Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Thermalright Silver arrow

Tjena ni kunniga!

Var lite impulsiv och bokade en thermalright silver arrow på Inet, och kom sedan på att fan det kanske blir lite trångt (läs mot minnen) efter att ha läst bla. CPU-kylartestet här på sweclockers där jag noterade att redaktionen här använde samma moderkort som jag har, ett Asus P8Z68-V Pro med 8 GB Corsair Vengeance LP, 1 600 MHz DDR3. Som jag fått fram efter lite googlande är dessa Corsair minnen 26.25mm höga, jämfört mot mina 30mm, (Kingston hyperX, 2x4GB).

Så min fråga är om någon här har erfarenhet från en montering av detta monster till kylare, gärna då med samma minnen som jag själv ?:) Försökte spana lite på bilderna från testet och det är ganska svårt att avgöra om det är något mellanrum mellan kylaren och minnesflänsarna?

/Neufar

Permalänk
Medlem

Kan väl bara konstatera att det fick plats. Så intresseklubben kan anteckna.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett liknande impulsköp för ett tag sedan (Thermalright Silverarrow SB-E), att försöka montera direkt i chassit är i stort sett helt omöjligt, särskilt när man ska börja montera fläktarna.

Är dock grymt nöjd med det, min Phenom II 1090T Black Edition @ 3.2 GHz ligger runt 32c i idle, har inte kollat så noga vad den ligger på i load, men det viktigaste är ljudvolymen mot stockkylaren, istället för 5200 rpm (!) i load som stockfläkten, så ligger den på 600-1000 rpm, vilket gör att den är nästan omöjlig att höra.

Lite off-topic kanske, men kanske kan hjälpa någon som tvekar på att köpa.

http://i.imgur.com/WcZDA.jpg

Permalänk
Medlem

Köpte med denna för ett tag sedan då jag var sugen på att överklocka min 1100T, den presterar grymmt. Har min i 4Ghz och ej över 60c. Notera dock att med fläktarna på så går det ej att stänga sidopanelen på NZXT H2. Detta är lite segt haha...

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk

Lite off topic men tror ni att en silver arrow SB-E går in i ett fractal r4. Det står att den ska stödja cpu kylare upp till 170 mm . Med upp till tror ni de menar 169mm ?

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Vill gärna kunna stänga sidoluckan ^^

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av MattEDattE:

Vill gärna kunna stänga sidoluckan ^^

Äh...lucka är overkill...bättre kylning utan!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av MattEDattE:

Lite off topic men tror ni att en silver arrow SB-E går in i ett fractal r4. Det står att den ska stödja cpu kylare upp till 170 mm . Med upp till tror ni de menar 169mm ?

Antagligen, annars får du skära av bitumen en aning.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MattEDattE:

Lite off topic men tror ni att en silver arrow SB-E går in i ett fractal r4. Det står att den ska stödja cpu kylare upp till 170 mm . Med upp till tror ni de menar 169mm ?

Eftersom att den går in i min R3:a så kommer den garanterat passa i en R4:a.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Eftersom att den går in i min R3:a så kommer den garanterat passa i en R4:a.

Okej då vet jag det. tack

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Äh...lucka är overkill...bättre kylning utan!

Har jag min sidolucka borta stiger tempen några grader överallt i datorn... Så kan inte hålla med att de stämmer..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chev:

Har jag min sidolucka borta stiger tempen några grader överallt i datorn... Så kan inte hålla med att de stämmer..

Precis. Dagens chassi är tillämpade så att det ska bli ett så bra luftflöde genom datorn som möjligt.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Eftersom att den går in i min R3:a så kommer den garanterat passa i en R4:a.

Men när man läser på tex Inet så står det att silver arrow SB-E är 170 mm hög. Men också att r3:an bara stödjer upp till 165 mm hög cpu kylare medans r4:an stödjer 170 mm så hur går det ihop har du tryckt dit sidopanelen med våld ? xD

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MattEDattE:

Men när man läser på tex Inet så står det att silver arrow SB-E är 170 mm hög. Men också att r3:an bara stödjer upp till 165 mm hög cpu kylare medans r4:an stödjer 170 mm så hur går det ihop har du tryckt dit sidopanelen med våld ? xD

Jag vet.. Var extremt orolig när jag köpte den med tanke på vad som stod i specifikationerna. Den gick i alla fall in utan några problem (dvs att inget våld behövdes) och sidopanelen bucklades ej. Du kan få bildbevis om du inte tror mig.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Jag vet.. Var extremt orolig när jag köpte den med tanke på vad som stod i specifikationerna. Den gick i alla fall in utan några problem (dvs att inget våld behövdes) och sidopanelen bucklades ej. Du kan få bildbevis om du inte tror mig.

Okej vad bra då får det bli en sådan. kör med intel stock just nu, den låter som fan och processorn går upp i runt 75 vid vanligt spelande. tror komplett failade med kylpastan när de monterade den ^^. men ah en bild skulle varit nice så man får sig ett perspektiv.

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Precis. Dagens chassi är tillämpade så att det ska bli ett så bra luftflöde genom datorn som möjligt.

Äh...en riktig entusiast har aldrig sidopanel....:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fidel Castro:

Äh...en riktig entusiast har aldrig sidopanel....:)

Om man ofta byter delar, har vattenkylning och ej är rädd för en dammig dator, då ska man köra utan chassiplåt.

Permalänk
Entusiast

Har aldrig vart missnöjd med nån av alla eftermarknadskylare jag köpt. Scythe Infinity, Zerotherm Nirvana 120, Corsair H50, Scythe Big Shuriken II... men ingen har vart så bra som min nuvarande (SB-E). Kyler otroligt bra och är näst intill ljudlös...

Får du plats med denna kylare eller den "normala"... tveka inte. Den är underbar

Permalänk

Det är inga problem alls, det som kan ta i är fläkten, men den kan du bara flytta upp lite då, inga konstigheter alls. Kör också min på ett P8Z68-V PRO/GEN3

Fö. en grym kylare, fläktarna är bland dom bästa som jag har stött på.