Ubisoft: "Piratkopieringen uppgår till 93–95 procent för PC-spel"

Permalänk

Idag är det så att om spelet är bra köper man det. Tror INTE på ubisofts statistik.

Tror att dom är lata och vill ha folk i en gammal affärsmiljö. Se på minecraft. Inte FAN piratkopierar de flesta det.

Att tvinga någon köpa en skjorta utan att få se hela och prova på den är ju bara löjligt också.

Permalänk
Medlem

Sen att tvinga på folk Uplay så kommer det bli mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att ladda ned spel. Väntar man någon månad efter release får man det mesta för runt 200kr, vilket ofta kan ge minst 5 timmars underhållning och ändå får ses som rätt prisvärt jämfört med mycket annat.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Med tanke på Ubisoft's DRM så tycker jag detta låter rimligt (för Ubisoft spel)

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Hahaha snacka om troll. Man ser t.o.m att bilden är photoshopad...
Jag känner INGEN som spelar datorspel som inte betalat för minst 1 av dem.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem

Det trista är att de mycket väl kan ha rätt. Roligt med alla här som verkar sjukt insatta i branschen och har koll på siffrorna. Kan ni inte berätta var ni hämtar er motsägande erfarenhet från innan ni kör P12 kommentarer?

Säg den 10-25 åringen som inte piratat något? Vet inte var ni kommer från men typ alla jag känner har gjort det. Största "problemet" är väl att den stora kundgruppen är i just dessa åldrar och de har i regel inte pengar till alla spelen de vill spela. Då blir det "gnäääääällll, spelet är för dåligt/drm/svårköpt/bla så jag köper det inte!!". Fast sedan lirar de ändå det... tar kanske 4-5 timmar och hade då kostat som en biobiljett (kr/h). Hade de istället valt ut få dyra nya spel och sedan plockat ur rea-backen hade det varit win-win för alla. Även "skitspelen" som spelas är värda pengar. Bara lite mindre.

Nu är vi på väg mot Diablo 3 lösningar. Himla trist för det gör det hela mycket dyrare för de små utvecklarna och tråkigare för kunder som inte kan spela i sommarstugan. Lustigt att piraterna som är så emot "media-maffian" mer eller mindre tvingar utvecklarna tillbaka in i publishernas armar. Utan deras stöd har man helt enkelt inte råd att på ett säker sätt distribuera sina spel.

Permalänk
Medlem

Jag köper spel jag anser vara värda att köpa. Jag menar, om speltillverkarna med trailers (där de tar med det absolut bästa från spelet) och övrig hype skulle få mig att köpa deras spel och jag sedan skulle upptäcka - det här spelet är totalt och genomgående värdelöst. Då skulle jag se det som om speltillverkaren blåser mig, vilket de gjort ett antal gånger. Gör ett bra spel - då köper jag det. Är jag inte säker, då köper jag inte spelet, utan att testa det först.

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Skrivet av Lasse468:

Tänk vilka bra spel som skulle kunna produceras om alla betalade för sig. Samt att de skulle kunna bli billigare också, då fler delade på kostnaden.

//Lasse

Ja för det är så billigt att gå på bio och filmerna är så jävla bra.. oj wait.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Sluta göra skit spel som ingen jävel vill lira.
Inte fan köper jag ett spel för 400-500 som är totalt skit.

Då "lånar" jag testar och slänger eller köper. Så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Ubisoft spelen suger.
Framtiden tillhör spel som spelas i grupp och online, inte single player spel som lika gärna kan spelas på konsol.

Nu drar du alla spel över en kam här.

Jag har haft väldigt kul med splinter cell conviction Co-op. Visst, jag hade problem med att komma in i lobbys men till slut ordnade det sig.
Assassin creed var helt okey senaste gången jag spelade det.

Permalänk
Skrivet av Läkarn:

Tyvärr är detta just ett svepskäl många använder för att rättfärdiga sitt piratande, sen säger de "Men jag köper spelet när jag har pengar." men så gör det inte det.

Själv köper jag inte spelet för att man kastar bort det direkt. På senare ålder har jag inte laddat ner något spel och spelat det länge, utan kastar bort det för att produkten är inte mig i smaken.

Med ett speldemo skulle man kunna enkelt avgöra, bra eller anus.

Men det är ju just det, folk tjänar pengar på att sälja sin gris i säck med massvis reklam och hjärntvättning och det vill dom inte lägga av med.

Skrämselpropaganda till politiker nu i censurförsöken på internet

Permalänk

Allt handlar om pengar och detta är inget undantag...

Permalänk
Medlem

Statistiken låter överdriven fast det är mycket piraternas fel också när de kommer med sin högljudda "logik" som gör att Ubisoft kan späda på det också. Det är aldrig ok att piratkopiera spel, om spelet är skit så köper man det helt enkelt inte punkt. Om man bara ska piratkopiera för att spelet har DRM eller för att spelet är en kass konsol-portning så ger man ju bara företag som Ubisoft en jättebra anledning att ge ut sån här statistik för spelet piratkopieras helt enkelt mycket.

Permalänk
Medlem

Varken köper eller tankar skitspel.

Är det ett spel man sett fram emot så köper man väl det direkt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Eftersom deras spel H.A.W.X 2 inte har blivit crackat sedan det släpptes november 2010 så måste de har ganska bra möjlighet att studera hur ett "oknäckbart" DRM skydd ger för effekter på försäljningen. Kanske ingenting eftersom de aldrig nämner det som ett fantastisk bevis på hur en värld utan piratkopiering skulle se ut försäljningsmässigt?

Och om piratkopiering är ett så stort problem så kan de göra något åt det. Piratkopiering är bara ett problem om man ger möjligheten att kopiera. Det finns ju möjligheter att göra spel som inte går att kopiera t.ex. Diablo 3. (Visst någon dag kanske någon gör en komplett battle.net emulator)
Då får dom ner piratkopieringen till 0%. Om det innebär att försäljningen ökar 95% är en annan fråga.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Kan nog stämma när det gäller singleplayer/Ubisoft spel.

Permalänk

För dyra spel, för dåliga spel, för mycket grisar och säckar.

Bra spel går det bra för. Skitspel går det dåligt för. Självklart skulle man betala för ett spel som producerar nytt material och konstant uppdateringar.

Permalänk
Medlem

vet ej om det är sagt.
Men singelplayer spel kan jag förstå att folk piratar.
Skulle dom göra mer CO-OP och multiplayer saker i spel, som kräver att man har köpt spelet, så skulle antagligen mindre pirata.
Jag piratar SP spel och jag köper och betalar för spel som är bra, och har CO-OP eller andra MP saker, som kräver att du har betalat för dig.
Gör dom det lätt att pirata och köra MP, så kommer folk ej betala.
Kolla bara på steam spelen t.ex CS etc.. det kräver ju att du köper det för att kunna spela med andra, samma sak med D3

Permalänk
Medlem

Yves Guillemot kommer att få svårt att förklara sig sen! - Vad menade du? ........Facepalm.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

skitsnack, jaa kanske deras spel, men gör man bra spel så kommer kunderna och öppnar snällt plånkan.

Samma som filindustrin, gör om för rätt. Gör bra spel då köper folk.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Se upp för den där Yves Guillemot... Han verkar veta vad vi gör framför våra datorer.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

För dåliga spel till alldeles för höga kostnader. Att de aldrig lär sig.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

de får ju skylla sig själva som har världens sämsta drm.

Inte nog med att några hackers gick in och pajjade auth servern en gång, så att alla lagliga användare inte kunde spela ( eftersom spelen kräver konstant förbindelse med den servern )

Men under en steam rea så brakade hela systemet av att för många personer försökte registrera spel samtidigt.
Troligtvis för att authservern bara består av EN 486'a. ( eftersom 95% av alla pc spelare är pirater behöver de inte spendera särskilt mycket pengar på en robust sådan )

TVI!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Jag har en teori hur Ubisoft har fått fram denna "statistik..".. De har säkert gjort en uppskattning (som antagligen inte har någon som helst grund) på hur många spel de förväntas sälja. Sedan ser de hur många spel de faktiskt har sålt för att sedan påstå att felmarginalen mellan dessa två summor är folk som piratkopierar.. Alltså.. De beräknade vid släpp att de skulle sälja.. säg.. 1 miljon exemplar. När de fick in en rapport i slutet av månaden så hade de "bara" sålt 100 tusen exemplar. Efter det gick detta stolpskott till CEO ut och påstod att de återstående 900k måste vara pirater. Antingen det eller så har CEO:n rökt på alt. fått för sig att ljuga alla upp i ansiktet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Man får ju ett fint fodral när man köper ett spel i en butik :). Annars köper jag via steam, oftast när de har rea.

Hur pass dumt eller olagligt är det att ladda ner gamla spel? Typ första unreal tournament eller första doom spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Finns det ingen källa så är deras påstående inget annat än rappakalja. Är ju f.ö omöjligt att föra en sådan statistik, mer än att försäljningen går att presentera.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns många företag som har gått ut med mer eller mindre exakt lika dana siffror, detta 90-95% är långt ifrån en nyhet i huvud taget. Fakutm är att det har kommit ut nummer så högt som 97% från vissa företag.

http://2dboy.com/2008/11/13/90/ T.ex. 2D boy släppte sitt spel DRM fritt också. Värt att nämna att ifall ett spel har DRM eller inte har så got som noll påverkan på varken försäljning eller piratkopiering om man nu ska jämföra siffrorna med ubisoft.

Här har du ytligare en annan källa http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=17350

Det finns hur mycket som helst att hitta och läsa om just detta, de flesta fallen hamnar siffrorna runt 90%. Ubisoft är LÅNGT ifrån först med dessa nummer, och jag ser inte varför de skulle ljuga heller.

De flesta gillar dock att skrika högt o.s.v. så fort det handlar om vissa företag men för de flesta är det för jobbigt att hitta fakta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Sluta gör skitspel så kanske folk börjar betala för dom.

^
|
| This

Kan inte komma ihåg när UBISOFT släppte ett spel som var värt pengarna.
De släpper bara skit nu. De får skylla sig själva.

Siffrorna känns ju ändå inte rimliga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Tyvärr är detta just ett svepskäl många använder för att rättfärdiga sitt piratande, sen säger de "Men jag köper spelet när jag har pengar." men så gör det inte det.

Kan inte annat än hålla med. Kan såklart bara tala för mig själv och min krets av vänner som alltid köper spel som visat sig värdiga. Men hur det ser ut i övrigt vet jag inget om, ca lika mycket som ubisoft antar jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av paltkoma:

skitsnack, jaa kanske deras spel, men gör man bra spel så kommer kunderna och öppnar snällt plånkan.

Samma som filindustrin, gör om för rätt. Gör bra spel då köper folk.

Assassin's Creed, Splinter Cell, Far Cry, Rayman serien, Ghost Recon, Might & Magic, Driver, Prince of Persia, Just Cause osv.
Listan kan fortsätta med spel som de gjort som är bra och har sålt bra sen har de som alla andra spelbolag även gjort sämre spel, så är det med allt oavsett vad man gör om det så är film, spel eller musik, allt blir inte som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Gillar Steam