Permalänk

Bytt moderkortsbatteri / BSOD problem

hej sweclockers, köpte nya datordelar för ca 2 månader sedan, bl.a moderkort. Vad jag upptäckte var att klockan ställer om sig ibland efter omstart, fick tips om att byta batteriet på moderkortet så jag köpte mig ett nytt batteri och bytte ut det, de funkade väl i 1-2 veckor, nu börjas det igen =/. Kan de vara ett defekt moderkort från fabrik? Eller vad kan det vara?

Klockan på facebook är också knas, skriver nån nånting i chatten t.ex så står det att personen i fråga skrev detta för flera timmar sedan... Märkte nyss att youtube också har problem med det, en ny-utlagd video visar att den lagts ut för 21 år sen (dafuq)

För övrigt är de ett asus m5a97 PRO moderkort

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag tror aldrig jag behövt byta ett moderkortsbatteri så 2 inom 2 månader låter ju mycket osannolikt. Jag skulle nog slå Asus en signal

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar vara något fel på ditt mobo i detta fall ja. En sak du skulle kunna testa är att byta till ett nyare bios, om detta inte redan är gjort? Funkar det inte efter detta så ja då verkar det som mobot suger.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Jag tror aldrig jag behövt byta ett moderkortsbatteri så 2 inom 2 månader låter ju mycket osannolikt. Jag skulle nog slå Asus en signal

Haha nä, mitt förra moderkort som var från stenåldern bytte jag aldrig batteri på, sen får man detta och får byta direkt.. =/

Tack för svar!

Skrivet av Jalle64:

Det verkar vara något fel på ditt mobo i detta fall ja. En sak du skulle kunna testa är att byta till ett nyare bios, om detta inte redan är gjort? Funkar det inte efter detta så ja då verkar det som mobot suger.

Jo de skulle jag lätt kunna testa! har testat två gånger igenom moderkortets egna program, men när den väl ska börja installera så händer de inte ett skit. Men kan testa göra de manuellt värt ett försök!

Tack för svar!

Permalänk

Så, uppdaterat bios nu med, får se om det håller eller om de blir att kolla med asus

Permalänk

Nu börjar BSOD igen...

Hej, för ca 2 månader sen skaffade jag mig ett par nya datorprylar, märkte snabbt att de var nått fel på moderkort när klockan spökade, dvs ställde om sig efter omstart m.m. Men nu börjar det precis som med min förra rigg, komma en massa bluescreens.. fått 3 st bara idag, dom ser ut såhär

On Mon 2012-08-20 07:38:27 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\082012-14242-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x41EB1)
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF80003046EB1, 0xFFFFF880009A99D8, 0xFFFFF880009A9230)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a system thread generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

Eller såhär

On Mon 2012-08-20 07:38:27 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x7E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF80003046EB1, 0xFFFFF880009A99D8, 0xFFFFF880009A9230)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Bug check description: This bug check indicates that a system thread generated an exception that the error handler did not catch.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

verkar vara i stort sett samma, men de hjälper inte mig nått, försökt söka men hajar inte ett piss angående var man ska göra/vad som blivit fel.l :s som ni ser här är även klockan helt fel, detta skrivs nu klockan 01.04 och inte klockan 7 på morgonen

NÅGON SOM KAN HJÄLPA MIG?

Mvh

Permalänk
Medlem

Att klockan ställer om sig kan bero på att BIOS inte behåller dina inställningar, detta kan hjälpas med ett nytt batteri.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff55...

0xFFFFFFFFC0000005 kan indikera att det är fel på någon av RAM modulerna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Att klockan ställer om sig kan bero på att BIOS inte behåller dina inställningar, detta kan hjälpas med ett nytt batteri.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff55...

0xFFFFFFFFC0000005 kan indikera att det är fel på någon av RAM modulerna.

Får kolla upp dedär med ramen

Angående batteri, jag har bytt batteri för bara ett par veckor sen, de hjälpte nån vecka eller två =/

Mvh

"product: Microsoft® Windows® Operating System" kan inte de betyda att de är nått fel på mitt windows? dvs att de kräver en ominstallation eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

Får kolla upp dedär med ramen

Angående batteri, jag har bytt batteri för bara ett par veckor sen, de hjälpte nån vecka eller två =/

Mvh

"product: Microsoft® Windows® Operating System" kan inte de betyda att de är nått fel på mitt windows? dvs att de kräver en ominstallation eller liknande?

Möjligt testa att köra; sfc /scannow (Starta först cmd och skriv in det där)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Möjligt testa att köra; sfc /scannow (Starta först cmd och skriv in det där)

ska göras nu direkt

0x3B får inga klockor att ringa?

Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8000317D833, 0xFFFFF8800A668EE0, 0x0)

0x3B är med hela tiden nämligen =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

ska göras nu direkt

0x3B får inga klockor att ringa?

Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8000317D833, 0xFFFFF8800A668EE0, 0x0)

0x3B är med hela tiden nämligen =/

Testa http://www.resplendence.com/download/whocrashedSetup.exe och posta resultatet här

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Moderator
Moderator

*sammanfogat trådar och rensat*

Skrivet av Kim_shady:

TS, fortsätt gärna på din första tråd så folk som hjälpt dig tidigare kan se hela problembilden.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Lycka till med ditt problem, hoppas det löser sig!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Orici:

Japp, använder mig av detta programmet redan, detta kommer på nästan alla:
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7F1C0)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8000317D833, 0xFFFFF8800A668EE0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System

Det var bara den första bluescreenen som hade en annan, men de var förmodligen bara någon engångsgrej, inte hänt fler gånger.

försökt googla på ntoskrln.exe men.. är riktigt svag på sådana här grejer :/

Skrivet av Lan:

*sammanfogat trådar och rensat*

TS, fortsätt gärna på din första tråd så folk som hjälpt dig tidigare kan se hela problembilden.

Lycka till med ditt problem, hoppas det löser sig!

Jaha, de var du som trixat med forumen, blev helt förvirrad när jag skulle läsa igenom nu haha. Ska inte hända igen!

Aa får hoppar på det bästa, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

Japp, använder mig av detta programmet redan, detta kommer på nästan alla:
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7F1C0)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8000317D833, 0xFFFFF8800A668EE0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System

Det var bara den första bluescreenen som hade en annan, men de var förmodligen bara någon engångsgrej, inte hänt fler gånger.

försökt googla på ntoskrln.exe men.. är riktigt svag på sådana här grejer :/

Jaha, de var du som trixat med forumen, blev helt förvirrad när jag skulle läsa igenom nu haha. Ska inte hända igen!

Aa får hoppar på det bästa, tack!

Står det bara så när du trycker på analyze knappen?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Står det bara så när du trycker på analyze knappen?

såhär står det också: This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

asså.. värt att installera om datorn eller? körde även nått kommando i cmd "chkdsk/f" som ska söka igenom ifall windows saknar någon fil och reparera/installera filen i fråga.. Direkt efter det när datorn precis startat om och jag trycka på startknappen så fick jag bluescreen igen.. =/

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

såhär står det också: This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

asså.. värt att installera om datorn eller? körde även nått kommando i cmd "chkdsk/f" som ska söka igenom ifall windows saknar någon fil och reparera/installera filen i fråga.. Direkt efter det när datorn precis startat om och jag trycka på startknappen så fick jag bluescreen igen.. =/

Mvh

En ny start kan vara bra om du inte orkar hålla på att fippla med dator och om du inte har något viktigt på disken.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Innan du börjar installera om datorn. Kliv in i Bios/Uefi & kolla så att klockan inte rejsar iväg för fort framför ögonen på dig.

Om klockan springer på snabbare än tex. din mobils klocka dvs. att minuterna tickar iväg så att du har ex. 23:54-23:58 på nallen medans datorn säger 23:54-00:04 inom samma tidsrymd. I det fallet så är det fel på moderkortet.

Om nu klockan tickar iväg på moderkortet så finns det 2 sätt att lösa det på. 1: Byt moderkort. 2: Programmera om den krets som tar hand om klockan. Men enklast för oss vanliga dödliga är helt enkelt att byta moderkort...

MVH
lordcom

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Skrivet av Orici:

En ny start kan vara bra om du inte orkar hålla på att fippla med dator och om du inte har något viktigt på disken.

blev en ominstallation snabbt bara, har kvar windows old så jag kan ta bilder/musik och liknande, annars är de inget viktigt bytte plats på ramet med, tänkte ifall de fanns en sån otur att den sloten skulle krångla, hade igång datorn efter ominstallation hela natten utan nått problem, så de kanske är åt rätt håll
Självklart på rätt slots

Skrivet av lordcom:

Innan du börjar installera om datorn. Kliv in i Bios/Uefi & kolla så att klockan inte rejsar iväg för fort framför ögonen på dig.

Om klockan springer på snabbare än tex. din mobils klocka dvs. att minuterna tickar iväg så att du har ex. 23:54-23:58 på nallen medans datorn säger 23:54-00:04 inom samma tidsrymd. I det fallet så är det fel på moderkortet.

Om nu klockan tickar iväg på moderkortet så finns det 2 sätt att lösa det på. 1: Byt moderkort. 2: Programmera om den krets som tar hand om klockan. Men enklast för oss vanliga dödliga är helt enkelt att byta moderkort...

MVH
lordcom

har inte kollat inne i bios ifall klockan springer iväg, den har alltid stått på samma med ett par sekunders skillnad, problemet är att efter omstart så ställs klockan om till 00.00 (inte alltid) men det händer. Har inte haft problem med att den rusat iväg.

Mvh!