Söker ett RIKTIGT Horror spel

Permalänk

Söker ett RIKTIGT Horror spel

har länge letat efter ett riktigt läskigt och otäckt skräck spel, utan att lyckats. Det som jag helst skulle vilja hitta är ett spel där man har en pistol med begränsad ammo och en ficklampa, där det är helt svart runt omkring än förutom ca 3m framåt ditt man riktar ficklampan.

Finns det något liknande spel där ut? gärna ett lite nyare så att inte sämre grafik förstör känslan.,

Edit: Tack för alla snabba svara, kanske skulle sagt från början att jag har spelat igenom amnesia och dead space 1

Permalänk
Medlem

Testa Alan Wake. Det föll mig verkligen i smaken! Inte riktigt som du beskrev men väldigt otäckt spel hehe fått några rysningar.

Annars finns ju Slender.

EDIT: Alan Wake ligger ute för 7 euro nu på steam - sista dagen idag tror jag.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Amnesia : The Dark Sescent som ovanstående skrev, sen kan du ju testa slender ^^

Permalänk
Medlem

Låter som om du är ute efter Silent hill eller Resident evil (de första spelen).
Annars kanske dead space är något?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Nya amnesia verkar ju sjukt "roligt", vet dock inte om det kommit ut än.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med föregående posters, Amnesia är sjukt läbbigt. Jag vågade inte ens spela igenom demot

Dock verkade det inte vara så mycket skjuta det lilla jag spelade.

Permalänk

SCP – Containment Breach ska vara rätt läskigt har jag hört.

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4.5 Ghz | MB: MSI P67A-GD55 | GPU: R9 280X | RAM: 20GB (2x8GB + 2x2GB) Corsair XMS3 DDR3 | Lagring: SSD Crucial m4 64GB | 6TB HDD | PSU: Fractal Design Tesla 650W

Permalänk
Medlem

Condemned criminal orgins skulle passa dig perfekt!

Permalänk
Medlem

Alan Wake!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kan bara hålla med föregående posters, Amnesia är sjukt läbbigt. Jag vågade inte ens spela igenom demot

Dock verkade det inte vara så mycket skjuta det lilla jag spelade.

Grejen är ju den att du inte har något vapen, bara flashlight

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kan bara hålla med föregående posters, Amnesia är sjukt läbbigt. Jag vågade inte ens spela igenom demot

Dock verkade det inte vara så mycket skjuta det lilla jag spelade.

Amnesia är inget skjutspel.

Amnesia går ut på att gömma dig osv. Mycket psykologiskt utmattande atmosfär. Spelet tog mig dock bara ca 6 timmar att spela ut men som tur är finns det oändligt med custom maps där vissa till och med är bättre än originalmapen.

Räkna inte med jumpscares i detta spel utan snarare konstant rädsla för vad som finns bakom nästa hörn.. Kom dessutom ihåg den gyllene regeln i amnesia, vänd dig inte om.

Permalänk
Medlem

Amnesia och Slender. Riktigt äckliga spel, man får verkligen känslan av att vara iaktagen och jagad nästan hela tiden.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför folk tycker Slender är läskigt, då det inte händer något alls i spelet. Även om du tittar på fjollan som följer efter dig. Inte läskig för fem öre. Och galet dålig design på alltihop.

"Blood" i jämförelse, är läskigt... och det är inte ett läskigt spel.

Spela Amnesia eller Penumbra.

Permalänk
Medlem

Alan Wake har just nu 75% rea på Steam. Erbjudandet försvinner om 25 minuter så om du vill köpa det får du göra det snabbt!!

Permalänk
Medlem

Alan Wake är lite för mkt grind en bit in i spelet enligt mig och grafiken gör mig lite snurrig i huvudet (spelar väldigt mycket och händer aldrig annars). Storyn är dock bra enl mig :)!

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset om Alan Wake 75:- för Franchisepaketet måste vara ett kap...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fatal Frame 1-2 (Project Zero i EU), där har man en ficklampa och kamera som vapen och ska fota spöken, relativt svårt är det med.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

DayZ haha xD

totalt kolsvart med ficklampa och pistol och lite ammo om du har tur + massa zombieeees

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Might be right up your alley...

Permalänk
Medlem

F.E.A.R Serien, visst bara 1an som är vettig dock storyn är trevlig. Och lite skrämmande ^^
Condemned som någon nämnde
Amnesia
Dead Space

Finns någon Half Life 2 mod som är riktigt läskig med, påminner väldigt mycket om FEAR, välgjord. Ska försöka se om jag hittar namnet'
Half Life 2 med Nightmare House 2 modden

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kr0owe:

Fatal Frame 1-2 (Project Zero i EU), där har man en ficklampa och kamera som vapen och ska fota spöken, relativt svårt är det med.

Finns dock bara på PS2 och Xbox

Skrivet av Heineken89:

F.E.A.R Serien, visst bara 1an som är vettig dock storyn är trevlig. Och lite skrämmande ^^
Condemned som någon nämnde
Amnesia
Dead Space

Finns någon Half Life 2 mod som är riktigt läskig med, påminner väldigt mycket om FEAR, välgjord. Ska försöka se om jag hittar namnet'
Half Life 2 med Nightmare House 2 modden

F.E.A.R läskigt?! ...not

Permalänk
Medlem

Cry of Fear, en modd till Half-life 1.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem

Ja älskade Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
Så skönt på nått sätt, bra ljud musik allt.
Och lite som du säger, ficklampa, ont om ammo. Till och med inga vapen iblant
Det är lite äldre, men fortfarande väldigt bra tycker jag.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Finns dock bara på PS2 och Xbox

F.E.A.R läskigt?! ...not

Jag var ganska rädd efter 2an. Alma är läskig
Gillade inte de där ryggradslösa monstrena heller

Dom gjorde så att jag skrek rakt ut för första gången någonsin
och då har jag sett en del skräckfilmer innan utan att ha gapat

Permalänk

Dead Space 2 har rätt påfrestande jumpscares.
Annars är ju Amnesia givet.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Finns dock bara på PS2 och Xbox

F.E.A.R läskigt?! ...not

Ah ok.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Ja älskade Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

Underbart spel fast att det förekom rätt mycket buggar.. (kan minnas fel dock).
Men detta rekommenderas verkligen! På med hörlurar med hög volym i ett kolsvart rum.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Doom 3 med bra ljudkort.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |