbulens det innebär inte är till någon större hjälp. Något som styr in det vid processorflänsen skulle nog inte skada -- men precis som radioskuggor är turbulens nyckfullt och svårförutsett, så jag kanske bara förvärrar.
Skrivet av patrikringdahl:
Om du flyttar den ofta kanske du skulle fundera på att bygga en anordning för att lyfta den säkrare. Ett par gummivadderade stålrör i en rektangel som är något kortare på längden än chassit är. Ett par bärselar på det och kanske nån slags remmar undertill som säkerhet ifall den skulle glida ur..
Nyckelordet är gummivadderade; man måste vara så gräsligt försiktig för att inte repa saker. Alternativet är ju att lägga till extra material, men det här är ju ingenting jag vill svetsa i utan att ha sovit på saken många månar. Det blir garanterat fult också.
Det finns ju lösningar, frågan är bara vad man vill ta till. En störtenkel variant är ju att köra på remmar och bygga en liten ryggsäck för den som stödjer i alla riktningar, men *så* mycket LANar jag inte. Jag planerade från början att bygga en mATX-burk, men allteftersom jag lekte med kundkorgar på dustinhome blev den bara större och dyrare. Så går det ibland.
Skrivet av patrikringdahl:
Finns det inte inställningar i powercfg.cpl för vad powerknappen gör när datorn är igång? Tror det går att ändra till "Do nothing", vilket kanske löser problemet (om problemet nu var att du råkar stänga av datorn för att du eller någon annan kommer åt knappen).
Ja och nej. Förvisso kör jag linux, men även där är det enkelt ordnat. Dock så kommer man inte undan 4 second poweroff hur man än gör, och kattfan gillar att sitta ned på knapparna och larva med hörlurskablarna. Resetknappen som triggar direkt har jag givit upp på och kopplat ur helt. Innan jag kommer fram till att bygga delayed power-krets blir kanske preliminärlösningen att seriekoppla båda knapparna, så man måste trycka reset också för att trigga power.
Stort tack för tipsen!