Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ont i huvudet av ny skräm?

Hej allihopa! jag har de senaste åren suttit på en 21,5" 16:10 ifrån samsung. För tre dagar sedan så införskaffade jag mig en 24" ifrån Benq se nedan.
http://www.inet.se/produkt/2203197/benq-tft-24-rl2450ht

Jag gillar skärmen och så men jag har märkt att bara jag sitter i ca 30 minuter så börjar jag få ont i ögonen + varje kväll har jag haft ont i huvudet efter att jag började använda den nya skärmen. Är det någon inställning man kan ändra för att förhindra detta?

Sitter ca 70cm med huvudet ifrån skärmen

Mvh Trendy

Permalänk
Medlem

se över ljusintensiteten på skärmen, brightness och gamma.

jag tror jag har brightness runt 20-25 på min benq (xl2420t )

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att det bara är en ren ovana med skärpa etc, fick samma problem första dagen dock bara, när jag gick från CRT, till samsung t220, och från t220 till 120hz :).

kolla även inställningarna som tidigare skrev.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Glömde tillägga att min förra skärm var 1680x1050. Kanske också har någon betydelse att gå uppåt i upplösning? då den nya är 1920x1080

Permalänk
Medlem

Kan vara flamskyddsmedel och andra kemikalier som osar av sig i värmen när skärmen är ny. Har du bra ventilation i rummet? Testa öppna fönstret om du inte redan gjort det.

Egentligen ska man inte sitta framför en skärm mer än 30 minuter i taget. Men det blir ju lätt betydligt längre, det vet jag mycket väl...

Hur är det med synen förresten, du kanske behöver glasögon?

Permalänk
Medlem

Detta kanske är boven i dramat "Black eQualizer som möjliggör för spelaren att justera ljusstyrkan utan att överexponera det vita i bilden. Den tydliggör viktiga combat-detaljer vid mörka förhållanden."

Alternativ så kanske du behöver glasögon

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Håller med om det som skrivits om ljusstyrka och annat..
Dessutom: har du vettig sittposition jämfört med skärmen? Din ögonhöjd bör vara ungefär densamma som ovankanten av skärmytan eller övre ramen... Lite närmre mitten på skärmen kan väl vara OK, men inte lägre än så för skrivbordsanvändning!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts, dra ner ljusstyrkan, sänk den mer än vad som känns rätt när du justerar, för du vänjer dig snart vid lägre ljusstyrka.
Ett av de största "skämten" i spechysterin i hemelektronikbranschen är ju ljustyrkan på monitorer & TV-apparater, finns ingen anledning att ha hög ljusstyrka på dessa om du inte använder dom utomhus...

Och annan upplösning innebär att du kanske ska justera avståndet till skärmen lite också för att text ska få vettig storlek. Testa att flytta skärmen 5-10cm närmre dig själv.

Permalänk
Medlem

Kollade upp min syn i vintras och hade perfekt syn. Får hoppas att det inte ändrats dessa månader :). Provade höja skärmens höjd lite mer + sänkte brightness rejält. Känns nog lite bättre nu faktiskt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Hej allihopa! jag har de senaste åren suttit på en 21,5" 16:10 ifrån samsung. För tre dagar sedan så införskaffade jag mig en 24" ifrån Benq se nedan.
http://www.inet.se/produkt/2203197/benq-tft-24-rl2450ht

Jag gillar skärmen och så men jag har märkt att bara jag sitter i ca 30 minuter så börjar jag få ont i ögonen + varje kväll har jag haft ont i huvudet efter att jag började använda den nya skärmen. Är det någon inställning man kan ändra för att förhindra detta?

Sitter ca 70cm med huvudet ifrån skärmen

Mvh Trendy

Det där är ju en "LED"-skärm och de ändrar ljusstyrkan genom att ändra frekvensen på "blinkningarna" på ledarna. Du kan läsa mer om det här http://www.squidoo.com/led-backlight-flicker. Så om du har en skärm vars LED:ar kör på en låg frekvens så kan du märka flimret. Råkade själv ut för det här problemet med en MacBook Air vars LED:ar kör på så låg frekvens att man till och med kan se flimret i några extrema fall. Ett exempel på det är den här bilden http://www.hardocp.com/images/header_background_1024.png där de röda pukterna ser ut att blinka/flimra i vissa lägen då man ändrar ljusstyrkan på skärmen.

/PorkLip

Permalänk
Medlem

jag är absolut ingen expert på området, men satt i förra veckan och lästa i diverse SC trådar om nya skärmar. Dynamic Contrast kan tydligen ställa till det i skallen. Prova att slå av den om det är möjligt?

Kan hända att det är precis det ni föreslagit ovan, men jag är som sagt inte så inne på skärmar...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Tja, skaffar man större skärm så borde det inte förvärra så att man får sämre syn..det handlar snarare om ovana-bättre skärpa..sen kan du försöka kalibrera den, för det är lätt hänt att fabrikinställningarna är tokiga..dvs "för dynamisk" bild..färg och skärpa upskruvade som bara den..en annan orsak kan vara att skärmen är vädigt blank och att det blir jobbig att titta på..Många har kritiserat den här anti-glare coating på Dell-skärmar, men jag kan säga att jag kan sitta många timmar vid min skärm utan å få ont i ögonen..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Kollade upp min syn i vintras och hade perfekt syn. Får hoppas att det inte ändrats dessa månader :). Provade höja skärmens höjd lite mer + sänkte brightness rejält. Känns nog lite bättre nu faktiskt,

Njae, de flesta brukar ha skärmen för högt. Prova snarare sänk den istället. (misstolkade du min tidigare text, eller hade du skärmen väldigt lågt innan?)
Ögonen mår mycket bättre att titta lite neråt än att konstant behöva titta lite uppåt.

Som sagt: ögonhöjd ungefär i höjd med överkant på skärmen är en bra tumregel. Att ha skärmen lägre än så är helt OK, men att ha den speciellt mycket högre än så är dumt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja skärmen var nästan i botten innan ^^. Men hur kalibrar man en skärm då? aldrig riktigt satt mig in i skärm tekniken osv. Har använt Microsofts guide men blev väll inte så jätte stor skillnad efter den :).

Permalänk
Medlem

Kör du med öppna fönster också? Att det osar kemikalier om nya skärmar är alltså inget skämt... Så småningom ångar det bort men det kan nog ta någon vecka.

Permalänk
Medlem

Testa f.lux som justerar ljusstyrkan efter vilken tid på dygnet det är. Mitt på dagen, mycket ljus, sent på kvällen, ganska lite ljus.

http://stereopsis.com/flux/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Ja skärmen var nästan i botten innan ^^. Men hur kalibrar man en skärm då? aldrig riktigt satt mig in i skärm tekniken osv. Har använt Microsofts guide men blev väll inte så jätte stor skillnad efter den :).

Att kalibrera en skärm så den får optimala färgåtergivning är enhel vetenskap, men det är inget som hjälper mot huvudvärk. Det är brightness & kontrast som är viktigast i steg 1.

Men en testbild med gråskalor och röd,grön & blåskalor från 0-255 är bra för se till att få rätt kontrastomfång.
http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

Finns lite andra testbilder där också som är OK

Permalänk
Medlem

ska kontrasten vara hög eller låg för att vara så "ergonomiskt" som möjligt?

Permalänk
Medlem

Paneltyp: TN

Förklarar det hela

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara så att jag inte vänjer mig vid den, har jag rätt att lämna tillbaka den efter 3 dagars användning?

Permalänk
Medlem

Köpte du den via nätet har du 14 dagars returrätt enligt distansköpslagen... Så länge skärmen är i "nyskick".
Möjligt att du får stå för returfrakten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ok så bra, vad lär en frakt kosta må tro för en sån stor skärm?

Permalänk
Medlem

Hade jag varit som dig, så hade jag nog tagit returkostnaden oavsett, för det är värre att sitta varje dag vid en skärm som man får ont i ögonen av..köp en IPS-skärm istället om du nu inte tvunget ska ha 3d..Många ips-skärmar är korrekt kalibrerade från början

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jo hade tänkt att att skaffa mig u2410 från dell som är H-Ips

Permalänk
Medlem

Samma skit här..

Jag köpte en ny Samsung 24b350h för två dagar sedan, haft en 3-årig gammal lcd med CCFL innan, efter en timme framför den så mådde jag vidrigt illa. Det är nästan så jag ser impulserna av led:en. Tänkte att jag bara behövde vänja mig eller att det vart fel på skärmen. Men efter 3 dagar så lämnade jag in den och förklara mitt problem. Jag valde att prova en Asus skärm istället, då Ve247h men likaså där, och en död pixel som fick polstjärnan att se mörk ut=(

Tydligen så tåler inte mitt lilla huvud led som bakgrundsbelysning, i alla fall inte när det kommer till skärmar. Har en plasma tv och där är det inga problem egentligen. Jaja, man får väl bara hålla sig till det äldre innan de fixat problemet med led-skärmar för människor som oss.

Någon som vet om en IPS skärm hade varit bättre egentligen, eller om det är samma led belysning i dessa?

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att läsa denna artikel om man har problem med huvudvärk på LCD:er med LED-belysning:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_modulation.h...

Många skärmar "flimrar"med bakgrundsbelysningen (släcker den korta stunder) för att sänka ljusnivåerna på enklast möjliga sätt... Detta flimmer kan irritera om man är känslig, och problemet kan alltså bakvänt nog förvärras när man drar ner skärmstyrkan.

Inte det lättaste att hitta skärmar som inte använde PWM, eller kör PWM i så hög frekvens att flimmer blir ett mindre problem!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micki:

Jag köpte en ny Samsung 24b350h för två dagar sedan, haft en 3-årig gammal lcd med CCFL innan, efter en timme framför den så mådde jag vidrigt illa. Det är nästan så jag ser impulserna av led:en. Tänkte att jag bara behövde vänja mig eller att det vart fel på skärmen. Men efter 3 dagar så lämnade jag in den och förklara mitt problem. Jag valde att prova en Asus skärm istället, då Ve247h men likaså där, och en död pixel som fick polstjärnan att se mörk ut=(

Tydligen så tåler inte mitt lilla huvud led som bakgrundsbelysning, i alla fall inte när det kommer till skärmar. Har en plasma tv och där är det inga problem egentligen. Jaja, man får väl bara hålla sig till det äldre innan de fixat problemet med led-skärmar för människor som oss.

Någon som vet om en IPS skärm hade varit bättre egentligen, eller om det är samma led belysning i dessa?

Om det är flimmret du påverkas av så beror det nog på hur man reglerar ljusstyrkan, pwm ger blink.
Annars så avger de flesta nya prylar en massa gaser i början som också skulle kunna påverka dig.
Ips, pva eller tn (eller annat) finns med olika belysningstekniker, det har inget direkt samband med tekniken som visar färgerna att göra.
Plasmor har ingen bakgrundsbelysning det är plasman som alstrar ljuset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

I min erfarenhet är det ljusstyrkan som spökar. Skulle prova att dra ner den och se hur det känns efter några dagar.

Båda de lcd/led-skärmar jag har haft har kommit med på tok för hög ljusstyrka. Har för tillfället en dell u2412m (nåt sånt heter den). När jag fick den så fick jag precis som du ont i huvudet och blev trött i ögonen efter bara någon timme vid datorn. Tog typ tre dar innan jag drog kopplingen till att det var ljusstyrkan, dumt med tanke på att det var exakt samma historia med min förra skärm.

Har dragit ner ljusstyrkan till nära botten (började på 90 %, kör nu på 30 %). Tog kanske två dar innan man kunde sitta vid datorn normalt igen (verkade som att huvudvärken följde med ett tag). Många tillverkare (även tv) verkar dra upp ljusstyrkan betydligt mer än vad som behövs då färgerna ofta ser väldigt attraktiva ut med hög ljusstyrka.

Så prova att dra ner ljusstyrkan ordentligt och låta det gå några dar för att sedan se hur det känns innan du skrämmer upp dig själv med flimmer, paneltyper och dylikt.

edit: Såg nu att det var länge sedan TS skapade tråden. Men det kanske hjälper Micki i alle fall. Bakgrundsbelysningen fungerar på samma sätt i Tn och Ips, bara paneltekniken som skiljer sig åt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men min nackdel har inget med avstånd, ljusnivå eller ångor att göra. Skruvar jag upp ljuset på max så ser jag mindre flimmer, men det är ohållbart att sitta framför, skruvar jag ned det så flimrar det och det är med ohållbart att sitta framför. Det är damn if i do and damn if i dont =(

Poängen är att jag känslig emot ljus ochr flimmer på skärmar & tv. En led-monitor för mig var rena mardrömmen, jag trodde skärmar utvecklades och inte gick tillbaka i tiden. CCFL-lysrör är även flimrigt för mig på 60 eller 75hz, men jag klarar längre tid på dessa än på en bra led-skärm. Jag behöver en ny skärm då min gamla har gått sönder, men alla jag tittar på i butikerna nu flimrar för mig. Jag har dock ej sett en 120hz skärm då de inte har haft dem uppkopplade. Jag vet en HD skärm som ej använder PWM men den kostar helt för mycket för mig. Så snart är det frågan om jag inte får ragga efter en 19" crt skärm på 100hz. Men hur kul är det.

Min fråga är, skulle 120hz lcd gynna mig just när det kommer till flimmer, eller är de endast till för att få bättre flyt i spel. Är det äkta 120hz eller bara något man dubblerar så det låter bra, så jag ändå kommer sitta och halvkräkas vid dator=). Jag spelar väl Wow ibland men är mer ute efter en bildskärm som jag faktiskt kan sitta framför utan att må illa och få ryckningar.

Tacksam för svar. /Micki

Permalänk
Medlem

Uppdateringsfrekvensen är sannolikt helt skild från bakgrundsbelysningen flimmer så det blir noll skillnad där.

Det enda flimmer som panelen i sig kan vara orsak till är när dithering används för att skapa en färg som saknas.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara