Permalänk
Medlem

Vad skulle du uppgraderat?

Hejsan, låt oss ponera att ni besitter min nuvarande dator-rigg. Vad skulle ni uppgraderat/ändrat i den?
Anledningen till frågan är att jag fick ett rejält sug på att meka lite med den och någon ny komponent är ju alltid lika roligt!

Skärm: BenQ G2420HDBL 24"
Mus: Mionix Naos 5000
Tangentbord: QPAD MK-50

CPU: Intel core i5 2500k @ 4,5 GHZ
Kylning: Corsair Hydro H70
GPU: Zotac Gtx 680 2GB
MOBO: Asus Sabertooth p67 b3
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600 MHZ
SSD: OCZ Agility 3 120GB
HDD: 500GB - okänt märke.
PSU: Corsair AX 650W 80+ Gold
Chassi: SilverStone Raven RV02-E

Permalänk

Ett till gtx 680, fler fläktar om du inte fyllt chassit.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ett till gtx 680, fler fläktar om du inte fyllt chassit.

Fläktar har jag nog av, dock är det stock - har du tips på några bra? 120mm och 180mm.

Permalänk
Medlem

Åhnej, ser att jag råkat lägga tråden i bärbara datorer.. Någon vänlig admin/moderator som kan flytta den?

Permalänk
Medlem

Bättre kylning. H70 är lite i det minsta laget.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd

Installera ett redigt vattenkylningssystem, då har du att meka med!

Permalänk
Medlem

Skärm med högre upplösning 2560x1440 eller 2560x1600
SSDx2 så man kan koppla dom i raid

Då jag också blivit anti Mionix så hade jag lätt valt att köpa ny mus, till vad kan jag inte säga då det är en smaksak

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Bättre kylning. H70 är lite i det minsta laget.

Vad rekommenderar du? Har för mig att inet säger att H100 inte går in i mitt chassi.

Skrivet av Sim0nT:

Installera ett redigt vattenkylningssystem, då har du att meka med!

Nja, det är dock något jag inte kommer göra. Men tack för tipset ändå!

Permalänk
Medlem

Ljudkort och bra lurar?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Alltså datorn är bra och behöver inte upgraderas, däremot är skärmen dålig. Jag skulle köpa en IPS/120HZ skärm.
Kom ihåg att skärmen hänger med ett antal generationer grafikkort

Permalänk
Medlem

Skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Ljudkort och bra lurar?

Bra lurar har jag! 7.1 surround ljud. Ljudkort däremot, ska kika på något sådant!

Skrivet av Wully:

Alltså datorn är bra och behöver inte upgraderas, däremot är skärmen dålig. Jag skulle köpa en IPS/120HZ skärm.
Kom ihåg att skärmen hänger med ett antal generationer grafikkort

Vad är fördelarna med detta?

Skrivet av Ninjaflipp:

Skärmen.

Frågar som ovanstående, vad blir fördelarna?

Permalänk
Skrivet av jeppe3:

Fläktar har jag nog av, dock är det stock - har du tips på några bra? 120mm och 180mm.

Jag är mycket nöjd med mina cooler master sickle flow 120mm!
De bör dock kombineras med en fläktkontroller!
NZXT Sentry Mesh har jag och är otroligt nöjd!
180mm vet jag dock inte vilka, då jag har ett FD define r2, 4x140mm och 3x120 mm.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

ett till grafikkort eller en bättre skärm? skärm först om jag vore dig

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Din rigg ser nice ut redan nu!

Hade jag haft pengarna så hade det gått till ett till 680 och två till alt. 3 nya skärmar

Permalänk
Medlem

Två till likadana skärmar för nvidia surround, alternativt en 27" med 1440P upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Vad är fördelarna med detta?

Att ha en superdator med en dålig skärm är ju som att besitta enorm konst-talang och använda biltemas leksakspenslar. En skärm med ISP ger dig färger du inte trodde fanns och som inget grafikkort i världen kan ge dig ;).

Och jag skulle verkligen rekommendera ett ljudkort. Man vet inte vad man missar förrän man har testat.. men ljudet blir fylligare och... och.. bättre på alla vis Jag vill själv ha ett lite vassare ljudkort.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Att ha en superdator med en dålig skärm är ju som att besitta enorm konst-talang och använda biltemas leksakspenslar. En skärm med ISP ger dig färger du inte trodde fanns och som inget grafikkort i världen kan ge dig ;).

Och jag skulle verkligen rekommendera ett ljudkort. Man vet inte vad man missar förrän man har testat.. men ljudet blir fylligare och... och.. bättre på alla vis Jag vill själv ha ett lite vassare ljudkort.

Ska kika efter ny skärm då! Och om plånboken tillåter det slinker nog även ett ljudkort med i inköpslistan då det är något jag funderat på innan.

Edit: Du skulle inte kunna ge mig ett exempel på någon sådan skärm? Helst under 3000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Ska kika efter ny skärm då! Och om plånboken tillåter det slinker nog även ett ljudkort med i inköpslistan då det är något jag funderat på innan.

Skulle ju kunna tipsa om denna tråd. Handlar om koreanska skärmar som många här på forumet gillar. Har själv sneglat på en men fick bli en galaxy s3 istället då jag sumpade min andra mobil i vattnet. Men nästa månad alternativt månaden därpå ska jag nog ramla över en Catleap ska du se!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Hejsan, låt oss ponera att ni besitter min nuvarande dator-rigg. Vad skulle ni uppgraderat/ändrat i den?
Anledningen till frågan är att jag fick ett rejält sug på att meka lite med den och någon ny komponent är ju alltid lika roligt!

Skärm: BenQ G2420HDBL 24"
Mus: Mionix Naos 5000
Tangentbord: QPAD MK-50

CPU: Intel core i5 2500k @ 4,5 GHZ
Kylning: Corsair Hydro H70
GPU: Zotac Gtx 680 2GB
MOBO: Asus Sabertooth p67 b3
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600 MHZ
SSD: OCZ Agility 3 120GB
HDD: 500GB - okänt märke.
PSU: Corsair AX 650W 80+ Gold
Chassi: SilverStone Raven RV02-E

Följande kan vara intressanta att byta..
Ny CPU typ iyv bridge i7
Eventuellt fixa mer minne typ 32gb .. nu när minnena är fortfarande billiga.. shysst o köra virtuella maskiner på minnet..
Samt en ny skärm / TV .. led 40 tum dessa är rätt billiga idag.. så de e bara köra på en typ en Samsung UE40ES5500 med 3d stöd ..

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt ny skärm.

Kan jämföras med att gå på en bra konsert med riktigt dåliga platser. Visst är det väl trevligt det också men om du kan köpa en bättre plats och få en bättre upplevelse, varför inte?

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stw78:

Följande kan vara intressanta att byta..
Ny CPU typ iyv bridge i7
Eventuellt fixa mer minne typ 32gb .. nu när minnena är fortfarande billiga.. shysst o köra virtuella maskiner på minnet..
Samt en ny skärm / TV .. led 40 tum dessa är rätt billiga idag.. så de e bara köra på en typ en Samsung UE40ES5500 med 3d stöd ..

Vilka fördelar ser du med att uppgradera från en i5 2500k till en i7 3770k samt från 16GB ram till 32GB ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Vilka fördelar ser du med att uppgradera från en i5 2500k till en i7 3770k samt från 16GB ram till 32GB ram?

Precis som jag sa 32gb just för kunna köra Virtuella maskiner neh men de kanske är lite overkill men sköj sen ser man framåt så lär minnes priserna höjas.. och då kanske 32gb är mer eller mindre standar!

Hmm jadu i7 kanske inte är jätte skillnad men vill man ha bäst så köper man de vassaste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stw78:

Följande kan vara intressanta att byta..
Ny CPU typ iyv bridge i7
Eventuellt fixa mer minne typ 32gb .. nu när minnena är fortfarande billiga.. shysst o köra virtuella maskiner på minnet..
Samt en ny skärm / TV .. led 40 tum dessa är rätt billiga idag.. så de e bara köra på en typ en Samsung UE40ES5500 med 3d stöd ..

Njae.. ganska värdelösa byten enligt mig.
Sen så blir det lite svårt att lira med en 40" skärm..

Permalänk
Skrivet av stw78:

Följande kan vara intressanta att byta..
Ny CPU typ iyv bridge i7
Eventuellt fixa mer minne typ 32gb .. nu när minnena är fortfarande billiga.. shysst o köra virtuella maskiner på minnet..
Samt en ny skärm / TV .. led 40 tum dessa är rätt billiga idag.. så de e bara köra på en typ en Samsung UE40ES5500 med 3d stöd ..

Usch o spela på TV =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Njae.. ganska värdelösa byten enligt mig.
Sen så blir det lite svårt att lira med en 40" skärm..

Du frågade ju vad du kunde tänka dig byta ut! Jo de är stort med 40" kanske finns ju mindre .. alternativ köpa svindyr skärm med fet upplösning .. känns dock inte jätte lockande för mig.. 32" är faktiskt rätt lagom om man spelar spel faktiskt!!

Skrivet av Kraftcore:

Usch o spela på TV =/

Inget fel på de.. samma teknik som på de flesta dagens skärmar.. dock lite större o billigare.. beroende storlek!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Njae.. ganska värdelösa byten enligt mig.
Sen så blir det lite svårt att lira med en 40" skärm..

tycker du ska byta chassi till typ r4. då det är snyggare och det blir lite pillande.
annars är det en bättre skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Bra lurar har jag! 7.1 surround ljud. Ljudkort däremot, ska kika på något sådant!

Jag blev rätt nöjd med mitt, men om du har 7.1 ska du nog välja nåt annat. Finns en del att välja och vraka emellan. Upplevelsen jag hade när jag monterade in mitt var att det blev luftigare ljud. Upplevde mer rymd omkring mig.

Annars får jag nog hålla med de andra. Antingen köper du 120Hz-skärm om du vill uppleva det extra flytet, eller om du inte bryr dig om övergången från 60fps til 120fps, köp en IPS-skärm. Är riktigt nöjd med min Dell u2412M. Den är dessutom 16:10-format som jag upplever som rejält plus för datorarbete.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Hejsan, låt oss ponera att ni besitter min nuvarande dator-rigg. Vad skulle ni uppgraderat/ändrat i den?
Anledningen till frågan är att jag fick ett rejält sug på att meka lite med den och någon ny komponent är ju alltid lika roligt!

Skärm: BenQ G2420HDBL 24"
Mus: Mionix Naos 5000
Tangentbord: QPAD MK-50

CPU: Intel core i5 2500k @ 4,5 GHZ
Kylning: Corsair Hydro H70
GPU: Zotac Gtx 680 2GB
MOBO: Asus Sabertooth p67 b3
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600 MHZ
SSD: OCZ Agility 3 120GB
HDD: 500GB - okänt märke.
PSU: Corsair AX 650W 80+ Gold
Chassi: SilverStone Raven RV02-E

beror på hur mycket pengar du har! men men .. fixat ett Samsung 830/plextor M3 pro ssd kanske? OCZ agility 3 är skit har den do not like it one bit

om du kan eller vill fixa ett till grafikkort .. det är nog den enda uppgraderingen som jag tkr du borde fixa nu in worst case scenario om du är tålamodig vänta tills Intel 2013 släpps ut så kör ett nytt MB samt en liknande variant till 2500k som Ivys 3570k ! och ta en WDC green caviar HDD for gods sake dom låter ingenting och är perfekt för att förvara saker och ting!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

och btw fixa ett EVO 212 om du vill ha en bättre kylare! jag hade inte velat köra på H70 tbh! eller kör på Noctua http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/106019-noctua_cpu-kyl...

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.