Permalänk

Datorn startar inte som den ska

Hej allihopa!

Jag har ett jättestort problem, min stationär speldator startar inte som den ska. Problemet kom igårkväll, efter att jag startade om den för att League of Legends inte ville starta. När datorn sedan startades om så kommer hela tjottahoppsan med "Windows Startas" och klicka på x knapp för att komma åt BIOS men efter "Windows Startas" och innan Inloggningsskärmen så händer ingenting. Det blir bara helt svart. Muspekaren syns och kan användas, men inget annat. Min kompis tror att det har med Grafikkortet eller Nätaggregatet att göra, men jag tvivlar. Är det någon som vet vad jag ska göra? Ska jag använda uteslutningsmetoden och koppla ur grafikkortet och testa det integrerade eller vad ska jag göra? Jag borde ha garanti kvar på ALLA komponenter.

Tack på förhand, om ni vill veta något mer så bara fråga!

P.S Datrn i fråga finns i signaturen

Permalänk
Medlem

Ja. använd det integrerade och se hur den reagerar, sen kan du ju alltid testa ett annat nätagg och om det inte funkar så kan du alltid försöka "reparera", det kanske heter system återställning...
Anyhow, testa först med att köra med det integrerade grafikkortet, sen kan du ju alltid testa med att reparera windows och se om det fixar något.

Permalänk

Detta har hänt mig också, men jag tror att det är mjukvarurelaterat. Brukar fungera igen efter ett par omstarter eller lång väntan. Windows "fastnar" ett tag.

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Skrivet av romanof:

Ja. använd det integrerade och se hur den reagerar, sen kan du ju alltid testa ett annat nätagg och om det inte funkar så kan du alltid försöka "reparera", det kanske heter system återställning...
Anyhow, testa först med att köra med det integrerade grafikkortet, sen kan du ju alltid testa med att reparera windows och se om det fixar något.

Skrivet av Mackan365:

Detta har hänt mig också, men jag tror att det är mjukvarurelaterat. Brukar fungera igen efter ett par omstarter eller lång väntan. Windows "fastnar" ett tag.

Då låter jag den först stå i en halvtimme och testar sedan HD 3000 grafiken tack!

Permalänk
Skrivet av Mackan365:

Detta har hänt mig också, men jag tror att det är mjukvarurelaterat. Brukar fungera igen efter ett par omstarter eller lång väntan. Windows "fastnar" ett tag.

Skrivet av romanof:

Ja. använd det integrerade och se hur den reagerar, sen kan du ju alltid testa ett annat nätagg och om det inte funkar så kan du alltid försöka "reparera", det kanske heter system återställning...
Anyhow, testa först med att köra med det integrerade grafikkortet, sen kan du ju alltid testa med att reparera windows och se om det fixar något.

Okej, nu har den stått i 3 timmar utan att borta. Jag testade att koppla ut grafikkortet samt att köra en systemåterställning. Samma problem fortfarande...

Permalänk
Medlem

Detta kan vara en long shot men har du testat att köra din hårddisk i en polares dator? bara för att testa om det är ditt windows som har buggat? För detta låter verkligen som ett mjukvaruproblem...

Permalänk
Skrivet av romanof:

Detta kan vara en long shot men har du testat att köra din hårddisk i en polares dator? bara för att testa om det är ditt windows som har buggat? För detta låter verkligen som ett mjukvaruproblem...

Njae, det har jag inte gjort, är det något som är värt att göra, jag har iof en dator bakom mig som typ aldrig är använd som jag kan testa på, är det värt det tror du?

Tack för all din tid

Permalänk
Medlem

Gör det! alltid bra att dubbelkolla så att man kan utesluta en viss del ur datorn

Permalänk
Skrivet av romanof:

Gör det! alltid bra att dubbelkolla så att man kan utesluta en viss del ur datorn

Näe, det var inte det...... Fler idéer?

Permalänk
Medlem

och om det inte är grafikkortet som är problemet, (kan även testa på den andra riggden du har ifll du vara extra säker) så kan du testa att plocka ur alla delar och sedan bara sätta in dem igen för att se om det är någon del som suttit lite löst.
Om detta inte fixar problemet så tror jag tyvärr att någon del i datorn har pajjat =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Näe, det var inte det...... Fler idéer?

Har du provat att Boota från Windows skivan och reparera windows därifrån?
Verkar som att du har ett korrupt MBR.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Har du provat att Boota från Windows skivan och reparera windows därifrån?
Verkar som att du har ett korrupt MBR.

Skrivet av romanof:

och om det inte är grafikkortet som är problemet, (kan även testa på den andra riggden du har ifll du vara extra säker) så kan du testa att plocka ur alla delar och sedan bara sätta in dem igen för att se om det är någon del som suttit lite löst.
Om detta inte fixar problemet så tror jag tyvärr att någon del i datorn har pajjat =/

Jag gjorde det enkla steget av att installera Linux på en annan hårddisk men skärmen blir fortfarande svart, jag kommer inte ens förbi Ubuntu splash skärmen

Kan det vara moderkortet? :/

Permalänk
Medlem

Om du testat att ta ur grafikkortet, testat från en annan hdd med annat operativ system osv är det självklart att det är någon av dina komponenter som strular. Det är alltså uppenbarligen inte din HDD (då du testa med en annan) det är inte ditt grafikkort. Så långt har vi kommit och det som är kvar är övriga komponenter.
Här kan jag inte säga mer än att jag tror att det är något strul med dina ram minen.
Det är min känsla men inte att lita på till 100%.
En annan sak du bör göra är att inte ha något mer inkopplat än bildskärmen. Mus, tangentbord osv kan påverka uppstarten.

Kommer du fram till skrivbordet överhuvudtaget? Isf hur beter sig dator när du väl är inne?

Min dator krånglade för 2 år sedan och innan jag utnyttjade garantin hos Dustin lämnade jag in den till en kunnig datatekniker och fick med mig en logg/slutsatts på hans felsökning som jag kopierade och skickade med till Dustin. Det är svårt att bevisa vad som är fel även om man är säker som privat person så det är bra att ha något sådan med sig när man lämnar in. Då får de svårt att neka att inte byta ut en komponent om det nu är det som är fel här.
Fick desutom ett sämre modekort än vad jag hade då de slutat sälja den modellen jag hade och det hela tog 3 månader..

Det är allt jag har att komma med nu.

Edit: Fick tips på vad du kan göra. Trycka F8 eller vad det blir för dig och starta i felsäkertläge och göra en systemåterställning till en tidigare punkt där datorn fungerade. Fungerar inte detta är det troligtvis ditt modekort som är trasigt. Alternativt ramminne men inte lika troligt.
Hoppas de hjälper!

Permalänk
Skrivet av Firsov:

Om du testat att ta ur grafikkortet, testat från en annan hdd med annat operativ system osv är det självklart att det är någon av dina komponenter som strular. Det är alltså uppenbarligen inte din HDD (då du testa med en annan) det är inte ditt grafikkort. Så långt har vi kommit och det som är kvar är övriga komponenter.
Här kan jag inte säga mer än att jag tror att det är något strul med dina ram minen.
Det är min känsla men inte att lita på till 100%.
En annan sak du bör göra är att inte ha något mer inkopplat än bildskärmen. Mus, tangentbord osv kan påverka uppstarten.

Kommer du fram till skrivbordet överhuvudtaget? Isf hur beter sig dator när du väl är inne?

Min dator krånglade för 2 år sedan och innan jag utnyttjade garantin hos Dustin lämnade jag in den till en kunnig datatekniker och fick med mig en logg/slutsatts på hans felsökning som jag kopierade och skickade med till Dustin. Det är svårt att bevisa vad som är fel även om man är säker som privat person så det är bra att ha något sådan med sig när man lämnar in. Då får de svårt att neka att inte byta ut en komponent om det nu är det som är fel här.
Fick desutom ett sämre modekort än vad jag hade då de slutat sälja den modellen jag hade och det hela tog 3 månader..

Det är allt jag har att komma med nu.

Edit: Fick tips på vad du kan göra. Trycka F8 eller vad det blir för dig och starta i felsäkertläge och göra en systemåterställning till en tidigare punkt där datorn fungerade. Fungerar inte detta är det troligtvis ditt modekort som är trasigt. Alternativt ramminne men inte lika troligt.
Hoppas de hjälper!

Tack så jättemycket för din insikt! Det enda jag inte har testat om det är det som strular är RAM-minnena. Får kolla det senare idag. Skulle vara smått problematiskt om det är moderkortet, men inte hela världe, jag får ju en ursäkt att köpa ett bättre =D Men i alla fall, jag har testat systemåterställning, ingen skillnad, inget är inkopplat i skärmen, till och med testat en annan, så vad ska jag göra om jag misstänker moderkortsfel?

Permalänk

Har samma problem som dig förutom att jag aldrig kunnat starta utan att skärmen alltid har varit svart, verkar inte vara processorn, ram eller grafikkort vad jag har testat så antar att det är moderkortet för dig också

Permalänk

Provat göra en BIOS-reset, dvs återställa till default värden? Har du installerat Windows med AHCI aktiverat, isf måste du omaktivera det efter att du gjort en BIOS reset.

Permalänk
Medlem

Då är det Modekortet eller ram minnena. Mest troligt är ram minnena.
Följer du mina steg lämnar du in dator till en duktig datatekniker och betalar en 500 kr för att få spikat vad felet är och att du kan bevisa det innan du skickar in den delen till t ex Dustin eller vart du nu köpte den. Bifoga även en kopia vad datateknikern gjorde för att komma fram till felet. Din återförsäljare kommer att kontrolera detta och bör sedan ge dig en likadan eller liknande produkt!
Hoppas det inte tar sådan det det tog för mig bara. Blev utan speldator i 2,5 månad. hade vart värt att köpa ett nytt modekort för 1900 och sälja det jag fick 2,5 månad senare
Detta var dock mitt under semester tider.
Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk

Ganska lätt att konstatera om en minnessticka är defekt. Ta ut alla minesstickor och testa dem en och en tills det inte funkar längre. När du hittat den som orsakar problem tar du bort den och testar övriga stickor samtidigt. Prova sedan med endast den trasiga och se om det funkar. Går det inte så har du hittat din bov, markera stickan med en postit lapp med ett rött kryss på så vet teknikerna på dustin / komplett / whatever vilken du påstår att det är fel på. Prova gärna i ett annat system också om den orsakar samma fel där.

Permalänk

Vill först och främst ursäkta för att jag bumpar tråden efter så här lång tid, men jag behöver verkligen hjälp! Så nu återvänder jag till tråden eftersom jag fortfarande har samma problem. Jag skickade in mitt moderkort till Komplett, men de konstaterade att det inte var något fel på det. RAM-stickan har jag flyttat runt mellan de olika platserna, samt att jag har testat en annan. Grafikkortet är helt nytt, så den kan det inte heller vara. Om det är fel på windows så måste jag (tyvärr) köpa en ssd, eftersom jag har på tok för mycket data på hårddisken min för att bli av med allt. Kan det vara processorn? Vad i helvete ska jag göra,jag börjar bli desperat :/

Permalänk

Snälla.....

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har det löst sig för dig? Jag har ett liknande problem. Min dator har alltid fungerat klockrent. Även igår innan jag stängde av den för natten, vilket jag brukar göra en gång i veckan. När jag ska starta den idag på förmiddagen så verkar allt gå smärtfritt. Jag får meddelandet att "Windows Startar" och därefter står det "Välkommen" precis som det ska. Men sen blir allting svart, förutom att jag kan se och förflytta muspekaren. Jag kommer alltså inte in i Windows.

Jag försökte några gånger och fick samma fel varje gång. Väntade sedan en halvtimme. Därefter kom jag in i Windows, kunde se aktivitetsfältet o.s.v., men den här gången avslutades Windows av sig själv efter 2 minuter. Jag fick meddelandet att "Windows avslutas" och så stängdes datorn av.

Det enda jag vet är att det inte borde bero på temperaturen (CPU eller dylikt) eftersom jag inte valt någon övre gräns i BIOS.

Jag har tidigare haft strul med att uppdatera grafikkortet. Det funkade inte, så jag blev tvungen att gå tillbaka till de installerade drivrutinerna som var innan uppdateringen. Kan tänka mig att grafikkortet strular nu också. Väldigt osäker dock.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U