Permalänk

Virusprogram

Sitter och söker efter trådar men eftersom jag tycker sökfunktionen här på swec är rätt skum och svår att hitta något i så gör jag en ny tråd.

Vad finns det för antivirusprogram som är gratis och bra?

Vad bör jag använda?

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte installera något virusprogram!
Ett antivirusprogram brukar dock vara bra, jag kör på avast.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast

Här finns en lista på massor med antivirusprogram http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1137010-guide-und...

Själv kör jag microsoft security essentials vilket verkar räcka gott ock väl.

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials är fantastiskt enligt många

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials är det smidigaste jag vet, det är gratis också.

EDIT: Troligtvis så berodde de skumma sökresultaten på att du sökte efter virus, inte antivirus.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Du ska absolut inte installera något virusprogram!
Ett antivirusprogram brukar dock vara bra, jag kör på avast.

Hahaha menar såklart antivirus program...

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Microsoft Security Essentials är det smidigaste jag vet, det är gratis också.

EDIT: Troligtvis så berodde de skumma sökresultaten på att du sökte efter virus, inte antivirus.

Det är inte bara det som inte funkat, brukar krångla när jag söker efter gallerier också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burström:

Det är inte bara det som inte funkat, brukar krångla när jag söker efter gallerier också.

Det är en som redan länkat min tråd ser jag, ta en titt vet jag: http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1137010-guide-und...

Permalänk
Medlem

Inte en till. Undrar när trådarna om det här ämnet skall ta slut. Kan försöka vara snäll och hjälpa dig på vägen.

Det finns något så enkelt som heter sök. Skriv free antivirus så hittar du några miljoner träffar. Hur svår kan det vara.

Om det skall vara free så rekommenderar jag min variant som jag själv använder.

Avast free+Zonealarm free(Zonealarm versionen med enbart brandvägg)

Personligen tycker jag MSE är dåligt på att hitta elakheter och jag kan inte fatta att det har så många användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Inte en till. Undrar när trådarna om det här ämnet skall ta slut. Kan försöka vara snäll och hjälpa dig på vägen.

Det finns något så enkelt som heter sök. Skriv free antivirus så hittar du några miljoner träffar. Hur svår kan det vara.

Om det skall vara free så rekommenderar jag min variant som jag själv använder.

Avast free+Zonealarm free(Zonealarm versionen med enbart brandvägg)

Personligen tycker jag MSE är dåligt på att hitta elakheter och jag kan inte fatta att det har så många användare.

Jag skulle säga att om alla sökte så skulle Sweclockers forum i stort sett dö, då nästan inga nya trådar alls skulle göras.

Permalänk
Medlem

MSE ger antagligen sämst skydd av alla antivirus. Alla andra gratisalternativ är bättre - Avast, Avira, AVG, t ex.

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/mayjun-2012/

Permalänk
Medlem

Använder själv AVG Internet Security (betald version).
Aldrig haft ett enda problem osv. Kan ju också bero på hårdvarubrandväggen

Men som tidigare talare se tråden som länkats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag skulle säga att om alla sökte så skulle Sweclockers forum i stort sett dö, då nästan inga nya trådar alls skulle göras.

Det är sant. Men det här ämnet skapas det överdrivet mycket trådar om och svaren är alltid samma.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Du ska absolut inte installera något virusprogram!
Ett antivirusprogram brukar dock vara bra, jag kör på avast.

Exakt vad jag tänkte med.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Burström:

Det är inte bara det som inte funkat, brukar krångla när jag söker efter gallerier också.

Ett tips är att aldrig trycka enter när du söker på sweclockers, och om inte den sökningen ger önskat resultat, googla med denna metoden:

site:sweclockers.com sökfras

Det ger dig mycket fler resultat, på gott och ont

Skrivet av buddaz:

Inte en till. Undrar när trådarna om det här ämnet skall ta slut. Kan försöka vara snäll och hjälpa dig på vägen.

Det finns något så enkelt som heter sök. Skriv free antivirus så hittar du några miljoner träffar. Hur svår kan det vara.

Han är ju ute efter andra användares åsikt, att hitta ett gratis antivirus är inte svårt men att hitta ett man kan lita på är svårare, det är ju inte precis så att skaparna skriver "Äh, vårt skydd är väll sisådär"

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Ett tips är att aldrig trycka enter när du söker på sweclockers, och om inte den sökningen ger önskat resultat, googla med denna metoden:

site:sweclockers.com sökfras

Det ger dig mycket fler resultat, på gott och ont

Han är ju ute efter andra användares åsikt, att hitta ett gratis antivirus är inte svårt men att hitta ett man kan lita på är svårare, det är ju inte precis så att skaparna skriver "Äh, vårt skydd är väll sisådär"

Kunde inte skrivit det bättre själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burström:

Sitter och söker efter trådar men eftersom jag tycker sökfunktionen här på swec är rätt skum och svår att hitta något i så gör jag en ny tråd.

Vad finns det för antivirusprogram som är gratis och bra?

Vad bör jag använda?

Ladda ner ESET NOD32

Permalänk
Medlem

Om Nod32 är bra går att diskutera, men inte om det är gratis. Det är det inte.

Permalänk
Skrivet av King Grub:

Om Nod32 är bra går att diskutera, men inte om det är gratis. Det är det inte.

Behöver inte diskuteras om det är bra, det är bäst, och 500 spänn om året är det värt..

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlasXpress:

Behöver inte diskuteras om det är bra, det är bäst, och 500 spänn om året är det värt..

Vadå bäst? Enligt AV Comparatives kommer ESET på en föga smickrande åttondeplats.

Det får inte heller så lysande resultat på AV-TEST.

Bitdefender och Bullguard får däremot bra resultat. Av gratisprogrammen sticker Avast och AVG ut.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

NSS labs test som kommer kanske kan vara ett tips att kolla in. NSS labs är ett oberoende företag som testar det mesta inom säkerhet.

http://www.nsslabs.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Bitdefender och Bullguard får däremot bra resultat. Av gratisprogrammen sticker Avast och AVG ut.

Glöm inte Kaspersky, "granne"! De har blivit riktigt heta sedan 2012-versionen kom ut, vunnit pris för bästa skydd av AV-Comparatives och deras "labråttor" (de som gör världen bättre med att hitta nya malwares, stoppar dem och så vidare) arbetar nästan 24/7 med att göra andra produkter (vad jag vet), men främst Kaspersky mycket bättre. Kaspersky Internet Security 2013 kommer även att bli ännu bättre med ett starkare skydd, gällande banksurfandet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Glöm inte Kaspersky, "granne"! De har blivit riktigt heta sedan 2012-versionen kom ut, vunnit pris för bästa skydd av AV-Comparatives och deras "labråttor" (de som gör världen bättre med att hitta nya malwares, stoppar dem och så vidare) arbetar nästan 24/7 med att göra andra produkter (vad jag vet), men främst Kaspersky mycket bättre. Kaspersky Internet Security 2013 kommer även att bli ännu bättre med ett starkare skydd, gällande banksurfandet.

Hej granne!

Ja. Det förefaller vara de tre som ligger i topp. Microsofts lösning som förvisso är gratis och inte gör något väsen av sig verkar desto mindre bra på att hålla rent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Hej granne!

Ja. Det förefaller vara de tre som ligger i topp. Microsofts lösning som förvisso är gratis och inte gör något väsen av sig verkar desto mindre bra på att hålla rent.

Precis! avast!, AVG och Microsoft Essentials Security verkar ju vara bra, men de är i själva verket inte så värst bra.

avast! ligger dock bättre till än vad de andra 2 gratis-programmen gör, men Kaspersky, BitDefender, F-Secure, G-DATA och Norton ligger oftast i täten, gällande skydd mot malwares. G-DATA är dock ett rent helvete att använda. Det tog riktigt mycket av min dator, var nästan omöjligt att avinstallera och var mycket segt. De kan dock ha blivit bättre sedan jag testade det senast, vilket var för några år sedan. Kaspersky, F-Secure och Norton var ju även dessa dåliga på prestandan förr, men idag är de relativt snälla mot ens dator.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Permalänk
Medlem

finns ju många gratis anitvirus program, avast, avg, microsoft security essentials, osv osv

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burström:

Sitter och söker efter trådar men eftersom jag tycker sökfunktionen här på swec är rätt skum och svår att hitta något i så gör jag en ny tråd.

Vad finns det för antivirusprogram som är gratis och bra?

Vad bör jag använda?

Jag tycker Microsoft Security Essentials är bra:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/products/security-...

Aktivera också smart screen filtret på Explorer:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/internet-explorer/products...

Samt kolla att brandväggen är på:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/What-is-a-firewal...

Datorn i övrigt bör naturligtvis vara uppdaterad också.
Då klarar du dig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Körde MSE förut... och efter att ha blivit drabbad av många "falska varningar" under en tid så bytte jag till Avast i samband med ominstallationen på grund av moderkortsbytet. Men det var ju ingen skillnad, förutom att de funna "hoten" har andra namn istället.

Skillnaden är att MSE aldrig varnar medan Avast upptäcker hotet. Även det bästa Antivirus programmet är drabbat av så kallad false/positives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Glöm inte Kaspersky, "granne"! De har blivit riktigt heta sedan 2012-versionen kom ut, vunnit pris för bästa skydd av AV-Comparatives och deras "labråttor" (de som gör världen bättre med att hitta nya malwares, stoppar dem och så vidare) arbetar nästan 24/7 med att göra andra produkter (vad jag vet), men främst Kaspersky mycket bättre. Kaspersky Internet Security 2013 kommer även att bli ännu bättre med ett starkare skydd, gällande banksurfandet.

Observera att testet, som Kaspersky vann, i sista länken, även gjordes på uppmaning av och finansierades av Kaspersky, och i det testades Kasperskys "Safe Money"-modul, men motsvarande moduler hos andra säkerhetsprogram, som Avasts "SafeZone" testades inte... http://www.wilderssecurity.com/showpost.php?p=2107363&postcou...