Permalänk
Medlem

Upplösning billiga plasmor..

Hej, vad är grejen med att många billiga plasma-tv´s endast har upplösningen 1024x768 (XGA) ? Är det ett problem?

/ Naess

Permalänk
Medlem

Förutsätter att "grejen" är att de lågupplösta panelerna är billigare att producera.

Om frågan är hur det kommer sig att de billiga lågupplösta plasmorna oftast(?) har paneler som är just 1024x768 istället för 1280x720 (eller 1366x768 som är ett annat vanligt alternativ) så känner jag inte till bakgrunden.
De är ju rent fysiskt 16:9, så det är ju en lite udda grej att ha pixeldimensioner som är 4:3.

I slutänden är det väl som vanligt hur stor TVn är rent fysiskt i kombination med hur nära du sitter som avgör hur mycket det märks. Jag skulle ju föreslå något med 1920x1080.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara ett problem om du ska koppla in en dator.

Permalänk
Medlem

Ska du koppla in i datorn så är det faktiskt riktigt dåligt, jag har testat och nej det blir inte så bra om du ska surfa runt, kolla skrivbordet osv. Ska du ha tv'n som tv dock och se tv och film (även via datorn) spelar det dock ingen roll. Plasmor är dessutom mer förlåtande mot låg upplösning så även om du ska spela upp dåligt rippade filmer och tv serier blir det helt ok.

För full hd filer skuller dock en bättre tv vart på plats men det beror ju helt på vad man nyttjar för filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förutsätter att "grejen" är att de lågupplösta panelerna är billigare att producera.

Om frågan är hur det kommer sig att de billiga lågupplösta plasmorna oftast(?) har paneler som är just 1024x768 istället för 1280x720 (eller 1366x768 som är ett annat vanligt alternativ) så känner jag inte till bakgrunden.
De är ju rent fysiskt 16:9, så det är ju en lite udda grej att ha pixeldimensioner som är 4:3.

I slutänden är det väl som vanligt hur stor TVn är rent fysiskt i kombination med hur nära du sitter som avgör hur mycket det märks. Jag skulle ju föreslå något med 1920x1080.

Orsaken är att pixlarna på plasmor är ovala i formen vilket gör att det vid den upplösningen och 16:9 format blir okej. Men idag hittar man ju fullHD paneler för 4k utan problem. Alternativt kanske man kan fynda begagnade LCD (äldre plasmor vetifan hur det är) då folk tokuppgraderar hela tiden. Särskilt nu som alla Måste ha 3D för det är ju så "Inne".

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Tack alla! Utan att lyckas formulera en konkret fråga fick jag svar på det jag undrade

Permalänk
Medlem

I dagläget är det ju ingen direkt ide att handla en plama med mindre än fullhd då det inte skiljer speciellt mycket i pris mellan dom.
Det skiljer ju mer mellan dom billiga och dyrare fullhd serierna än cad det gör mellan dom billiga fullhd och ej fullhd.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte min 51-tums Full HD-plasma för 5k.

Skickades från m.sweclockers.com