Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Du skall helst koppla det i chassit men det borde vara ganska säkert om du ser till att du tari en olackerad del av chassit innan du börjar fippla med komponenterna. Annars finns det alltid en risk att du, elementet och komponenterna har en annan laddning än chassit.

Och som sagts tidigare, det är med dagens kompoinenter en liten risk att få ESD-skador. Men det är likväl en risk som är onödig att ta om man ser till vad ett armband kostar.

Okej tack men element brukar ha samma laddning väl? och sen om man sätter den i väggutaget på de jordade sakerna det går la också bra?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte ha läst det du länkade till eller så har du inte förstått vad det står.
Det står inte att det ger personskydd utan skyddar mot esd.

Sluta med okunniga påståenden om personskydd !

Har du läst det själv?

Citat:

The wrist strap is usually worn on the nondominant hand (the left wrist for a right-handed person). It is connected to ground through a coiled retractable cable and 1 megohm resistor, which allows high-voltage charges to leak through but prevents a shock hazard when working with low-voltage parts.

Permalänk
Medlem

Citat:
"The wrist strap is usually worn on the nondominant hand (the left wrist for a right-handed person). It is connected to ground through a coiled retractable cable and 1 megohm resistor, which allows high-voltage charges to leak through but prevents a shock hazard when working with low-voltage parts."

"Shock hazard" avser nog risken för komponenterna.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Citat:
"The wrist strap is usually worn on the nondominant hand (the left wrist for a right-handed person). It is connected to ground through a coiled retractable cable and 1 megohm resistor, which allows high-voltage charges to leak through but prevents a shock hazard when working with low-voltage parts."

"Shock hazard" avser nog risken för komponenterna.

Fo3

Uttrycket Shock hazard används inte om ESD, det är en risk för personskada genom elchock.

Meningsuppbyggnaden visar dessutom tydligt att det är den betydelsen som gäller. jfr: Armbandet släpper igenom elektrostatiska laddningar men innebär ingen [ökad] risk för elchock(som ju är fallet vid jordning utan resistor)

Wikipedia är väl inte den bästa källan, menmen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dagbro:

Uttrycket Shock hazard används inte om ESD, det är en risk för personskada genom elchock.

Meningsuppbyggnaden visar dessutom tydligt att det är den betydelsen som gäller. jfr: Armbandet släpper igenom elektrostatiska laddningar men innebär ingen [ökad] risk för elchock(som ju är fallet vid jordning utan resistor)

Wikipedia är väl inte den bästa källan, menmen.

Nu motsäger du tidigare inlägg där du pratat om förbättrat personskydd som en primär egenskap, ett esd skydd innebär ingen ökad risk för personskada, det är sant och tekniskt riktigt, men det innebär inte heller något förbättrat skydd om den nu är armband och liknande saker det handlar om.
För att få esd skyddet att fungera krävs en högohmig förbindelse, skulle man ha en ren kabel skulle det snarast öka risken för esd, så att linda kabel runt handleden ger inte bara en ökad risk för personskada, det ger även sämre skydd mot esd så den lågohmiga förbindelsen är inget alternativ för den funktion man vill uppnå.
Om man kallar det förbättrat personskydd jämfört med en metod som inte ger de tekniska egenskaper man vill ha är jag med dig, om du inser funktionen och formulerat dig otydligt så ok då. Men att bara påstå att det ger personskydd är fel och kan kanske få någon som inte förstår funktionen att tro att det ger nån form av utökat personskydd vilket alltså är fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Citat DAGBRO:
"The wrist strap is usually worn on the nondominant hand (the left wrist for a right-handed person). It is connected to ground through a coiled retractable cable and 1 megohm resistor, which allows high-voltage charges to leak through but prevents a shock hazard when working with low-voltage parts."

"Shock hazard" avser nog risken för komponenterna.

Fo3

Skrivet av dagbro:

Uttrycket Shock hazard används inte om ESD, det är en risk för personskada genom elchock.

Meningsuppbyggnaden visar dessutom tydligt att det är den betydelsen som gäller. jfr: Armbandet släpper igenom elektrostatiska laddningar men innebär ingen [ökad] risk för elchock(som ju är fallet vid jordning utan resistor)

Wikipedia är väl inte den bästa källan, menmen.

Mitt lexikon tycker nog att "prevents" betyder förhindrar eller förebygger

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag ser att ni diskuterar resistorns syfte och verkar inte vara riktigt överens vad den gör.
Även jag har funderat över detta och aldrig fått en riktigt bra förklaring (men förkastar förklaringsmodellen att resistorn skulle göra att ESD-urladdningen går "långsammare"...)

Så när ni nu diskuterar ämnet så fick jag "nytändning" på min nyfikenhet för denna fråga och googlade lite...

En förklaring är att resistorn är en strömbegränsning:
"If an operator came in contact with an exposed voltage of 250 VAC and wearing a ground strap or other grounding mechanism with a 1 megohm resistor in line (soft ground), then the current received through the operator to ground would be limited to 250 m A, well below the electrical perception level of table VIII in DOD-HDBK-263, refer to Appendix A."
Källa: här

Jag förstår texten men får inte ihop resonemanget:

En 1MΩ resistor över 250V (växelspänning/AC) skulle alltså strömbegränsa till 250mA.
Vidare påstår de att denna strömstyrka är "well below the electrical perception level".
Men tabellen lite längre ned på sidan visar att strömmar över 100mA (AC) vanligtvis är dödlig.

Får inte ihop det (om de inte blandat ihop milli med micro)...

Ursprungsdokumentet de refererar till finns att ladda ner här.

Hittade ett till dokument på samma sida, om dessa uppgifter stämmer så går det faktiskt ihop:
"The ground cord has an integral current limiting one megohm resistor molded into the snap socket at the end closest to the wrist band for personnel safety. The max voltage rating to maintain a current limit of less than 0.5 mA for our wrist strap coil cords (ground cords) is 250 VAC."
Nu är strömmen 500 gånger lägre (med samma resistans) och inte farlig längre.
Källa: här

Vet inte vad som är rätt och låter andra avgöra detta...och några empiriska försök tänker jag inte göra

Permalänk
Medlem

Vilken /facepalm tråd.

Måste ju tolka det som att flertalet installerar/kopplar med spänning på och eventuellt tror att ett ESD armband gör det säkert. Helt galet och livsfarligt.
Skulle det vara så att det inte är fallet så förstår jag verkligen inte diskussionen om att använda armbandet som personskydd. Har ju ingenting med saken att göra.

Till TS och alla andra som kan vara intresserade så filtrera bort alla inlägg utom de från HugSeal och mrqaffe. Jag ger er beröm för ert tålamod, lysande svar, förklaringar och fakta.

Mitt personliga svar på frågan: Kör på ett armband. Billigare, smidigare och mer lättjobbat än en matta. Tycker dessutom att det är en sån billig försäkring att det är dumt att låta bli.

Permalänk
Medlem

Det här med att skydda/inte skydda sig från ESD skador skulle jag säga har väldigt mkt gemensamt med risken för att dra på sig könssjukdomar, haha.

Tycker i varje fall att folk borde sluta relatera till vad som har funkat för er gällande sånt här, ni fattar väll för guds skull själva att det inte funkar så?
Även då jag själv har monterat utan ESD skydd tidigare så skulle jag aldrig, ALDRIG skylta med att det är en felfri metod så som en del gör i den här tråden.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem

Hade kanske behövts en FAQ som tar upp ESD så vi slipper alla pajaser som "byggt datorer i 10år utan ESD skydd och aldrig hänt något" eller "tar i elementet innan jag skall bygga, har alltid funkat" -_-

Ni inser väl att det är lika korkat som att säga "kört rysk roulette 20 gånger, aldrig hänt något; det är säkert, bara köra på"?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Otur:

vem fan pillar på nåt strömförande med strömmen på? o.O

Jag,, o vilken djävla smäll det blev

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

...personskydd. Har ju ingenting med saken att göra...

Men vad är resistorn syfte då?
Ta miniräknaren, tillämpa Ohms lag och räkna på vilken ström du får vid 250V och 1MΩ...

Det är fullt rimligt att resistorn är en säkerhetsfunktion (personskydd) för att begränsa strömmen till 0,25mA.
0,25mA ger knappt en motorisk respons...

Goggla även på skillnaden mellan "soft grounding" och "hard grounding" (i jordningssammanhang - inte båtar).

Så enligt dig Danzle, vad gör resistorn?
Jag vet inte, men finner förklaringen att det är en strömbegränsning fullt rimlig (och den bästa hitintills).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Men vad är resistorn syfte då?

Ja inte är den där för att du ska koppla och peta runt i datorn eller annan elektrisk utrustning med spänning på.

Skrivet av Cybertsen:

Så enligt dig Danzle, vad gör resistorn?
Jag vet inte, men finner förklaringen att det är en strömbegränsning fullt rimlig (och den bästa hitintills).

Lånar lite eftersom jag är lat och svaret redan givits tidigare.

Skrivet av HugSeal:

Ett ESD-armband är inte bara en kabel du kopplar i chassit. Det är en kabel med ett motstånd vilket gör att du har ett sätt att utjämna skillnaden på ett säkert, lånngsammare sätt.

Skrivet av mrqaffe:

För att få esd skyddet att fungera krävs en högohmig förbindelse, skulle man ha en ren kabel skulle det snarast öka risken för esd, så att linda kabel runt handleden ger inte bara en ökad risk för personskada, det ger även sämre skydd mot esd så den lågohmiga förbindelsen är inget alternativ för den funktion man vill uppnå.

Permalänk
Rekordmedlem

Resistorn är för strömbegränsning, men inte för att skydda personen, en människa ser ut ungefär så här kretsmässigt i handgreppet.

Om man nu skulle ha ett "resistanslöst armband" som man ansluter mot den produkt man ska potentialutjämna emot så kommer det att bli en esd urladdning som tom är större än om man tar i objektet man utjämnar emot just när man ansluter, kapacitansen i kroppen lagrar energi och det kan även objektet man ska hantera göra, hursomhelst så blir det en lågohmig potentialutjämning, typ "PANG" =esd urladdning, ljusbåge eller vad ni nu vill kalla det.
För att undvika denna häftiga urladdning så ser man till att alla skyddsdetaljer är hopkopplade med hög resistans så att det inte sker några snabba urladdningar, även om man har 1MOhm så sker potentialutjämningen oerhört fort ur ett mänskligt perspektiv, men jänfört med "blixten" så är det väldigt långsamt och kontrollerat.
Efter lite googlande så får man fram:

What materials are suitable for dissipating static electricity?

It is recommended that static dissipative materials are used as the medium (e.g. mats, containers) for discharging static charge to ground. These materials have the following properties:

· Surface resistivity: 1 x 10^5 to 1. x 10^12 ohms/cm^2
· Volume resistivity: 1 x 10^4 to 1 x 10^11 ohm/cm^3

Cautionary note: Materials which are conductive (e.g. stainless steel surfaces) are not recommended for use as a static-safe work surface; the low electrical resistance could result in a transient-like (surge) discharge of static electric¤ity. A rapid discharge is far more damaging to the electron¤ic device than a gradually paced discharge through a static dissipative material.

Det finns mycket att läsa om ämnet om man verkligen vill lära sig, men orkar man inte det så kolla åtmiinstone på de gamla videorna som apple gjorde, de är väldigt bra och informativa, fastän det inte är filmat i hd så är elläran ändå korrekt, 4 små videosnuttar som kan spara mycket pengar 30 minuter för att bli lite visare och så får ni se den skäggige gubben, han är faktiskt en av de stora teknikerna i vår tid

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Danzle, jag håller i sak med ditt inlägg nummer 98. Om du läser inlägg 97 så ser du att jag inte ifrågasatte ESD:s "vara eller icke vara", ej heller har jag någonstans påstått att jobba i ett spänningssatt chassi med ESD-armband skulle vara säkert p.g.a. att en resistor sitter där. Min "nyfikenhet" var varför det sitter ett högohmigt motstånd mellan människan och jord.

Tolkar jag nu dig rätt att du påstår, genom att citera HugSeal, att du på fullast allvar menar att resistorn sitter där för att "utjämna skillnaden på ett säkert, lånngsammare sätt"?

Förklara i så fall för mig, som har hyfsade elektronikkunskaper, hur en resistor skulle kunna göra urladdningen (potentialutjämningen) "långsammare"? Som jag skrev i inlägg 97, den förklaringen finner jag bland de mest orlimliga.

Om du missat, så uppfattar jag numera min fråga vad resistorn gör mer vara retorisk.
Jag har mellan mina inlägg 97 och 102 läst på varför den sitter där...allt tyder på att det är en strömbegränsning för att förhindra att strömstyrkor skadliga för människan skall kunna gå ifrån en spänningskälla till jord via kroppen och ESD-armbandet.

Med detta påstår jag inte att man skall jobba i ett spänningssatt chassi med ett ESD-armband kopplat till jord - men om man utsätts för en stor potentialskillnad (mellan en spänningskälla och jord) så skall man inte få så höga strömstyrkor genom kroppen att man avlider. (det är det som är skillnaden mellan "soft ground" och "hard ground")

Påstår ni nu att det jag säger är fel, så är jag beredd att ändra mig, om ni ger mig tydliga källor till det ni då påstår.
Mina källor är de jag nämnt tidigare, dessa kan t.ex. kompletteras med denna, denna och denna.

Permalänk
Medlem

mrqaffe, jag känner igen din avatar från tidigare elektroniktrådar och upplever att du besitter goda elektronikkunskaper.

Först, var kommer bilden ifrån - i vilket sammanhang används den?

Sedan, tyvärr kunde jag inte riktigt följa ditt resonemang i första stycket. Meningsbyggnadsmässigt var det en "svår" text att följa, så jag kan ha missuppfattat något.

Men du bygger alltså din tes på att det är frågan om en RC-krets?
Nu får du rätta mig ifall jag har fel; kroppen är då kondensatorn och resistorn är...tja, resistorn...och allt ligger i serie eftersom det är en RC-krets?

Genom detta skulle du alltså fördröja urladdningen av den statiska elektriciteten kroppen har till...jord?!?
Varför?

Det vi vill uppnå (är övertygad om att vi båda är överrens här) är att det inte skall vara någon potentialskillnad mellan objektet (t.ex. RAM-minnet) och dig som människa.

Så varför är det viktigt att fördröja urladdningen mellan dig och jord? (och potentialskillanden mellan dig och objektet kvarstår...)

Vad är det jag missar i ditt resonemang och varför köper du inte förklaringen att det är en strömbegränsning för att förhindra att mer än 0,25mA kan flytta genom kroppen vid en elolycka?

De olika källorna jag läst under kvällen talar om att resistorn sitter där för att "skydda människan", jag har inte funnit den förklaring du ger...

Permalänk
Rekordmedlem

Bilden är en illustration av human-body model (HBM) http://en.wikipedia.org/wiki/Human-body_model som används som en standardmodell av människans elektriska egenskaper vid esd testning, jag hittade bilden i en testrapport från en högskola och jag lånade den där eftersom jag tyckte den var den som förklarade människan bäst på ett grafiskt sätt. (den såg helt enkelt trevligare ut än bara ett rent schema)
Jag är ingen pedagog så ibland skriver jag kanske lite otydligt eller slarvar
Kondensatorn representerar laddningen som kan byggas upp i kroppen, det är den energin som laddas ur när man tar i ett föremål med annan potential, och resistansen 1,5KOhm är det man brukar anse vara snittet i ett normalt handgrepp med fingrarna, det blir ett lite högre värde om man mäter på ett ensamt finger, eller ett lägre om man mäter på ett 2 handsgrepp där man trycker svettiga handflator emot objektet, detsamma gäller laddningen, laddar man upp kläderna så blir det högre kapacitans, men hursomhelst så är det där en standardmänniskas egenskaper när man ska göra esd tester.

Resistansen i esd skydden i det här fallet har inte som primär funktion att skydda människan, det är viktigt att skilja på personskydd och kretsskydd tycker jag, nån som inte förstår funktionen kan få för sig att ett esd armband skyddar mot elskador som kan drabba personen och det gör det inte.

Det finns däremot esd skydd som främst är till för personskydd tex är brandmäns uniformer esd skyddade för att inte orsaka gnistor om de är i en antändbar atmosfär, där är det rätt att tala om personskyddande esd skydd, det finns även dräkter för de som jobbar med högspäning, de har i princip en personlig Faradays bur http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage på sig som skydd
Som dräkterna för det här spännande jobbet, där är det frågan om personskydd

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Först, bara för att slå fast det - jag är bara intresserad över att få reda på varför resistorn sitter där - inget annat.

Jag kände spontat när jag såg bilden att den inte hade något direkt med ESD att göra. Utan som du nu säger, att den beskriver människokroppens elektriska egenskaper. När jag sedan läser vidare om HDM så ser jag att modellen används för att kunna mäta hur ESD-känsliga olika komponenter är. Det är alltså en "ESD simulator" för att kunna producera jämförbara resultat, men ger ingen förklaring till varför resistorn i armbandet sitter där...

För övrigt, tro mig - du behöver inte förklara "kroppens interna resistans", hur ledningsförmågan förändras med fukt eller liknande. Jag ville bara få bekräftat att jag förstått din förklaringsmodell rätt och att den byggde på en RC-krets - den enda rimliga modellen för att kunna förklara den "fördröjda urladdningen".

När jag började "nysta" i resistorn uppgift tidigare ikväll så gick jag in i stort sett förutsättningslöst. Sedan dess har jag "plöjt igenom" en hel del text. Det jag inte förstår är att jag inte någon gång stöt på den förklaring du ger om den "fördröjda urladdningen" till varför resistorn sitter där. Det jag hittar gång på gång är istället att den är där för att begränsa strömmen till omkring 0,25mA vid en elolycka med 250V...

Varför hittar jag inte din förklaring till resistorn i armbandet?

(Faradays bur har inget med saken att göra, så det stycket bortser jag ifrån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kondensatorn representerar laddningen som kan byggas upp i kroppen, det är den energin som laddas ur när man tar i ett föremål med annan potential, och resistansen 1,5KOhm är det man brukar anse vara snittet i ett normalt handgrepp med fingrarna, det blir ett lite högre värde om man mäter på ett ensamt finger, eller ett lägre om man mäter på ett 2 handsgrepp där man trycker svettiga handflator emot objektet, detsamma gäller laddningen, laddar man upp kläderna så blir det högre kapacitans, men hursomhelst så är det där en standardmänniskas egenskaper när man ska göra esd tester.

Resistansen i esd skydden i det här fallet har inte som primär funktion att skydda människan, det är viktigt att skilja på personskydd och kretsskydd tycker jag, nån som inte förstår funktionen kan få för sig att ett esd armband skyddar mot elskador som kan drabba personen och det gör det inte.

Du förklarar fortfarande inte hur skadan av den direkta kontakten med människan ska hjälpas då du sätter en resistor mellan människan och jordningen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Resistansen behövs för att få en långsammare potentialutjämning för att skona komponenterna, har man låg resistans riskerar man en skadlig urladdning när man ansluter skyddet, det går att utföra handgreppen i fel tidsföljd och med en hög resistans så minimerar man konsekvenserna av det, man har det helt enkelt för att det inte ska kunna uppstå skadlig urladdningar när man anluter skydden, om man har en kopparplåt och koppararmband i stället för de halvledande mattorna så riskerar man en kraftig esd puls just i det ögonblick man förbinder skydden.
Eftersom det verkar vara så svårt att förstå så tänk er att man har ett ledande golv och lågohmiga skor och syntetkläder, man hoppar upp i luften och rör sig, när man då landar på golvet blir det en snabb urladdning, en esd puls, hade man haft högohmiga esd skyddsskor så hade det blivit en långsam urladdning istället.

Eller :
Vad blir skillnaden om man laddar upp en person med en Van de Graaff generator? Om man laddar upp nån och ber personen ta i en kopparplatta för att ladda ur sig eller ger personen att högomigt halvledande snöre att potentilautjämna med ? i första fallet blir det en blixt o det svider rejält i andra fallet känns det inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Resistansen behövs för att få en långsammare potentialutjämning för att skona komponenterna, har man låg resistans riskerar man en skadlig urladdning när man ansluter skyddet, det går att utföra handgreppen i fel tidsföljd och med en hög resistans så minimerar man konsekvenserna av det, man har det helt enkelt för att det inte ska kunna uppstå skadlig urladdningar när man anluter skydden, om man har en kopparplåt och koppararmband i stället för de halvledande mattorna så riskerar man en kraftig esd puls just i det ögonblick man förbinder skydden.
Eftersom det verkar vara så svårt att förstå så tänk er att man har ett ledande golv och lågohmiga skor och syntetkläder, man hoppar upp i luften och rör sig, när man då landar på golvet blir det en snabb urladdning, en esd puls, hade man haft högohmiga esd skyddsskor så hade det blivit en långsam urladdning istället.

Eller :
Vad blir skillnaden om man laddar upp en person med en Van de Graaff generator? Om man laddar upp nån och ber personen ta i en kopparplatta för att ladda ur sig eller ger personen att högomigt halvledande snöre att potentilautjämna med ? i första fallet blir det en blixt o det svider rejält i andra fallet känns det inte.

När det går en ladding mellan dig och en mikriokopisk krests så förändras inte din laddning märkbart, därmed gård det ej någon större ladding genom resistorn som laddar av dig till jorden. Urladdningen mellan dig och kretsen är lika våldsam som tidigare ifall det inte är en resisror mellan er två och Urladdningen mellan dig och jorden sker långsamt ifall du kommer i kontakt med en kraftig elkälla.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Kan vara roliga att se på....

"Åskledaren" i första filmen kan man likna med en högohmig anslutning, den får urladdningarna att bli mer kontrollerade och förhoppningsvis orsaka mindre skador än ljusbågarna.
I andra videon så antänder hon facklor genom att röra dem ca 4 min in ( det är för att slippa den effekten som brandmännen har esdskydd i sina uniformer.)
Men man kan tänka som att åskan och elden kunde ha drabbat en elektronikkomponent också, den hade inte mått bra av det men vissa komponenter tål en del stryk, andra inte, men ingen tål det under en obegränsad tid, allt kommer att gå sönder av esd om man bara ger det tid att verka eller ökar styrkan på pulsen tillräckligt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men man kan tänka som att åskan och elden kunde ha drabbat en elektronikkomponent också, den hade inte mått bra av det men vissa komponenter tål en del stryk, andra inte, men ingen tål det under en obegränsad tid, allt kommer att gå sönder av esd om man bara ger det tid att verka eller ökar styrkan på pulsen tillräckligt mycket.

Ja, därmed kan alla vara överens om att man ska använda ESD-armband hur än detaljerna fungerar.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Ja, därmed kan alla vara överens om att man ska använda ESD-armband hur än detaljerna fungerar.

Jo, esd skydden är bra och de är en billig metod att minska risken att förstöra elektroniska komponenter och om man hårddrar det här med esd så får man en gnistbearbetningsmaskin, de kan tom skära i Volframkarbid och Inconel, nu är det ju inte det man utsätter sina datorkomponenter för men principiellt är det samma sak, samtidigt så bör man tänka på att det är klenare material i datorkomponenterna så det räcker med bara en gnista på fel ställe för att bränna av en ledare i ett minne eller processor.

En släkting till de normala esd problemen vid rena byggen är när man har datorn ansluten i ojordat uttag eller felaktigt jordat system, tex dubbla jordpotenrialer och kopplar signal (data) kablar och det uppstår små ljusbågar i kontakterna, det är rätt många trådar om om sånt också, vanligvis så är det nån som känner att det kittlar i fingrarna när man rör lådan, eller så blir det problem när man ansluter mot nått som har jordats nån annanstans, tex nätverk eller tv/hembio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har monterat komponenter i 15 år utan någon form av esd skydd. Enda komponenterna jag lyckats bränna är grafikkort med voltmodd och mycket kyla. Men självklart är det säkrare med ESD skydd, men tycker problemet är överreklamerat på forumet.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Waste:

Har monterat komponenter i 15 år utan någon form av esd skydd. Enda komponenterna jag lyckats bränna är grafikkort med voltmodd och mycket kyla. Men självklart är det säkrare med ESD skydd, men tycker problemet är överreklamerat på forumet.

Det var bara nån dag sen det senast startades en tråd (som jag käner till) om nått som troligen är ett esd relaterat problem http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1136065-dammsog-cha... så problemet existerar på riktigt och någon får betala för att köpa nytt grafikkort pga dammsugning i burken,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att urladda sig själv innan man pillar i datorn då?

Permalänk
Medlem

Känner att jag blir tvungen att lägga mig i lite, om jag har kunskap eller ren okunskap låter jag vara osagt och får av er bedömas.
Men jag funderar lite på det här angående om ett ESD-armband är ett personskydd eller ej.
Rent krasst så är det väl inte klassat som ett personskydd, och det är jag absolut inte en produkt som skyddar dig från elektrisk stött om du tar i något strömförande. En del av er säger att man inte ska peta i utrustning som är anslutet och farligt (det är ju riktigt), men olyckor händer. Och en del arbeten/felsökningar kan ibland behöva göras med el ansluten, har man då glömt att ta av sig armbandet och olyckan är framme, då kan det gå illa.

Om vi då ska återkomma till det här med personskydd.
Om vi har ett scenario där vi arbetar med en utrustning som är anslutet till elnätet, du råkar få spänning i dig. Du har själv tillverkat ett armband hemma av enkel kopparkabel du lindat runt armen som du kopplat till jorduttaget i väggen, du har ingen 1M ohm resistor mellan dig och jord, du är direktansluten mot jord. Nog fasan måste det vara bättre att ha ett korrekt armband med 1M ohms resistor om olyckan skulle vara framme?

För att visa min ståndpunkt gällandes ESD-skydd så ska detta användas och är ingen bluff som vissa vill göra gällande, hur ni själva gör hemma med er utrustning det bryr jag mig inte mycket om, men ni behöver väl inte råda andra att strunta i ESD? Jag kan själv ha struntat i skydd ibland hemma med min egen utrustning, men där har jag bara mig själv att skylla, och vet att jag tar en risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Haha, du är patetisk. Ditt enda argument var "INTE FÖREKOMMER någon starkström vid montering", resten av texten var bara en rädsla för att ha fel och ett hat mot argumentation.

Vill du visa bevisa med siffror att du inte kan dö eller skadas av en påslagen dator. Det är utjämningen med kroppen som skadar komponenterna, ej hur snabbt kroppen sedan laddar ur. Komponenten kan omöjligt lagra nog statisk energi för att påverka kroppens laddning markant, vill du bevisa annat så får du göra det med siffror.

Det är mellan kroppen och komponenten en resistor skulle kunna bidra för att förhindra en lågohmig potentialutjämning. Eller, som mrqaffe säger, hur stor resistans mattan som är i direkt kontakt med komponenten har.

Jag är inte den som kommer med personangrepp istället för att argumentera.

Hur är det med läsförståelsen egentligen? Det jag har argumenterat för är att det ÄR livsfarligt at pilla i en påslagen dator. Varför skulle jag helt plätsligt vilja försöka bevisa motsatsen?

Och mellan kroppen och komponenten har du en antistat-påse. Och ÅTERIGEN, kan du lägga av med personliga påhopp. Det är argumentationsteknik från lågstadiet och har inget att göra om man faktiskt försöker diskutera något. Jag sitter itne här och skriver om hur min mpappa är starkare än din pappa så kan du vara så vänlig att lägga personliga påhopp som inte har något med tråden att göra på hyllan?

Skrivet av Jazz 1-up:

Mitt något elaka svar till HugSeal är till för att anmärka på hur kontraproduktivt den arrogans han visat är i att få honom se bra ut (eller vad han än har för mål med att tala nedlåtande).

Var är jag arrogant? Kommer folk med personliga påhopp mot mig så säger jag ifrån och inte fan kommer jag att vara trevlig i tonen mot dem. Men att vara otrevlig och bita tillbaka är itne samma sak som att vara arrogant.

Och varför skulle mitt mål vara att se bra ut? Mitt mål är att få folk att inse att ESD-armband faktiskt är användbara och få folk att sluta benämna dem som någon slags hokus pokus som bara är till för att göra företag rikare.

Det är möjligt att jag har misuppfattat något kring resistorn men faktum kvarstår att ESD-armband är användbara. Det jag har arghumenterat mot är inte den exakta funktionen av dem. Det jag har argumenterat emot är folk som vill råda andra att strunta i armbanden eftersom "de har byggt en dator utan armband och inte haft några problem".

Liknelsen med den ryska rouletten var väldigt beskrivande men fortfarande så verkar folk vara ovilliga att lägga tjugo spänn för att skydda sig mot skador för många tusentals kronor.

Struntar de personerna i preventivmedel också för att "än har de inte gjort någon/blivit gravida"?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Källa wikipedia

"It is connected to ground through a coiled retractable cable and 1 megohm resistor, which allows high-voltage charges to leak through but prevents a shock hazard when working with low-voltage parts."

Alltså tillåter hög volt att "läcka" igenom (= en statisk laddning) Men förhindrar faran att ge en stöt/urladdning (statisk stöt) till kretsarna du jobbar med.

Strax efter nämner dom personskydd som en del kanske blandat ihop med det hela:

"Where higher voltages are present, extra resistance (0.75 megohm per 250 V) is added in the path to ground to protect the wearer from excessive currents; this typically takes the form of a 4 megohm resistor in the coiled cable (or, more usually, a 2 megohm resistor at each end)."

Kan lägga till länkar senare. Orkar inte jobba med mobil gränssnittet.

Skickades från m.sweclockers.com