Hur ser ekonomin ut i Guild Wars 2?

Permalänk
Medlem

Hur ser ekonomin ut i Guild Wars 2?

Hej, finns det någon mer insatt här på sweclockers som vet hur ekonomin ser ut i GW2? Är det ungefär som andra mmorpg med auction house, crafting osv? Finns det ett stabilt flöde av pengar(gold-sinks)? Alltså att pengarna inte bara pumpas in i spelet och inte försvinner, som i till exempel diablo 3.

Permalänk
Skrivet av Niklas62:

Hej, finns det någon mer insatt här på sweclockers som vet hur ekonomin ser ut i GW2? Är det ungefär som andra mmorpg med auction house, crafting osv? Finns det ett stabilt flöde av pengar(gold-sinks)? Alltså att pengarna inte bara pumpas in i spelet och inte försvinner, som i till exempel diablo 3.

Pengar försvinner aldrig oavsett vilket spel, dem cirkulerar.

Permalänk
Medlem

Repair, soulbound items osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Pengar försvinner aldrig oavsett vilket spel, dem cirkulerar.

....

Tillbaka on-topic: Jag har faktiskt ingen aning men jag antar att det kommer bli som i de flesta MMOs. Med repairs och en AH fee.
Jag hoppas INTE att dom gör saker soulbound utan istället har låga droprates på skiten. Jag hatar spel som gör saker soulbound :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Pengar försvinner aldrig oavsett vilket spel, dem cirkulerar.

de*

Detta är sant i verkligheten, men inte i något spel jag känner till.

Pengar kommer in i spelet genom drops, när man säljer saker till vendors, samt quest-rewards och dylikt.

Pengar försvinner genom (som ovan nämnde) reparationer, saker vendors säljer, procentuella cuts från AH eller dylikt, och annat som kostar pengar från spelare, och ej går till andra spelare. Ledsen för OT, och känner tyvärr inte till hur det är i GW2, men skulle gärna veta jag med! Dock kan det nog vara svårt att se redan nu, mycket är först uppenbart efter att spelet varit ute ett tag. Och kan patchas med nya sinks om det inte funkar.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Fractal Design Newton R2 650W | Asus Maximus Gene V | Asus GTX 680 | i7-2700k @ 4.6GHz w. Kühler 620 | 2133MHz 8GB RAM | A-data S510 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Pengar försvinner aldrig oavsett vilket spel, dem cirkulerar.

Nej det är ytterst få spel (om ens något) där pengarna faktiskt cirkulerar och aldrig försvinner.
Monster droppar knappast mer eller mindre pengar beroende på hur mkt andra spelare spenderar på repairs osv...

Det vanligaste sättet att kontrollera ekonomin är att införa självbalanserande gold-sinks till exempel Diablo 3 använder sig av detta i auktionshuset.

En % avgift som gör att sålänge folk trade:ar kommer ett högre värde på föremål (inflation) automatiskt leda till att mer guld försvinner ur ekonomin vilket motverkar inflationen.

På omvänt sätt kommer ett lägre värde på föremål (deflation) automatiskt leda till att mindre guld försvinner vilket leder till inflation.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Pengar försvinner aldrig oavsett vilket spel, dem cirkulerar.

Detta är väldigt felaktigt(Om du inte menar att de tas ut och sedan förs in igen av spelet, vilket inte brukar betraktas som att de cirkulerar). Typ alla MMOn jag känner till har någon form av "gold-sinks" som det kallas. Repair kostnader samt material för crafting som bara kan köpas av NPCs är några av de vanligaste metoderna. I GW2 finns dessa samt lite annat(Waypoint kostnad, föremål du måste köpa av NPCs för att få materials från nodes, etc). I Diablo3 har du också repair costs samt en fee på auction house som fungerar som gold sinks, bara inte särskilt bra. Antalet bots i Diablo3 försvårar också det hela genom att mer eller mindre bara generera guld utan att förlora det. Exakt hur väl det kommer funka i GW2 återstår att se.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan