Permalänk
Medlem

Kan inte boota ubuntu 12.04

Hej!

Jag har installerat ubuntu 12.04 på min dator men får jag följande felmeddelande när den ska boota : error hd0 cannot get c/h/s
Jag är helt ny i linux världen. Har googlat men inte hittat något vettigt.
Jag har tröttnat på win7 och windows 8 verkar inte vara något för mig, så jag tänkte testa ubuntu för första gången.

(OBS, ingen Dual boot)

I5 2500k
Gigabyte h67n-usb3 (mini-itx)
intel 320 120gb
gtx 560ti

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

glapp i hårddisken kanske testa annars att göra en ominstallation löser oftast allt

Permalänk
Medlem

Det är inte glapp och har installerat om 3ggr med samma resultat. Jag har ju fattat att bootloadern "grub" inte hittar min ubuntu partion, men hur jag löser det har jag inte en aning om

Permalänk
Medlem

Hur har du partionerat disken? Skall du ha Win7 kvar?

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit problem för mig att installera Ubuntu förutom när jag skulle göra det med USB sticka eller skiva.
På Ubuntu.com kan du ladda hem en Windows installer. Detta betyder alltså att du kan installera Ubuntu från Windows, men båda operativsystemen finns kvar och det kommer bli automatiskt så att du bara väljer vilket OS du ska köra vid uppstart.
Vad jag har märkt dock är att äldre komponenter funkar oftast mycket bättre än nya på Linux.

Förresten vad har du tänkt dig göra på datorn? Med dom komponenterna ser det ut som om du är/var en gamer eller något.
Så om du fortfarande spelar eller använder tunga Windows program så är det bäst att behålla Win7.

Har du tagit bort Windows? Isåfall, testa att installera igen och gör som jag sagt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Hur har du partionerat disken? Skall du ha Win7 kvar?

Just nu är det bara en stor ext4 partion med Ubuntu på, som jag fattat det. Tryckte på typ "rensa disken och installera ubuntu på nytt"

Skrivet av Waowt:

Har aldrig varit problem för mig att installera Ubuntu förutom när jag skulle göra det med USB sticka eller skiva.
På Ubuntu.com kan du ladda hem en Windows installer. Detta betyder alltså att du kan installera Ubuntu från Windows, men båda operativsystemen finns kvar och det kommer bli automatiskt så att du bara väljer vilket OS du ska köra vid uppstart.
Vad jag har märkt dock är att äldre komponenter funkar oftast mycket bättre än nya på Linux.

Förresten vad har du tänkt dig göra på datorn? Med dom komponenterna ser det ut som om du är/var en gamer eller något.
Så om du fortfarande spelar eller använder tunga Windows program så är det bäst att behålla Win7.

Har du tagit bort Windows? Isåfall, testa att installera igen och gör som jag sagt tidigare.

Har testat köra via "wubi" men får samma problem där. Tanken var först att jag skulle köra en dual boot= win7/ubuntu. Men efter som det inte fungerade, så formaterade jag hela disken och installerade ubuntu på hela disken i tron om att det skulle lösa problemet. Jag spelar inte mycket längre och känner mycket väl att jag skulle klara mig med bara ubuntu .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyler D:

Just nu är det bara en stor ext4 partion med Ubuntu på, som jag fattat det. Tryckte på typ "rensa disken och installera ubuntu på nytt"
Har testat köra via "wubi" men får samma problem där. Tanken var först att jag skulle köra en dual boot= win7/ubuntu. Men efter som det inte fungerade, så formaterade jag hela disken och installerade ubuntu på hela disken i tron om att det skulle lösa problemet. Jag spelar inte mycket längre och känner mycket väl att jag skulle klara mig med bara ubuntu .

Jaha. Det borde ju vara någon komponent som inte riktigt funkar ihop med Ubuntu så bra. Har du fler datorer kan du ju testa på dem om det funkar.
Sen kanske du kan testa annan hårddisk. Kör du på SSD? Har hört att den kan uppstå problem med dom ibland vid installationer, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Börjar också tro att det är hårdvarurelaterat eller någon bios inställning.. Ja, jag kör en intel 320 120gb. Har gjort mig av med alla "mek burkar" och att ta en 3.5" ur servern finns inte på kartan

Permalänk
Medlem

Problemet är att "hårddisken" inte känns igen.

Du bör kolla så din SSD verkligen sitter på moderkortets intelkontroller, alltså inget marvel eller sånt.
när man kör Linux rent utan andra OS bör man inte köra en ända stor partion för allt heller.

Se till att du väljer avancerad installation där du dels kan ta bort och lägga till partioner samt formatera dom, sen kan det bero lite på om du har enbart SSD eller du också har en mekanisk disk hur du ska partionera, tex man kan lägga HOME på en annan disk och bara ha systemet och swap partionen på SSD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Problemet är att "hårddisken" inte känns igen.

Du bör kolla så din SSD verkligen sitter på moderkortets intelkontroller, alltså inget marvel eller sånt.
när man kör Linux rent utan andra OS bör man inte köra en ända stor partion för allt heller.

Se till att du väljer avancerad installation där du dels kan ta bort och lägga till partioner samt formatera dom, sen kan det bero lite på om du har enbart SSD eller du också har en mekanisk disk hur du ska partionera, tex man kan lägga HOME på en annan disk och bara ha systemet och swap partionen på SSD

Har nu ändrat till intelkontrollern, och tänkte testa att installera om det en sista gång. Hur tycker du att jag ska partitionera då? Helst skulle jag vilja köra en dual boot windows/ubuntu typ 80/40. Men vad ska jag ta för filsystem och hur stor swap partition?

mvh

Permalänk
Medlem

Kör själv linux på helt egen hårdisk och använder moderkortets bootmenu när jag vill boota linux
tycker jag är det bästa, inget krångel med att man ställer till det med dualboot då.

Om du nu bara har 120Gb SSD så skulle jag installera windows på en egen partion, och sen linux, antigen på en stor partion eller på 3 partioner, swap räcker med ca 2Gb men resten hur mycket man ska ha till windows / linux / eventuell Home beror på hur man vill använda datorn, och vad man vill installera.

Filsystem ext4

Dock tror i och med du ändra till Intelkontroller så kommer ditt problem vara löst, marvel kontrollern ska man aldrig använda, varken till windows eller linux möjligen lagring

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kör själv linux på helt egen hårdisk och använder moderkortets bootmenu när jag vill boota linux
tycker jag är det bästa, inget krångel med att man ställer till det med dualboot då.

Om du nu bara har 120Gb SSD så skulle jag installera windows på en egen partion, och sen linux, antigen på en stor partion eller på 3 partioner, swap räcker med ca 2Gb men resten hur mycket man ska ha till windows / linux / eventuell Home beror på hur man vill använda datorn, och vad man vill installera.

Filsystem ext4

Dock tror i och med du ändra till Intelkontroller så kommer ditt problem vara löst, marvel kontrollern ska man aldrig använda, varken till windows eller linux möjligen lagring

haha, tyvärr så hjälpte det inte med jag ändrade till intelkontrollern.

Loading operating system...
error: hd0 cannot get c/h/s values.
grub rescue>

Blir tokig! Ingen annan idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyler D:

haha, tyvärr så hjälpte det inte med jag ändrade till intelkontrollern.

Loading operating system...
error: hd0 cannot get c/h/s values.
grub rescue>

Blir tokig! Ingen annan idé?

Och du bör kanske installera om också i och med att du bytte, men har inga ytterligare idéer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Och du bör kanske installera om också i och med att du bytte, men har inga ytterligare idéer

Yes, har testat det också! Tror jag får lov att avbryta mina linux planer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Dubbelkolla att det värkligen är ext4, boota live CD och skriv följande i terminalen

sudo blkid

exempel output som är fel och gör ditt ubuntu obootbart:

/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/sda1: LABEL="System" UUID="B244190F4418D7C5" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: LABEL="Data" UUID="78BC606DBC6027B8" TYPE="ntfs"

Måste vara ext4 för att grub ska se disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122270:

Dubbelkolla att det värkligen är ext4, boota live CD och skriv följande i terminalen

sudo blkid

exempel output som är fel och gör ditt ubuntu obootbart:

/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/sda1: LABEL="System" UUID="B244190F4418D7C5" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: LABEL="Data" UUID="78BC606DBC6027B8" TYPE="ntfs"

Måste vara ext4 för att grub ska se disken.

Nu har jag tyvärr formaterat disken och slängt in windows 7 igen. Men jag vet inte om det var det felet eftersom jag fick samma felmeddelande när jag installerade med "wubi"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ge inte upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122270:

Ge inte upp!

Ja vet inte vad jag ska göra riktigt! Ingenting hjälper

Permalänk
Avstängd

kan inte boota 12.04 heller med min dator nu mera så du är inte ensam.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Avstängd

men har du testat att boka av ACPi?

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Tror även jag att det är nån inställning på BIOS som ställer till det ? Kanske moderkortet meddelar ata (ehci , ahci ?) till grub ?
Har t o m blivit mindre nörd sen jag började använda Ubuntu tack vare att allting funkar av sig självt

Gör ett nytt försök , vet jag !

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Jobbigt problem har bara sett nått liknande när man bootar från fel hårdisk, men du hade väl bara en hårdisk? Kolla om inte installationsmediet är paj, testa att bränna det igen. Testa att installera om Grub 2 bootloader kanske http://www.howtogeek.com/114884/how-to-repair-grub2-when-ubun...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

men har du testat att boka av ACPi?

Skivan botar inte för mig heller.
Tryck någon tangent, sedan F6 (?), välj noacpi. Boota.
Efter installation, gå in i recovery mode.
Aktivera nätverk, o sedan root shell.
Sudo apt-get install nvidia-current.
Reboot

Sen funka det utan prob för mig. 2600k, p67, gtx560 448.
Fick dock inget felmeddelande utan vart bara helt utan bild. Bara en blinkande markör upp till vänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Skivan botar inte för mig heller.
Tryck någon tangent, sedan F6 (?), välj noacpi. Boota.
Efter installation, gå in i recovery mode.
Aktivera nätverk, o sedan root shell.
Sudo apt-get install nvidia-current.
Reboot

Sen funka det utan prob för mig. 2600k, p67, gtx560 448.
Fick dock inget felmeddelande utan vart bara helt utan bild. Bara en blinkande markör upp till vänster.

funkade även för mig att göra så, kör just nu 2500k z77 2st gtx570hd. fick installera om drivarna två gånger X Config för Nvidia funkade dock bäst för mig.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Frågor

Skrivet av ggustavsson:

Problemet är att "hårddisken" inte känns igen.

Du bör kolla så din SSD verkligen sitter på moderkortets intelkontroller, alltså inget marvel eller sånt.
när man kör Linux rent utan andra OS bör man inte köra en ända stor partion för allt heller.

Se till att du väljer avancerad installation där du dels kan ta bort och lägga till partioner samt formatera dom, sen kan det bero lite på om du har enbart SSD eller du också har en mekanisk disk hur du ska partionera, tex man kan lägga HOME på en annan disk och bara ha systemet och swap partionen på SSD

Hallå! Har kört W7 senaste åren och bestämde mig för att testa Linux (utan W7/dualboot). Laddade ner 12.04.1 ison och installerade. Dock förstår jag mig inte på installationen och partioneringen riktigt. Första installationen så valde jag bara ersätt windows och installera Ubuntu, och trodde att det skulle vara allt men det funkade inte. Ominstallera, och valde "Avancerade inställningar" eller vad det hette när man får partionera och välja saker själv, men hade ingen aning om hur jag skulle ställa in allt. Ska installera om det igen, och undrar då hur jag ska ställa in det för att få det optimalt i min situation. Så här ser det ut för mig:

Kommer endast använda mig av Ubuntu, ingen dualboot.
Har en Samsung 830 128GB SSD och en Samsung Spinpoint HDD på 500GB.

* Hade planerat och köra ubuntu + swap på ssd'n, och media lagring på hdd'n. Hur bör man då konfigurera partionerna?

Eftersom jag inte är van vid linux så säger inte /dev/sda, sdb etc mig mycket :S
* Sen under så ska man välja vilken hårdisk/partion som man ska lägga boot-mekanismen på, vilken bör jag välja då?

Skulle vara extremt tacksam om man kunde få ett utförligt svar!
Jag gissar på att jag ska formatera dem båda till ext4? Skapa en partion på SSD'n som root bara? Och skapa en partion på HDD'n för /home?

Skrivet av stukad_85:

Dubbelkolla att det värkligen är ext4, boota live CD och skriv följande i terminalen

sudo blkid

exempel output som är fel och gör ditt ubuntu obootbart:

/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/sda1: LABEL="System" UUID="B244190F4418D7C5" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: LABEL="Data" UUID="78BC606DBC6027B8" TYPE="ntfs"

Måste vara ext4 för att grub ska se disken.

Gjorde det på min nuvarande installation och fick fram detta:
http://i.imgur.com/SfrMe.png
HDD'n känns inte igen av systemet atm..

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define C | Intel i7 7700k | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Strix Z270E | 16GB Corsair Vengeance 2400MHz | Gigabyte GeForce GTX 1070 OC | OS: Samsung 960 EVO 500GB | Media: 1TB "noname" SSD | Corsair RM550X

Permalänk
Medlem

sda är första sata/scsi disken, sdb är andra. sda1 är första partitionen på första disken osv.

Du kan partionera allt till ext4 utom t.ex 8GB(?) som du använder som swap.
(Du behöver bara så stort som rammittet om du vill sätta systemet i viloläge, ram dumpas då till swap).

Sen väljer du att ext4 partitionen har monteringspunkten / (då kommer din /home mapp finnas i denna partition)

Jag har alltid gjort så. Det i /home man vill spara har man ändå backuppat o det är inte fel att få /home rensad från skit vid ominstallation. (personligt tycke)
Annars delar du upp ssdn i en del till med monteringspunkten /home.

Lägg grub förslagsvis på sda eller vad nu din ssd heter. Se till att den ligger först av hårddiskarna i bootordningen i bios om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

sda är första sata/scsi disken, sdb är andra. sda1 är första partitionen på första disken osv.

Du kan partionera allt till ext4 utom t.ex 8GB(?) som du använder som swap.
(Du behöver bara så stort som rammittet om du vill sätta systemet i viloläge, ram dumpas då till swap).

Sen väljer du att ext4 partitionen har monteringspunkten / (då kommer din /home mapp finnas i denna partition)

Jag har alltid gjort så. Det i /home man vill spara har man ändå backuppat o det är inte fel att få /home rensad från skit vid ominstallation. (personligt tycke)
Annars delar du upp ssdn i en del till med monteringspunkten /home.

Lägg grub förslagsvis på sda eller vad nu din ssd heter. Se till att den ligger först av hårddiskarna i bootordningen i bios om det behövs.

Varför inte /home på 500gb disken och spara dokument, musik osv. där? De viktiga filerna kan man synka med ubuntu one tex. och den vägen få backup

Permalänk
Skrivet av Boss302:

sda är första sata/scsi disken, sdb är andra. sda1 är första partitionen på första disken osv.

Du kan partionera allt till ext4 utom t.ex 8GB(?) som du använder som swap.
(Du behöver bara så stort som rammittet om du vill sätta systemet i viloläge, ram dumpas då till swap).

Sen väljer du att ext4 partitionen har monteringspunkten / (då kommer din /home mapp finnas i denna partition)

Jag har alltid gjort så. Det i /home man vill spara har man ändå backuppat o det är inte fel att få /home rensad från skit vid ominstallation. (personligt tycke)
Annars delar du upp ssdn i en del till med monteringspunkten /home.

Lägg grub förslagsvis på sda eller vad nu din ssd heter. Se till att den ligger först av hårddiskarna i bootordningen i bios om det behövs.

Ok, tack för snabbt svar!

Så om jag vill ha /home på HDD'n så bör jag göra följande:

2 partioner på SSD'n. En för swap och en för "/" (som är ext4).
Sen skapar jag en partion på HDD'n av ext4, som jag monterar /home till. Då kommer allt förutom /home vara på SSD'n, eftersom /home monteras specifikt på HDD'n istället?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define C | Intel i7 7700k | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Strix Z270E | 16GB Corsair Vengeance 2400MHz | Gigabyte GeForce GTX 1070 OC | OS: Samsung 960 EVO 500GB | Media: 1TB "noname" SSD | Corsair RM550X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Varför inte /home på 500gb disken och spara dokument, musik osv. där? De viktiga filerna kan man synka med ubuntu one tex. och den vägen få backup

Det går väl bra, men det är väl lite slöseri med en 128GB ssd för runt 10GB (??) systemfiler?

Skrivet av thernztrom:

Ok, tack för snabbt svar!

Så om jag vill ha /home på HDD'n så bör jag göra följande:

2 partioner på SSD'n. En för swap och en för "/" (som är ext4).
Sen skapar jag en partion på HDD'n av ext4, som jag monterar /home till. Då kommer allt förutom /home vara på SSD'n, eftersom /home monteras specifikt på HDD'n istället?

Ja så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Det går väl bra, men det är väl lite slöseri med en 128GB ssd för runt 10GB (??) systemfiler?

Ja så vitt jag vet.

Visst men det är slöseri med att spara dokument, bilder, musik osv. på ssd'n. Där vill man ju ha programmen man använder och deras cache