Vad skulle får er att använda Internet Explorer?

Permalänk
Medlem

Om det inte fanns några andra webbläsare tillgängliga skulle jag använda det,

Permalänk

Jag har ingen aning om några av dessa saker finns/funkar, men min kravlista för att ens överväga att byta från Chrome:

- Samtliga plugins som jag kör nu i Chrome måste finnas
- Gränssnittet måste vara avskalat, inte en massa onödiga menyer, lister och annat
- Snabb som attan
- Det måste gå att googla direkt i adressfältet
- Inkognitoläge
- Enkel möjlighet att synca bokmärken till mobilen som i Chrome (Sony Xperia S)

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Jag har IE9 installerat och använder det då och då. Det finns alltid någon sida som inte funkar med en läsare och så testar man med den andra. Den andra jag har installerad är Chrome. Nu har IE kopierat en del av det som Chrome tidigare var ensamma med, som att ens mest populära sajter kommer upp som tumnaglar så fort man öppnar en ny flik. En annan grej som IE tagit från Chrome är att man kan söka direkt i adressfönstret, det var Google ensamma om förut. Det kan ju vara nån inställning i IE, men direkt ur lådan har Chrome fortfarande en cleanare layout som inte stjäl skärmyta. Det är många stackars människor därute som sitter med en tredjel av skärmytan på en liten laptop upptagen av helt onödiga verktygslister. Google säger ju att Chrome ska vara "clutter free" och det är det verkligen. Sen hanteringen av flikar, den rullar så otroligt mycket smidigare i chrome. Testa att dra ut en flik till ett eget fönster i IE, det hackar och hela momentet andas "snälla sluta göra så här" medan det i Chrome flyter smidigt som olja...

Den som vill vara först bäst och vackrast kan inte bara kopiera andras funktioner. Den dagen Microsoft gör något innovativt som får mig att känna att min upplevelser av internet blir bättre av Explorer så kommer jag byta, utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Vad skulle få mig att använda IE?

- förmodligen kraftig hjärnskada.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Att Maxthon fick min skärm att explodera....

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Jag tycker inte IE är dåligt men bara ''oskönt'' och kör därmed med chrome bara nog för att jag fäst mig med det.

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk

Ja, på min säkert 2 månader gamla Trinity dator så tvingas jag att inte köra Chrome i alla fall, vilket gjort att IE varit där i nöden. Problemet ligger i när jag skrollar runt över diverse google maps bl.a för Dayz.. Kan ha o göra med drivisar till hårdvaran/muspekaren, som knappt existerar ännu, eller så suger bara Chrome för mig.. Surt liv altså.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Har IE helt plötsligt fått för sig att använda W3C rekommendationer. Kollar på deras så kallade blog sida.

Fortsätt ni använda IE så använder vi andra något annat. Det är helt ok för min del.

Kan man inte testa IE10 utan att behöva installera Win8. Väldigt dåligt om det inte går. Hade gärna velat se vad som är så speciellt med deras nya browser.

Det blir säkert som det gamla vanliga. Microsoft släpper sin nya webbläsare och marknadsför sig som att det vore det bästa. Sedan några dagar senare så kommer dem andra aktörerna på marknaden med något nytt och helt plötsligt är IE förpassad.

Sedan är jag inte direkt förtjust i vad Microsoft har hittat på med sina produkter under dem senaste åren. Vissa saker som har varit bra och helt plötsligt försvunnit enbart för att Microsoft har fått lite kalla fötter och sneglat på någon annan aktör.

Själv längtar jag tills Mozilla lanserar Australis Ui:et och nya Boot2gecko=Firefox OS

Permalänk

Att jämföra Chrome med Internet Explorer är som att jämföra Steam med Origin. Det går liksom inte ...:(

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

IE känns bara ...gammalt helt enkelt :/
använder chrome men tycker att den slöar ner datorn med tiden,eller?

Permalänk

Under pistolhot eller skolans CAD-datorer..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Plugin stöd, sync-funktion (historik, bokmärken osv), det ska vara snabbt och flyta på bra, följa faktiska standarder fullt ut, minimalt UI (typ Chrome, inte en massa onödigt krafs), finnas natively för alla OS i någon form, inte krascha/hänga sig stup i kvarten.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skulle IE ha snabbhet, adblock och bättre kompatibilitet så hade jag kört det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Allroundnörd:

Jag har IE9 installerat och använder det då och då. Det finns alltid någon sida som inte funkar med en läsare och så testar man med den andra. Den andra jag har installerad är Chrome. Nu har IE kopierat en del av det som Chrome tidigare var ensamma med, som att ens mest populära sajter kommer upp som tumnaglar så fort man öppnar en ny flik. En annan grej som IE tagit från Chrome är att man kan söka direkt i adressfönstret, det var Google ensamma om förut. Det kan ju vara nån inställning i IE, men direkt ur lådan har Chrome fortfarande en cleanare layout som inte stjäl skärmyta. Det är många stackars människor därute som sitter med en tredjel av skärmytan på en liten laptop upptagen av helt onödiga verktygslister. Google säger ju att Chrome ska vara "clutter free" och det är det verkligen. Sen hanteringen av flikar, den rullar så otroligt mycket smidigare i chrome. Testa att dra ut en flik till ett eget fönster i IE, det hackar och hela momentet andas "snälla sluta göra så här" medan det i Chrome flyter smidigt som olja...

Den som vill vara först bäst och vackrast kan inte bara kopiera andras funktioner. Den dagen Microsoft gör något innovativt som får mig att känna att min upplevelser av internet blir bättre av Explorer så kommer jag byta, utan tvekan.

Du har aldrig hört talas om Opera eller? Dem hade alla dem funktionerna du skriver att Chrome var först med innan Chrome ens fanns på marknaden!

Söka direkt i adressfältet har varit standard så länge jag kan minnas. Dem var först med att lägga till sök enkelt genom att högerklicka och välja kortkommando.

Angående cleanare yta håller jag inte med. Finns det något jag verkligen stör mig på i Chrome är det alla dessa jävla POPups hela tiden som frågar om man ska översätta eller något annat onödigt som påminner mig om Internet Explorer 5 och liknande. Visst går de klicka bort men varför ens behöva göra de?

Att dra ut flikarna i Chrome funkar hyffsat, det jag saknar är att man kan dra ut och snappa direkt på ena kanten. Här är faktiskt IE kanske inte lika snabbt men ingen stor skillnad och dessutom snappar den till kanterna.

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

Skulle IE ha snabbhet, adblock och bättre kompatibilitet så hade jag kört det.

Kanske dags att prova igen? Som dem flesta i tråden skriver så verkar IE kommit tillbaka men att dem fortfarande surfar på sitt oerhört dåliga rykte.

Permalänk
Skrivet av Kleiner:

Plugin stöd, sync-funktion (historik, bokmärken osv), det ska vara snabbt och flyta på bra, följa faktiska standarder fullt ut, minimalt (typ Chrome, inte en massa onödigt krafs), finnas natively för alla OS i någon form, inte krascha/hänga sig stup i kvarten.

Syncfunktion hade ju varit bra om dem implementerade, kanske kommer i någon form av skydrive sen? Gillar ju för övrigt "Opera Link" som är deras syncservice. Har inte provat den som finns i Chrome ännu, kanske dags. Använder ju i princip aldrig Chrome, kör de bara när flashen i Opera buggar för fullscreen.

Permalänk
Skrivet av andreasekman:

Du har aldrig hört talas om Opera eller? Dem hade alla dem funktionerna du skriver att Chrome var först med innan Chrome ens fanns på marknaden!

Just nu sitter jag på tjejens laptop. Hon är en sådan som har mängder med flikar i firefox som hon vill ha sparade, så den vill jag inte peta på. Därför kör jag andra browsers när jag sitter här. Och njae, Opera är den som verkligen är sämst när det gäller att fungera med många sidor. Eller är tanken att man ska behöva fylla den med addons för att den ska bli funktionsduglig?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

one mirrion dorras?

Permalänk

Om:
Alla addons jag vill ha finns
Den är säker
Snabbare än andra webbläsare att starta
Snabbare än andra webbläsare att ladda sidor
Konfigurerbar

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade IE för att det var segt som sirap; jag stannar vid Chrome för att UI't är oslagbart smidigt. Att hantera flikar och att söka i Chrome har ett otroligt flyt om du vet vad du gör.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Just nu sitter jag på tjejens laptop. Hon är en sådan som har mängder med flikar i firefox som hon vill ha sparade, så den vill jag inte peta på. Därför kör jag andra browsers när jag sitter här. Och njae, Opera är den som verkligen är sämst när det gäller att fungera med många sidor. Eller är tanken att man ska behöva fylla den med addons för att den ska bli funktionsduglig?

Kan ju erkänna att Opera drar ram, vilket man iofs har mängder av. Men jag själv använder aldrig mer än 30 flikar kanske och har aldrig haft några problem. Har inga addons alls till Opera och på sin höjd tankar jag ner ett tema som är standard temat fast lite mer cleant bara. FF behöver man ju däremot pimpa sönder med addons och redan innan man installerat första så tycker jag inte om FF. Har alltid varit stor skillnad för mig, bra mycket långsammare och många av funktionerna funkar inte ens hälften så bra eller behöver modifieras för att jag ska gilla dem. Och nej, det handlar inte om att vänja sig, för dem funkar på ett sämmre sett än vad jag vill att dem ska göra.

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Om:
Alla addons jag vill ha finns
Den är säker
Snabbare än andra webbläsare att starta
Snabbare än andra webbläsare att ladda sidor
Konfigurerbar

Håller i stort sett med Vad är det för konfiguerationer du brukar göra med en webbläsare? Själv tar jag bara bort lite onödiga funkitoner och skapar med skärmyta. Bruka vara att högeklicka och ta bort för min del och logga in på min opera link sen är jag färdig. Spenderar kanske 1 min efter ominstallation.

Permalänk
Medlem

Alltså du kan klara dig utan addons med Firefox. Verkar som du är insnöad på att man måste ha det för att använda Firefox. Firefox 15 som kommer nästa vecka innehåller en bugg fix som dödar memory zombies i addons. Vilket har medfört till att Firefox använder mindre minne än förut. Tänker inte dra några onödiga länkar om minneshantering. Sist jag skummade igenom sådana grafer var Firefox den som låg bäst till. Det här med att Firefox är segt hör till det förgångna.

Firefox aurora tycker jag jag är lika snabb som Opera. Opera har ju inte förrän version 12 introducerat Ragnarök parsern. Utan det hade Opera varit förpassad till det förgångna mot nya webbstandarder.

Följande projekt har medfört till att Firefox har blivit snabbare:
Snappy https://blog.mozilla.org/tglek/2011/12/01/introducing-project...
memshrink https://blog.mozilla.org/nnethercote/category/memshrink/

Permalänk
Medlem

Jag använder ie för att jag gillar det och för att det inte är långsammare än konkurrenterna längre. Det är före ff i de flesta test jag har sett. Jag började egentligen använda ie igen när det fick stöd för grafikaccelration vilket ie faktiskt hade först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av andreasekman:

Kan ju erkänna att Opera drar ram, vilket man iofs har mängder av. Men jag själv använder aldrig mer än 30 flikar kanske och har aldrig haft några problem. Har inga addons alls till Opera och på sin höjd tankar jag ner ett tema som är standard temat fast lite mer cleant bara. FF behöver man ju däremot pimpa sönder med addons och redan innan man installerat första så tycker jag inte om FF. Har alltid varit stor skillnad för mig, bra mycket långsammare och många av funktionerna funkar inte ens hälften så bra eller behöver modifieras för att jag ska gilla dem. Och nej, det handlar inte om att vänja sig, för dem funkar på ett sämmre sett än vad jag vill att dem ska göra.

Du läste inte vad jag skrev va?
Jag skrev ingenting om att Opera inte klarade många flikar.
Jag skrev att jag använder Opera för att lämna tjejens FF-flikar ifred, och att jag då märker att flertalet sidor helt enkelt inte fungerar i Opera.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

För att jag ska kunna använda IE krävs Chrome frame. Punkt.

Visa signatur

/dev/null