Facebook växer med 500 terabyte – om dagen

Permalänk
Melding Plague

Facebook växer med 500 terabyte – om dagen

Med en miljard användare brottas Facebook med astronomiska mängder data. Nu redovisar det sociala nätverket flera intressanta siffror, bland annat att över 500 terabyte adderas varje dag.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älskar bästa priset på Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB! Känns aningen... Smått! I alla fall när artikeln nämner 500 TB varje dag! D:

Permalänk
Medlem

Wow, undrar om jag ens skulle hinna installera 500 TB på en dag...

Skulle inte distribuerad lagring vara nått, som torrent är distribuerad bandbredd.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Hur löser dom problemet med hårddiskutrymmet? Det är ju helt galna mängder data, 500TB om dagen?

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt att veta hur många Terabyte som raderas dagligen också.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

500TB meningslöshet om dagen. Bra jobbat världen!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Det som saknas är bara någon Copysweden liknande organisation som kräver dem på 1kr/GB eller så, ni vet det förekommer en hel del privatkopiering på facebook..

Annars imponerande, någon som är insatt i vad för hårddiskar de har? Är det typ en fruktansvärt massa vanliga (2TB), det låter ju inte vidare praktiskt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det där var ju... öhm, lite O.o

EDIT
Men vänta lite nu! "Dessutom tillkommer ett datacenter i Sverige och Umeå." Umeå ligger ju i Sverige! -.-

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det var inte lite data det där.

Permalänk
Medlem

Hur kan man öka med 500 TB om dagen? Det är ju förfan helt sjukt.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem

Det är i Luleå som facebook bygger datacenter, inte Umeå http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/internet/article343...

Permalänk

Herrejävlar, nya serverhaller typ en gång i veckan, hahaha!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Skrev ju galet fel men om jag inte trollat ihop siffrorna fel så räcker deras kluster i 209 dagar om de växer med samma takt. från tomt till fullt av 100 petabyte.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Fyfan!

Edit: Fatta, kan ens alla världens motsvarigheter till FRA läsa ingeom allt detta?!

Permalänk

Wow, 500TB per dag!

Permalänk
Medlem

"If the world ends in 2012, facebook is the reason" -Me

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat facebook, förens just nu när jag inser hur smärtfritt det ändå fungerar trotts de ingenjörsmässigt nästan omöjliga uppgifterna de klarar av!

Permalänk
Skrivet av zin:

"If the world ends in 2012, facebook is the reason" -Me

Haha True story

Permalänk
Medlem

Wuuw! Nästan gastronomiska siffror ju

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaljo:

Hur kan man öka med 500 TB om dagen? Det är ju förfan helt sjukt.

Facebooks 900 miljoner användare skriver ju ett och annat, och ALLT lagras ju - för alltid. Chatter, statusar, bilder, ALLT!

Undrar också vad som händer när deras megakluster blir fullt? 100PB går ju åt rätt fort när man gör av med 500TB / dag..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Intressant.

Permalänk
Inaktiv

Jag har nästan lagt ner FB totalt.. finner typ ingen mening med det längre. lol
Twitter håller mig bättre uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Kan detta ha nåt att göra med det höga priset på mekaniska hårddiskar?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nagel:

Hade varit roligt att veta hur många Terabyte som raderas dagligen också.

0.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hela grejen med facebook börjar bli läskig enligt mig. Det är nästan skrämmande hur pass många människor det är som är slavar under det virtuella sociala nätverket. :/ kan ju dock knappast påstå att jag inte är en av dem eftersom jag inte vill ta bort min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Fyfan!

Edit: Fatta, kan ens alla världens motsvarigheter till FRA läsa ingeom allt detta?!

haha joo, fast jag tror att de filtrerar bort en massa "vanliga inlägg" som till exempel "jag har solat idag, :**"

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

SSD FTW

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av LinusNeuman:

Fyfan!

Edit: Fatta, kan ens alla världens motsvarigheter till FRA läsa ingeom allt detta?!

Det är ju inte som att det sitter gubbar och lusläser varje skickat meddelande ^^.

Det låter man datorerna göra åt en.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det där var ju... öhm, lite O.o

EDIT
Men vänta lite nu! "Dessutom tillkommer ett datacenter i Sverige och Umeå." Umeå ligger ju i Sverige! -.-

det är i Luleå som datacentret byggs dvs 30mil norr om umeå ungefär

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Jag har också hört lite om att de aldrig raderar data. Men det är väl så att ingen riktigt vet vad de gör..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".