Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Tjena

Skulle uppskatta om någon kannhjälpa mig ang brygga till dubbla 580 kort.

Vad behöver man?
Brygga + link ?

Vilken behöver jag?
Seriel eller paralell

http://www.inet.se/kategori/707/tillbehor/507/ekwaterblocks
Sen ang link så finns seriel,parallel och GeForce

Vad har du för moderkort?

Du behöver iaf oavsett brygga två stycken Geforce Link.
Jag har tex Asus Rampage IV Formula så jag behöver ha en triple brygga till mina två GTX 680, och då måste använda 2x Geforce Link och 1x Blank Link. Se serial/parallel är hur vattenflödet går i blocken. Men det kunde jag ställa in på min brygga i efterhand, jag valde att köra paralellt flöde då det ger mindre motstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tjenare, jag tänker sätta upp ett framtida köp på vattenkylning. Hur ska jag bära mig åt?

Jag har läst igenom detta och lärt mig grunderna, det enda jag undrar är:
1. Hur använder man reservoaren? (mer specifikt: http://www.inet.se/produkt/5321654/reservoar-ek-multioption-r... )
2. Hur fyller man systemet så att det inte spiller och så att det inte blir luftbubblor?

Permalänk
Skrivet av ssbberggren:

Tjenare, jag tänker sätta upp ett framtida köp på vattenkylning. Hur ska jag bära mig åt?

Jag har läst igenom detta och lärt mig grunderna, det enda jag undrar är:
1. Hur använder man reservoaren? (mer specifikt: http://www.inet.se/produkt/5321654/reservoar-ek-multioption-r... )
2. Hur fyller man systemet så att det inte spiller och så att det inte blir luftbubblor?

Glöm det, för svårt att sätta upp, håller mig nog till luftkylning tills vidare

Permalänk
Medlem

Hej

Sitter nu och vrider och vänder på mig för att se om jag ska ta och skaffa mig vattenkylning till maskinen. Det är bokstavligt en djungel av nipplar, slangar, block och gud vet allt. Det är nickel/acetal/koppar och alla möjliga varianter på blocken som jag antar mer är estetiskt och inte helt prestanda avgörande. Men jag skulle vilja ha lite hjälp med att syna mitt paket. Fläktar har jag inte tagit med för jag vet faktiskt inte vad jag ska kolla på, det verkar mer vara att man ska ha ett statiskt tryck mer än flöde, eller kanske jag är ute och cyklar. Men men jag är här för att lära mig vad jag behöver.

Mitt mål är att kyla min processor som idag är oklockad samt ett stycke grafikkort. Specsen står i min sign men jag kan skriva de i alla fall, finns i spannet att kanske utöka med ytterligare ett 7970 så att jag har två.

Chassi: 800D
Prolle: 2700K @ stock
GPU: Sapphire 7970 @ stock

Produkt
GPU
EK 7970 backplate 239:-
EK-FC7970 Acetal 749:-

Radiator
EK-CoolStream RAD XTC (140) 470:-
Phobya G-changer 360 V.2 705:-

CPU
EK-Supremacy Acetal-Nickel 565:-

Nipplar
rak SM10/16 G1/4 - Black nickel 35:-
SM10/16 45grader svart nickel 49:-

Pump
Swiftech MCP35X 12V 835:-

Fläktkontroller
Scythe Kaze Master Pro 399:-

Reservoar
EK-Multioption RES X2 - 250 Basic 392:-

Summa: 4325:-

Nu är det bara priset för en nippel vardera, men jag antar att det kanske blir en 10 st raka och kanske 6 st 45graders nipplar.

Men nu ber jag er om hjälp för att kanske ta fram ett smidigare paket eller bara ge generella råd åt en ivrig själ

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Ser bra ut för det mesta men du kan skippa 140 radden eftersom den inte kommer ge mycket skillnad, speciellt om du kör oklockat. Om du lägger till ett till 7970 kan den nog bli bra att ha dock. Pumpen du valt är riktigt bra men reservoaren blir ingen bra ide att sätta på pumpen. Den pumpen har redan den bästa toppen som finns för den och om du byter till reserovoartoppen blir du av med garantin så satsa på en lös res eller den som passar till pumpen men som är svår att få tag i. Jag ser ingen slang heller, två meter Primochill är min rekommendation och nåt algdödande.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Ser bra ut för det mesta men du kan skippa 140 radden eftersom den inte kommer ge mycket skillnad, speciellt om du kör oklockat. Om du lägger till ett till 7970 kan den nog bli bra att ha dock. 1. Pumpen du valt är riktigt bra men reservoaren blir ingen bra ide att sätta på pumpen. Den pumpen har redan den bästa toppen som finns för den och om du byter till reserovoartoppen blir du av med garantin så satsa på en lös res eller den som passar till pumpen men som är svår att få tag i. Jag ser ingen slang heller, två meter Primochill är min rekommendation och nåt algdödande.

1. Okej, men då kanske jag kan ta en "vanlig" EK Stående reservoar på 250ml.

2. 2 meter Primochill, det läggs till i listan

3. 140 Resen kanske jag skippar i början.

Tackar ödmjukast för hjälpen

/Rosslan

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Spelar det nån stor roll hur mycket vatten det finns i loopen? Får man lägre temperaturer om man har mer? Hur mycket rekommenderas att en tank ska rymma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Spelar det nån stor roll hur mycket vatten det finns i loopen? Får man lägre temperaturer om man har mer? Hur mycket rekommenderas att en tank ska rymma?

Nej det spelar ingen roll. Du måste avleda effekten/värmen du tillför. En större vattenmängd tar bara lite längre tid att värma upp.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Så nu har jag funderat en liten stund sedan senast och kommit fram till detta, då ber jag er kolla igen detta med era skarpa ögon och se om det är något jag har saknat eller kanske ska byta ut. Tack på förhand

Produkt Pris Mängd Totalt
EK-Supremacy Acetal-Nickel 565 1 565
Masterkleer 10/16 UV White 45 2 90
Mayhems Biocide 10ml 65 1 65
Phobya Balancer 250 nickel black 295 1 295
Phobya G-changer 360 V.2 705 1 705
rak SM10/16 G1/4 - Black nickel 35 8 280
Scythe Kaze Master Pro 399 1 399
Pump, Alphacool VPP655T12 (1/2-tum) barbed 870 1 870

Summa 3269:-

MVH
Rosslan

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Dina slangar fungerar inte med pumpen, den har nämligen bara ½" (13mm innerdiameter på slangen) barbs. Antingen tar du andra slangar och kopplingar eller en annan pump. Den pumpen finns även utan topp så du kan välja vilken topp du vill ha, VPP655=MCP655=D5. Annars ser det trevligt ut

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Dina slangar fungerar inte med pumpen, den har nämligen bara ½" (13mm innerdiameter på slangen) barbs. Antingen tar du andra slangar och kopplingar eller en annan pump. Den pumpen finns även utan topp så du kan välja vilken topp du vill ha, VPP655=MCP655=D5. Annars ser det trevligt ut

Hmm, alltid är det nått...

Men om man byter till Alphacool VPP655 utan top med denna top, EK-D5 X-Top v2 Laing Acetal G1/4. Det borde stämma eller hur?
Länk till pumpen: http://www.coolingstuff.se/p/117/ek-water-blocks-ek-d5-x-top-...

Sen har jag bara en sista fråga, detta är utan kylning för grafikkort, men om jag ska lägga till det vid ett senare tillfälle hur tömmer man systemet på bästa sätt, jag har ett stort chassi och reservoaren är ganska stor men finns det något smart sätt att tömma systemet och lägga till nya delar eller gäller det bara att tömma bit för bit?

Tack för hjälpen

MVH
Rosslan

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

det ser bättre ut

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

det ser bättre ut

Bra

Är det någon funktionell skillnad mellan slangtyperna eller är det bara designmässigt, 10/13, 10/16 eller 13/19?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

10/16 har tjockare material än 10/13. Det medför att slangen inte blir platt när man böjer den. Det medför även att det diffunderar mindre vatten genom slangen d.v.s. man behöver inte fylla på vatten så ofta. Att fylla på vatten är nog inget problem ändå för det är så lite som försvinner.

Kan tänka mig att 13/19 slang kan bli lite jobbigare att dra i dator. Den tar mer plats och man kan förmodligen inte böja den lika skarpt. 13/19 ger teoretiskt mindre motstånd likaså anslutningarna för 13/19. Kompression nipplar för 13/19 blir nog väldigt stora så det kan bli problem om dom sitter nära varandra som på ett CPU block.

Jag kör själv med 10/16.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

10/16 har tjockare material än 10/13. Det medför att slangen inte blir platt när man böjer den. Det medför även att det diffunderar mindre vatten genom slangen d.v.s. man behöver inte fylla på vatten så ofta. Att fylla på vatten är nog inget problem ändå för det är så lite som försvinner.

Kan tänka mig att 13/19 slang kan bli lite jobbigare att dra i dator. Den tar mer plats och man kan förmodligen inte böja den lika skarpt. 13/19 ger teoretiskt mindre motstånd likaså anslutningarna för 13/19. Kompression nipplar för 13/19 blir nog väldigt stora så det kan bli problem om dom sitter nära varandra som på ett CPU block.

Jag kör själv med 10/16.

Tack för den förklaringen, då håller jag mig på 10/16. Hmm, glömde fläktar också... Tar tre Corsair SP120 så blir det nog bra

Tackar ödmjukast för all hjälp

MVH
Rosslan

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Tänkte prova på vattenkylning till min dator också. Men som sagt, finns massor att välja på. Har beställt ett Corsair Vengeance C70 chassi. Så har tänkt montera en 280 radiator i toppen (tror en sån får plats, eller kanske 240?) Ska kyla Cpun för tillfället. Kommer kyla grafikkortet i framtiden också. Tänkt ha en reservoar som passar i 5,25" plats, verkar smidigt tycker jag. Eller finns det enklare alt.?
Hur ska man montera fläktarna på radiatorn? Fläktarna längst upp sen radiatorn, eller radiotorn först o fläktarna under?

Tips på bra vattenblock till bra pris till 1156 sockel? och även en 240/280 radiator som är bra.
Ska man satsa på en tunnare radiator med PnP eller en tjockare radiator med fläktar på ena sidan?

Tacksam för alla tips

Mvh
Jimmy

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Hur ska man montera fläktarna på radiatorn? Fläktarna längst upp sen radiatorn, eller radiotorn först o fläktarna under?

Fläktarna är effektivast om de får trycka luften genom radiatorn.

Citat:

Tips på bra vattenblock till bra pris till 1156 sockel?

Tycker EK har bra effektivitet utan att stoppa upp flödet för mycket.
Men i princip alla block idag är bra.

Citat:

och även en 240/280 radiator som är bra.
Ska man satsa på en tunnare radiator med PnP eller en tjockare radiator med fläktar på ena sidan?

Tacksam för alla tips

Mvh
Jimmy

Radiatorer beror ju på om det ska va tyst eller inte. En tät o tjock radiator har ju stor avledningsyta men det kräver också att fläktarna orkar trycka igenom luften ordentligt. Googla efter tester, radiator roundup eller liknande så hittar du massor.. (samma med block o fläktar för den delen.)

Fläktar till radiatorer ska ha högt statiskt tryck. gentle typhoon t.ex, de finns dock inte i 140mm men cougar vortex tycker jag är ok.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Fläktarna är effektivast om de får trycka luften genom radiatorn.

Tycker EK har bra effektivitet utan att stoppa upp flödet för mycket.
Men i princip alla block idag är bra.

Radiatorer beror ju på om det ska va tyst eller inte. En tät o tjock radiator har ju stor avledningsyta men det kräver också att fläktarna orkar trycka igenom luften ordentligt. Googla efter tester, radiator roundup eller liknande så hittar du massor.. (samma med block o fläktar för den delen.)

Fläktar till radiatorer ska ha högt statiskt tryck. gentle typhoon t.ex, de finns dock inte i 140mm men cougar vortex tycker jag är ok.

OKej okej tack för svar! Funderar på om man ska köra antingen med Corsair AF140 eller om Silverstone's Airpenetrator 140mm kan vara bra kanske? Cougarfläkten är i fel färg ;D

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

OKej okej tack för svar! Funderar på om man ska köra antingen med Corsair AF140 eller om Silverstone's Airpenetrator 140mm kan vara bra kanske? Cougarfläkten är i fel färg ;D

Går även att shroud/adapter för 120mm om man har plats? Det har också fördelen att luftflödet fördelas bättre/jämnare genom radiatorn.
T.ex http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p5154_Koolance...

Vet inte hur de fläktarna presterar. Men det blir säkert bra. Sen kanske inte ett pargrader hit eller dit är hela världen?

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Går även att shroud/adapter för 120mm om man har plats? Det har också fördelen att luftflödet fördelas bättre/jämnare genom radiatorn.
T.ex http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p5154_Koolance...

Vet inte hur de fläktarna presterar. Men det blir säkert bra. Sen kanske inte ett pargrader hit eller dit är hela världen?

Nej ja har hellre några grader varmare o tystare än att det låter mer o kyler lite lite bättre. Men en gräns på hur varmt det får vara finns ju.
Köpte en H100 nu tills vidare. Får bli riktigt vattenkylningssystem senare när man har pengar till sånt

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Om man ska köra vattenkylt både cpu och gpu, måste man ha 2 radiatorer då, vad är ev fördelen att göra det?

Tänkte mest på det här:
Spelar det någon roll i vilken ordning man sätter pump-radiator-block??
- Nej, då skillnaden i temperatur på vattnet mellan inflöde och utflöde i de olika komponenterna är under 1 grad.

Nu kan jag lite om värmeutveckling o vet inte hur mycket det påverkar med 1 grad i vätskan som går igenom kylarblocksen.

Men som jag förstår det så går det egentligen o köra bara en radiator o låta den kyla både cpu och gpu?

Hur kan man säga något så specifikt som att graderna bara skiljer 1 grad i inflöde och utflöde? Har man en tex en i5 2500k på 4.5k GHz så borde väl vattnet bli varmare än om man kör den på 3.5k GHz?
Eller är det alltså så att vattnet håller sig på ungefär samma grader hela tiden ändå?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

en ensam* rad fungerar hur bra som helst

*dvs minst en 240 rad men helst 360

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Kan vara en bra idé att spola rent ett nytt loop innan man börjar använda det? går detta att göra med vanligt vatten eller ska man helst göra det med destillerat?

syftar på att det kanske ligger kvar små metal flisor i radiator och liknande. Eller kan man bara spola vatten rakt av utan att koppla ihop ett loop utanför datorn?

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoToX:

Kan vara en bra idé att spola rent ett nytt loop innan man börjar använda det? går detta att göra med vanligt vatten eller ska man helst göra det med destillerat?

syftar på att det kanske ligger kvar små metal flisor i radiator och liknande. Eller kan man bara spola vatten rakt av utan att koppla ihop ett loop utanför datorn?

Du kan köra med vanligt kranvatten, men måste då skölja ur med destillerat efteråt för att få bort eventuella orenheter efter kranvattnet. Det viktigaste att skölja bort i nya komponenter är flussmedlet i radiatorn, ett medel som används när den tillverkas. Beroende på vilket flussmedel som användts går vissa knappt inte att skölja bort med bara vatten, då de ej är vattenlösliga. Man kan låta destillerad vinäger ligga några tiotals minuter i radiatorn samt skaka runt den några gånger för att förhoppningsvis få bort det mesta av det. Övriga komponenter behöver oftast ingen noggran rengöring, det räcker med att skölja lite med destillerat vatten.

Permalänk
Medlem

Vilken sorts slang skulle ni ha valt i ett Prodigy chassi?

Min gamla vattenkylning kör med 16/10 och tycker den är helt okej storlek men den är inte lätt att hitta nu verkar det som. Både Inet och Coolingstuff kör med 13/10 eller 19/13. Kollat lite på aquatuning med och där finns det 16/10 men inga EK nipplar som jag då vill ha till, har i alla fall inte hittat något ännu.

Så det är nog lättast att fråga.. Ska man ta 13/10 eller 19/13?
Eftersom det blir korta dragningar så blir 19/13 lite svår att arbeta med men 13/10 kan ju böja sig som kan bli ett litet problem.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Jag hade hellre tagit 19/13 även om slangarna blir bra tjocka. 13/10 var mitt första bygge och jag skulle aldrig få för mig att använda det igen eftersom det böjer sig alldeles för lätt. Lite smart slangdragning och 45/90 gradersnipplar så fungerar det mesta

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Vilken sorts slang skulle ni ha valt i ett Prodigy chassi?

Min gamla vattenkylning kör med 16/10 och tycker den är helt okej storlek men den är inte lätt att hitta nu verkar det som. Både Inet och Coolingstuff kör med 13/10 eller 19/13. Kollat lite på aquatuning med och där finns det 16/10 men inga EK nipplar som jag då vill ha till, har i alla fall inte hittat något ännu.

Så det är nog lättast att fråga.. Ska man ta 13/10 eller 19/13?
Eftersom det blir korta dragningar så blir 19/13 lite svår att arbeta med men 13/10 kan ju böja sig som kan bli ett litet problem.

Om du tycker att 16/10 är bra och vill fortsätta med det så ska jag tipsa om att jag har ca 2.7 m Tygon R3603 slang (genomskinlig) med just 16/10 dimension till salu här på Sweclockers marknad för 180 pix + frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Om du tycker att 16/10 är bra och vill fortsätta med det så ska jag tipsa om att jag har ca 2.7 m Tygon R3603 slang (genomskinlig) med just 16/10 dimension till salu här på Sweclockers marknad för 180 pix + frakt.

Bra deal men tyvärr så vill jag ha orange och EK nipplar och dom finns inte för 16/10 vad jag har hittat :/

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

tänkte återigen bara inflika hur viktigt de är å skölja ur kylarna ordentligt innan montage, i min första kylning körde jag kranvatten genom radiatorerna i typ en kvart men de räkte inte, när jag tömde systemet 2månader senare så fans de massor av metallspån i kylvätskan.

sen har jag en fråga, hur mycke skiljer de i temp mellan ett budget cpublock för typ 300kr å ett kvalitetsblock för 700kr?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk

någon grad oftast men kolla även hur blocket påverkar flödet i loopen om din pump inte är särskilt kraftig

Visa signatur

Simlärare