Permalänk
Medlem

Hjälp med val utav ADSL lev.

Hejsan,

Är så att vi ska flytta ifrån vårt fiber hus till annat hus.
Har kikat lite på vad jag kan få, enligt BBB så kan dom leverera 24Mbit.

Vi är lite intresserad utav både tele,adsl och tv i ett paket.
Är det något som påverkar ping etc mycket?
Jag spelar endel och vill helst inte att pingen skall skena iväg bara för att vi kollar på tv samtidigt.

Alla tipps anses som bra, priserna spelar mindre roll.
Är ute efter en leverantör som är stabil (om nu adsl kan vara det)

Tacksam för svar // Runsy

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Skrivet av Runsy:

Hejsan,

Är så att vi ska flytta ifrån vårt fiber hus till annat hus.
Har kikat lite på vad jag kan få, enligt BBB så kan dom leverera 24Mbit.

Vi är lite intresserad utav både tele,adsl och tv i ett paket.
Är det något som påverkar ping etc mycket?
Jag spelar endel och vill helst inte att pingen skall skena iväg bara för att vi kollar på tv samtidigt.

Alla tipps anses som bra, priserna spelar mindre roll.
Är ute efter en leverantör som är stabil (om nu adsl kan vara det)

Tacksam för svar // Runsy

Du får alltid kolla det fin stilta. Men tv via bredbandet brukar oftast få en felrättning på uppkoppling .detta pga tvn kräver en stabilare ping (sämre ping i det här fallet) Telia's digital tv på ADSL gör bl.a detta. Mina föräldrar använder Telias digital tv och där fungerar det väldigt bra (typ hela min släkt är telianer ) Det jag diggar med deras tv är att dom har fett många play tjänster man kan uttnytja. så slipper man reklamen och tanka ner olagliga filer också. Finns alltid något att tytta på där.

Permalänk
Medlem

Så du förespråkar telias tjänster med tv och adsl om jag inte missförstår dig?

Kollade hos telia nu, kan bara få 8Mbit ifrån dom, BBB kan jag få 24mbit ifrån.
Tror nog att jag bara kör på adsl och sedan kör tv via boxer eller dylikt.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Skrivet av Runsy:

Så du förespråkar telias tjänster med tv och adsl om jag inte missförstår dig?

Kollade hos telia nu, kan bara få 8Mbit ifrån dom, BBB kan jag få 24mbit ifrån.
Tror nog att jag bara kör på adsl och sedan kör tv via boxer eller dylikt.

aaha sweet! Låter som en bra deal. Bbb är desutom billigare :-]

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Runsy:

Hejsan,

Är så att vi ska flytta ifrån vårt fiber hus till annat hus.
Har kikat lite på vad jag kan få, enligt BBB så kan dom leverera 24Mbit.

Vi är lite intresserad utav både tele,adsl och tv i ett paket.
Är det något som påverkar ping etc mycket?
Jag spelar endel och vill helst inte att pingen skall skena iväg bara för att vi kollar på tv samtidigt.

Alla tipps anses som bra, priserna spelar mindre roll.
Är ute efter en leverantör som är stabil (om nu adsl kan vara det)

Tacksam för svar // Runsy

Mjo men kan BBB verkiligen skicka iväg upp till 24MBits? Tv ökar pingen på linan så det är la sådär för spelandet. Jag ligger på stabil ping iallafall runt 35ms till ping.sunet.se. Med Telias triple och bryggat Smart gateway.

Permalänk
Medlem

Kommer att ta TV via tex boxer, fler kanaler till ett billigare pris. Funderar skarpt på BBB då jag ringde och pratade med dom igår och dom var sjukt trevliga. Sådant väger mycket.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Runsy:

Kommer att ta TV via tex boxer, fler kanaler till ett billigare pris. Funderar skarpt på BBB då jag ringde och pratade med dom igår och dom var sjukt trevliga. Sådant väger mycket.

Jepp det är ju en bra lösning det också. Sedan så har jag aldrig träffat på någon elak försäljare. Verkar som om ni bor på gränsen till 12-24 MBit annars hade väl andra operatörer också kunnat erbjuda det. Eller är stationen inte uppgraderad runt om.. hmm. Det blir nog bra tillslut det här.

Permalänk
Medlem

Telia hade sina adsl portar i en annan station och kunde därför bara lova 8Mbit, BBB, Glocalnet hade tydligen portarna för adsl i närmaste stationen.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runsy:

Så du förespråkar telias tjänster med tv och adsl om jag inte missförstår dig?

Kollade hos telia nu, kan bara få 8Mbit ifrån dom, BBB kan jag få 24mbit ifrån.
Tror nog att jag bara kör på adsl och sedan kör tv via boxer eller dylikt.

Jag tror de bara säger det! BBB sa till oss en gång " "24 Mb/s Javisst!

egentligen kan de bara leverera 8 mbit...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Kör adsl så snabbt du får det och sätt upp en parabol för tvn jag har reliabel 8mbit och det funkar bra fast jag skulle ändå välja bbb 24. Rätt så stor skillnad i bandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Jo kommer nog att välja BBB, funkar det inte att spela på så kanske det är så att jag är för gammal för att spela endå

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runsy:

Så du förespråkar telias tjänster med tv och adsl om jag inte missförstår dig?

Kollade hos telia nu, kan bara få 8Mbit ifrån dom, BBB kan jag få 24mbit ifrån.
Tror nog att jag bara kör på adsl och sedan kör tv via boxer eller dylikt.

Min erfarenhet med BBB är att dem hade inga problem som helst att sälja mig en 24 mbit uppkoppling, men dem kunde aldrig komma i närheten av att leverera det... Vid några enstaka tillfällen har dem kommit upp till knappt hälften av denna hastighet. Jag förstår, det var tekniska begränsningar, avstånd till stationen, gamla kablar osv... Men det betyder inte att jag ska betala för någon fantasiprodukt/tjänst... Sedan har jag tillbringat ett antal timmar i samtal med deras kundtjänst i otaliga försök att fixa problemet. Jag tror att så gott som alla i kundtjänsten har gjort ett försök... När jag hade fått nog och accepterade mitt öde, samt såg en annan möjlighet eftersom dem drog fiber i huset där jag bor, då ville jag säga upp kontraktet pga att BBB inte kunde leverera det jag betalade för. Lätt var det inte, kan jag säga... Det tog månader att komma bort från eländet och idag, ca ett år senare, så får jag kräkreflexer när jag ser deras reklam om "Sveriges nöjdaste kunder"...

Kollade idag på deras sida vad dem kan erbjuda mig som mest på min adress, det står fortfarande 24 mbit, nu som då... Yeah right..

Du kanske har tur och kan få tillfredställande 24 mbits uppkopling, men håll koll på hastigheten, så att du får det du betalar för.

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem

Jo har pratat med dom som bor i huset nu, dom använder sig utav 24mbit Glocalnet och enligt dom så fungerar det bra.
Jag vill dock inte ha Glocalnet.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem

Förutom hastigheter skulle jag vilja säga att BBB har bäst support men ganska mycket driftstörningar. Telia har den stabilaste ADSL-uppkopplingen.

Oavsett vilken leverantör rekommenderar jag dig att köpa ett eget modem istället för att använda det medföljande. Kan varmt rekommendera http://www.inet.se/produkt/5400842/zyxel-prestige-660m-d1-dsl...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Har en bra Netgear router hemma, finns PPoE etc inbyggt om man vill använda sig utav det, så kommer i första hand att använda den innan jag köper något nytt

Så BBB(Telenor) har mycket störningar? aj låter mindre roligt, kanske borde köra med 8Mbit via Telia (skanova) då

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runsy:

Har en bra Netgear router hemma, finns PPoE etc inbyggt om man vill använda sig utav det, så kommer i första hand att använda den innan jag köper något nytt

Så BBB(Telenor) har mycket störningar? aj låter mindre roligt, kanske borde köra med 8Mbit via Telia (skanova) då

Ska inte säga att dom har "mycket" störningar. Men däremot när det väl är problem så tar det en evighet innan det åtgärdas. I regel 48h innan uppkopplingen är tillbaka - och då är det en generell driftstörning!

Dock är telesupporten bra hos BBB. De reggar allltid dit ärende och vid driftstörningar skickar de även SMS när störningen är åtgärdad.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Velar fram och tillbaka hela tiden nu.
Telia (lite slöare, men KANSKE lite stabilare)
BBB (snabbare men KANSKE mer krångel )

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16