Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Jag köpte UX32VD-3001 men fick DOA den idag då den led av mikrofrysningar i tid och otid. Hoppas ersättningsmaskinen blir bättre! Någon annan som upplevt samma fel? Uppmärksammas främst genom att muspekaren hackar, musiken eller filmen hoppar/upprepar sig under 1/2-1 sek.

Tycker att asus palm detection är sådär. Verkar inte göra det man sagt åt den. Kanske får prova något annat program. Eller går det att öka känsligheten på nåt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Det finns en ny modell: http://www.inet.se/produkt/1969474/asus-zenbook-ux31a-r4004v

Förstår själv inte varför alla tjatar om den här skitmodellen.

Skrivet av froken:

Fast den du länkar till har inget dedikerat grafikkort. UX32VD har varit slut på de flesta ställena den senaste tiden men kommer in igen från och med i morgon, har vi tur har de hunnit förbättra produktionen för denna leverans.

Precis, inget dedikerat grafikkort på 31'an. Jag hoppas verkligen att de hunnit förbättra det hela till nästa leverans, frågan är väl om man kan veta ifall de förbättrat/förändrat något till denna leverans eller får man köpa och hålla tummarna?

Sen till en lite mer nybörjarfråga egentligen, men vilket är det "bästa" minnet och SSD för den här plåtbiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldaron:

Precis, inget dedikerat grafikkort på 31'an. Jag hoppas verkligen att de hunnit förbättra det hela till nästa leverans, frågan är väl om man kan veta ifall de förbättrat/förändrat något till denna leverans eller får man köpa och hålla tummarna?

Sen till en lite mer nybörjarfråga egentligen, men vilket är det "bästa" minnet och SSD för den här plåtbiten?

Jag köpte min i dag, den blöder en del och musplattan sviktar lite väl i ett hörn också, så tänkte byta den i morgon. Annars helt suverän, så fin! Så helt åtgärdat verkar det inte vara, men Alina har sju dagars DOA där man bara får en ny över disken direkt så det är ju ingen fara.

Minne: http://www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-...
HDD: http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri...

OBS! Hårddisken får inte vara mer än 7mm hög! Få SSD som faktiskt är det, men Samsungs 830-serie och vissa (men inte alla!) av Intels är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Jag köpte min i dag, den blöder en del och musplattan sviktar lite

Öh, vad är det du har köpt, fröken?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Är det verkligen värt 1000kr för att uppgradera UX32 till en UX31 för en i5 och SSD? från Hybrid disk och i3?

Tänker mig att man förlorar minnet i UX32 som ligger på 1600MHz jämfört med 1333 för UX31 och man får allt mittet på ett kort och inte på moderkortet (som i UX31).

De två fördelarna som den dyrare UX31 har är SSD och bättre prolle. Men med sämre ram?
Men är de värt det?

Känner att jag endast kommer köra internet+Office på Laptopen och spela på stationära.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Öh, vad är det du har köpt, fröken?

Med tanke på att tråden handlar om Asus UX32VD-R4002V så tänkte jag att det är ganska självklart att det är en sådan jag har köpt

Permalänk
Medlem

Hmm, nu verkar det som att skärmen har slutat blöda, då är det bara om jag ska byta den för musplattan eller inte.

Kan också intyga om mängden bloatware datorn kommer med, minnet är belastat till närmare 70% i idle. För att använda den här datorn krävs det alltså en rätt rejäl rensning om man inte tänkt formatera den det första man gör.

Permalänk

Är det ingen som har rensat bloatware på ux32vd och som kan tipsa om vad man bör ta bort? Jag har rensat lite men tror jag missat en del... en liten lista med "ta bort dessa bloatware" hade vart fint! i tråden eller PM.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Är det ingen som har rensat bloatware på ux32vd och som kan tipsa om vad man bör ta bort? Jag har rensat lite men tror jag missat en del... en liten lista med "ta bort dessa bloatware" hade vart fint! i tråden eller PM.

Den här listan är iofs rätt gammal, men några program ska den nog få bort:
http://forum.notebookreview.com/asus/380681-asus-utility-bloa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte min idag och är nöjd, men hur låter eran hårddisk? Har iof använt SSD sista 2 åren, men hårddisken på denne datorer spinner ju aldrig ner? Låter som den defragmenteras. Har förstått att den ska cacha till SSD'n, men hela tiden? Går verkligen inte att sitta med den på en föreläsning. På taskmanager så ligger den och tickar på 2 % och verkar inte göra något, har gjort flera omstartar men den låter hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0los:

Köpte min idag och är nöjd, men hur låter eran hårddisk? Har iof använt SSD sista 2 åren, men hårddisken på denne datorer spinner ju aldrig ner? Låter som den defragmenteras. Har förstått att den ska cacha till SSD'n, men hela tiden? Går verkligen inte att sitta med den på en föreläsning. På taskmanager så ligger den och tickar på 2 % och verkar inte göra något, har gjort flera omstartar men den låter hela tiden.

Jag reagerade också på det, men den verkar ha lugnat sig nu så det kanske är en övergående fas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0los:

Köpte min idag och är nöjd, men hur låter eran hårddisk? Har iof använt SSD sista 2 åren, men hårddisken på denne datorer spinner ju aldrig ner? Låter som den defragmenteras. Har förstått att den ska cacha till SSD'n, men hela tiden? Går verkligen inte att sitta med den på en föreläsning. På taskmanager så ligger den och tickar på 2 % och verkar inte göra något, har gjort flera omstartar men den låter hela tiden.

Min tickade väldigt mycket först men lugnade ner sig allt eftersom. I början är det väl både mycket cacheing och indexering så jag räknar med att det avtar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Jag köpte min i dag, den blöder en del och musplattan sviktar lite väl i ett hörn också, så tänkte byta den i morgon. Annars helt suverän, så fin! Så helt åtgärdat verkar det inte vara, men Alina har sju dagars DOA där man bara får en ny över disken direkt så det är ju ingen fara.

Minne: http://www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-...
HDD: http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri...

OBS! Hårddisken får inte vara mer än 7mm hög! Få SSD som faktiskt är det, men Samsungs 830-serie och vissa (men inte alla!) av Intels är det.

Okej, ser riktigt bra ut. Den där SSD'n har fått fina recensioner (mest 256gb-modellen dock, men det är en hårfin skillnad kan jag tänka mig). Grymt att Alina har detta. Jag bor dock i sthlm, men det är ju bara ett stenkast från Uppsala iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldaron:

Okej, ser riktigt bra ut. Den där SSD'n har fått fina recensioner (mest 256gb-modellen dock, men det är en hårfin skillnad kan jag tänka mig). Grymt att Alina har detta. Jag bor dock i sthlm, men det är ju bara ett stenkast från Uppsala iaf.

Ja, den ska vara en av de bättre modellerna. Jag tänkte skaffa en om ett tag, som student sprider man gärna ut utgifterna lite.

Har varit inne på Alina några gånger nu och de har varit riktigt hjälpsamma varje gång, kan verkligen rekommendera att åka dit. Om det inte är för långt från Stockholm då. Ska dit i morgon igen, köpa ett par Verbatim SSD:er att sätta i tjejens dator samt i min gamla som ska doneras till min mor. Den får ju tyvärr inte plats i Asusen, så får vänta tills jag känner att jag har råd med Samsung 830.

Datorn är förresten ljuvlig, skärmen är helt fenomenal! Tangentbordet har inte särskilt mycket slaglängd, men jag tror mest att det är en vanesak, det är dock mysigt att det är så tyst. Det går att se att det sviktar lite på vissa tangenter, men det märker man nog bara av när man är riktigt arg och ska skälla ut någon i en diskussion i övriga ämnen Testat att spela lite spel också, tycker att fläktarna är riktigt tysta jämfört med på min gamla dator, så det är verkligen ett plus. Det största minuset är att nästan allt RAM-minne slukas upp redan från start, gäller att rensa lite samt sätta i nya stickor.

Permalänk
Medlem

Tack DJHogi och froken för era svar! Kan man påskynda detta på något sätt, eller smartast bara att använda datorn så mycket som möjligt med precis det som man brukar göra på sin dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0los:

Tack DJHogi och froken för era svar! Kan man påskynda detta på något sätt, eller smartast bara att använda datorn så mycket som möjligt med precis det som man brukar göra på sin dator?

Jag vet inte om man måste göra något särskilt, jag rensade bort onödiga program och installerade sådant jag faktiskt ville ha på den -- alltså inget som hade som mål att få den att tystna, utan bara vanligt arbete. Använd den ett tag till och kolla om den lugnar sig. För visst jobbar min ibland men det är helt klart bättre än i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Jag vet inte om man måste göra något särskilt, jag rensade bort onödiga program och installerade sådant jag faktiskt ville ha på den -- alltså inget som hade som mål att få den att tystna, utan bara vanligt arbete. Använd den ett tag till och kolla om den lugnar sig. För visst jobbar min ibland men det är helt klart bättre än i början.

Gjorde precis likadant och bara körde på, finns ingen anledning att inte göra det. Dock gjorde jag det bara i knappt 2 dagar iom att jag skickade tillbaka min enhet för utbyte hos Alina p.g.a mikrofrysningar. Lät den även stå igång under natten för att låta den bli klar med större delen av arbetet i början, men vet egentligen inte om det gör någon nytta.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om det finns kortkommandon för att ändra till strömsparar och performance lägen? Tryckte på något och då kom det upp en ikon om "entertainment", men kan inte hitta något om det. Har en kompis med en lite billigare Asus och där byter han mellan dessa lägena.

Edit: Hittade

The Asus Hybrid Engine which gives you four different performance modes to choose from: High Performance, Quiet Office, Battery Saving, and Entertainment Mode. You can toggle between these modes by hitting the Fn key and space bar.

Permalänk

M0los! Guld!!! Tusen tack för det tipset!
Btw kan jag tipsa om Touchfreeze, ett litet program som stoppar touchpadden från att klicka när man skriver...
Funkar kanonbra än så länge! inge mer råka klicka med tummfläsket!!!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

M0los! Guld!!! Tusen tack för det tipset!
Btw kan jag tipsa om Touchfreeze, ett litet program som stoppar touchpadden från att klicka när man skriver...
Funkar kanonbra än så länge! inge mer råka klicka med tummfläsket!!!

Hur funkar det? Minns att jag hade något liknande på Ubuntu för länge sen, men det blev så irriterande då touchpadden frös alltför länge. Är det något man kan ställa in med touchefreeze, alltså tiiden?

Permalänk
Avstängd

OMm an vill köpa 8gb ram bör man köpa CL10 eller CL11 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

OMm an vill köpa 8gb ram bör man köpa CL10 eller CL11 ?

Den här blev jag rekommenderad (och har beställt): http://www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-...

Tydligen har vissa haft problem med andra minnen, men just den där ska fungera felfritt.

Permalänk
Medlem

Hur upplevs ljudnivån på datorn när ni använder den vid surfning och användning av officeprogram? Är den tillräckligt tyst så att man kan skriva på den under föreläsningar utan att man stör omgivningen.

Eftersom priset på datorn är densamma hos de flesta återförsäljare undrar jag nu vilken man bör välja, dvs vilken återförsäljare brukar ha bäst service och garantivillkor. Är det lönt att vänta 2-3 veckor med att köpa den i hopp om att priset sjunker`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbetheman:

Hur upplevs ljudnivån på datorn när ni använder den vid surfning och användning av officeprogram? Är den tillräckligt tyst så att man kan skriva på den under föreläsningar utan att man stör omgivningen.

Eftersom priset på datorn är densamma hos de flesta återförsäljare undrar jag nu vilken man bör välja, dvs vilken återförsäljare brukar ha bäst service och garantivillkor. Är det lönt att vänta 2-3 veckor med att köpa den i hopp om att priset sjunker`?

När den inte ansträngs låter den inte alls, så det ska inte vara något problem. Fast å andra sidan har jag sett folk med datorer som låter likt flygplan på föreläsningar.

Jag köpte den på Alina eftersom de sa att jag kunde lämna in den och direkt få en ny och skärmen blödde, samt att det är skönt att slippa skicka fram och tillbaka om det skulle vara något. Sen verkar de ha svårt att lägga beställningar, så ram-minnet har jag inte fått än...

Permalänk

Nån som vet om Intels 320 serie passar?

Permalänk
Medlem

Har använt min nu sen i lördags och tycker fortfarande att hårddisken jobbar hela tiden. Kan man stänga av cachingen på något sätt, eller måste jag köpa en SSD? Låter för mycket för att kunna ha den på ett bibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0los:

Har använt min nu sen i lördags och tycker fortfarande att hårddisken jobbar hela tiden. Kan man stänga av cachingen på något sätt, eller måste jag köpa en SSD? Låter för mycket för att kunna ha den på ett bibliotek.

Om den inte slutar borde du kanske byta den, för min är helt tyst för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Nån som vet om Intels 320 serie passar?

Den passar inte, den är för hög (drygt 9 mm), du måste ha en som är 7 mm. Jag vet att Samsungs 830-serie är det, men jag tror att det ska finnas någon från Intel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Den passar inte, den är för hög (drygt 9 mm), du måste ha en som är 7 mm. Jag vet att Samsungs 830-serie är det, men jag tror att det ska finnas någon från Intel också.

Intel 520 serien är 7mm, med undantag för 60gb- o 480gb-versionerna som är 9.5mm.

Permalänk
Medlem

Jag fick turligt nog lämna tillbaka min UX32a pga knackade tangentbord, bleeding och fläktproblemet

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4