Problem med tre skärmar (ljud och bild)

Permalänk
Medlem

Problem med tre skärmar (ljud och bild)

Jag har problem med att få saker och ting som jag vill ha det:

Jag har idag två 4890 med 2x2 DVI-ingångar. Dessa är kopplade till två datorskärmar. Nu vill jag ansluta en TV-apparat till denna uppsättning. Det vill säga, jag vill kunna ha extended desktop på alla tre och kunna flytta mellan VLC Player för att kunna se film på valfri skärm (eller snarare köra XBMC på TV:n).

Jag har inte lyckats få bild på fler än två skärmar samtidigt, oavsett hur jag kopplar? Måste jag köra ena skärmen via displayport (om det ens stöds?)?

Det andra problemet är att jag inte får ljud på TV:n, när jag kör HDMI-kabel (med DVI-adapter till grafikkortet). Hur löser jag det?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

vardera kort kan bara lämna två ut signaler, så du måste koppla 2+1 (tex. två datorskärmar på det ena och tv på det andra). Sedan så lämnar inte dvi porten ljud, så det måste du hämta någon annanstans, om du drar en extra kabel, eller om det finns kablar med dvi och ljud av något slag i ena änden och hdmi i andra.

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat två skärmar på ena och TV:n på andra, men datorn vill bara känna igen två skärmar åt gången.

Jag får ljud i skärmens högtalare, när jag kopplar HDMI med (DVI-adapter). Jag vill också minnas att jag fick ljud i TV:n när jag testade med en annan DVI-adapter (köpt från Ebay och ej fullt fungerande). Kan lösningen vara att köpa en riktig DVI-adapter? Exempelvis denna:
http://www.dustinhome.se/product/5010135637/deltaco-adapter-h...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Jag har ett liknande problem, jag har ett 7970 kort och har 2 vanliga skärmar och en tv. Men går bara att köra 2 åt gången så vill jag titta på tvn så måste jag inaktivera min ena skärm. Förlåt att jag lånar din tråd lite dyll!

Permalänk
Medlem

Lösningen var att inaktivera crossifre, så får jag bild på alla tre. Och nu har jag fått igång ljudet också.

Krabban: Ingen fara, hoppas du får svar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1