Det största felet med DayZ

Permalänk
Medlem

Det största felet med DayZ

Helt ärligt, spelat DayZ i några dagar nu och gillar spelet allmänt men en sak stör mig något otroligt mycket, respawnen i tälten, det tar bort resursbristen som enligt mig är det spelet går ut på till stor del och gör det till en sniper shooting feast utan några som helst konsekvenser.

Efter att skaffat 1-2 tält och hittat 2-3 andras så blir en respawn bara en irriterande laddningstid och en spring runda till närmaste tält sedan har man camo suit, military backpack, NV, karta, kompass, mat, vatten och både ett automatvapen och ett sniper rifle m.m.

Antar det inte finns något server kluster som kör utan tent gear respawn?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Helt ärligt, spelat DayZ i några dagar nu och gillar spelet allmänt men en sak stör mig något otroligt mycket, respawnen i tälten, det tar bort resursbristen som enligt mig är det spelet går ut på till stor del och gör det till en sniper shooting feast utan några som helst konsekvenser.

Efter att skaffat 1-2 tält och hittat 2-3 andras så blir en respawn bara en irriterande laddningstid och en spring runda till närmaste tält sedan har man camo suit, military backpack, NV, karta, kompass, mat, vatten och både ett automatvapen och ett sniper rifle m.m.

Antar det inte finns något server kluster som kör utan tent gear respawn?

Jag måste säga att jag tycker det är bra. Du lagrar ju trots allt items som du själv har jobbat för att få tag i och dessutom så är risken för att någon kommer och länsar/tar sönder tältet rätt så stor.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Jag måste säga att jag tycker det är bra. Du lagrar ju trots allt items som du själv har jobbat för att få tag i och dessutom så är risken för att någon kommer och länsar/tar sönder tältet rätt så stor.

Kan inget annat än att hålla med.

Visa signatur

poniponiponi

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Jag måste säga att jag tycker det är bra. Du lagrar ju trots allt items som du själv har jobbat för att få tag i och dessutom så är risken för att någon kommer och länsar/tar sönder tältet rätt så stor.

Håller helt o hållet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Helt ärligt, spelat DayZ i några dagar nu och gillar spelet allmänt men en sak stör mig något otroligt mycket, respawnen i tälten, det tar bort resursbristen som enligt mig är det spelet går ut på till stor del och gör det till en sniper shooting feast utan några som helst konsekvenser.

Efter att skaffat 1-2 tält och hittat 2-3 andras så blir en respawn bara en irriterande laddningstid och en spring runda till närmaste tält sedan har man camo suit, military backpack, NV, karta, kompass, mat, vatten och både ett automatvapen och ett sniper rifle m.m.

Antar det inte finns något server kluster som kör utan tent gear respawn?

Det är så att det är en bugg i senaste versionen (1.7.2.5) som detta beror på, items i tälten ska fungera som alla andra items. Forstätt spela på bara o vänta på nästa patch

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Jag måste säga att jag tycker det är bra. Du lagrar ju trots allt items som du själv har jobbat för att få tag i och dessutom så är risken för att någon kommer och länsar/tar sönder tältet rätt så stor.

Sant fast det ger dig auto dupe på allt du har och sedan behöver du aldrig mer leta efter något och aldrig mer, varje server restart får du nya mag, nya vapen osv och det gäller på alla tält och alla kan ta från dem.
Rare och very rare gäller bara tills du hittat ett tält eller två, efter det försvinner ju helt värdet av att ge dig in i stora städer annat än att skjuta folk som inte kommit så långt att de fått tält och själva aldrig behöver jobba för det om de dör?
Du minskar ju även förlusten av att faktiskt dö? vad spelar det för roll om du kan gå till ett tält och plocka upp exakt samma gear 5min senare?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant:

Det är så att det är en bugg i senaste versionen (1.7.2.5) som detta beror på, items i tälten ska fungera som alla andra items. Forstätt spela på bara o vänta på nästa patch

Jaha så de ska inte respawna items man lägger in i dem?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant:

Det är så att det är en bugg i senaste versionen (1.7.2.5) som detta beror på, items i tälten ska fungera som alla andra items. Forstätt spela på bara o vänta på nästa patch

Det har varit en bugg länge. Att duplicera items i tält har gjort att det råder inflation på många bra saker som NV-goggles, rangefinders och så vidare. Extremt tråkigt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Största felet med DayZ är att det saknar innehåll, det krävs ingenting för att överleva mer än att hålla inne W.
Har ännu inte dött av en zombie bara spelare och största anledningen att spelare dödar andra spelare är att det inte finns någonting att göra.

Fixa dupe och hacks och sen fokusera på att lägga till meningsfulla mål för spelare att försöka nå.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Coca:

Största felet med DayZ är att det saknar innehåll, det krävs ingenting för att överleva mer än att hålla inne W.
Har ännu inte dött av en zombie bara spelare och största anledningen att spelare dödar andra spelare är att det inte finns någonting att göra.

Fixa dupe och hacks och sen fokusera på att lägga till meningsfulla mål för spelare att försöka nå.

Jag tycker inte att alla spel behöver ha ett mål. Man ska skapa sina egna. När man känner att man inte har något att göra så kan du hitta ett nytt spel att spela helt enkelt. Det är det jag gillar till exempel med Minecraft, jag bestämmer själv vad jag vill göra när jag börjar, när jag är färdig med det är jag färdig.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

hur är det om man kör över ett tält och det sen blir server restart? Står tältet fortfarande?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

ALL THA PONIES AGREEE.

Hur som helst, jag håller med TS att tälten inte fungerar särskilt bra.
Resursbrist är nästan vad spelet går ut på.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jaha så de ska inte respawna items man lägger in i dem?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Det har varit en bugg länge. Att duplicera items i tält har gjort att det råder inflation på många bra saker som NV-goggles, rangefinders och så vidare. Extremt tråkigt enligt mig.

Inte den buggen jag menar i alla fall. Läs här: http://dayzmod.com/forum/index.php?/topic/68181-1725-tents-an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant:

Ah nice, hoppas det fixas snarast då

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Att man ständigt springer på någon bugg

Men man ska inte klaga för det är ju alpha.

Permalänk
Medlem

Ur ren rpg synpunkt så borde juh tälten kanske tas bort. Jag menar om du dör och respawnar skall ju det i princip innebära att du är en ny karaktär, inte sant?
Hur kan denna nya karaktär känna till vart den dödas tält är?

Sen håller jag personligen med om att det saknas innehåll, jag är ingen live'are jag behöver mer än min egen fantasi för att ha kul. Varför kastar ungdomar i malmö sten på brandkåren? jo för att det finns för lite för dom att göra. Varför är DayZ en glorifierad pvp shooter? jo för att det finns för lite att göra.

Jag gillar modden, missförstå mig inte, Men att man ska fantisera ihop 50% av upplevelsen tror iaf inte jag kommer hålla när spelet går standalone och måste generera inkomst.

Jag har på känn att så inte kommer va fallet heller, och majoriteten av oss kommer gilla spelet medans en minoritet kommer gnälla att spelet skulle varit som modden är nu.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

ja nu för tillfället så är ju sakerna i tälten oändliga.

men när det funkar som det är menat så ha du ju kämpat för varenda föremål som finns däri.
och då är det ju helt ok att du har ett ställe att gå till efter att du dött.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Tänkte bara be om ursäkt, men tror faktiskt att jag har missuppfattat tråden totalt. Jag trodde bara det handlade om att items du lagt in i tältet är kvar när du dött och återupplivas, men det handlar egentligen om att items dupliceras, ellerhur?

Det kan jag bara hålla med dig om att det är ett av de större felen i DayZ, men som folk sagt så är detta en bugg och kommer förhoppningsvis försvinna så småningom.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Dupliceras alla items? Det hade jag ingen aning om Hur går det till?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Dupliceras alla items? Det hade jag ingen aning om Hur går det till?

Tält och fordon du kan lägga in saker i och spara kan dupa saker, om du lägger in massa saker i ett tält sedan sparar det så kommer det vid varje restart ha samma items som du la in när du sparade även om du plockat ut allt, iom att servrar startar om några ggr per dag av olika anledningar så är tältet nästan alltid fullt med saker vilket gör att har du väl fått tag på ett t.ex. automatvapen och en alice eller bättre och sparat dem där så dör du och förlorar allt så springer du bara tillbaka och vips har du full gear igen utan att ens behöva gå in i en stad eller annat.
Iom att du även kan ta ur andras tält och dupa samma saker igen finns det en oändlig tillgång till det, har du två tält kan du teoretiskt öka alla saker exponentiellt med varje restart osv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Spara alltid tältet efter du tagit ut sakerna, så ska dem inte vara kvar.
Sen vet jag inte hur det är i nyaste versionen, men i den förra så fungerade det om man sparar tältet efter man tagit ut sakerna.

Detta tycker jag inte är det sämsta med dayz, det tråkiga är att när man spenderat 300 timmar som jag gjort så finns det inget end game. End game är lite som du säger, man dödar andra hela tiden vid typ flygfältet.

Tycker det är trist att du lär ut andra hur man dupar saker dock, det get inget bra till spelet alls och att du lär ut "de största felet" är i min mening lite groteskt.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Jaha så de ska inte respawna items man lägger in i dem?

Lol, självklart inte, tanken är att det ska funka som ett riktigt tält, lägg något i det och det stannar kvar, ta ut något och det är borta. Problemet är att saker stannar i tälten efter server restart bara gör det om man sparar tälten, och då är det senaste sparning som gäller, inte hur tältet såg ut när servern restartar, och alltså kommer saker tillbaka om man sparat dem och sen tar ut dem. Är snarare en exploit än en funktion.

Skrivet av Callema:

Att man ständigt springer på någon bugg

Men man ska inte klaga för det är ju alpha.

Beta*

Skrivet av luddev:

Ur ren rpg synpunkt så borde juh tälten kanske tas bort. Jag menar om du dör och respawnar skall ju det i princip innebära att du är en ny karaktär, inte sant?
Hur kan denna nya karaktär känna till vart den dödas tält är?

Precis på samma sätt som att du inte förlorar erfarenheten du får av att spela så förlorar man inte heller all kunskap om saker man själv har gjort, att ta bort tälten skulle vara en kass lösning. Situationen att karaktärer styrs av någon "högre makt" som inte kan dödas, utan bara går över till nästa karaktär när den första dör är inte direkt naturtrogen, och för att få detta att funka i ett spel måste man avvika från verkligheten till viss del.

Ska man klaga på realismen så klaga hellre på ben som bryts i dörrar eller av att man får en snyting av en döing, att man kan springa runt med blod sprutande ur nacken, eller att man klarar sig utmärkt på 5 dl blod, bara att man somnar till och från. Att fordon kan slå volter av att köras över broar eller att en buss klarar att köra ner en stor tall men kan inte rubba ett 2 meter högt äppelträd, eller kanske det allra värsta; Benbrott lagas med hjälp av smärtstillande. Alla vet ju att om man inte känner smärtan så står allt rätt till, ett brutet ben funkar ju bra så länge det är bedövat, och en spruta morfin räcker ju i all evighet. Spelet är inte identiskt med verkligheten, och att ta bort tälten skulle nog vara det sista jag skulle vilja göra för att ta ytterligare ett steg mot realismen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Ferrat:

Helt ärligt, spelat DayZ i några dagar nu och gillar spelet allmänt men en sak stör mig något otroligt mycket, respawnen i tälten, det tar bort resursbristen som enligt mig är det spelet går ut på till stor del och gör det till en sniper shooting feast utan några som helst konsekvenser.

Efter att skaffat 1-2 tält och hittat 2-3 andras så blir en respawn bara en irriterande laddningstid och en spring runda till närmaste tält sedan har man camo suit, military backpack, NV, karta, kompass, mat, vatten och både ett automatvapen och ett sniper rifle m.m.

Antar det inte finns något server kluster som kör utan tent gear respawn?

Vad tur att spelet fortfarande är i Alpha och att det största felet är en bugg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tält och fordon du kan lägga in saker i och spara kan dupa saker, om du lägger in massa saker i ett tält sedan sparar det så kommer det vid varje restart ha samma items som du la in när du sparade även om du plockat ut allt, iom att servrar startar om några ggr per dag av olika anledningar så är tältet nästan alltid fullt med saker vilket gör att har du väl fått tag på ett t.ex. automatvapen och en alice eller bättre och sparat dem där så dör du och förlorar allt så springer du bara tillbaka och vips har du full gear igen utan att ens behöva gå in i en stad eller annat.
Iom att du även kan ta ur andras tält och dupa samma saker igen finns det en oändlig tillgång till det, har du två tält kan du teoretiskt öka alla saker exponentiellt med varje restart osv.

Det var som tusan. Inte en liten exploit det där inte!

Skrivet av Lasergurka:

Sen när då?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Det var som tusan. Inte en liten exploit det där inte!

Sen när då?

Sen de valde att börja kalla de beta antar jag, vet inte exakt när det var.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Enligt mig är det största felet med Day-Z att det är så fult! Fatta om dom använt CryEngine eller nåt liknande istället, skulle vara guds spel!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

hur är det om man kör över ett tält och det sen blir server restart? Står tältet fortfarande?

Yep tältet ställer sig upp igen vid restart.

Och jag tycker det verkligen inte ska vara som det är nu! sjukt tråkigt, man dör, man tar sig till tält man vet om eller sitt egna och får fullt gear.
När man dör ska man vara på ruta ett och hitta allt igen, de är en del av spelet. Tält ska självklart existera men de ska inte vara som de är nu, det är också samma sak med loot i fordon.
Sen nya saker man hittar som man vill ha kan man inte spara för allt är buggat så man måste bära runt på det som man kanske inte äns vill eller kan vid det tillfället så man måste lämnat.

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Sen de valde att börja kalla de beta antar jag, vet inte exakt när det var.

Står fortfarande Alpha på deras hemsida dock "download (alpha version) 1.7.2.5"

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Sen de valde att börja kalla de beta antar jag, vet inte exakt när det var.

http://www.dayzmod.com/

Alpha enligt officiella sidan
Det DayZ vi spelar just nu lär aldrig komma förbi alpha-stadiet då dom redan börjat jobba på en stand alone version av moden.

Visa signatur

#framtiden