Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Synaptics släpper tryckkänslig pekplatta för Windows 8

Permalänk
Medlem

Hade den klarat mer vikt så skulle man kunna använda laptopen som en Balance Board eller som våg.

Men kommer det spel/program som drar nytta av det så kan det nog vara ganska tufft. Kanske inte vill bära med sig handkontroller, joystick, fiskespön, rattar, pedaler och dyl. till en sin bärbara.

Permalänk
Medlem

90-talet ringde och ville ha sin reklamfilm tillbaka..

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara att låta plattan gå hela vägen upp till tangentbordet? Hur kan de inte ha fattat vid det här laget att storleken på plattan är utomordentligt viktig? Idioter.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Intressant även om jag har svårt att se något vettigt användningsområde när man behöver kunna detektera fler än två fingrar, men det skadar ju inte att den kan detta, pluss att den blir tunnare.

Används flitigt av mig i ubuntu då jag använder 3 fingrar för att flytta fönster

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Total rip-off av Apple touchpad som fungerar exakt så där

Synd att det inte är så egentligen Apples är inte tryckkänslig.

Permalänk

Kommer nog inte köra win 8. Sörjer förmycket på att de dödar start knappen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phroggyy:

Men... Om jag inte minns fel så är ju inte Apples touchpad tryckkänslig... Den kan känna av ytan av det som är på plattan (samt att det är kapacitiv multitouch), alltså se hur stort det är, men den märker inte av något speciellt tryck. Dock så kan man ju dra slutsatsen att om ytan/finger ökar något så trycker man hårdare. Men rent tekniskt sett så mäter den inte tryck

Så som deras touchpad fungerar är det exakt samma, deras touchpad känner av antalet fingrar för att göra olika saker, du använder fingrarna på den för att zooma (som du gör på deras iPhones/iPads), gå in i olika undermenyer etc. sedan har du deras tillbehör Magic Trackpad http://store.apple.com/se/product/MC380Z/A/magic-trackpad och Mobee Magic Numpad http://store.apple.com/se/product/H7657VC/A/mobee-magic-numpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Så som deras touchpad fungerar är det exakt samma, deras touchpad känner av antalet fingrar för att göra olika saker, du använder fingrarna på den för att zooma (som du gör på deras iPhones/iPads), gå in i olika undermenyer etc. sedan har du deras tillbehör Magic Trackpad http://store.apple.com/se/product/MC380Z/A/magic-trackpad och Mobee Magic Numpad http://store.apple.com/se/product/H7657VC/A/mobee-magic-numpa...

Fast det är ju inte samma sak eftersom de inte kan känna hur hårt du trycker på plattan. Det kan den i artikeln.

Permalänk
Medlem

Fan vad coolt!
Hoppas OEMs tar till sig den tekniken och börjar implementera den och syns' tangentbord i sina bärbara snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Fast det är ju inte samma sak eftersom de inte kan känna hur hårt du trycker på plattan. Det kan den i artikeln.

Har du känt på Apples plattor? Principen är densamma, detta är bara en finjusterad sak av det (på samma sätt som alla anklagar Apple för att endast göra...som de heller inte sticker under stolen med att det är vad de gör)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det viktigaste när det gäller touchpads för PC är inte hur många fingrar du kan använda samtidigt (eller hur hårt du kan trycka) utan snarare få fram samma "scroll-upplevelse" som Apple lyckats utomordentligt med på alla sina senaste modeller. Det är helt underbart att surfa/glida runt med den touchpaden istället för Windows uråldriga scroll-linjer. Jag har inte hittat något program/drivrutin som ger samma känsla system-wide. Finns ju några tillägg till browsers etc, men inte något som funkar sådär jättebra för hela systemet.

Om någon känner till något, hojta gärna till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Så som deras touchpad fungerar är det exakt samma, deras touchpad känner av antalet fingrar för att göra olika saker, du använder fingrarna på den för att zooma (som du gör på deras iPhones/iPads), gå in i olika undermenyer etc. sedan har du deras tillbehör Magic Trackpad http://store.apple.com/se/product/MC380Z/A/magic-trackpad och Mobee Magic Numpad http://store.apple.com/se/product/H7657VC/A/mobee-magic-numpa...

Missförstå mig inte, sitter själv med en Macbook Air och tycker touchpaden är underbar, men det är ändå en annan teknik. På Apples trackpads kan du inte trycka hårdare för att göra något annat, utan deras gestures baseras ju endast på multitouch, vilket jag vill påstå inte är så nytt (även om Apple på många sätt kommersialiserade det på många sätt så var det inte helt ny teknik)

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Total rip-off av Apple touchpad som fungerar exakt så där

Nej, den fungerar inte alls "exakt så där".

Att simulera ett tryck genom att mäta hur mycket ytan expanderar är inte densamma och det ger väldigt olika resultat beroende på hårdhet på det som trycker etc. och det är något som alltid har kunnat utnyttjas sedan uppfinnandet av Capacitive Touch...

Vad en touchscreen är:
http://en.wikipedia.org/wiki/Touchscreen

Företaget som utvecklad hela "touch konceptet" som Apple använder sig idag:
http://en.wikipedia.org/wiki/FingerWorks

Och vad övriga Apple-folk säger om ditt påstående:
http://store.apple.com/us/question/answers/product/MC380LL/A?...

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phroggyy:

Missförstå mig inte, sitter själv med en Macbook Air och tycker touchpaden är underbar, men det är ändå en annan teknik. På Apples trackpads kan du inte trycka hårdare för att göra något annat, utan deras gestures baseras ju endast på multitouch, vilket jag vill påstå inte är så nytt (även om Apple på många sätt kommersialiserade det på många sätt så var det inte helt ny teknik)

Jag förstår precis vad du menar, frågan är dock ifall alla dessa andra som bara pratar illa om Apple utan att använt dem förstår det, principen påminner väldigt mycket om varandra, ett plus är dock att på Mac kan man utan problem vila sina fingrar på paden utan att man råkar klicka på något ofrivilligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Jag förstår precis vad du menar, frågan är dock ifall alla dessa andra som bara pratar illa om Apple utan att använt dem förstår det, principen påminner väldigt mycket om varandra, ett plus är dock att på Mac kan man utan problem vila sina fingrar på paden utan att man råkar klicka på något ofrivilligt

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, ibland blir man irriterad med folk som klagar på produkter (ofta Apple, men det kan vara Windows/Android också) utan någon egen erfarenhet med produkten... Precis som du säger påminner ju tekniken rätt mycket; Apples touchpad kan läsa av storleken och den här läser av tryck, den ena kan troligtvis 'översättas' till den andra (göra en storleksuppskattning baserat på tryck t ex). Det jag inte fick klart för mig, som jag inte tyckte nämndes någonstans, var om touchpaden är likadan på det sätt att man kan trycka ner den? Skulle vara kul att veta då det känns som om man annars antingen måste lyfta fingret för att sedan slå ned, alternativt trycka hårdare, utan någon som helst taktil/haptisk återkoppling när man trycker hårdare, eller något klick för den delen (och då menar jag ett hårdvaru-klick som med knappar etc. och inte från OS/mjukvara).

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av exodeus:

"Samtidigt kan platta avläsa det tryck varje individuellt finger utövar mot ytan, från 0 till 1 000 gram."

... 1Kg tryck med ett finger? Sa vill inte jag använda min dator

bara av att lägga handen på plattan så kommer du lätt komma över 1kg...
Det jag reagerade på är frågan om HUR känslig är den mellan 0-1000 gram.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Jag förstår precis vad du menar, frågan är dock ifall alla dessa andra som bara pratar illa om Apple utan att använt dem förstår det, principen påminner väldigt mycket om varandra, ett plus är dock att på Mac kan man utan problem vila sina fingrar på paden utan att man råkar klicka på något ofrivilligt

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen klagar på Windows 8, ingen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Ingen klagar på Windows 8, ingen!

Ingen idé att vara ironisk, för vad har det men saken att göra?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Total rip-off av Apple touchpad som fungerar exakt så där

Jag börjar bli jävligt trött på dig. Har sett dig i många trådar nu där du bara försvara Apple på alla tänkbara sätt. Så fort någon annan kommer med en smart lösning, en ny idé eller liknande, hoppar du på dem och säger att det var Apple som var först, de kopierar Apple. Skärp dig nu. Du trycker ner andra för deras påståenden om t.ex. Android eller som i det här fallet, en ny Touchpad från ett annat företag än Apple. Är otroligt less på dig och din brutala Fanboyism. Du gör allt för att försvara ditt älskade Apple.

Fattar du inte att det finns andra tillverkare som kan göra bättre saker än Apple? Väx upp barnunge.

Sådan otrolig brist på respekt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Ingen idé att vara ironisk, för vad har det men saken att göra?!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har Apple med denna artikel att göra menar du?

Skärp dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erikom:

Jag börjar bli jävligt trött på dig. Har sett dig i många trådar nu där du bara försvara Apple på alla tänkbara sätt. Så fort någon annan kommer med en smart lösning, en ny idé eller liknande, hoppar du på dem och säger att det var Apple som var först, de kopierar Apple. Skärp dig nu. Du trycker ner andra för deras påståenden om t.ex. Android eller som i det här fallet, en ny Touchpad från ett annat företag än Apple. Är otroligt less på dig och din brutala Fanboyism. Du gör allt för att försvara ditt älskade Apple.

Fattar du inte att det finns andra tillverkare som kan göra bättre saker än Apple? Väx upp barnunge.

Sådan otrolig brist på respekt.

På vilket sätt skiljer jag mig (enligt hur du lägger upp det) mot alla dessa Samsung/Android fanboys som beter sig betydligt värre så fort det är en tråd som har med Apple att göra? Seriös fråga bara, du kan PM'a ett svar om du vill...det är välkommet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

På vilket sätt skiljer jag mig (enligt hur du lägger upp det) mot alla dessa Samsung/Android fanboys som beter sig betydligt värre så fort det är en tråd som har med Apple att göra? Seriös fråga bara, du kan PM'a ett svar om du vill...det är välkommet

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte lagt märke till sådana i de trådar som jag kikat runt i där du vart involverad. Grejen är att du gör tydliga väsen av dig och det är svårt att inte lägga märke till dina kommentarer då de på tydliga sätt pekar ut Android som skit och Apple i allmänhet som det bästa som hänt. Du börja kritisera Synaptics touchpad direkt genom att säga att det är en Apple Rip-off, samtidigt som du i andra trådar påpekar småfel hos Android och Speciellt SGS3. Du vägrar dock inse att iPhone har andra brister som Android redan har lösningar på. Inse att Apple inte är det enda som existerar. Många företag gör bättre saker än Apple och Apple gör även saker som andra företag inte gör lika bra. men man behöver inte ha en sådan Fanboy-inställning att man ska klanka ner på allt såfort det går att jämföra med Apples produkter. Speciellt när du vägrar inse att Apple och iPhone har andra brister.

Dessutom har du förmodligen inte tittat på reklamen helt ordentligt eftersom den inte alls fungerar som Apples Touchpad som INTE är tryckkänslig.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3